Unilever NV


10-2-2005


2004 voor Unilever Nederland moeizaam jaar

Rotterdam, 10 februari.- Het afgelopen jaar was voor Unilever Nederland niet gemakkelijk. Onder invloed van de verslechterde marktomstandigheden daalde de omzet van Unilever in Nederland het afgelopen jaar met bijna 5% tot 1.218 miljoen. Ook de brutowinstmarge daalde, maar ligt wel boven het niveau van 16% dat als doelstelling van de strategie De Weg naar Groei was vastgesteld. De nettowinst vóór bijzondere posten daalde tot 140 miljoen.

In 2004 bleef Unilever in Nederland de grootste adverteerder met brutobestedingen van zon 162 miljoen. 2004 stond verder in het teken van grote verandering en voorbereiding op de toekomst. Als gevolg van de beslissing van Unilever om in elk land één werkmaatschappij op te richten werd ook in Nederland besloten over te gaan tot samenvoeging van de drie bestaande consumentenwerk-maatschappijen. Deze gaan in de loop van het tweede kwartaal van 2005 op in de nieuwe werkmaatschappij Unilever Nederland B.V., die in Rotterdam wordt gevestigd.

Kees van der Waaij, directievoorzitter van Unilever Nederland Holdings B.V., was duidelijk in zijn commentaar. Het jaar 2004 heeft ons niet gebracht wat wij ervan verwachtten. De Nederlandse levensmiddelenmarkt daalde als gevolg van de prijzenoorlog voor het eerst sinds lange tijd in waarde. Hierdoor is het voor ons bijvoorbeeld moeilijker geworden om samen met de retailers acties te organiseren die de toegevoegde waarde van onze producten benadrukken. Onze klanten letten op dit moment bijna alleen maar op de prijs. Voor topmerken is meer dan alleen de prijs relevant, aldus Van der Waaij. De recente ontwikkelingen in Nederland bewijzen wel dat het goed is geweest dat wij in 2000 de strategie De Weg naar Groei hebben ingezet. Daardoor kunnen we ons nu in deze lastige markt op minder merken concentreren. We zullen daarbij in toenemende mate uitgaan van het verdedigen en uitbouwen van ons marktaandeel. Daarmee willen we de langetermijnpositie van onze onderneming zekerstellen.

Integratie werkmaatschappijen
Op 18 augustus 2004 kondigde Unilever in Nederland aan de drie bestaande consumentenwerk-maatschappijen samen te brengen binnen één nieuwe werkmaatschappij. Deze werkmaatschappij die de naam Unilever Nederland B.V. zal krijgen wordt gevestigd in het pand De Brug, dat op dit moment aan de Rotterdamse Nassaukade wordt gebouwd. Deze samenvoeging past in het streven wereldwijd te komen tot de vorming van één werkmaatschappij per land. De werkmaatschappij omvat vier nieuwe business units, die elk eigen verlies- en winstverantwoordelijkheid hebben. De namen en leidinggevenden van deze business units zijn:


- Unilever Nederland Foods (onder leiding van Harry Brouwer)
- Unilever Nederland Home and Personal Care (onder leiding van Kees Ekelmans)

- Unilever Nederland Ice Cream and Frozen Food (onder leiding van Peter ter Kulve)

- Unilever Nederland Foodsolutions (onder leiding van Harry Stofberg)

De dagelijkse leiding van de nieuwe werkmaatschappij ligt bij Harry Brouwer. Hij is naast zijn rol als Managing Director van Unilever Nederland Foods ook Chairman van Unilever Nederland B.V. Dat betekent dat hij tevens verantwoordelijk is voor alle facilitaire aangelegenheden, waaronder een aantal shared services. In totaal biedt de nieuwe organisatie met de vier business units plaats aan 750 medewerkers.

