Unilever NV

News Release Persbericht News Release News Release

RESULTATEN VIERDE KWARTAAL EN GEHELE JAAR 2004

(niet door de externe accountants gecontroleerd, tegen constante gemiddelde wisselkoersen over 2003 tenzij anders aangegeven) De bedrijfsactiviteiten hebben zich in het vierde kwartaal volgens plan ontwikkeld. De winst per aandeel voor het gehele jaar (beia*) steeg met 5%. Wijzigingen in de organisatie en een verbeterde concurrentie-positie zijn gericht op duurzaam herstel van de omzetgroei.

FINANCIEEL OVERZICHT
miljoen Constante gemiddelde wisselkoersen over 2003 Actuele wisselkoersen Vierde kwartaal 2004 Gehele jaar 2004 Gehele jaar 2004 10.759 +1% Netto-omzet 42.023 -2% 40.366 -6%
1.470 -16% Bedrijfswinst ­ beia* 6.386 -6% 6.138 -9% (519) -143% Winst/(verlies) vóór belastingen 2.900 -36% 2.839 -37% (283) -139% Nettowinst/(-verlies) 1.900 -31% 1.876 -32%
1.016 -1% Nettowinst ­ beia* 4.090 +4% 3.969 +1%
1,05 -1% Winst per NV-aandeel ­ beia* (euro) 4,22 +5% 4,09 +2% 15,75 -1% Winst per PLC-aandeel ­ beia* (eurocent) 63,25 +5% 61,37 +2%
* Vóór bijzondere posten en afschrijving van goodwill en immateriële vaste activa HOOFDPUNTEN
VIERDE KWARTAAL
§ De onderliggende verkopen stegen met 3,2% en de leidende merken groeiden met 3,7%, onder meer door twee extra dagen in het kwartaal.
§ De brutowinstmarge (beia) daalde met 270 basispunten, onder meer door gestegen uitgaven ter verbetering van onze concurrentiepositie en hoge grondstoffenprijzen in het kwartaal. § De bijzondere posten van 1,5 miljard bestaan onder meer uit een geplande toename van herstructureringskosten en een last in verband met een afboeking op de goodwill van Slim·Fast. GEHELE JAAR 2004
§ De onderliggende verkopen stegen met 0,4% en de leidende merken groeiden met 0,9%. De verkopen namen af in West-Europa, waar in sommige categorieën marktaandeel werd verloren in zwakkere markten. Azië kende een jaar met felle concurrentie. § De brutowinstmarge (beia) daalde met 60 basispunten. De winst per aandeel (beia) steeg met 5% met name als gevolg van lagere belastingen en financieringskosten.


---

§ Sterke kasstromen en wisselkoersschommelingen hebben gezorgd voor een daling van de nettoschuld tot 9,7 miljard tegen wisselkoersen aan het eind van het jaar, een afname van 2,9 miljard over het afgelopen jaar.
§ Het voorgestelde slotdividend van 1,26 per gewoon aandeel NV en 12,82 pence per gewoon aandeel PLC betekent een verhoging van het totale dividend per aandeel van 9% voor NV en 6% voor PLC.
WIJZIGINGEN IN DE ORGANISATIE
§ Vervanging van de structuur met twee voorzitters door een structuur met een CEO en een non- executive voorzitter.
§ Vereenvoudiging van de managementstructuur met minder lagen en sterker gericht op consumenten en afnemers.
§ De ondernemingsstructuur zal opnieuw bekeken worden. TOELICHTING VOORZITTERS EN VOORUITBLIK
Het hervormingsprogramma De Weg naar Groei dat we de afgelopen vijf jaar hebben uitgevoerd, heeft gezorgd voor een sterkere merkenportfolio. We hebben zeer goede posities, zowel in geografische gebieden als categorieën, een meer gefocust merkenpakket en een duidelijk verbeterde kosten- en kapitaalstructuur. De aanvankelijke stijgingen in marktaandeel die ons bedrijf als geheel in de eerste jaren van dit programma realiseerde, hebben echter geen stand gehouden. Hoewel de marktomstandigheden de afgelopen achttien maanden zeker moeilijker waren dan verwacht, hebben we in die tijd ook wat marktaandeel verloren. Er zijn twee fundamentele redenen voor onze recente teleurstellende omzetresultaten. Ten eerste hebben we onze flexibiliteit laten beperken door een reeks doelstellingen en hebben we onze plannen niet snel genoeg aangepast aan verslechterende marktomstandigheden. Ten tweede hebben we ons niet voldoende geconcentreerd op onze concurrentiepositie en onze acties hadden gerichter kunnen zijn. In een afzonderlijk bericht hebben we vanmorgen belangrijke wijzigingen in de organisatiestructuur van Unilever bekendgemaakt. Deze wijzigingen zullen de organisatie aanzienlijk vereenvoudigen, de besluitvorming versnellen en zorgen voor een duidelijke focus op en verantwoordelijkheid voor de uitvoering van onze strategische agenda. Tegelijkertijd hebben we gemeld dat de ondernemingssstructuur opnieuw bekeken zal worden; dit staat los van de wijzigingen in de organisatiestructuur. We zijn vastbesloten terug te komen op een niveau van duurzame en winstgevende groei en de wijzigingen in de organisatie zullen de maatregelen versterken die we hebben genomen om de concurrentiepositie te verbeteren. De resultaten over het vierde kwartaal zijn mede een gevolg van een verhoogd niveau van merkondersteuning, gerichte prijsacties en de eerste fase van de vereenvoudigingsoperatie die we medio 2004 hebben aangekondigd. VOORUITBLIK NAAR 2010
De Vitaliteits-missie die we in 2004 hebben geïntroduceerd, bepaalt onze strategische agenda voor de komende jaren. We bevestigen opnieuw onze overkoepelende ambitie om ten aanzien van Total Shareholder Return een topeenderde positie in te nemen. We hebben onze doelstelling wat betreft de beschikbare vrije kasstroom opnieuw bekeken in het licht van de marktomstandigheden en zijn tot de conclusie gekomen dat we uit mogen gaan van een beschikbare vrije kasstroom tussen de 25 en 30 miljard voor de komende zes jaar. We streven daarbij naar de bovenkant van deze bandbreedte. Tegelijkertijd verwachten we een aanzienlijke toename in het rendement op geïnvesteerd vermogen.


---

VOORUITBLIK OP 2005
De hoogste prioriteit is het herstellen van duurzame omzetgroei. De versterking van onze concurrentiekracht die in het vierde kwartaal van 2004 is ingezet, zullen we vasthouden en we zullen deze zorgvuldig richten op specifieke categorieën en regio's. Daarnaast zijn onze plannen gebaseerd op effectievere innovaties en beter management van de merkenportefeuille om productcategorieën te laten groeien. Ook willen we samen met onze afnemers succes boeken door onze marktbenadering verder te verbeteren. Door de vereenvoudigingsoperatie zal onze productiviteit verder toenemen. De nettoherstructureringskosten zullen naar verwachting voor het gehele jaar tussen 0,5% en 1% van de omzet liggen; deze kosten zullen, zoals eerder aangegeven, als niet-bijzondere post worden verwerkt. We verwachten dat gedurende het jaar de druk van hoge grondstoffenprijzen deels zal afnemen.
GELD TERUG NAAR DE AANDEELHOUDERS
De ook in 2004 aanhoudend sterke kasstroom, alsmede het effect van een zwakkere US dollar, hebben de nettoschuld teruggebracht naar minder dan 10 miljard tegen wisselkoersen aan het eind van het jaar. Naar aanleiding van de vanochtend separaat aangekondigde conversie van de 0,05 preferente aandelen, zullen we aandelen kopen ter vervanging van de aandelen gebruikt voor de conversie. Daarna verwachten we onze overtollige kasstroom te gebruiken om te beginnen met een programma voor inkoop van eigen aandelen. Tenzij er grote schommelingen optreden in wisselkoersen, verwachten we hiermee te beginnen in de tweede helft van 2005 voor een bedrag oplopend tot 500 miljoen.
Antony Burgmans Patrick Cescau Voorzitters van Unilever 10 februari 2005


