PERSBERICHT - 2005-02-11
'Urlaub in Sicht' laat Duitsers zien dat Nederland dichtbij en
betaalbaar is
NBTC start grote familiecampagne in Duitsland
Het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) heeft op de
vakantiebeurs in Essen, Duitsland, het startsein gegeven voor de
multimediale campagne Urlaub in sicht. De campagne laat zien dat
Nederland goed en snel te bereiken is én dat een familievakantie in
ons land betaalbaar is. De campagne vestigt de aandacht op het
Nederlandse kustgebied en de familiepret in het groene achterland. Het
Duitse bezoekersaantal moet hierdoor weer over de drie miljoen heen
getild worden.
De campagne richt zich met name
op gezinnen in de deelstaten Nordrhein-Westfalen en Niedersachen,
vertelt Lothar Peters, manager van de NBTC-vestiging in Keulen.
Voor deze mensen is het groene achterland van Nederland, maar ook het
kustgebied, relatief snel te bereiken. En het aanbod is er
aantrekkelijk: van een ontspannen kustvakantie met stedelijke cultuur
onder handbereik tot actieve ontspanning in de attractieparken en
natuurgebieden. Met overnachtingsmogelijkheden te over voor gezinnen:
chalets, bungalows, campings, familiehotels.
De campagne wordt multimediaal ingezet: Hollandmagazine, gerichte
(online) DM-acties, radiocommercials, krantenadvertenties,
www.niederlande.de, beurzen en pers en PR-acties. Urlaub in sicht is
één van de drie grootschalige campagnes die NBTC met extra
vrijgemaakte publieke middelen heeft ontwikkeld. De campagne kost 3,5
miljoen en past met de PMPCs Fun at the beach en Holland thrills in de
marketingstrategie van NBTC. De campagne loopt het gehele jaar met een
zwaartepunt van begin febru aritotenmeteindmei.
VOLUME, GROEIPOTENTIE EN
KANSEN
De Duitse deelstaten Nordrhein-Westfalen en Niedersachsen zijn voor
het toerisme naar Nederland van groot belang voor wat betreft volume,
groeipotentie en kansen. Tweederde van de Duitse toeristen die een
lange vakantie doorbrengt in Nederland komt uit deze twee deelstaten.
Daarnaast zijn het vooral de meerpersoonshuishoudens met kinderen
(40-44%) die een familievakantie doorbrengen in ons land.
In de eerste negen maanden van 2004 kwamen minder (-7%) Duitse gasten
naar ons land. Vooral het slechte weer, het aanbod van low-cost
carriers in Duitsland en de slechte Duitse economie speelden een
belangrijke rol.
NORDSEE EN BERND
STELTER
NBTC slaat met de Duitse campagne een nieuwe weg in door een
intensieve samenwerking aan te gaan met restaurantketen Nordsee.
Peters: In het voorjaar staan alle 370 Nordsee-restaurants voor twee
maanden compleet in het teken van Nederland: van de aankleding van de
restaurants en Hollandse maaltijden tot prijsvragen en verrassingen
voor de kleintjes. Daarnaast zijn we trots dat we de Duitse komediant
Bernd Stelter voor onze campagne hebben kunnen winnen. Hij is een
fervente Nederlandganger en komt al jaren met zijn gezin voor
campingvakanties naar de Nederlandse kust.
Stelter heeft een wekelijks programma 7-tage, 7-köpfe op de zender
RTL. Daarnaast is hij auteur, carnavalszanger en toert hij met zijn
eigen programma door Duitsland. Hij duikt overal in de campagne op en
hij verrichtte de aftrap van de campagne op de reis & campingbeurs in
Essen. Naast Nordsee biedt de campagne ook ruimte voor aanbieders
zoals Gazelle, verblijfsaccommodaties zoals Landal Greenparks en
Roompot en attracties zoals Efteling, Walibi Flevo en Duinrell.
Bij de illustraties:
Een tweetal posters die in het kader van de Duitse camapgne zijn
iontworpen. Verder komediant Bernmd Stelter, die in Essen de aftrap
voor de campagne gaf.