Omdat de nieuwe naam van de werkmaatschappij Unilever Nederland B.V. is, is de naam van de overkoepelende vennootschap per 1 januari jl. veranderd in Unilever Nederland Holdings B.V.
Kees van der Waaij is als voorzitter van de directie onder meer verantwoordelijk voor financiële
verslaggeving, personeelsbeleid voor Unilever in Nederland, corporate communicatie en representatie
van Unilever in Nederland.

Alhoewel de bestedingen in 2004 lager waren dan het jaar ervoor, was Unilever Nederland in 2004 opnieuw de grootste adverteerder van Nederland. De brutobestedingen bedroegen rond de 162 miljoen. De drie consumentenwerkmaatschappijen waren alledrie het afgelopen jaar in de top van de adverteerderslijsten terug te vinden. In deze lijst staan Unilever Bestfoods
( 62 miljoen), Lever Fabergé ( 66 miljoen) en de IgloMora Groep ( 32 miljoen) alledrie vermeld.

Unilever Bestfoods Nederland
De omzet van de grootste werkmaatschappij van Unilever in Nederland, Unilever Bestfoods Nederland, daalde in 2004 licht als gevolg van de moeilijke marktomstandigheden. Ook de winstgevendheid stond daardoor onder druk. Een aantal merken presteerde goed, wat resulteerde in omzetgroei. Deze groei is een gevolg van de combinatie van een focus op de kernproducten en een select aantal sterke innovaties. Zo kende Blue Band een relatief goed jaar. Innovaties als Blue Band Finesse (roomvarianten) en Blue Band Goede Start! Brood droegen bij aan de omzetgroei. Ook Unox, het grootste merk van Unilever Bestfoods Nederland, profiteerde van sterke innovaties als Broodje Unox en Soep in Zak. Beide zijn een zeer groot succes, waardoor Unox een groei van enkele procenten kon noteren. Daarnaast presteerden Conimex, Becel en Cup-a-Soup naar behoren. In de loop van 2004 werd verder het besluit bekendgemaakt om de activiteiten van de fabriek in Baarn te beëindigen. De sluiting van deze sourcing unit was onvermijdelijk, nadat besloten werd een deel van de productie naar Unilever-fabrieken in andere Europese landen over te hevelen. De fabriek sluit in de loop van 2005 definitief de deuren. Unilever Bestfoods Nederland heeft verder nog fabrieken in Delft, Loosdrecht, Oss en Rotterdam.

Lever Fabergé Nederland
De prestaties van Lever Fabergé Nederland waren wisselend. Aan de ene kant daalde de omzet enkele procenten, aan de andere kant zorgden sterke innovaties ervoor dat in de meeste markten marktaandeel werd gewonnen. Maar liefst zes van de tien succesvolste innovaties in de markt van huishoudelijke en persoonlijke verzorging en zes van de zeven grootste innovaties binnen de markt voor persoonlijke verzorging werden door Lever Fabergé Nederland in de markt gezet. Vier daarvan kwamen van Andrélon, dat een zeer sterk jaar doormaakte en zijn nummer
1 positie op de markt verder verstevigde. Onder dit merk werden succesnummers als Zomerblond Shampoo en Glad & Steil Shampoo gelanceerd. Ook Dove was veel in het nieuws. Onder de vlag van Dove werd het startsein gegeven tot een spraakmakende campagne, waarbij Dove een discussie op gang bracht over wat schoonheid nu eigenlijk is en wie bepaalt wat mooi is. Binnen huishoudelijke verzorging zorgde de introductie van Glorix Geurbleek ervoor dat de markt voor bleekproducten voor het eerst sinds lange tijd in waarde steeg. Robijn, Nederlands grootste merk voor wasverzorging, verstevigde het marktaandeel verder. Cif zorgde met Cif Citroen voor een nieuwe impuls van de markt voor allesreinigers.

