Ingezonden persbericht


Curadomi Persbericht

Nummer. 44, 11 februari 2004

Cliënten geven Curadomi hoge kwaliteitswaardering: rapportcijfer 8,2

Uit onafhankelijk kwantitatief onderzoek van de Stichting Cliënt & Kwaliteit blijken cliënten van Curadomi de geleverde kwaliteit hoog te waarderen. De Zorgverlening wordt door de cliënten gewaardeerd met een 8,2. De Organisatie van de thuiszorg wordt gewaardeerd met een 7,9. De Stichting Cliënt & Kwaliteit classificeert deze waarderingscijfers van Curadomi-cliënten als hoog. Curadomi sluit met dit onafhankelijke kwaliteitsonderzoek aan bij de oproep van staatssecretaris mevrouw Ross-van Dorp om de komende jaren werk te maken van kwaliteit in de zorg. Juist de afgelopen week is veel te doen geweest over het thema kwaliteitsmisstanden. Dit onderzoek zal de komende jaren herhaald worden, zodat ook de ontwikkeling van de kwaliteit op de langere termijn duidelijk wordt. De uitkomsten op hoofdlijnen zal steeds op de website van Curadomi (www.curadomi.nl) worden gepubliceerd voor een maximale transparantie. Curadomi zal op basis van dit onderzoek nog meer aandacht besteden aan onder meer de cliëntenraad, de klachtenprocedure, formele evaluatiemomenten en de informatie naar de cliënten. Binnenkort komt Curadomi met een actieplan, waarin de aanbevelingen van de Stichting Cliënt & Kwaliteit verder worden uitgewerkt. Er wordt zelfs gedacht aan het instellen van een permanent cliëntenpanel, via de website van Curadomi, die de kwaliteit permanent beoordeeld .

In totaal kregen 1.367 cliënten een vragenlijst. 822 Cliënten (=60 %) hebben deze ingevuld en teruggestuurd.

Als top vijf van de beste kwaliteitsaspecten worden genoemd:
1 Bejegening (serieus nemen, aandacht, vriendelijk, respectvol, netjes met de spulletjes van cliënt omgaan)

2 Direct thuiszorg kunnen krijgen na ontslag andere instelling
3 Kwaliteit van en advies bij hulpmiddelen

4 Deskundigheid van thuiszorgmedewerkers

5 Rekening houden met gewoonten en wensen

Hoewel Curadomi over de hele linie goede waarderingscijfers krijgt voor verschillende kwaliteitsaspecten wordt er in het onderzoeksrapport ook een overzicht met vijf kwaliteitsaspecten genoemd, waar nog de nodige aandacht aan geschonken kan worden.

Deze zijn:

1 Informatievoorziening (info over ondersteuningsmogelijkheden mantelzorgers, bereikbaarheid buiten kantooruren, cliëntenraad, eigen bijdrage, aansprakelijkheid thuiszorgmedewerker, wachttijd)
2 Thuiszorgmedewerker overlegt met cliënt wat er genoteerd moet worden in het zorgdossier

3 Frequentie van evaluatie aansluiting thuiszorg/rekening houden met wensen van de cliënt

4 Mening van de cliënt over de lengte van de wachttijd voor thuiszorg
5 Thuiszorgmedewerker houdt rekening met belastbaarheid van de mantelzorger

Hoe verhoudt dit onderzoek zich tot voorgaande onderzoeken? In 1998 en 2000 werden benchmarkonderzoeken uitgevoerd, waarbij alle thuiszorgorganisaties onderling werden vergeleken. Curadomi bleek daarin steeds een bestpractice-onderneming. De Stichting Cliënt en Kwaliteit onderzocht hierbij steeds de cliënttevredenheid. Om technische redenen zijn de uitkomsten van het cliënttevredenheidsonderzoek van december 2004 moeilijk te vergelijken met de uitkomsten van 2000 of met andere thuiszorgorganisaties. Curadomi zal in de toekomst vaker een cliënttevredenheidsonderzoek houden. De uitkomsten ten aanzien van Curadomi van deze onderzoeken kunnen in de komende jaren wel met elkaar vergeleken worden. Het onderzoek van 2004 moet gezien worden als een nulmeting.

Aanbevelingen
De Stichting Cliënt & Kwaliteit heeft naar aanleiding van het onderzoek een aantal aanbevelingen gedaan ten aanzien van het nog verder verbeteren van de deskundigheid en zorg voor de cliënt. Daarnaast zijn er aanbevelingen gedaan om de informatievoorziening naar cliënten nog verder te verbeteren. Op basis hiervan zal Curadomi een actieplan opstellen en uitvoeren om de kwaliteit nog verder te verbeteren. Bijvoorbeeld door de klachtenprocedure te verbeteren, een permanent kwaliteitspanel op internet of door het nog beter positioneren van de cliëntenraad.

Bemiddelingsprogramma ter ondersteuning van de mantelzorg Het vijfde aandachtspunt heeft Curadomi eerder onderkend. Eind vorig jaar heeft het een bemiddelingsprogramma laten maken, dat geschikt is om vrijwilligers in contact te brengen met mensen die ondersteuning nodig hebben. Curadomi gaat dit programma actief inzetten bij de verdere dienstverlening.

Meer informatie over dit persbericht kunt u krijgen bij Robert Scholten van Curadomi (06) 18 80 88 15 of (0318) 548265.

Curadomi is een organisatie voor thuiszorg en in heel Nederland werkzaam is. www.curadomi.nl
email: Persvoorlichting Curadomi:

Persvoorlichter Robert Scholten: 06 - 1880 8815
0318 - 548265