Ingezonden persbericht
Februari 2005
Nieuwe muziek in Lantaren/Venster
(Gouvernestraat 133, Rotterdam
/ tel. 010-2772277)
Donderdag 10 februari
Lantaren 1, 20.30 uur
Entree: 11/9
Proms in Lantaren/Venster, deel 4
Nieuw Ensemble en niet-westerse gastmusici o.l.v. Ed Spanjaard
Atlas & Consorten
Composities van Resch, Wang, Sharafyan, Clarke, Lim, Czernowin, Stahnke, Oh e.v.a.
Het Atlas Consort en het Nieuw Ensemble presenteren de jongste oogst opdrachtwerken voor prikkelende combinaties van Europese en Aziatische instrumenten. Stefano Bellon schrijft een concert voor erhu (Chinese viool) en ensemble, Gerald Resch een compositie voor sheng (mondorgel) en ensemble. Artjom Kim verrijkt zijn palet met Oezbeekse instrumenten en muziektradities, Seung-Ah Oh het hare met Koreaanse.
Zaterdag 19 februari
20.30 uur
Lantaren 1
Entree: 11 / 9 euro
DE BASKLARINET CENTRAAL
MET HET TRIO HENRI BOK (basklarinet) / RAINER KLAAS (piano) / WOLFGANG SELLNER (cello)
MET WERK VAN BROPHY, HUBER, HEUCKE, VROLIJK EN BOK
De basklarinet is ongetwijfeld één van de meest veelzijdige blaasinstrumenten, vanwege haar enorme bereik, waarbij de warme klank van de klarinet-familie overigens nooit verloren gaat.
Niet voor niets voelde altsaxofonist-fluitist en part-time jazz-legende Eric Dolphy zich eind jaren vijftig tot dit, op dat moment hoogst ongebruikelijke instrument aangetrokken. In de lagere registers beweegt het instrument zich ergens tussen bas- en bariton-saxofoon in, zonder dat dat tot een amorf geluid leidt, zoals bij genoemde saxofoons vaak het geval is. In de hogere registers, is er verwantschap met sopraan- en altsax, met dien verstande dat Dolphy zijn basklarinet als een Indiase "shehnai" kon laten klinken, net als zijn geestverwant Coltrane dat op de sopraansax deed. Om nog maar te zwijgen over de uiterst vreemde intervallen, die op een dergelijk instrument mogelijk waren en die door Dolphy ampel gebruikt werden.
Datzelfde kan gezegd worden over die andere pionier op dit instrument, de Nederlander Harry Sparnaay, die vanaf de jaren zeventig zo ongeveer op zijn eentje de basklarinet op de kaart zette in de nieuwe muziek, waarbij de wat rafeliger jazz-sound van Dolphy een loepzuiver klassiek equivalent kreeg. Sparnaay maakte school en één van zijn belangrijkste leerlingen was en is de Rotterdammer Henri Bok, inmiddels (en dat al geruime tijd) zelf een niet te verwaarlozen speler op dit veelzijdige instrument.
Bok verwierf al snel internationale bekendheid en tourde vervolgens intensief in het buitenland, als solist of in klein verband. Zonder overigens zijn thuisbasis Rotterdam te verwaarlozen, waar hij als docent aan het Rotterdams Conservatorium de grondslag legde voor een heuse Rotterdamse basklarinet-School. Als vertolker is Bok echter te weinig te horen in de Maasstad. Met dit concert komt daar verandering in. En wel met een bezetting en musici, die voor en door Bok als een redelijk ideale combinatie aangemerkt worden.
Immers, de basklarinet wordt wel als de cello van de klarinet-familie beschouwd.
Wat is er dan mooier dan de combinatie basklarinet-cello, met de piano als verbindende schakel ?
Bovendien uitgevoerd door Henri Bok en twee Duitse topmusici.
De samenwerking met pianist Rainer Klaas gaat ver terug en culmineerde in de c.d. "Music for Bass Clarinet and Piano" .
Rainer Klaas en cellist Wolfgang Sellner kennen elkaar als musici ook door en door.