---

FINANCIËLE RESULTATEN VIERDE KWARTAAL EN GEHELE JAAR (constante wisselkoersen) Toelichting:
De volgende toelichting is gebaseerd op de bedrijfswinst vóór bijzondere posten en afschrijving van goodwill en immateriële vaste activa. `Groei van de verkopen' houdt in: de onderliggende groei (exclusief het effect van acquisities en desinvesteringen). `Omzet' houdt in: inclusief het effect van acquisities en desinvesteringen. Unilever hanteert de begrippen `constante wisselkoersen', `onderliggende' en `beia' voornamelijk voor interne prestatiemeting en begrotingsdoeleinden. Zij is van mening dat dergelijke indicatoren aan aandeelhouders aanvullende informatie geven over de onderliggende trends. Deze indicatoren zijn niet gedefinieerd binnen algemeen aanvaarde grondslagen (GAAP) in het Verenigd Koninkrijk, Nederland of de Verenigde Staten en zijn ook niet bedoeld als substituten voor binnen deze grondslagen gedefinieerde prestatie-indicatoren, zoals omzet en winst. Voor definities en meer uitleg over het verband tussen onze interne prestatie-indicatoren en de equivalenten daarvan volgens GAAP-grondslagen verwijzen we naar onze website: www.unilever.com. De onderliggende verkopen stegen dit kwartaal met 3,2% en in het hele jaar met 0,4%. De groei in het kwartaal is onder meer het gevolg van twee extra handelsdagen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Na het effect van desinvesteringen steeg de omzet in het kwartaal met 0,6% en daalde in het jaar met 2,1%. De brutowinstmarge (beia) was 270 basispunten lager dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar bij een stijging van de uitgaven voor reclame en promoties met 130 basispunten. De marge liep eveneens terug in het kwartaal als gevolg van prijsacties om de concurrentiepositie te verbeteren, bijzonder hoge grondstoffenprijzen in het kwartaal en door het netto-effect van een aantal eenmalige zaken. Deze bestonden onder meer uit afschrijvingen en verkopen van activa die geen deel uitmaakten van De Weg naar Groei en daarom dus niet als bijzondere post zijn verwerkt.
De brutowinstmarge (beia) voor het gehele jaar was 60 basispunten lager dan vorig jaar. Dit is het gevolg van prijsdalingen, een lichte stijging van de uitgaven voor reclame en promoties en het feit dat kostenbesparingen als gevolg van desinvesteringen nog niet zijn gerealiseerd. De invloed van de gestegen grondstoffenprijzen gedurende het jaar werd volledig gecompenseerd door besparingen op inkopen. De nettorentekosten zijn in het kwartaal gedaald met 18% en in het jaar met 19% door zowel een lagere nettoschuld als lagere rentetarieven dan vorig jaar. De pensioenfinancieringskosten waren eveneens lager. In het vierde kwartaal stegen de herstructureringskosten zoals voorzien, doordat werd begonnen met de medio 2004 aangekondigde vereenvoudigingsoperatie. De eerste fase van dit project maakt nog deel uit van De Weg naar Groei en markeert het einde van de herstructureringskosten in het kader van deze strategie. In totaal bedroegen de bijzondere herstructureringskosten 597 miljoen in het kwartaal ten opzichte van 195 miljoen in het vierde kwartaal van het voorgaande jaar en 884 miljoen in het jaar ten opzichte van 470 miljoen in 2003. De bijzondere lasten als gevolg van desinvesteringen, inclusief afboekingen van vaste activa, bedroegen 113 miljoen in het kwartaal ten opzichte van 172 miljoen in het vierde kwartaal van het voorgaande jaar. Gedurende het jaar was er een winst op desinvesteringen van 39 miljoen ten opzichte van 370 miljoen in 2003.
In het vierde kwartaal is een last genomen van 650 miljoen voor de afboeking op de goodwill van Slim·Fast. De operatie om het tij te keren boekt goede vooruitgang; deze bestaat onder meer uit de introductie van Slim·Fast Optima. Het marktaandeel heeft zich gestabiliseerd en is licht verbeterd. Toch heeft de totale productcategorie voor gewichtsbeheersing in de tweede helft van het jaar een aanzienlijke daling laten zien. De populariteit van diëten met extreem weinig koolhydraten is afgenomen, terwijl de consument het Slim·Fast-plan met maaltijdvervangers nog niet heeft herontdekt. Hoewel ervan wordt uitgegaan dat het merk zal bijdragen aan toekomstige groei, zal herstel langer duren dan verwacht en hebben we een substantieel kleinere uitgangsbasis. In het vierde kwartaal is een extra last van 177 miljoen opgenomen. Deze heeft betrekking op de mogelijke verplichting tot het alsnog afdragen van omzetbelasting die we in de laatste vijf jaar in aftrek hebben genomen in Brazilië. Deze last is het gevolg van een aangekondigd besluit van de Braziliaanse Hoge Raad om gecreëerde precedenten, waar in het voordeel van de belastingbetaler is beslist, opnieuw te beoordelen. Wij zijn van mening dat het passend is nu een voorziening hiervoor te treffen, maar wij zullen onze positie krachtig verdedigen.


---

De totale bijzondere lasten bedroegen mede daardoor 1.537 miljoen in het kwartaal ten opzichte van 23 miljoen in het vierde kwartaal van het voorgaande jaar en 1.672 miljoen in het jaar ten opzichte van 100 miljoen in 2003.
Het belastingpercentage (beia) is gestaag gedaald over de afgelopen vijf jaar en bedroeg 25% in 2004 ten opzichte van 29% het jaar daarvoor. Dit is inclusief de invloed van een afname van het toekomstig belastingpercentage in Nederland en de afwikkeling van een aantal lopende belastingzaken in verschillende landen gedurende het vierde kwartaal.
De winst per aandeel (beia) was 1% lager in het kwartaal, maar steeg met 5% voor het gehele jaar. Uitgedrukt in actuele wisselkoersen daalde de winst per aandeel (beia) in het kwartaal in euro's met 4%. De winst per aandeel (beia) steeg in het jaar met 2% in euro's, bleef gelijk in ponden sterling en steeg met 12% in US dollars. Eveneens tegen actuele wisselkoersen daalde de netto-omzet in euro's in het kwartaal met 2%, terwijl in het gehele jaar de netto-omzet in euro's daalde met 6%, in ponden sterling daalde met 8% en in US dollars steeg met 3%.
VERKOOPRESULTATEN GEDURENDE HET JAAR (constante wisselkoersen) De algehele resultaten in 2004 waren onbevredigend. In West-Europa waren de marktomstandigheden moeilijk door de aanhoudende groei van discounters en de reactie hierop van de traditionele detailhandel, die zowel met A-merken als met huismerken de concurrentie aanging. Daarnaast was het een slechte zomer voor ijs en ijsthee in vergelijking met de uitzonderlijke zomer van 2003. Onze activiteiten in Centraal- en Oost-Europa groeiden met meer dan 5%, de onderliggende verkopen in heel Europa daarentegen daalden met 2,8%.
Ondanks teleurstellende verkopen van Slim·Fast, groeiden de verkopen in Noord-Amerika met 1,5%. De rest van het voedingsmiddelenbedrijf groeide goed, maar in Huishoudelijke en Persoonlijke Verzorging werd wat marktaandeel verloren in zwakke markten.
In Azië kwamen sommige van onze leidende marktposities onder vuur te liggen door acties van de concurrentie, waardoor de groei slechts 1,4% bedroeg. We verdedigen deze marktposities krachtig. Latijns-Amerika had opnieuw een sterk jaar met een toename van de onderliggende verkopen met 7,2%, terwijl de groei in Afrika, het Midden-Oosten en Turkije iets bescheidener was met 3,1%. Vitaliteit staat centraal in ons innovatieprogramma voor Voedingsmiddelen dat in het tweede halfjaar bijdroeg aan de goede groei van Knorr en Hellmann's en de spreadsmerken. Daartegenover stonden teleurstellende prestaties in de categorieën dranken en ijs en diepvriesproducten. In Huishoudelijke en Persoonlijke Verzorging nam de druk op onze bedrijven toe als gevolg van een sterke vertraging van de marktgroei en een aanzienlijke stijging van het niveau en de intensiteit van acties van de concurrentie. Dit veroorzaakte een daling van de groei in persoonlijke verzorging, terwijl in huishoudelijke verzorging de volumegroei volledig werd tenietgedaan door prijsdalingen. We zijn vastbesloten gedurende 2005 marktaandeel en momentum terug te winnen. Dit zullen we doen door onze merken verder uit te bouwen en in te spelen op de groeiende behoefte van de consument aan vitaliteit, door nieuwe initiatieven sneller te introduceren in onze markten en onze concurrentiekracht te versterken. Culinaire producten en dressings
We stimuleren de groei van onze merken in de categorie culinaire producten en dressings door nieuwe producten te ontwikkelen die inspelen op de veranderende leefstijl van consumenten, door de voordelen van deze producten uit te dragen met de beste communicatiemethoden en door ze te introduceren via nieuwe verkoopkanalen en in nieuwe markten. De onderliggende verkopen namen met 2,6% toe. We hadden gemengde resultaten in Europa. Er was sterke groei in dressings in Rusland en het Verenigd Koninkrijk. Deze werd echter deels tenietgedaan door een daling van de resultaten van dressings in Frankrijk en Nederland en in culinaire producten in het Verenigd Koninkrijk ten gevolge van lastige marktomstandigheden en hevige concurrentie.


