PERSBERICHT - 2005-02-11

'Urlaub in Sicht' laat Duitsers zien dat Nederland dichtbij en betaalbaar is

NBTC start grote familiecampagne in Duitsland

Het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) heeft op de vakantiebeurs in Essen, Duitsland, het startsein gegeven voor de multimediale campagne Urlaub in sicht. De campagne laat zien dat Nederland goed en snel te bereiken is én dat een familievakantie in ons land betaalbaar is. De campagne vestigt de aandacht op het Nederlandse kustgebied en de familiepret in het groene achterland. Het Duitse bezoekersaantal moet hierdoor weer over de drie miljoen heen getild worden.

De campagne richt zich met name op gezinnen in de deelstaten Nordrhein-Westfalen en Niedersachen, vertelt Lothar Peters, manager van de NBTC-vestiging in Keulen.

Voor deze mensen is het groene achterland van Nederland, maar ook het kustgebied, relatief snel te bereiken. En het aanbod is er aantrekkelijk: van een ontspannen kustvakantie met stedelijke cultuur onder handbereik tot actieve ontspanning in de attractieparken en natuurgebieden. Met overnachtingsmogelijkheden te over voor gezinnen: chalets, bungalows, campings, familiehotels.

De campagne wordt multimediaal ingezet: Hollandmagazine, gerichte (online) DM-acties, radiocommercials, krantenadvertenties, www.niederlande.de, beurzen en pers en PR-acties. Urlaub in sicht is één van de drie grootschalige campagnes die NBTC met extra vrijgemaakte publieke middelen heeft ontwikkeld. De campagne kost 3,5 miljoen en past met de PMPCs Fun at the beach en Holland thrills in de marketingstrategie van NBTC. De campagne loopt het gehele jaar met een zwaartepunt van begin febru aritotenmeteindmei.

VOLUME, GROEIPOTENTIE EN KANSEN
De Duitse deelstaten Nordrhein-Westfalen en Niedersachsen zijn voor het toerisme naar Nederland van groot belang voor wat betreft volume, groeipotentie en kansen. Tweederde van de Duitse toeristen die een lange vakantie doorbrengt in Nederland komt uit deze twee deelstaten. Daarnaast zijn het vooral de meerpersoonshuishoudens met kinderen (40-44%) die een familievakantie doorbrengen in ons land.

In de eerste negen maanden van 2004 kwamen minder (-7%) Duitse gasten naar ons land. Vooral het slechte weer, het aanbod van low-cost carriers in Duitsland en de slechte Duitse economie speelden een belangrijke rol.

NORDSEE EN BERND STELTER
NBTC slaat met de Duitse campagne een nieuwe weg in door een intensieve samenwerking aan te gaan met restaurantketen Nordsee.

Peters: In het voorjaar staan alle 370 Nordsee-restaurants voor twee maanden compleet in het teken van Nederland: van de aankleding van de restaurants en Hollandse maaltijden tot prijsvragen en verrassingen voor de kleintjes. Daarnaast zijn we trots dat we de Duitse komediant Bernd Stelter voor onze campagne hebben kunnen winnen. Hij is een fervente Nederlandganger en komt al jaren met zijn gezin voor campingvakanties naar de Nederlandse kust.

Stelter heeft een wekelijks programma 7-tage, 7-köpfe op de zender RTL. Daarnaast is hij auteur, carnavalszanger en toert hij met zijn eigen programma door Duitsland. Hij duikt overal in de campagne op en hij verrichtte de aftrap van de campagne op de reis & campingbeurs in Essen. Naast Nordsee biedt de campagne ook ruimte voor aanbieders zoals Gazelle, verblijfsaccommodaties zoals Landal Greenparks en Roompot en attracties zoals Efteling, Walibi Flevo en Duinrell.

Bij de illustraties:
Een tweetal posters die in het kader van de Duitse camapgne zijn iontworpen. Verder komediant Bernmd Stelter, die in Essen de aftrap voor de campagne gaf.