BRAINS UNLIMITED
Ster+Cultuur wordt Cultuur.tv
Het reclameblok voor de Cultuur op de publieke omroep vernieuwt!
Ster+Cultuur, het reclameblok voor de cultuur op de publieke omroep in
de Sterblokken, heet vanaf 11 februari Cultuur.tv. De nieuwe naam
geeft meteen de verandering weer, want cultuur.tv verbindt cultuur met
zowel televisie als internet. Via de website www.cultuur.tv kan de
kijker door middel van spots, links, films, banners meer informatie
over culturele evenementen en de culturele afzender vinden.
De nieuwe naam weerspiegelt tevens tal van inhoudelijke veranderingen.
Qua vormgeving heeft het blok een facelift gekregen. En de spots
kunnen nu, naast de traditionele 7 seconden, tevens in 10 of 12
seconden worden uitgezonden. Extra aandacht wordt besteed aan de
Cultuurspots. Door middel van filmmateriaal, animaties, voice-over en
muziekfragmenten is iedere Cultuurspot aantrekkelijk en opvallend.
Tenslotte wordt een nieuwe, zowel voordelige als praktische
prijsstelling gehanteerd, waarbij in één oogopslag duidelijk is wat
een televisie/internet campagne in Cultuur.tv kost. Cultuur.tv wordt
dertien maal per week uitgezonden op Nederland 1 en 3 en bereikt
daarmee een landelijk miljoenenpubliek met een hoge interesse in kunst
en cultuur.
Het kunstzinnige karakter blijft onveranderd: de prijsvraag onder
jonge creatieven voor het inleidende filmpje van het blok. Twee maal
per jaar doen talenten uit uiteenlopende disciplines - zoals film,
vormgeving, reclame, fotografie en mode - mee aan een scriptwedstrijd.
De winnende scripts worden verfilmd en vertoond als een korte film die
het blok introduceert. Inmiddels zijn al meer dan 80 van deze
kunstzinnige films op televisie voorbij gekomen. Cultuur.tv is een
samenwerking tussen Ster, Gasunie en Brains Unlimited. Gasunie stopt
in het voorjaar met de sponsoring van het blok. Dit omdat het concern
rond de zomer wordt opgesplitst in twee aparte ondernemingen. Brains
Unlimited zoekt momenteel naar een geschikte sponsor voor het blok,
die net als Gasunie zich inhoudelijk en maatschappelijk betrokken wil
tonen met Cultuur.