---

In Noord-Amerika profiteerden de dressings van Hellmann's van intensieve merkactivering en een verbeterde marktbenadering. We behaalden uitstekende resultaten met onze Carb Options dressings, die deel uitmaken van een breder assortiment producten met weinig koolhydraten. Tegen het eind van het jaar introduceerden we overal in de Verenigde Staten een assortiment koelverse bijgerechten onder ons merk Country Crock. In Latijns-Amerika kwamen we met cholesterolvrije Hellmann's mayonaise tegemoet aan de toenemende vraag naar producten die goed zijn voor hart en bloedvaten. In Mexico en Argentinië hebben we Knorr soepen geïntroduceerd en in Brazilië hebben we laaggeprijsde Knorr kruidenblokjes op de markt gebracht, vooral gericht op consumenten met lagere inkomens.
Spreads en bak- & braadproducten
De onderliggende verkopen stegen met 1,6% met een duidelijk opwaartse tendens in de tweede helft van het jaar. Onze merken `gezond voor hart en bloedvaten' werden verder versterkt door de succesvolle introductie van Becel/Flora pro·activ melkdranken en yoghurts in een aantal Europese markten. Deze merken wonnen opnieuw marktaandeel in spreads. Gevestigde merken als Rama en Blue Band deden het eveneens goed, nadat eind 2003 hun assortiment werd uitgebreid met Finesse roomalternatieven. In Noord-Amerika liet Country Crock uitstekende resultaten zien. Na de introductie van Carb Options Skippy pindakaas gaan we dit assortiment nu uitbreiden met snackrepen. In Turkije hadden we een lagere omzet, doordat we ons merk Sana aanzienlijk in prijs moesten verlagen ter verdediging van ons marktvolume.
De algehele groei bleef achter door lagere verkopen in de niet-leidende merken. Dranken
Met een daling van de onderliggende verkopen van 3,9% presteerde ons bedrijf in dranken in 2004 onder de maat. De groei in traditionele thee en goede vooruitgang van Ades sojadranken werden meer dan tenietgedaan door dalingen in ijsthee en door Slim·Fast.
In Europa zorgde slecht zomerweer voor een afname van de verkopen van ons assortiment Lipton ijsthee. Traditionele thee presteerde echter aanzienlijk beter. De introductie van Lipton Ice Tea Green en Lipton traditionele groene thee zorgde ervoor dat het merk marktleider werd in groene thee. In het Verenigd Koninkrijk en Ierland, twee van onze grootste theelanden in Europa, ondervonden we de negatieve effecten van moeilijke marktomstandigheden.
In Azië groeiden zowel Brooke Bond thee in India als Sariwangi in Indonesië sterk. In China introduceerden we Lipton Aziatische thee in zakjes en Lipton melktheepoeders. In Pakistan had thee echter een moeilijk jaar. Hier hadden we te maken met verhevigde promotionele activiteiten van lokale concurrenten. Onze joint venture Pepsi Lipton International, gestart in 2003 om onze groei te versnellen in de markten waar ijsthee nog niet sterk aanwezig is, laat goede resultaten zien. Onze merken voor `gezondheid & welzijn', waarvan Slim·Fast een groot deel uitmaakt, hadden flink te lijden van snel veranderende dieetvoorkeuren. In de eerste helft van het jaar hebben we ons marktaandeel gestabiliseerd door een assortiment met weinig koolhydraten te introduceren. Tegen het eind van het jaar hebben we alle producten van Slim·Fast in de Verenigde Staten geherintroduceerd met verbeterde samenstellingen met onder meer een tot 55% lager suikergehalte.
Ades, onze voedzame sojadrank, bleef sterk groeien in Argentinië, Mexico en Brazilië. Het merk werd uitgebreid met zuivelproducten door de introductie van Yofresh, een op soja gebaseerd alternatief voor yoghurt.


