BRAINS UNLIMITED

Ster+Cultuur wordt Cultuur.tv

Het reclameblok voor de Cultuur op de publieke omroep vernieuwt! Ster+Cultuur, het reclameblok voor de cultuur op de publieke omroep in de Sterblokken, heet vanaf 11 februari Cultuur.tv. De nieuwe naam geeft meteen de verandering weer, want cultuur.tv verbindt cultuur met zowel televisie als internet. Via de website www.cultuur.tv kan de kijker door middel van spots, links, films, banners meer informatie over culturele evenementen en de culturele afzender vinden.

De nieuwe naam weerspiegelt tevens tal van inhoudelijke veranderingen. Qua vormgeving heeft het blok een facelift gekregen. En de spots kunnen nu, naast de traditionele 7 seconden, tevens in 10 of 12 seconden worden uitgezonden. Extra aandacht wordt besteed aan de Cultuurspots. Door middel van filmmateriaal, animaties, voice-over en muziekfragmenten is iedere Cultuurspot aantrekkelijk en opvallend. Tenslotte wordt een nieuwe, zowel voordelige als praktische prijsstelling gehanteerd, waarbij in één oogopslag duidelijk is wat een televisie/internet campagne in Cultuur.tv kost. Cultuur.tv wordt dertien maal per week uitgezonden op Nederland 1 en 3 en bereikt daarmee een landelijk miljoenenpubliek met een hoge interesse in kunst en cultuur.

Het kunstzinnige karakter blijft onveranderd: de prijsvraag onder jonge creatieven voor het inleidende filmpje van het blok. Twee maal per jaar doen talenten uit uiteenlopende disciplines - zoals film, vormgeving, reclame, fotografie en mode - mee aan een scriptwedstrijd. De winnende scripts worden verfilmd en vertoond als een korte film die het blok introduceert. Inmiddels zijn al meer dan 80 van deze kunstzinnige films op televisie voorbij gekomen. Cultuur.tv is een samenwerking tussen Ster, Gasunie en Brains Unlimited. Gasunie stopt in het voorjaar met de sponsoring van het blok. Dit omdat het concern rond de zomer wordt opgesplitst in twee aparte ondernemingen. Brains Unlimited zoekt momenteel naar een geschikte sponsor voor het blok, die net als Gasunie zich inhoudelijk en maatschappelijk betrokken wil tonen met Cultuur.