Ingezonden persbericht

De Utrechtse Bazaar, al 25 jaar georganiseerd in de bloemenveiling van

Vleuten, raakt zijn huidige locatie kwijt!

UTRECHT, 20050210 -- PERSBERICHT DE UTRECHTSE BAZAAR GAAT DOOR. De Utrechtse Bazaar, een overdekte markt die al 25 jaar iedere zaterdag en zondag wordt georganiseerd in de bloemenveiling van Vleuten, raakt zijn huidige locatie kwijt. Een markt met jaarlijks 560.000 bezoekers en wekelijks 700 standhouders moet een andere locatie vinden in de omgeving van Utrecht. Wat gebeurt er met alle standhouders die hun brood verdienen op de bazaar? Waar moeten de duizenden bezoekers heen als de markt wordt opgeheven?


In het kader van de onteigeningswetgeving is de overheid verplicht een alternatieve ruimte aan te bieden. Bij de bloemenveiling is al jaren bekend dat het pand op de Utrechtseweg moet wijken voor de woningen van de VINEX wijk in het Leidsche Rijn gebied.
De Bazaar is in overleg met de gemeente om een nieuwe locatie te vinden. Zowel de gemeente als de Bazaar hebben verschillende locaties in gedachten, zoals:
- Haarrijnen. (langs A2, noordkant van Leidsche Rijn)
- De Veemarkthallen.
- Het voormalig Greenery terrein in Nieuwegein. (langs A12)
Gezien de mogelijkheden tot uitbreiding heeft deze laatste locatie langs de A12 onze voorkeur. Standhouders willen namelijk in de eerste plaats continuïteit voor hun bedrijf, maar net zo belangrijk is de mogelijkheid uit te breiden, ook voor opslag. De bezoekers willen daarnaast meer parkeerruimte.

De Utrechtse Bazaar, voorheen bekend als de Zwarte Beurs, wil duidelijkheid hebben over de toekomst. Niet alleen voor de organisatie is dat van groot belang maar ook voor de honderden standhouders en duizenden bezoekers. Ieder weekend komen er tien tot dertienduizend bezoekers voordelig hun boodschappen doen op de overdekte markt.
De klantenkring van de Bazaar komt uit de wijde omgeving van Utrecht. De reikwijdte voor bezoekers is 45 kilometer en voor standhouders 100 kilometer.

Naast de zakelijke functie heeft de Utrechtse Bazaar ook een maatschappelijke functie
Het is een plek waar allochtonen en autochtonen vriendelijk met elkaar handelen en waar integratie geen punt van discussie is. Het gebeurt gewoon.

De Bazaar vervult ook een sociaal-economische rol:
700 standhouders per weekend.
560.000 bezoekers per jaar.
Onderzoek heeft uitgewezen dat de gezamenlijke omzet van de standhouders 39 miljoen Euro per jaar bedraagt.
15 vaste werknemers.

Wij worden al 25 jaar de gezelligste markt van Nederland genoemd en dat is niet voor niets.
Zoals iedere dagmarkt is de Bazaar een ontmoetingsplaats voor jong en oud, groot en klein, mooi en lelijk. Op de markt worden nieuwsgierigheid en ondernemingslust geprikkeld.
Zoals het hoort bij een markt is het aanbod zeer gevarieerd, voor elk wat wils. Groenten en fruit, specerijen, vis, eieren, brood enzovoort, maar ook kleding, cosmetica of gebruiksvoorwerpen waaronder allerhande elektronica, en niet in de laatste plaats 2e hands goederen.
Naast het feit dat de markt fungeert als ontmoetingsplaats voor een grote verscheidenheid aan bevolkingsgroepen, is de markt een laagdrempelig starterplatform, dat mensen in staat stelt een zelfstandig bestaan op te bouwen. Hierbij worden starters geholpen door lage vaste lasten zoals de lage huur of vierkante meter prijs. Daardoor vormen beginkapitaal of diploma's geen belemmering om van start te gaan.

Wij willen media aandacht zodat wij laten zien dat de markt leeft! Help ons de politiek te overtuigen dat de Utrechtse Bazaar moet blijven voortbestaan en haar groeikansen kan benutten!

Afzender: De Utrechtse Bazaar. Paul van der Heijden / Utrechtseweg 109c / 3544 NA Utrecht
Kijk op: www.utrechtse-bazaar.nl & persbericht@utrechtse-bazaar.nl
U kunt ons telefonisch bereiken op 06-50427281 ook na kantooruren.




Ingezonden persbericht