P E R S B E R I C H T
's-Hertogenbosch, 11 februari 2005
Op 19 januari jl. berichtte Laurus over de teleurstellende omzetontwikkeling in 2004. Aangegeven werd dat het omzetprobleem zich het duidelijkst manifesteert bij de Edah-winkels 'oude stijl' - de nog niet naar Edah Lekker & Laag omgebouwde winkels.
De in 2004 naar Edah Lekker & Laag omgebouwde winkels (46) laten ten opzichte van de bestaande Edah-winkels een positieve omzetontwikkeling zien. De Edah Lekker & Laag-formule behoeft wel een verdere aanscherping. In het eerste kwartaal van 2005 worden er 15 winkels omgebouwd naar Edah Lekker & Laag.
Om tot een gerichtere verdeling van de managementverantwoordelijkheden bij Edah te komen is Gilles Mollard bereid gevonden zich volledig toe te gaan leggen op de verdere ontwikkeling van Edah Lekker & Laag, waarvan hij tot directeur benoemd wordt. De heer Mollard draagt de eindverantwoordelijkheid voor Edah over aan Harry Bruijniks, voorzitter van de Hoofddirectie.
Het management van de Edah-winkels 'oude stijl' komt in handen van oud-Edah-directeur Wil Brugman, die zijn kennis en ervaring zal inzetten om de dalende trend in de omzet te keren. De heer Brugman heeft zich in het recente verleden als interim manager verdienstelijk gemaakt voor Laurus bij het begeleiden van de Belgische activiteiten.
De benoemingen van Gilles Mollard en Wil Brugman tot directeur Edah Lekker & Laag respectievelijk directeur Edah 'oude stijl' gaan per direct in. Beide heren rapporteren rechtstreeks aan Harry Bruijniks.
Laurus en de weg naar herstel
Laurus stelt zich ten doel zijn positie van tweede partij in de Nederlandse levensmiddelenmarkt de komende jaren in belangrijke mate te versterken, daarbij gebruikmakend van onderling verschillende winkelformules die zelfstandig, vanuit een eigen identiteit en commercieel beleid, hun specifieke marktsegment bewerken. Laurus werkt aan zijn herstel op basis van een herstelplan, lopend tot eind 2007. De weg naar herstel wordt daadkrachtig maar stap voor stap afgelegd, onder voortdurende en scherpe bewaking van de kosten van de bedrijfsvoering en met een geconcentreerde en ononderbroken aandacht voor de back-office processen. In 2005 geeft Laurus naast een verdere verhoging van de efficiency prioriteit aan de verbetering van de winkelformules.
---
Perscontacten:
Frits Kremer, telefoonnummer 0031 (0) 73 622 37 14 / 0031 (0) 6 22 45 88 57
Laurus NV