---

IJs en diepvriesproducten
De onderliggende verkopen van ijs en diepvriesproducten daalden met 3,4% met een afname in beide delen van de categorie.
De ijsverkopen in Europa werden negatief beïnvloed door de zomer, die in 2004 een stuk minder fraai was dan de uitstekende zomer van 2003. Door laaggeprijsde producten van de concurrentie daalde ons marktaandeel in gezinsverpakkingen enigszins. Dit werd echter deels gecompenseerd door de introductie van nieuwe varianten zoals Magnum Intense en Cornetto Love Potions.
Klondike, Breyers en Ben & Jerry's, onze ijsmerken in de Verenigde Staten, lieten opnieuw een goede groei zien en vergrootten hun marktaandeel in een sterk concurrerende markt. De sleutel tot dit succes werd gevormd door het feit dat wij inspeelden op de behoefte van de consument aan producten die gericht zijn op `gezondheid & welzijn', zoals producten met weinig koolhydraten, weinig suiker en lactosevrije en yoghurtproducten. Deze maken nu meer dan 20% uit van onze portefeuille.
In Latijns-Amerika hebben we met succes Ades Kibon ijs op de markt gebracht, waardoor de voordelen van soja die ons merk Ades biedt nu ook in een ijsproduct te vinden zijn. In Azië groeiden onze ijsbedrijven sterk, met name in Indonesië en China.
We hebben onze activiteiten in diepvriesproducten gereorganiseerd, zodat we ons beter kunnen richten op de marktsegmenten met een hoger groeipotentieel. Onderdeel hiervan waren een aantal desinvesteringen. Door de herstructurering verbeterden de marges opnieuw. In de tweede helft van 2004 begonnen we in het Verenigd Koninkrijk met de herintroductie van de merkenfamilie Iglo, Birds Eye en Findus. De eerste resultaten zijn bemoedigend en in 2005 zullen we deze herintroductie dan ook doorvoeren in andere markten in Europa. Recente innovaties waren onder meer gemaksproducten met verse, natuurlijke ingrediënten. Persoonlijke verzorging
In 2004 groeiden de onderliggende verkopen van onze bedrijven in persoonlijke verzorging met 2,1%. Het marktaandeel in Europa, het Midden-Oosten en Afrika verbeterde. In een aantal andere regio's herstelde het marktaandeel tegen het eind van het jaar, na enkele dalingen eerder in het jaar. Gedurende De Weg naar Groei hebben zes wereldwijde merken ­ Dove, Sunsilk, Axe, Rexona, Lux en Pond's ­ belangrijk bijgedragen aan onze resultaten in persoonlijke verzorging. In 2004 lieten deze merken samen opnieuw een goede groei zien.
Voor deodorants was 2004 opnieuw een jaar met groei in dubbele cijfers en een groter marktaandeel in de meeste regio's. Axe had opnieuw een uitstekend jaar, gebaseerd op het opmerkelijke succes van dit merk in de Verenigde Staten, waar het twee jaar na de introductie een marktaandeel heeft van bijna 13%. Elders was er groei door de nieuwe geur Touch, toegenomen verkopen in Latijns-Amerika, doordat het product daar voor het hele lichaam wordt gebruikt, en door de inzet van een prijswinnende reclamecampagne. Rexona, het grootste deodorantmerk ter wereld, vergrootte weer zijn marktaandeel. Het werd opnieuw gelanceerd in Europa met een nieuwe technologie, waardoor het product op het lichaam reageert. Hier is de variant voor vrouwen nu marktleider. Daarnaast werden in Latijns-Amerika succesvolle varianten geïntroduceerd, zoals Rexona Ebony. In haarverzorging groeide Sunsilk opnieuw met dubbele cijfers en werd het merk in Europa geïntroduceerd. Het succes van dit merk is mede te danken aan verschillende innovaties om dagelijkse haarproblemen aan te pakken, ondersteund door een wereldwijde reclamecampagne getiteld `hair dramas'. De algehele groei in de categorie haarverzorging werd echter geremd door een felle reactie van de concurrentie op de eerdere stijging van ons marktaandeel in Japan. Hierop hebben we gereageerd met de herlancering van de shampoos van Lux en mod's. In India hebben aanzienlijke prijsverlagingen geleid tot goede volumegroei, terwijl in Noord-Amerika de groei stagneerde door problemen met onze productportefeuille. Teleurstellende resultaten in Noord-Amerika in huidreiniging deden stijgende marktaandelen in andere regio's teniet. In huidverzorging was Dove in Europa een succes met verstevigende bodylotion. Dit was de eerste uiting van de Dove-filosofie waarbij het merk de kijk op schoonheid wil verbreden. Fair & Lovely heeft een heel goed jaar achter de rug in India, terwijl Vaseline in de Verenigde Staten is geherintroduceerd in een zeer actieve markt.


---

In mondverzorging concentreert onze strategie zich op investeringen in bepaalde leidende marktposities met onze merken Signal/Pepsodent en Close Up.
Ons bedrijf in luxe parfums heeft in 2004 aan onze verwachtingen voldaan met een sterk verbeterde winstgevendheid en kasstroom. De belangrijkste introductie was Eternity Moment in het derde kwartaal, dat snel is uitgegroeid tot een van de leidende geuren in Europa. Huishoudelijke verzorging
In 2004 daalden de onderliggende verkopen van onze bedrijven in huishoudelijke verzorging met 0,4%. De volumes namen met 1,8% toe, maar deze stijging werd meer dan tenietgedaan door prijsdalingen als gevolg van de toegenomen prijsgevoeligheid van de consument. Dit leidde tot het krimpen van de markt in de ontwikkelde wereld.
Over het geheel genomen, waren de prestaties teleurstellend. Ondanks een stijging in bepaalde gebieden daalde het totale marktaandeel licht, waarbij een toename in opkomende markten werd tenietgedaan door een daling in Europa en Noord-Amerika.
Omo, ons topmerk in textielreiniging, heeft nu wereldwijd dezelfde marktbenadering. Het merk bleef het goed doen onder moeilijke marktomstandigheden. Het verstevigde zijn positie in een aantal belangrijke markten. Een bijdrage aan het succes van Omo werd geleverd door de `Pockets' reclamecampagne in delen van Azië, Afrika en Latijns-Amerika, de `Dirt is Good' campagne en innovaties als de variant Aloe Vera in Latijns-Amerika. Andere goed presterende merken waren onder meer de Radiant-familie (superieure witheid en helderheid, met de merken Rin en Ala) en het wasverzachtermerk Comfort. Als gevolg van moeilijke marktomstandigheden in Europa lieten onze activiteiten in huishoudelijke reiniging een daling zien, ondanks sterke groei in opkomende markten. We hebben ons voornamelijk geconcentreerd op de winstgevendheid van deze activiteiten, die dan ook aanzienlijk verbeterde. WAARSCHUWING: Deze aankondiging kan toekomstgerichte uitspraken bevatten, waaronder `toekomstgerichte uitspraken' zoals bedoeld in de `Private Securities Litigation Reform Act 1995' in de Verenigde Staten. Uitspraken met termen als `verwacht', `voorziet', `heeft het voornemen' of de negatieve equivalenten van deze termen en andere gelijksoortige uitdrukkingen over toekomstige ontwikkelingen en resultaten en hun negatieve equivalenten zijn bedoeld om dergelijke toekomstgerichte uitspraken aan te duiden. Dergelijke toekomstgerichte uitspraken zijn gebaseerd op actuele verwachtingen en aannames over verwachte ontwikkelingen en andere factoren die van invloed kunnen zijn op de Groep. Het zijn geen historische feiten, noch zijn het garanties voor toekomstige prestaties. Doordat deze toekomstgerichte uitspraken risico's en onzekerheden bevatten, zijn er belangrijke factoren die de uiteindelijke resultaten wezenlijk kunnen doen afwijken van de resultaten zoals weergegeven of gesuggereerd door deze toekomstgerichte uitspraken. Deze zijn onder andere: prijs- en andere vormen van concurrentie; consumptieniveaus; kosten; ons vermogen goede contacten te onderhouden met belangrijke afnemers en leveranciers; valutakoersen; rentetarieven; ons vermogen acquisities te integreren en geplande desinvesteringen af te ronden; fysieke risico's; milieurisico's; ons vermogen fiscale, juridische en andere zaken op het gebied van regelgeving te beheersen en uitstaande zaken af te handelen zonder schattingen te overschrijden; wetgevings-, fiscale en andere ontwikkelingen op het gebied van regelgeving, alsmede politieke, economische en sociale omstandigheden in de geografische markten waarin de Groep opereert en nieuwe of gewijzigde prioriteiten van de raden van bestuur. Nadere bijzonderheden omtrent mogelijke risico's en onzekerheden die van invloed zouden kunnen zijn op de Groep, zijn vermeld in de documenten die de Groep bij de London Stock Exchange, Euronext Amsterdam en de Securities and Exchange Commission in de Verenigde Staten heeft gedeponeerd, waaronder het Jaarverslag en de Jaarrekening op Form 20-F. Deze toekomstgerichte uitspraken gelden alleen op de datum van dit document. Met uitzondering van verplichtingen op basis van wet- en regelgeving, wijst de Groep uitdrukkelijk enige verplichting of verbintenis af om publiekelijk enige herziening of aanpassing bekend te maken ten aanzien van toekomstgerichte uitspraken die hierin zijn opgenomen teneinde tot uitdrukking te brengen dat er sprake is van enige wijziging in de verwachtingen van de Groep met betrekking tot deze uitspraken of enige wijziging in de gebeurtenissen, condities of omstandigheden waarop deze uitspraken zijn gebaseerd.