IgloMora Groep
De IgloMora Groep kende een moeilijk jaar. Ook hier gold dat bij een dalende omzet werd gefocust op het stabiliseren van het marktaandeel. Binnen ijs was, mede als gevolg van de slechte zomer, sprake van een flinke omzetdaling vergeleken met het succesvolle jaar ervoor. Wel bleef het marktaandeel van Ola stabiel. En hoewel Cornetto Love Potions naar behoren presteerde, compenseerde dit niet het verlies van de omzet van Magnum 7 Sins, dat in 2003 een groot succes was. Binnen het segment van schepijs zorgden innovaties als Hertog Light en Hertog Hoogstandjes ervoor dat het marktaandeel in volume voor Hertog stabiel bleef. Ben & Jerrys en Swirls behaalden ondanks de slechte zomer een uitstekend resultaat. Mora kende succesvolle innovaties als Broodje Carrero en Broodje Kroketburger. Aan het eind van het jaar werd bekendgemaakt dat alle pizza-activiteiten per 1 januari 2005 werden verkocht aan Dr. Oetker.


2004 was verder het jaar waarin het merk Iglo werd geherintroduceerd in de Nederlandse markt.
Het merk heeft een nieuwe uitstraling gekregen, waarbij meer de nadruk wordt gelegd op het verse en natuurlijke karakter van de producten. De categorie maaltijden liet wederom uitstekende groei zien. Onder Zelfmaakgerechten werden de Tijdelijke Toppers gelanceerd, die de verkopen verder stimuleerden. Ook de Stoomgroenten deden het goed.

UBF Foodsolutions
UBF Foodsolutions, de Unilever-groep die zich richt op de buitenshuismarkt, kende een uitstekend jaar met een groei van enkele procenten in een krimpende markt. Ook de winstgevendheid verbeterde verder. Unox Soup Factory groeide met enkele tientallen procenten. Het aantal bedrijfsrestaurants dat gebruikmaakt van dit systeem nam fors toe. Ook Broodje Unox groeide flink. Doordat Broodje Unox nu ook in de Nederlandse supermarkten wordt verkocht en met reclame wordt ondersteund, steeg de bekendheid bij de consument van dit broodje met Unox-worst snel.
Dit vertaalde zich in stijgende verkopen in de buitenshuismarkt. Een ander succes betrof de samenwerking met luchtvaartmaatschappijen KLM en Transavia voor de verkoop van Bertolli Tramezzini sandwiches.

Unilever Research & Development
Unilever Research & Development in Vlaardingen heeft in 2004 140 miljoen geïnvesteerd in onderzoek en ontwikkeling van nieuwe en verbetering van bestaande producten en processen. Voor de Nederlandse markt werd een bijdrage geleverd aan de verdere ontwikkeling van meerdere koelverse producten zoals Conimex Afhaalmenu, Bertolli verse pasta en saus, vernieuwde Bertolli Tramezzini en Becel pro·activ yoghurt en melk. In Nederland is Robijn Color geïntroduceerd met een nieuwe technologie voor kleurbehoud. Voor de machinale vaatwas is de vlekverwijdering van Sun 3-in-1 tabletten verbeterd en is er een bescherming ingebouwd tegen glascorrosie (het dof worden van glazen). Het Foods Research Centre, waarin alle wetenschappelijke disciplines op het gebied van voedingsmiddelen zijn vertegenwoordigd, werkt aan enkele nieuwe uitvindingen die volledig passen binnen de nieuwe Vitaliteits-missie van Unilever. Daarbij liggen de accenten onder andere op producten met minder zout, minder verzadigde vetten en minder toegevoegde suiker.


2005


10-2-2005
Unilever stroomlijnt leiderschapsstructuur


10-2-2005
Resultaten vierde kwartaal en gehele jaar 2004


10-2-2005
Unilever N.V. converteert 5 eurocent preferente aandelen


© Unilever Nederland Holdings B.V. 2005 | Adres: Weena 455 / Postbus
760 - 3000 DK Rotterdam
Tel.: 010 - 217 4000 | E-mail: info.nl@unilever.com | KvK 24053802 | BTW nr NL003870820B01