Ingezonden persbericht

ARMANDO OP STEEN GETEKEND
Nieuwe tentoonstelling in het Armando Museum
-----------------------
Amersfoort, 20 januari 2005
Briefnummer: A05. 004

Aan: De Redactie

Op 13 februari a.s. opent in het Armando Museum de tentoonstelling: Armando. Op steen getekend. De tentoonstelling bevat een overzicht van de prenten die Armando vanaf 1982 vervaardigde op de oude ambachtelijke stenen van Steendrukkerij Amsterdam. In de 23 jaar die daarop volgden ontstond een uniek oeuvre grafiek dat alle thema's uit het beeldend werk van Armando omvat. Armando. Op steen getekend is samengesteld uit de collecties van Steendrukkerij Amsterdam en het Fries Museum in Leeuwarden. De tentoonstelling wordt geopend op 13 februari om 15 uur en is vervolgens te zien tot 5 juni 2005.

In de tentoonstelling Armando. Op steen getekend zijn meer dan honderd litho's, solitair of in series, te zien. Alle litho's kwamen tot stand in de steendrukkerij van Rento Brattinga in Amsterdam. Sinds 1982 werkt Armando daar regelmatig op de oude ambachtelijke stenen die Rento Brattinga verzamelt. In het ruim 25-jarig bestaan van Steendrukkerij Amsterdam is het werk van Armando tot één van de belangrijkste deelverzamelingen gaan behoren. Deze deelverzameling is, als onderdeel van een meer dan 2.000 prenten tellende collectie, door Rento Brattinga in 2002 geschonken aan het Fries Museum in Leeuwarden. In de tentoonstelling Armando. Op steen getekend is de nagenoeg volledige collectie Armando-prenten van het Fries Museum te zien samen met een belangrijke selectie uit de collectie van Steendrukkerij Amsterdam.

Thema's

De litho's van Armando zijn prenten in veelal fors formaat en, enkele uitzonderingen als een rood beestje of aubergine bokje daargelaten, grotendeels in zwart/wit. Het zijn werken met een enorme geladenheid, tegelijkertijd fragiel en ongenaakbaar. De tentoonstelling omvat alle thema's die zo kenmerkend zijn voor het overige beeldende werk van Armando: Gefechtsfeld, Schuldige Landschaft, Waldrand, Baum, Fahne, Waffe, Hand, Rad, Leiter, Kopf, Tier, Kelch. Bijzonder is de serie Chad Gadja, die Armando in 1994 maakte voor het Joods Historisch Museum. Als derde kunstenaar op rij (na El Lissitzky en Frank Stella) maakte Armando op uitnodiging van het Joods Historisch Museum een serie litho's als illustratie van het lied Chad Gadja. Het, van oorsprong Aramese lied, is een onderdeel van de eerste twee avonden van het Joodse paasfeest en verwijst naar de jodenvervolging door de eeuwen heen. Armando maakte tien litho's, één voor elk couplet van het lied, waarbij elke litho vergezeld wordt door een handgeschreven tekst van het vers.

Techniek

Armando tekent de prenten rechtstreeks op de steen. Dit kan op twee manieren: tekenen met tusche (oostindische inkt) en met vettig krijt in verschillende gradaties van hardheid. Armando gebruikt beide technieken en schaaft en krast in de eenmaal opgebrachte lijnen. De verdunde tusche leidt tot aquarelachtige structuren met bijzondere uitwaaierende droograndjes, die zo kenmerkend zijn voor het werk van Armando. In een intensief samenwerkingsproces tussen Rento Brattinga en Armando ontstaan meesterlijk gedrukte prenten waarbij het rijke scala van grijzen en zwarten volledig bewaard blijft. Het zijn unieke en oorspronkelijke kunstwerken die ver uit stijgen boven de opvatting van grafiek als reproductie.