---

RESULTATEN (actuele wisselkoersen)
Gedurende het jaar is de gemiddelde wisselkoers van de euro met 4% toegenomen ten opzichte van een pakket voor Unilever representatieve valuta's. Tegen actuele wisselkoersen was de netto-omzet vier procentpunt lager en de bedrijfswinst (beia) drie procentpunt lager dan tegen constante wisselkoersen. De groei van de winst per aandeel (beia) van 2% was 3% lager.
SLOTDIVIDEND
De raden van bestuur hebben besloten aan de jaarlijkse algemene vergaderingen van aandeelhouders een slotdividend voor te stellen van 1,26 per gewoon aandeel Unilever N.V. van 0,51* en een slotdividend van 12,82 pence per gewoon aandeel Unilever PLC van 1,4 pence. Het totale dividend komt hierdoor op 1,89 per gewoon aandeel van 0,51*, een stijging van 9% ten opzichte van vorig jaar en op 19,15 pence per gewoon aandeel van 1,4 pence, een stijging van 6%.

* Dit bedrag in euro's is een weergave in euro's op basis van artikel 67c Boek 2 Burgerlijk Wetboek, afgerond op twee decimalen, van onderliggende bedragen in guldens, aangezien deze in de statuten van Unilever N.V. niet zijn omgezet naar euro's.
KASSTROOM (actuele wisselkoersen)
De kasstroom uit bedrijfsactiviteiten van de Groep bedroeg 6,9 miljard in 2004, een stijging van 0,1 miljard ten opzichte van 2003. Een lagere bedrijfswinst van de Groep (beia) en een toename van de bijdragen aan pensioenfondsen werden gecompenseerd door een daling van het werkkapitaal. De bijzondere lasten in het vierde kwartaal hadden weinig effect op de kasstroom in 2004, omdat deze kasstroom voor het grootste deel in 2005 zal plaatsvinden.
Als gevolg van lagere rentelasten en hogere dividenden betaald aan minderheidsaandeelhouders in dezelfde periode vorig jaar, waren de inkomsten uit financiële vaste activa en uitgaven voor vermogensverschaffing 0,4 miljard lager. De daling van de rentelasten werd veroorzaakt door een lagere schuldenlast en lagere rentepercentages.
De netto-investeringen in materiële en financiële vaste activa lagen op hetzelfde niveau als vorig jaar, toen inclusief een positieve kasstroom van 0,2 miljard uit de verkoop van een vastrentende belegging. De positieve nettokasstroom uit acquisities en desinvesteringen was 0,3 miljard lager dan in 2003. De nettoschuld aan het eind van het jaar bedroeg 9,7 miljard, een afname van 2,9 miljard ten opzichte van het begin van het jaar, waarvan 0,9 miljard als gevolg van wisselkoersschommelingen. BALANS (actuele wisselkoersen)
Het eigen vermogen nam in 2004 af met 0,4 miljard. Toevoegingen aan het eigen vermogen bestonden uit de nettowinst van 1,9 miljard en een tegenboeking van 0,2 miljard voor economische kosten van aandelenopties die ten laste van het bedrijfsresultaat zijn gebracht. Dit werd tenietgedaan door het effect van actuariële aannames en het rendement op pensioeninvesteringen ( 0,5 miljard), aankopen van eigen aandelen ter dekking van aandelenoptieplannen ( 0,3 miljard) en het 2004-dividend van 1,8 miljard. Goodwill en immateriële vaste activa daalden met 2,4 miljard gedurende het jaar als gevolg van afschrijvingen en afboekingen van 1,9 miljard en wisselkoersschommelingen van 0,5 miljard. Materiële vaste activa daalden met 0,4 miljard door het netto-effect van investeringen in materiële vaste activa, afschrijvingen en verkoop van bedrijven ( 0,3 miljard) en wisselkoersschommelingen ( 0,1 miljard). Een lager voorraadniveau en een lager handelsdebiteurensaldo zijn toe te schrijven aan effectief management van het werkkapitaal en een stijging van de latente belastingvorderingen. De herstructurerings- en overige voorzieningen stegen als gevolg van de geplande toename van herstructureringskosten in het vierde kwartaal en een voorziening voor een mogelijke verplichting in verband met omzetbelasting in Brazilië. RAPPORTAGE IN EURO'S
Informatie in ponden sterling en US dollars is beschikbaar (in het Engels) als aanvulling op deze rapportage in euro's.


10

GECONSOLIDEERDE WINST-EN-VERLIESREKENING ­ CONSTANTE WISSELKOERSEN (niet door de externe accountants gecontroleerd)
Informatie over de gehanteerde wisselkoersen wordt gegeven op pagina 17. Vierde kwartaal miljoen (constante wisselkoersen) Gehele jaar 2004 2003 Stijging/ 2004 2003 Stijging/ (Daling) (Daling) 10.759 10.694 1% NETTO-OMZET 42.023 42.942 (2)% (54) (57) Min: aandeel netto-omzet van joint ventures (206) (249) 10.705 10.637 1% Netto-omzet van de Groep 41.817 42.693 (2)% (364) 1.428 (125)% Bedrijfswinst/(-verlies) van de Groep 3.526 5.483 (36)% 10 9 Plus: aandeel bedrijfswinst van joint ventures 47 46 (354) 1.437 (125)% BEDRIJFSWINST/(-VERLIES) 3.573 5.529 (35)%
1.470 1.755 (16)% Bedrijfswinst ­ beia* 6.386 6.772 (6)% (1.537) (23) Bijzondere posten (1.672) (100) (287) (295) Afschrijving van goodwill en immateriële vaste activa (1.141) (1.143) Aandeel in de bedrijfswinst van geassocieerde 10 12 maatschappijen 47 25 5 8 Andere inkomsten uit financiële vaste activa 33 (3) (177) (217) Rentelasten (684) (847) (3) (41) Financieringslasten op pensioenen en soortgelijke regelingen (69) (166) (519) 1.199 (143)% WINST/(VERLIES) VÓÓR BELASTINGEN 2.900 4.538 (36)% 278 (394) Belastingen (806) (1.527) (241) 805 (130)% WINST/(VERLIES) NA BELASTINGEN 2.094 3.011 (30)% (42) (72) Aandeel van derden in de winst (194) (249) (283) 733 (139)% NETTOWINST/(-VERLIES) 1.900 2.762 (31)%
1.016 1.030 (1)% Nettowinst ­ beia* 4.090 3.923 4% SAMENGEVOEGDE WINST PER AANDEEL (constante wisselkoersen) (0,30) 0,75 (140)% - per gewoon NV-aandeel van 0,51 (euro) 1,94 2,82 (31)% (4,50) 11,28 (140)% - per gewoon PLC-aandeel van 1,4p (eurocent) 29,14 42,33 (31)%
1,05 1,06 (1)% - per gewoon NV-aandeel van 0,51 ­ beia* (euro) 4,22 4,02 5% 15,75 15,90 (1)% - per gewoon PLC-aandeel van 1,4p ­ beia* (eurocent) 63,25 60,31 5% (0,31) 0,73 (142)% - per gewoon NV-aandeel van 0,51 ­ verwaterd (euro) 1,87 2,74 (32)% (4,61) 10,94 (142)% - per gewoon PLC-aandeel van 1,4p ­ verwaterd (eurocent) 28,04 41,09 (32)%
* Vóór bijzondere posten en afschrijving van goodwill en immateriële vaste activa


