Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen
11-02-2005: Hollandcampagne `Urlaub in Sicht'
NBTC start grootschalige familiecampagne in Duitsland
Het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) gaf woensdag 9
februari het startsein voor de multimediale campagne `Urlaub in sicht'
op de vakantiebeurs in Essen (Duitsland). De campagne laat zien dat
Nederland goed en snel te bereiken is én dat een familievakantie in
ons land betaalbaar is. De campagne vestigt de aandacht op het
Nederlandse kustgebied en de familiepret in het groene achterland. Het
Duitse bezoekersaantal moet hierdoor weer over de drie miljoen heen
getild worden.
"De campagne richt zich met name op gezinnen in de deelstaten
Nordrhein-Westfalen en Niedersachen", vertelt Lothar Peters, manager
van de NBTC-vestiging in Keulen. "Voor deze mensen is het groene
achterland van Nederland, maar ook het kustgebied, relatief snel te
bereiken. En het aanbod is er aantrekkelijk: van een ontspannen
kustvakantie met stedelijke cultuur onder handbereik tot actieve
ontspanning in de attractieparken en natuurgebieden in het groene
achterland. Met overnachtingsmogelijkheden te over voor gezinnen:
chalets, bungalows, campings, familiehotels". De campagne wordt
multimediaal ingezet: Hollandmagazine, gerichte (online) DM-acties,
radiocommercials, krantenadvertenties, www.niederlande.de, beurzen en
pers en PR-acties. `Urlaub in sicht' is één van de drie grootschalige
campagnes die NBTC met extra vrijgemaakte publieke middelen heeft
ontwikkeld. De campagne kost EUR 3,5 miljoen en past met de PMPC's
`Fun at the beach' en `Holland thrills' in de marketingstrategie van
NBTC. De campagne loopt het gehele jaar met een zwaartepunt van begin
febru aritotenmeteindmei.
VOLUME, GROEIPOTENTIE EN KANSEN
De Duitse deelstaten Nordrhein-Westfalen en Niedersachsen lezen zich
wat betreft volume, groeipotentie en kansen. 65% van de Duitse
bevolking die een lange vakantie doorbrengt in Nederland komt uit deze
twee deelstaten. Daarnaast zijn het vooral de meerpersoonshuishoudens
met kinderen (40-44%) die een familievakantie doorbrengen in ons land.
In de eerste negen maanden van 2004 kwamen minder (-7%) Duitse gasten
naar ons land. Vooral het slechte weer, het aanbod van low-cost
carriers in Duitsland en de slechte Duitse economie speelden een
belangrijke rol. Met deze krachtige campagne: concrete aanbiedingen,
unieke aanbiedingen door de samenwerking met een niet toeristische
partner (Nordsee) en de inzet van een ambassadeur Bernd Stelter moet
het Duitse bezoekersaantal weer meer dan drie miljoen worden.
`NORDSEE' EN BERND STELTER
NBTC slaat een nieuwe weg in door een intensieve samenwerking aan te
gaan met restaurantketen `Nordsee'. Peters: "In het voorjaar staan
alle 370 Nordsee-restaurants voor twee maanden compleet in het teken
van Nederland: van de aankleding van de restaurants en Hollandse
maaltijden tot prijsvragen en verrassingen voor de kleintjes.
Daarnaast zijn we trots dat we de Duitse komediant Bernd Stelter voor
onze campagne hebben kunnen winnen. Hij is een fervente
Nederlandganger en komt al jaren met zijn gezin voor campingvakanties
naar de Nederlandse kust." Stelter heeft een wekelijks programma
`7-tage, 7-köpfe' op de zender RTL. Daarnaast is hij auteur,
carnavalszanger en toert hij met zijn eigen programma door Duitsland.
Zijn persoon duikt overal in de campagne op en hij verrichtte de
aftrap van de campagne op de toeristenbeurs (reis & campingbeurs) in
Essen.
Naast Nordsee, biedt de campagne ook ruimte voor aanbieders zoals
Gazelle, verblijfsaccommodaties zoals Landal Greenparks en Roompot en
attracties zoals Efteling, Walibi Flevo en Duinrell.
REIS & CAMPINGBEURS ESSEN
NBTC is dit jaar partner van de Reis & campingbeurs in Essen. Een
mooie kans om (nog) meer exposure te geven aan de campagne.
`Ambassadeur' Bernd Stelter verrichtte de aftrap van de campagne door
zang en een lezing uit zijn boek met campingverhalen.
Fotobijschrift:
'Urlaub in sicht' in het Hollandse groene achterland met een concrete
aanbieding.