Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen


11-02-2005: Hollandcampagne `Urlaub in Sicht'

NBTC start grootschalige familiecampagne in Duitsland

Het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) gaf woensdag 9 februari het startsein voor de multimediale campagne `Urlaub in sicht' op de vakantiebeurs in Essen (Duitsland). De campagne laat zien dat Nederland goed en snel te bereiken is én dat een familievakantie in ons land betaalbaar is. De campagne vestigt de aandacht op het Nederlandse kustgebied en de familiepret in het groene achterland. Het Duitse bezoekersaantal moet hierdoor weer over de drie miljoen heen getild worden.

"De campagne richt zich met name op gezinnen in de deelstaten Nordrhein-Westfalen en Niedersachen", vertelt Lothar Peters, manager van de NBTC-vestiging in Keulen. "Voor deze mensen is het groene achterland van Nederland, maar ook het kustgebied, relatief snel te bereiken. En het aanbod is er aantrekkelijk: van een ontspannen kustvakantie met stedelijke cultuur onder handbereik tot actieve ontspanning in de attractieparken en natuurgebieden in het groene achterland. Met overnachtingsmogelijkheden te over voor gezinnen: chalets, bungalows, campings, familiehotels". De campagne wordt multimediaal ingezet: Hollandmagazine, gerichte (online) DM-acties, radiocommercials, krantenadvertenties, www.niederlande.de, beurzen en pers en PR-acties. `Urlaub in sicht' is één van de drie grootschalige campagnes die NBTC met extra vrijgemaakte publieke middelen heeft ontwikkeld. De campagne kost EUR 3,5 miljoen en past met de PMPC's `Fun at the beach' en `Holland thrills' in de marketingstrategie van NBTC. De campagne loopt het gehele jaar met een zwaartepunt van begin febru aritotenmeteindmei.

VOLUME, GROEIPOTENTIE EN KANSEN
De Duitse deelstaten Nordrhein-Westfalen en Niedersachsen lezen zich wat betreft volume, groeipotentie en kansen. 65% van de Duitse bevolking die een lange vakantie doorbrengt in Nederland komt uit deze twee deelstaten. Daarnaast zijn het vooral de meerpersoonshuishoudens met kinderen (40-44%) die een familievakantie doorbrengen in ons land. In de eerste negen maanden van 2004 kwamen minder (-7%) Duitse gasten naar ons land. Vooral het slechte weer, het aanbod van low-cost carriers in Duitsland en de slechte Duitse economie speelden een belangrijke rol. Met deze krachtige campagne: concrete aanbiedingen, unieke aanbiedingen door de samenwerking met een niet toeristische partner (Nordsee) en de inzet van een ambassadeur Bernd Stelter moet het Duitse bezoekersaantal weer meer dan drie miljoen worden.

`NORDSEE' EN BERND STELTER
NBTC slaat een nieuwe weg in door een intensieve samenwerking aan te gaan met restaurantketen `Nordsee'. Peters: "In het voorjaar staan alle 370 Nordsee-restaurants voor twee maanden compleet in het teken van Nederland: van de aankleding van de restaurants en Hollandse maaltijden tot prijsvragen en verrassingen voor de kleintjes. Daarnaast zijn we trots dat we de Duitse komediant Bernd Stelter voor onze campagne hebben kunnen winnen. Hij is een fervente Nederlandganger en komt al jaren met zijn gezin voor campingvakanties naar de Nederlandse kust." Stelter heeft een wekelijks programma `7-tage, 7-köpfe' op de zender RTL. Daarnaast is hij auteur, carnavalszanger en toert hij met zijn eigen programma door Duitsland. Zijn persoon duikt overal in de campagne op en hij verrichtte de aftrap van de campagne op de toeristenbeurs (reis & campingbeurs) in Essen.

Naast Nordsee, biedt de campagne ook ruimte voor aanbieders zoals Gazelle, verblijfsaccommodaties zoals Landal Greenparks en Roompot en attracties zoals Efteling, Walibi Flevo en Duinrell.

REIS & CAMPINGBEURS ESSEN
NBTC is dit jaar partner van de Reis & campingbeurs in Essen. Een mooie kans om (nog) meer exposure te geven aan de campagne. `Ambassadeur' Bernd Stelter verrichtte de aftrap van de campagne door zang en een lezing uit zijn boek met campingverhalen.

Fotobijschrift:
'Urlaub in sicht' in het Hollandse groene achterland met een concrete aanbieding.