---

GECONSOLIDEERDE WINST-EN-VERLIESREKENING ­ ACTUELE WISSELKOERSEN (niet door de externe accountants gecontroleerd)
De nettowinst en de winst per aandeel hieronder zijn weergegeven tegen actuele wisselkoersen, oftewel ze zijn omgerekend tegen de gemiddelde wisselkoersen geldend in het betreffende jaar. Voor meer details over de resultaten tegen actuele wisselkoersen en de invloed van koersschommelingen wordt verwezen naar de toelichting op pagina 17.
Vierde kwartaal miljoen (actuele wisselkoersen) Gehele jaar 2004 2003 Stijging/ 2004 2003 Stijging/ (Daling) (Daling) 10.233 10.490 (2)% NETTO-OMZET 40.366 42.942 (6)% (50) (55) Min: aandeel netto-omzet van joint ventures (197) (249) 10.183 10.435 (2)% Netto-omzet van de Groep 40.169 42.693 (6)% (337) 1.409 (124)% Bedrijfswinst/(-verlies) van de Groep 3.411 5.483 (38)% 9 8 Plus: aandeel bedrijfswinst van joint ventures 44 46 (328) 1.417 (123)% BEDRIJFSWINST/(-VERLIES) 3.455 5.529 (38)%
1.395 1.727 (19)% Bedrijfswinst ­ beia* 6.138 6.772 (9)% (1.453) (22) Bijzondere posten (1.597) (100) (270) (288) Afschrijving van goodwill en immateriële vaste activa (1.086) (1.143) Aandeel in de bedrijfswinst van geassocieerde 8 12 maatschappijen 42 25 5 8 Andere inkomsten uit financiële vaste activa 31 (3) (159) (210) Rentelasten (628) (847) ­ (39) Financieringslasten op pensioenen en soortgelijke regelingen (61) (166) (474) 1.188 (140)% WINST/(VERLIES) VÓÓR BELASTINGEN 2.839 4.538 (37)% 258 (388) Belastingen (782) (1.527) (216) 800 (127)% WINST/(VERLIES) NA BELASTINGEN 2.057 3.011 (32)% (39) (70) Aandeel van derden in de winst (181) (249) (255) 730 (135)% NETTOWINST/(-VERLIES) 1.876 2.762 (32)% 976 1.019 (4)% Nettowinst ­ beia* 3.969 3.923 1% SAMENGEVOEGDE WINST PER AANDEEL (actuele wisselkoersen) (0,27) 0,75 (136)% - per gewoon NV-aandeel van 0,51 (euro) 1,92 2,82 (32)% (4,05) 11,23 (136)% - per gewoon PLC-aandeel van 1,4p (eurocent) 28,78 42,33 (32)%
1,01 1,05 (4)% - per gewoon NV-aandeel van 0,51 ­ beia* (euro) 4,09 4,02 2% 15,12 15,72 (4)% - per gewoon PLC-aandeel van 1,4p ­ beia* (eurocent) 61,37 60,31 2% (0,27) 0,73 (138)% - per gewoon NV-aandeel van 0,51 ­ verwaterd (euro) 1,85 2,74 (33)% (4,18) 10,89 (138)% - per gewoon PLC-aandeel van 1,4p ­ verwaterd (eurocent) 27,69 41,09 (33)% Preferent dividend (28) (27) Dividend op gewoon kapitaal (1.815) (1.682) In het bedrijf behouden resultaat 33 1.053
* Vóór bijzondere posten en afschrijving van goodwill en immateriële vaste activa


12

OVERZICHT VAN ALLE VERWERKTE RESULTATEN
(niet door de externe accountants gecontroleerd)
miljoen (actuele wisselkoersen) Gehele jaar 2004 2003 Nettowinst 1.876 2.762 Actuariële baten/(lasten) op pensioenen na belastingen (454) (28) Valutaherrekeningseffecten 83 159 Totaal verwerkte resultaten over het jaar 1.505 2.893 MUTATIES IN HET EIGEN VERMOGEN
(niet door de externe accountants gecontroleerd)
miljoen (actuele wisselkoersen) Gehele jaar 2004 2003 Eigen vermogen per 1 januari 5.920 4.702 Nettowinst 1.876 2.762 Dividenden (1.843) (1.709) Teruggeboekte goodwill op desinvesteringen 16 135 Mutatie in de boekwaarde van (certificaten van) aandelen gehouden in verband met aandelenopties (324) (400) Actuariële baten/(lasten) op pensioenen na belastingen (454) (28) Tegenboeking aandelenopties 222 208 Valutaherrekeningseffecten 121 250 Eigen vermogen per 31 december 5.534 5.920 VERKORTE BALANS
(niet door de externe accountants gecontroleerd)
miljoen (actuele wisselkoersen) Per 31 december 2004 2003 Goodwill en immateriële vaste activa 15.338 17.713 Overige vaste activa 6.473 6.854 Voorraden 3.758 4.175 Vorderingen 5.703 5.881 Liquide middelen en effecten 2.603 3.345 Handels- en overige crediteuren (10.132) (10.304) 23.743 27.664 Leningen 12.048 15.900 Voorzieningen (exclusief pensioenen en soortgelijke regelingen) 1.881 1.645 Nettopensioenactiva voor fondsen met een overschot (456) (490) Nettopensioenverplichting voor fondsen met een tekort 1.633 1.629 Nettopensioenverplichting voor regelingen niet ondergebracht bij fondsen 2.741 2.620 Minderheidsbelangen 362 440 Eigen vermogen 5.534 5.920 23.743 27.664


13

KASSTROOMOVERZICHT
(niet door de externe accountants gecontroleerd)
miljoen (actuele wisselkoersen) Gehele jaar 2004 2003 Kasstroom uit bedrijfsactiviteiten van de Groep 6.853 6.780 Dividenden van joint ventures 60 52 Inkomsten uit financiële vaste activa en uitgaven voor vermogensverschaffing (807) (1.180) Betaalde belastingen (1.378) (1.423) Investeringen in materiële en financiële vaste activa (1.044) (1.024) Acquisities en desinvesteringen 316 622 Dividenden betaald op gewoon aandelenkapitaal (1.720) (1.715) KASSTROOM VÓÓR MUTATIE IN EFFECTEN EN DEPOSITO'S EN FINANCIERING 2.280 2.112 Mutatie in effecten en deposito's (31) (41) Financiering (2.921) (2.917) AFNAME KASMIDDELEN IN DE PERIODE (672) (846) HERLEIDING KASSTROOM TOT MUTATIE NETTOSCHULD
(niet door de externe accountants gecontroleerd)
miljoen (actuele wisselkoersen) Gehele jaar 2004 2003 NETTOSCHULD PER 1 JANUARI (12.555) (16.966) AFNAME KASMIDDELEN IN DE PERIODE (672) (846) Kasstroom uit afname in leningen 3.042 2.909 Kasstroom in verband met financiële leases (128) ­ Kasstroom uit toename/(afname) in effecten en deposito's 31 41 Mutatie in nettoschuld voortvloeiend uit kasstromen 2.273 2.104 Leningen in verworven groepsmaatschappijen ­ (25) Leningen in verkochte groepsmaatschappijen 41 5 Effecten en deposito's in verkochte groepsmaatschappijen (2) (3) Mutaties anders dan in geld (319) 690 Valutaherrekeningseffecten 899 1.640 AFNAME NETTOSCHULD IN DE PERIODE 2.892 4.411 NETTOSCHULD PER 31 DECEMBER (9.663) (12.555)


