Unilever NV
10-2-2005
2004 voor Unilever Nederland moeizaam jaar
Rotterdam, 10 februari.- Het afgelopen jaar was voor Unilever
Nederland niet gemakkelijk. Onder invloed van de verslechterde
marktomstandigheden daalde de omzet van Unilever in Nederland het
afgelopen jaar met bijna 5% tot 1.218 miljoen. Ook de brutowinstmarge
daalde, maar ligt wel boven het niveau van 16% dat als doelstelling
van de strategie De Weg naar Groei was vastgesteld. De nettowinst vóór
bijzondere posten daalde tot 140 miljoen.
In 2004 bleef Unilever in Nederland de grootste adverteerder met
brutobestedingen van zon 162 miljoen. 2004 stond verder in het teken
van grote verandering en voorbereiding op de toekomst. Als gevolg van
de beslissing van Unilever om in elk land één werkmaatschappij op te
richten werd ook in Nederland besloten over te gaan tot samenvoeging
van de drie bestaande consumentenwerk-maatschappijen. Deze gaan in de
loop van het tweede kwartaal van 2005 op in de nieuwe werkmaatschappij
Unilever Nederland B.V., die in Rotterdam wordt gevestigd.
Kees van der Waaij, directievoorzitter van Unilever Nederland Holdings
B.V., was duidelijk in zijn commentaar. Het jaar 2004 heeft ons niet
gebracht wat wij ervan verwachtten. De Nederlandse levensmiddelenmarkt
daalde als gevolg van de prijzenoorlog voor het eerst sinds lange tijd
in waarde. Hierdoor is het voor ons bijvoorbeeld moeilijker geworden
om samen met de retailers acties te organiseren die de toegevoegde
waarde van onze producten benadrukken. Onze klanten letten op dit
moment bijna alleen maar op de prijs. Voor topmerken is meer dan
alleen de prijs relevant, aldus Van der Waaij. De recente
ontwikkelingen in Nederland bewijzen wel dat het goed is geweest dat
wij in 2000 de strategie De Weg naar Groei hebben ingezet. Daardoor
kunnen we ons nu in deze lastige markt op minder merken concentreren.
We zullen daarbij in toenemende mate uitgaan van het verdedigen en
uitbouwen van ons marktaandeel. Daarmee willen we de
langetermijnpositie van onze onderneming zekerstellen.
Integratie werkmaatschappijen
Op 18 augustus 2004 kondigde Unilever in Nederland aan de drie
bestaande consumentenwerk-maatschappijen samen te brengen binnen één
nieuwe werkmaatschappij. Deze werkmaatschappij die de naam Unilever
Nederland B.V. zal krijgen wordt gevestigd in het pand De Brug, dat op
dit moment aan de Rotterdamse Nassaukade wordt gebouwd. Deze
samenvoeging past in het streven wereldwijd te komen tot de vorming
van één werkmaatschappij per land. De werkmaatschappij omvat vier
nieuwe business units, die elk eigen verlies- en
winstverantwoordelijkheid hebben. De namen en leidinggevenden van deze
business units zijn:
- Unilever Nederland Foods (onder leiding van Harry Brouwer)
- Unilever Nederland Home and Personal Care (onder leiding van Kees
Ekelmans)
- Unilever Nederland Ice Cream and Frozen Food (onder leiding van
Peter ter Kulve)
- Unilever Nederland Foodsolutions (onder leiding van Harry Stofberg)
De dagelijkse leiding van de nieuwe werkmaatschappij ligt bij Harry
Brouwer. Hij is naast zijn rol als Managing Director van Unilever
Nederland Foods ook Chairman van Unilever Nederland B.V. Dat betekent
dat hij tevens verantwoordelijk is voor alle facilitaire
aangelegenheden, waaronder een aantal shared services. In totaal biedt
de nieuwe organisatie met de vier business units plaats aan 750
medewerkers.
Omdat de nieuwe naam van de werkmaatschappij Unilever Nederland B.V.
is, is de naam van de overkoepelende vennootschap per 1 januari jl.
veranderd in Unilever Nederland Holdings B.V.
Kees van der Waaij is als voorzitter van de directie onder meer
verantwoordelijk voor financiële
verslaggeving, personeelsbeleid voor Unilever in Nederland, corporate
communicatie en representatie
van Unilever in Nederland.
