NAT. LUCHT- EN RUIMTEVAARTLAB

Nederland bouwt minisatelliet voor onderzoek NLR Sloshat Satelliet

11 februari brengt een Ariane 5 raket de in Nederland gebouwde minisatelliet Sloshsat FLEVO in een baan om de aarde. Aan boord is een grote vloeistoftank om klotsgedrag te bestuderen. Sloshsat leverde Nederland al een schat aan ervaring op met de bouw van kleine satellieten.
De Nederlandse minisatelliet Sloshsat FLEVO weegt 95 kilo (droog gewicht). In de kunstof experiment tank met een inhoud van 87 liter wordt 33.5 liter water meegevoerd. De grote hoeveelheid vloeistofmassa ten opzichte van de vaste massa (35%) maakt de minisatelliet zeer gevoelig voor de effecten van klotsen. Door met Sloshsat FLEVO manoeuvres uit te voeren hopen onderzoekers fundamentele kennis te verzamelen over het gedrag van vloeistof en de interactie met de satelliet in de ruimte. Dat gedrag is onder meer van belang wanneer een satelliet bewegingen uitvoert met gedeeltelijk gevulde brandstof tanks. De beste manoeuvre levert minimaal geklots, trilling en verstoring en daarmee een laag brandstofgebruik voor de stuurraketten. Door slim gebruik te maken van vloeistofbeweging kan bij manoeuvreren nog extra brandstof worden bespaard. Dat draagt bij aan een lange levensduur van een satelliet. Ook voor aardse toepassingen is deze kennis van vloeistofbewegingen van belang zoals voor schepen en tankwagens. Verder draagt Sloshsat bij aan de kennis van de zwakke krachten zoals oppervlaktespanning and capillaire krachten die onder invloed van de 1g zwaartekracht moeilijk zijn te onderzoeken.

Bij de experimenten met de satelliet zijn vijf wetenschappelijke instituten betrokken. Voor de Groningse universiteit valideert Sloshsat het bestaande vloeistofdynamische rekenprogramma ComFlo. Daarmee kunnen dan voor het eerst betrouwbare CFD-voorspellingen voor manoeuvres in micro-g worden geleverd. Het gebrek aan een dergelijk gevalideerd gereedschap bezorgde ontwerpers van ruimtevoertuigen tot op heden soms grote problemen, vaak leidend tot niet optimale oplossingen. Ook NLR en het NASA Glenn Research Center willen met Sloshsat rekenprogramma's valideren en, evenals ESA, specifieke manoeuvres voor operationele satellieten uittesten. De TUD ten slotte onderzoekt hoe verstoringen door vloeistofbeweging zich laten dempen.

Sloshsat FLEVO werd oorspronkelijk ontworpen voor een lancering met de Space Shuttle. NLR initieerde, ontwierp en bouwde de satelliet voor ESA met onderaannemers in Nederland. Zo ontwierp en leverde Dutch Space (Leiden) de energievoorziening inclusief de zonnepanelen, de mechanische structuur en het systeem voor de warmtehuishouding, Verhaert (België) leverde het ejectie-mechanisme, Newtec (België) het communicatiesysteem en Rafael (Israël) het voortstuwings-systeem. Er is zeven jaar aan gewerkt.

Na het ongeluk met de Shuttle Columbia op 1 februari 2003 werd begin 2004 gestart met de aanpassingen voor een lancering met de Ariane 5 ECA kwalificatievlucht. Hiervoor moest de constructie worden versterkt en de telecommunicatie en grondoperaties ingrijpend worden aangepast.
Sloshsat FLEVO is vervolgens gemonteerd op de dummy payload MAQSAT-B2. Vanaf deze dummy payload wordt Sloshsat met het ejectie-mechanisme de ruimte ingeschoten.

Na de lancering, die op dit moment voor 11 februari 2005 op het programma staat, voert Sloshsat FLEVO (Facility for Liquid Experimentation and Validation in Orbit) gedurende twee weken een serie manoeuvres uit (FLEVO verwijst ook naar de provincie Flevoland waar in de Noordoostpolder-vestiging van NLR de satelliet werd gebouwd). In de Sloshsat-tank registreert een groot aantal sensoren de plaats en beweging van het water dat onder gewichtloze omstandigheden een sterk vervormend oppervlak heeft. De meet-gegevens worden vanuit het Diane-grondstation bij de lanceerbasis in Kourou, Frans Guyana, direct doorgestuurd naar een computersysteem bij ESA/ESTEC in Noordwijk. Deze verwerkt de gegevens en stuurt gemodelleerde beelden via internet aan de onderzoekers in Amsterdam, Groningen, Delft en Ohio. Dankzij dit systeem (FACT) dat Atos-Origin en NLR in opdracht van ESA ontwikkelden, zijn alle partijen in real-time betrokken bij de experimenten en kunnen zij zo nodig het verloop van de experimenten bijsturen.

Met het project bewijst Nederland ook dat het in staat is om kleine satellieten te bouwen. Dergelijke minisatellieten lenen zich door hun relatief lage kostprijs uitstekend voor het uitvoeren van wetenschappelijk onderzoek en service in de ruimte. NLR werkt ook mee aan ConeXpress, een satellietproject in ontwikkeling bij Dutch Space om de levenduur van telecommunicatie-satellieten te verlengen. NLR brengt bij dat project zijn technische ervaringen met Sloshsat FLEVO in.

Het Sloshsat FLEVO is een geharmoniseerd programma tussen het Europese Ruimtevaartorganisatie ESA, het(Nederlandse) Ministerie van Economische Zaken en het Nederlands Instituut voor Vliegtuigontwikkeling en Ruimtevaart NIVR. De ontwikkeling werd uitgevoerd als onderdeel van het ESA Technology Demonstration Programme TDP Phase 2, het NIVR Research and Technology NRT Programme and NLR own research and development programme.

Voor details zie o.a.: http://www.nlr.nl, http://www.esa.int en http://www.arianespace.com (flight164)Contact NLR: roefs@nlr.nl of info@nlr.nl26-1-2005

27 jan 05 13:47