14

ANALYSE NAAR BEDRIJFSACTIVITEITEN
(niet door de externe accountants gecontroleerd)
Vierde kwartaal miljoen Gehele jaar actuele wissel- constante wisselkoersen koersen constante wisselkoersen Stijging/ Stijging/ 2004 2003 (Daling) 2004 2004 2003 (Daling) 10.759 10.694 1% NETTO-OMZET 40.366 42.023 42.942 (2)% 5.880 5.834 1% Voedingsmiddelen 22.710 23.480 24.200 (3)%
2.409 2.355 2% Culinaire producten en dressings 8.397 8.713 8.609 1%
1.319 1.355 (3)% Spreads en bak- & braadproducten 4.644 4.759 5.028 (5)% 859 851 1% Dranken 3.206 3.376 3.569 (5)%
1.293 1.273 2% Ijs en diepvriesproducten 6.463 6.632 6.994 (5)% 4.817 4.735 2% Huishoudelijke en Persoonlijke Verzorging 17.418 18.285 18.383 (1)%
1.800 1.828 (2)% Huishoudelijke verzorging 6.782 7.023 7.230 (3)%
3.017 2.907 4% Persoonlijke verzorging 10.636 11.262 11.153 1%
62 125 (51)% Overige activiteiten 238 258 359 (28)%
1.470 1.755 (16)% BEDRIJFSWINST ­ beia* 6.138 6.386 6.772 (6)%
842 963 (13)% Voedingsmiddelen 3.519 3.632 3.900 (7)%
532 508 5% Culinaire producten en dressings 1.561 1.617 1.496 8%
244 264 (8)% Spreads en bak- & braadproducten 766 781 865 (10)%
54 157 (65)% Dranken 390 409 527 (22)%
12 34 (66)% Ijs en diepvriesproducten 802 825 1.012 (19)%
645 792 (19)% Huishoudelijke en Persoonlijke Verzorging 2.637 2.772 2.878 (4)%
158 219 (28)% Huishoudelijke verzorging 774 794 914 (13)%
487 573 (15)% Persoonlijke verzorging 1.863 1.978 1.964 1% (17) ­ Overige activiteiten (18) (18) (6) (169)%
13,7% 16,4% BRUTOWINSTMARGE ­ beia* 15,2% 15,2% 15,8%
14,3% 16,5% Voedingsmiddelen 15,5% 15,5% 16,1%
22,1% 21,6% Culinaire producten en dressings 18,6% 18,6% 17,4%
18,5% 19,5% Spreads en bak- & braadproducten 16,5% 16,4% 17,2%
6,4% 18,5% Dranken 12,2% 12,1% 14,8% 0,9% 2,7% Ijs en diepvriesproducten 12,4% 12,4% 14,5%
13,4% 16,7% Huishoudelijke en Persoonlijke Verzorging 15,1% 15,2% 15,7%
8,8% 12,0% Huishoudelijke verzorging 11,4% 11,3% 12,6%
16,1% 19,7% Persoonlijke verzorging 17,5% 17,6% 17,6% (28,4)% (0,3)% Overige activiteiten (7,9)% (7,0)% (1,9)% · Vóór bijzondere posten en afschrijving van goodwill en immateriële vaste activa


15

GEOGRAFISCHE ANALYSE
(niet door de externe accountants gecontroleerd)
Vierde kwartaal miljoen Gehele jaar actuele wissel- constante wisselkoersen koersen constante wisselkoersen Stijging/ Stijging/
2004 2003 (Daling) 2004 2004 2003 (Daling)
10.759 10.694 1% NETTO-OMZET 40.366 42.023 42.942 (2)%
4.364 4.407 (1)% Europa 17.409 17.392 18.297 (5)%
2.498 2.436 3% Noord-Amerika 8.992 9.821 9.869 (0)%
860 845 2% Afrika, Midden-Oosten en Turkije 3.274 3.302 3.302 0%
1.792 1.821 (2)% Azië en Pacific 6.474 6.954 7.094 (2)%
1.245 1.185 5% Latijns-Amerika 4.217 4.554 4.380 4%
1.470 1.755 (16)% BEDRIJFSWINST ­ beia* 6.138 6.386 6.772 (6)%
616 628 (2)% Europa 2.864 2.858 3.032 (6)%
381 563 (32)% Noord-Amerika 1.382 1.514 1.660 (9)%
61 111 (45)% Afrika, Midden-Oosten en Turkije 399 399 438 (9)%
182 269 (32)% Azië en Pacific 802 870 1.024 (15)%
230 184 24% Latijns-Amerika 691 745 618 20%
13,7% 16,4% BRUTOWINSTMARGE ­ beia* 15,2% 15,2% 15,8%
14,1% 14,3% Europa 16,4% 16,4% 16,6%
15,3% 23,1% Noord-Amerika 15,4% 15,4% 16,8%
7,1% 13,1% Afrika, Midden-Oosten en Turkije 12,2% 12,1% 13,3%
10,2% 14,8% Azië en Pacific 12,4% 12,5% 14,4%
18,4% 15,5% Latijns-Amerika 16,4% 16,4% 14,1%
* Vóór bijzondere posten en afschrijving van goodwill en immateriële vaste activa


16

DIVIDENDEN
De raden van bestuur hebben besloten aan de jaarlijkse algemene vergaderingen van aandeelhouders van NV en PLC, te houden op respectievelijk 10 mei 2005 en 11 mei 2005, de hieronder vermelde slotdividenden op het gewone aandelenkapitaal over 2004 voor te stellen. Deze zijn, op basis van de berekeningswijze voorgeschreven in de egalisatie- overeenkomst tussen beide maatschappijen, in geldswaarde aan elkaar gelijk. Unilever N.V.

1,26 per gewoon aandeel (2003: 1,15). Het totale dividend van NV over 2004 komt hiermee op 1,89 per gewoon aandeel (2003: 1,74).
Unilever PLC

12,82 pence per gewoon aandeel (2003: 11,92 pence). Het totale dividend van PLC over 2004 komt hiermee op 19,15 pence per gewoon aandeel (2003: 18,08 pence).
Het slotdividend van NV zal op 13 juni 2005 verkrijgbaar zijn voor diegenen die op de registratiedatum 11 mei 2005 als aandeelhouder geregistreerd staan.
Het slotdividend van PLC zal op 13 juni 2005 worden betaald aan diegenen die op de registratiedatum 20 mei 2005 als aandeelhouder in het aandelenregister zijn ingeschreven. Dividend op NV New York Shares
US dollarcheques voor uitbetaling van het slotdividend op de NV New York Shares van 0,51* zullen, tegen de euro/dollarwisselkoers van de Europese Centrale Bank op 10 mei 2005 en na aftrek van de Nederlandse dividendbelasting tegen het toepasselijke tarief, op 10 juni 2005 worden verzonden aan diegenen die bij kantoorsluiting op 16 mei 2005 als houders van New York Shares staan ingeschreven. Het NV-slotdividend zou, tegen de euro/dollarwisselkoers op
9 februari 2005, vóór aftrek van Nederlandse dividendbelasting, US$ 1,608012 per New York Share bedragen (2003 slotdividend: US$ 1,363555 daadwerkelijk betaald). Met het reeds betaalde interimdividend over 2004 van US$ 0,805392 tegen de actuele euro/dollarwisselkoers, zou het totaal van interim- en slotdividend over 2004 US$ 2,413404 per New York Share bedragen (2003: US$ 2,052262 daadwerkelijk betaald).
* Dit bedrag in euro's is een weergave in euro's op basis van artikel 67c Boek 2 Burgerlijk Wetboek, afgerond op twee decimalen, van onderliggende bedragen in guldens, aangezien deze in de statuten van Unilever N.V. niet zijn omgezet naar euro's. Dividend op PLC American Depositary Receipts
US dollarcheques voor uitbetaling van het slotdividend op de PLC American Depositary Receipts zullen, tegen de sterling/dollarwisselkoers in Londen op 11 mei 2005, op 10 juni 2005 worden verzonden aan diegenen die bij kantoorsluiting op 20 mei 2005 als houders van PLC American Depositary Receipts staan ingeschreven. Elk PLC American Depositary Receipt vertegenwoordigt vier 1,4p gewone PLC-aandelen. Het PLC-slotdividend zal derhalve 51,28 pence per American Depositary Receipt bedragen. Indien omgerekend tegen de sterling/dollarwisselkoers op 9 februari 2005 zou het PLC-slotdividend US$ 0,9547 per American Depositary Receipt bedragen (2003 slotdividend: US$ 0,8449 daadwerkelijk betaald). Met het reeds betaalde interimdividend over 2004 van US$ 0,4654 tegen de actuele sterling/dollarwisselkoers, zou het totaal van interim- en slotdividend over 2004 US$ 1,4201 per American Depositary Receipt bedragen (2003: US$ 1,2616 daadwerkelijk betaald).