Deze "2 + 2 = 3"estafette-formule genereert ongetwijfeld extra energie en geeft het samenspel een nieuwe dimensie.
Het programma mag avontuurlijk genoemd worden.
Gerard Brophy's "Glove" swingt bijna, met pulserende unisono's in basklarinet en cello en stuwende ritmes in de piano.
Een groot contrast is "Schattenblätter" van Klaus Huber: quasi- Oosterse sferen en experimenten met klankkleur.
Eén van de meest indrukwekkende sonates voor basklarinet en piano is de Opus 23 (1995) van de Duitse componist Stefan Heucke, opgedragen aan Henri Bok. Later maakte Heucke een versie voor cello en piano, opgedragen aan Wolfgang Sellner.Deze avond wisselen de solisten elkaar in de delen af: première van een "dubbelspel".
Nog een première: Renske Vrolijk schreef "Boilerplate" voor basklarinet, piano en soundtrack, een verrassend nieuw werk van een jonge, veelbelovende Nederlandse componiste.
Tot slot zal Henri Bok een kort solostuk ten gehore brengen, "Don't Bend".
Al met al een bijzondere avond en niet alleen voor basklarinet-afficionados.
Woensdag 23 februari
Lantaren 1, 20.30 uur
Entree: 9/7
- Ensemble Integrales o.l.v. Barbara Luneburg
met werken van Reich, Gordon, Andriessen en Ciciliani
Duo Tatiano Koleva (percussie) en Rutger van Otterloo (saxen) met werken van Ter Veldhuis, Brophy, McGowan, Koolmees e.a.
DUO KOLEVA / VAN OTTERLOO
Tatiana Koleva - marimba / percussie
Rutger Van Otterloo - saxofoons
PROGRAMMA / REPERTOIRE
Frans Vermeerssen Abyssinia (2005) * premiere
Christopher Fox KK (2002)
Bulgaarse Traditional Krivo Horo - arr. Koleva / van Otterloo (2003) **
Donnacha Dennehy Paddy (2003)* percussie solo
Bill Evans Peace Piece (1964) - arr. Koleva / van Otterloo (2003) **
Jacob ter Veldhuis Grab It! (1999) (versie voor sound track, saxofoon & drums)**
* geschreven voor Koleva / van Otterloo
** gearrangeerd voor/door Koleva / van Otterloo
DUO KOLEVA / VAN OTTERLOO
Een zeer dynamische en bijzonder virtuoze kleine bezetting met een magistraal geluid
Met de muziek die Koleva / van Otterloo programmeren willen zij de grenzen tussen de verschillende genres doorbreken. Het programma bestaat uit stukken die beinvloed zijn door jazz, rock en wereldmuziek. Naast gecomponeerde stukken maken Koleva en van Otterloo eigen arrangementen en improvisaties.
Het duo Koleva / van Otterloo is opgericht in het voorjaar van 2003. Hun eerste optreden was tijdens het ³Varna Summer Festival² in Varna, Bulgarije. De reacties van pers en publiek maakten meteen het succes van deze combinatie duidelijk.
www.tatianakoleva.com
________________________
TATIANA KOLEVA
MARIMBA / PERCUSSIE
Tatiana Koleva, geboren in Varna, Bulgarije, oogstte al vanaf de start van haar carrière veel succes met haar muzikale vertolkingen tijdens optredens op internationale podia voor moderne muziek. Als geen ander weet Koleva het publiek te bespelen met intrigerende ritmes, betoverende klanken en verrassende muzikale wendingen.
Zij studeerde onder andere bij Robert van Sice, Wim Vos, Steven Shick, James Wood en Dobri Paliev. Sinds haar studie is zij actief bezig met het promoten van nieuwe muziek en speelt regelmatig nieuwe composities als soliste en in kamermuziekensembles. Tatiana werkt in nauwe samenwerking met gerenommeerde componisten als Louis Andriessen, Yannis Kyriakides, Jacob ter Veldhuis, David Lang, Christopher Fox en David Dramm. Er zijn speciaal voor haar inmiddels een groot aantal stukken geschreven.
