Internetdating: Perfect Match vaak niet Perfect

Toepassing nieuwe technologie simuleert 'klik-effect' uit het echte leven

BAARN, 20050214 -- ItClicks, datingsite van het eerste uur, deed in de afgelopen anderhalf jaar uitvoerig onderzoek naar de eigen successen, maar ook naar het eigen falen, als aanloop naar de ontwikkeling van een volledig vernieuwd ItClicks.nl. Vergelijkend onderzoek onder zowel gebruikers van datingsites, als onder mensen die hun partner in recente tijd 'in real life' troffen, leidde tot een aantal opmerkelijke inzichten. En vervolgens tot een volstrekt nieuwe matching-methodiek tussen mensen.


Veel mensen vinden de persoon die -ook qua uiterlijk- matcht met de eigen wensen, uiteindelijk niet (blijvend) aantrekkelijk. De meest succesvolle relaties ontstaan juist tussen mensen die niet volledig voldoen aan elkaars eisen. En matching door datingsites op internet houdt hiermee geen rekening. ItClicks -tot voor kort- ook niet.

Een enkele keer ontstaan blijvend succesvolle relaties tussen mensen die elkaar volledig vinden voldoen aan het eigen denkbeeldige voorkeurslijstje; de 'perfect match' als het ware. In de meeste gevallen echter, zijn relaties waarbij die perfect match slechts eenzijdig is (de één voldoet volledig aan de anders wensen, maar niet andersom) geen formule voor duurzaamheid. Uit het onderzoek komt evenwel naar voren dat men na een persoonlijke kennismaking vaak die dingen in de ander leuk vindt, die men op voorhand niet had aangegeven of waar men nooit aan had gedacht. Bijvoorbeeld een grappige hobby of een opvallende passie. Zo geschreven, lijkt dit weinig revolutionair, want is dit niet juist hoe de meeste relaties op de sportclub, in het café of op het werk beginnen?

Echter, de datingsites op internet maken doorgaans gebruik van een matching-methodiek, die enkel aangeeft in welke mate kandidaten voldoen aan de eigen eisen van de 'zoeker'; vaak nog rekenkundige nauwkeurigheid suggererend in aflopende percentages. En dat zijn dus juist de minder kansrijke contacten. Terwijl de kracht van het internet zou moeten zijn dat mensen in de virtuele wereld contacten kunnen leggen met minstens dezelfde slaagkansen als 'in het echt'.

Het op Valentijnsdag gelanceerde, volledig vernieuwde ItClicks, blijkt met gebruikmaking van een geavanceerde zgn. "3-tier matching-technologie", de 'normale wereld' zo dicht mogelijk te benaderen. Wij zich nu inschrijft bij ItClicks krijgt niet enkel mensen uit de database te zien, die in meer of mindere mate aan de eigen eisen voldoen ("Jij zoekt...."), zoals gebruikelijk bij datingsites. Hij/zij krijgt óók te zien welke kandidaten er zijn aan de eisen waarvan de inschrijver zelf deels of geheel voldoet ("Zij zoeken jou"), zo toevallige 'ontmoetingen' stimulerend, en tenslotte, de theoretische 'perfect match' : "Jullie zoeken elkaar". Na enige tijd testen en bijregelen van deze techniek, blijkt een significant hogere tevredenheid bij gebruikers en -wellicht later- meer succesvolle nieuwe relaties!

De genoemde "3-tier matching technologie" is mogelijk geworden door toepassing van een Nederlands product, de door het Baarnse internetbedrijf YellowMind BV in eigen beheer ontwikkelde matching engine, die de laatste maanden ook de motor bleek achter het succes van -inmiddels- Nederlands grootste vacaturesite MegaJobs.


Over ItClicks

ItClicks werd in het najaar van 2001 gelanceerd als een van de eerste serieuze Nederlandse datingsites op het internet. Met ruim 360.000 inschrijvingen is ItClicks een van de grootste datingsites, mede dankzij allianties met vele partijen, waaronder Ilse Media Groep BV (Ilse Dating) en Sanoma Uitgevers BV (o.m. Vrouwonline Dating).