Wie verkiest welk soort vwo?
Promotie Sociale wetenschappen
vrijdag 11 februari 10.00 uur
Don Weenink onderzocht welke vormen van het vwo kinderen van de (hogere) middenklassen volgen: zelfstandige gymnasia, tweetalig vwo (waar de helft van de lessen in het Engels wordt gegeven) en reguliere vwo-afdelingen van scholengemeenschappen. Uit het onderzoek blijkt dat het tweetalig vwo de meeste sociale stijgers onder de ouders van leerlingen telt, ook in vergelijking met het reguliere vwo. Het tweetalig vwo blijkt niet alleen aantrekkelijk te zijn voor kosmopolitische gezinnen uit de hogere middenklasse, maar ook voor kinderen met stijgingspotentieel uit minder kosmopolitische gezinnen. Het zelfstandig gymnasium is volgens Weenink te kenschetsen als een schooltype voor de gevestigde elite. In vergelijking met het tweetalig vwo en het reguliere vwo blijkt dat de ouders en grootouders van gymnasiumkinderen beduidend vaker deel uitmaken van de hogere middenklasse. Hoewel het zelfstandig gymnasium vaak wordt getypeerd als een school voor de intellectuele elite, komen kinderen van ondernemers - gedreven door de behoefte aan culturele compensatie - vaker op het zelfstandig gymnasium terecht dan kinderen van onder andere leraren, artsen, juristen en wetenschappers. De leerlingen van het tweetalig vwo hebben kosmopolitische toekomstplannen, waar de gymnasiumleerlingen vaker een gevestigd sociaal traject willen bewandelen.
D. Weenink: Upper middle-class resources of power in the education arena. Dutch elite schools in an age of globalisation. Promotor is prof. dr. J. Dronkers.
Meer informatie over de items in deze agenda kunt u krijgen bij de afdeling Persvoorlichting, tel. 020 - 525 2695, e-mail:
Universiteit van Amsterdam