17

TOELICHTING
Wisselkoersen
De volgende principes zijn gehanteerd ten aanzien van wisselkoersen: In de winst-en-verliesrekening op pagina 10 en de gesegmenteerde analyses op de pagina's 14 en 15 zijn de resultaten over
2004 en de vergelijkende cijfers over 2003 herleid tegen constante wisselkoersen, zijnde de gemiddelde wisselkoersen over het jaar 2003. Dit principe vergemakkelijkt vergelijkingen, omdat het effect van koersfluctuaties is geëlimineerd en het is tevens de basis waarop wij intern onze operationele prestaties meten. Ook vormt het de basis voor het bepalen van doelstellingen en de jaarlijkse vooruitblik. Voor onze rapporteringsvaluta's waren de koersen 1 = £ 0,69 = US$ 1,13. Daarnaast zijn de resultaten en de winst per aandeel op pagina 11 en het kasstroomoverzicht op pagina 13 weergegeven tegen de gemiddelde actuele wisselkoersen geldend in iedere periode. Voor onze rapporteringsvaluta's waren deze koersen
1 = £ 0,68 = US$ 1,24 voor 2004 en 1 = £ 0,69 = US$ 1,13 voor 2003. Aanvullende gesegmenteerde analyses tegen actuele wisselkoersen zijn opgenomen op de pagina's 14 en 15. De bedragen in de balans zijn herleid tegen wisselkoersen geldend aan het eind van de periode. Voor onze rapporterings- valuta's waren deze koersen 1 = £ 0,71 = US$ 1,37 per 31 december 2004 en 1 = £ 0,71 = US$ 1,26 per
31 december 2003.
Acquisities en desinvesteringen
Op 1 december 2004 hebben we de verkoop aangekondigd van onze activiteiten op het gebied van diepvriespizza's en
-baguettes aan Dr. Oetker in Bielefeld, Duitsland. Waar nodig, moet de transactie nog worden goedgekeurd door de autoriteiten. Deze goedkeuring wordt begin 2005 verwacht. Op 15 december 2004 hebben we ons voornemen aangekondigd om, na goedkeuring door de autoriteiten, ons voedings- middelenbedrijf in Portugal te herstructureren samen met onze joint venture partner Jerónimo Martins Group. op 2 februari 2005 hebben we deze goedkeuring gekregen. SAMENGEVOEGDE WINST PER AANDEEL
De berekening van de samengevoegde winst per aandeel is gebaseerd op het gemiddelde aantal eenheden van aandelen die het samengevoegde gewone aandelenkapitaal van NV en PLC, in omloop gedurende het jaar, vertegenwoordigen, na aftrek van het gemiddelde aantal aandelen dat intern wordt gehouden om te voldoen aan opties die zijn toegekend in het kader van diverse werknemersaandelenoptieplannen.
Het aantal samengevoegde eenheden van aandelen is berekend op basis van de onderliggende NV- en PLC-aandelen tegen de koers van £ 1 = 5,445, in overeenstemming met de egalisatie-overeenkomst. De verwaterde winst per aandeel is gebaseerd op het gemiddelde aantal eenheden van aandelen plus alle aandelenopties, samen met die PLC-aandelen die in 2038 kunnen worden uitgegeven in het kader van de regeling tot wijziging van de Leverhulme Trust en de NV-aandelen uit te geven bij de omwisseling van de 0,05 preferente aandelen. Het aantal aandelen waar een optie op rust is, in overeenstemming met `Financial Reporting Standard 14', verminderd met het aantal aandelen dat zou kunnen worden verworven met de verwachte opbrengst van de uitoefening van opties door werknemers. De hierin opgenomen financiële overzichten omvatten niet de volledige jaarrekening zoals gedefinieerd door S240 van de Companies Act 1985 in het Verenigd Koninkrijk. De volledige jaarrekening van Unilever over het jaar geëindigd op
31 december 2003 is gedeponeerd bij het Ondernemingsregister in het Verenigd Koninkrijk. De accountants hebben daarbij een goedkeurende verklaring afgegeven en deze bevatte geen uitspraken zoals bedoeld in S237(2) of S237(3) van de Companies Act 1985.


18

Winst per aandeel in euro's
Constante wisselkoersen Actuele wisselkoersen
2004 2003 2004 2003 Eenheden in duizenden Gemiddeld aantal eenheden van aandelen van 0,51 963.407 968.907 963.407 968.907 Gemiddeld aantal eenheden van aandelen van 1,4p 6.422.715 6.459.377 6.422.715 6.459.377 SAMENGEVOEGDE WINST PER AANDEEL miljoen Nettowinst 1.900 2.762 1.876 2.762 Min: dividenden op preferente aandelen (28) (27) (28) (27) Nettowinst toekomend aan gewoon kapitaal 1.872 2.735 1.848 2.735 Samengevoegde winst per aandeel van 0,51 (euro) 1,94 2,82 1,92 2,82 Samengevoegde winst per aandeel van 1,4p (eurocent) 29,14 42,33 28,78 42,33 SAMENGEVOEGDE WINST PER AANDEEL ­ beia* miljoen Nettowinst 1.900 2.762 1.876 2.762 Plus: bijzondere posten (na belastingen) 1.102 67 1.057 67 Plus: afschrijving van goodwill/immateriële vaste activa (na belastingen) 1.088 1.094 1.036 1.094 Nettowinst ­ beia* 4.090 3.923 3.969 3.923 Min: dividenden op preferente aandelen (28) (27) (28) (27) Nettowinst toekomend aan gewoon kapitaal ­ beia* 4.062 3.896 3.941 3.896 Samengevoegde winst per aandeel van 0,51 ­ beia* (euro) 4,22 4,02 4,09 4,02 Samengevoegde winst per aandeel van 1,4p ­ beia* (eurocent) 63,25 60,31 61,37 60,31 SAMENGEVOEGDE WINST PER AANDEEL ­ verwaterd Eenheden in duizenden Aangepast gemiddeld aantal eenheden van aandelen van 0,51 1.012.545 998.141 1.012.545 998.141 Aangepast gemiddeld aantal eenheden van aandelen van 1,4p 6.750.301 6.654.276 6.750.301 6.654.276 miljoen Aangepaste nettowinst toekomend aan gewoon kapitaal 1.893 2.735 1.869 2.735 Samengevoegde winst per aandeel van 0,51 ­ verwaterd (euro) 1,87 2,74 1,85 2,74 Samengevoegde winst per aandeel van 1,4p ­ verwaterd (eurocent) 28,04 41,09 27,69 41,09
* Vóór bijzondere posten en afschrijving van goodwill en immateriële vaste activa UNILEVER JAARVERSLAG EN JAARREKENING 2004 EN RESULTATEN EERSTE KWARTAAL 2005 Het Jaarverslag en Jaarrekening 2004 zal op 24 maart 2005 worden gepubliceerd. De gewijzigde resultaten over 2004 op basis van IFRS zullen kort daarna worden gepubliceerd. De voorlopige resultaten over het eerste kwartaal van 2005 op basis van IFRS zullen op vrijdag 6 mei 2005 worden bekendgemaakt.
10 februari 2005
Unilever N.V.
Weena 455
Postbus 760

3000 DK Rotterdam
Internet: www.unilever.com

Persdienst Unilever Rotterdam Tel: +31(0)10 217 4844 (na 17.30 +31(0)10 217 4000) Fax: +31(0)10 217 4843 E-mail: press-office.rotterdam@unilever.com Web: www.unilever.com


---- --