Zij trad op tijdens belangrijke internationale muziek-festivals, niet alleen in Europese landen als Nederland, Noorwegen, Ierland, Engeland, Belgie, Duitsland, Italië, Portugal, Zwitserland, Frankrijk en Bulgarije, maar ook in de Verenigde Staten, Japan, Jordanie en Mexico.
Tatiana Koleva imponeerde als soliste met verschillende ensembles en orkesten waaronder het Varna Philharmonish orkest, het Symfonieorkest van het Conservatorium in Sofia en het Xenakis Ensemble in Nederland. Regelmatig werkt Tatiana Koleva met Theatergroep Hollandia, ASKO-, Schönberg-, en Maarten Altena Ensemble, MusikFabrik, Weshm, Filmmuseumprodukties en Orkest de Volharding . Zij is een van de oprichters van het Quartet ELECTRA voor eigentijdse muziek en heeft een vast duo met saxofonist Rutger van Otterloo.
Voor haar interpretatie van eigentijdse muziek ontving Tatiana Koleva ondermeer de Kranichsteiner Musikpreis in Darmstadt (1994), de vierde prijs van het Internationaal Gaudeamus Vertolkers Concours (1993), de Publiekprijs als "de beste slagwerker" tijdens het Kamermuziek Concours in Sen Sauve d'Augverne in Frankrijk (1990), de Grote Prijs in de "Svetoslav Obretenov National Bulgarian Competition" (1988). Haar uitvoeringen worden regelmatig op radio en TV uitgezonden. Door de Bulgaarse Nationale Radio werd zij in 1998 genomineerd voor de "Musician of the Year".
In 2004 is haar solo CD ³Knock On Wood² uitgekomen.
Rutger van Otterloo
Saxofoons
Rutger van Otterloo is een exponent van de generatie Nederlandse musici die vanuit het experiment een stijl heeft ontwikkeld waarin improvisatie wordt gecombineerd met hedendaags gecomponeerde muziek. Deze unieke muziekvorm heeft Nederland internationaal gezien op kaart gezet. Van Otterloo ontwikkelde zich in dat proces tot een zeer veelzijdig saxofonist, thuis op alle leden van de saxofoonfamilie.
Hij reisde met verschillende ensembles en formaties over de hele wereld en speelde samen met een groot aantal wereldberoemde musici waaronder: Kenny Wheeler, David Murray, Lester Bowie, Steve Lacy, Denise Jannah en Hans Dulfer. Tot nu toe is hij op meer dan dertig CD's te horen, uitgebracht op binnen en buitenlandse labels.
Zijn brede muzikale belangstelling uit zich in het feit dat hij speelt in zeer uiteenlopende groepen als de succesvolle Funk-Jazz formatie Future Shock, Big Bands als Willem van Manen's Contraband, de Surinaamse Fra Fra Big Band, Rumbata Big Band, Corrie en de Grote Brokken van Corrie van Binsbergen maar ook het eigen Stratos Ssaxofoonkwartet waarin de nadruk meer ligt op eigentijds gecomponeerde muziek. In 1982 richtte hij de experimentele popgroep Niew Hip Stilen op die begin jaren tachtig furore maakte.
Rutger van Otterloo studeerde saxofoon aan het Rotterdams Conservatorium waar hij lessen volgde bij onder andere Tom de Vette en Ferdinand Povel. Tegenwoordig doceert hij zelf als priveleraar en geeft naast de lessen in klassieke en hedendaagse muziek ook jazzworkshops en begeleid verschillende formaties en ensembles.
Sinds 1986 maakt hij deel uit van het internationaal vermaarde Orkest de Volharding. Dit orkest, opgericht in 1972 door Louis Andriessen, speelt al meer dan dertig jaar op topnivo hedendaags gecomponeerde muziek. Met de Volharding speelde van Otterloo op vele binnen- en buitenlandse podia en festivals. Van Otterloo werkte mee aan een aantal grote theaterproducties onder andere M. is for Man, Music & Mozart van Peter Greenaway met theatergroep Hollandia en Vuur van Huis aan de Amstel met muziek van Michel van der Aa.
Zijn improvisatietalenten gecombineerd met zijn solide ensemblespel maken van Otterloo tot een veel gevraagd musicus.
---- --