Alhoewel de bestedingen in 2004 lager waren dan het jaar ervoor, was
Unilever Nederland in 2004 opnieuw de grootste adverteerder van
Nederland. De brutobestedingen bedroegen rond de 162 miljoen. De drie
consumentenwerkmaatschappijen waren alledrie het afgelopen jaar in de
top van de adverteerderslijsten terug te vinden. In deze lijst staan
Unilever Bestfoods
( 62 miljoen), Lever Fabergé ( 66 miljoen) en de IgloMora Groep ( 32
miljoen) alledrie vermeld.
Unilever Bestfoods Nederland
De omzet van de grootste werkmaatschappij van Unilever in Nederland,
Unilever Bestfoods Nederland, daalde in 2004 licht als gevolg van de
moeilijke marktomstandigheden. Ook de winstgevendheid stond daardoor
onder druk. Een aantal merken presteerde goed, wat resulteerde in
omzetgroei. Deze groei is een gevolg van de combinatie van een focus
op de kernproducten en een select aantal sterke innovaties. Zo kende
Blue Band een relatief goed jaar. Innovaties als Blue Band Finesse
(roomvarianten) en Blue Band Goede Start! Brood droegen bij aan de
omzetgroei. Ook Unox, het grootste merk van Unilever Bestfoods
Nederland, profiteerde van sterke innovaties als Broodje Unox en Soep
in Zak. Beide zijn een zeer groot succes, waardoor Unox een groei van
enkele procenten kon noteren. Daarnaast presteerden Conimex, Becel en
Cup-a-Soup naar behoren. In de loop van 2004 werd verder het besluit
bekendgemaakt om de activiteiten van de fabriek in Baarn te
beëindigen. De sluiting van deze sourcing unit was onvermijdelijk,
nadat besloten werd een deel van de productie naar Unilever-fabrieken
in andere Europese landen over te hevelen. De fabriek sluit in de loop
van 2005 definitief de deuren. Unilever Bestfoods Nederland heeft
verder nog fabrieken in Delft, Loosdrecht, Oss en Rotterdam.
Lever Fabergé Nederland
De prestaties van Lever Fabergé Nederland waren wisselend. Aan de ene
kant daalde de omzet enkele procenten, aan de andere kant zorgden
sterke innovaties ervoor dat in de meeste markten marktaandeel werd
gewonnen. Maar liefst zes van de tien succesvolste innovaties in de
markt van huishoudelijke en persoonlijke verzorging en zes van de
zeven grootste innovaties binnen de markt voor persoonlijke verzorging
werden door Lever Fabergé Nederland in de markt gezet. Vier daarvan
kwamen van Andrélon, dat een zeer sterk jaar doormaakte en zijn nummer
1 positie op de markt verder verstevigde. Onder dit merk werden
succesnummers als Zomerblond Shampoo en Glad & Steil Shampoo
gelanceerd. Ook Dove was veel in het nieuws. Onder de vlag van Dove
werd het startsein gegeven tot een spraakmakende campagne, waarbij
Dove een discussie op gang bracht over wat schoonheid nu eigenlijk is
en wie bepaalt wat mooi is. Binnen huishoudelijke verzorging zorgde de
introductie van Glorix Geurbleek ervoor dat de markt voor
bleekproducten voor het eerst sinds lange tijd in waarde steeg.
Robijn, Nederlands grootste merk voor wasverzorging, verstevigde het
marktaandeel verder. Cif zorgde met Cif Citroen voor een nieuwe impuls
van de markt voor allesreinigers.
IgloMora Groep
De IgloMora Groep kende een moeilijk jaar. Ook hier gold dat bij een
dalende omzet werd gefocust op het stabiliseren van het marktaandeel.
Binnen ijs was, mede als gevolg van de slechte zomer, sprake van een
flinke omzetdaling vergeleken met het succesvolle jaar ervoor.
Wel bleef het marktaandeel van Ola stabiel. En hoewel Cornetto Love
Potions naar behoren presteerde, compenseerde dit niet het verlies van
de omzet van Magnum 7 Sins, dat in 2003 een groot succes was. Binnen
het segment van schepijs zorgden innovaties als Hertog Light en Hertog
Hoogstandjes ervoor dat het marktaandeel in volume voor Hertog stabiel
bleef. Ben & Jerrys en Swirls behaalden ondanks de slechte zomer een
uitstekend resultaat. Mora kende succesvolle innovaties als Broodje
Carrero en Broodje Kroketburger. Aan het eind van het jaar werd
bekendgemaakt dat alle pizza-activiteiten per 1 januari 2005 werden
verkocht aan Dr. Oetker.
2004 was verder het jaar waarin het merk Iglo werd geherintroduceerd
in de Nederlandse markt.
Het merk heeft een nieuwe uitstraling gekregen, waarbij meer de nadruk
wordt gelegd op het verse en natuurlijke karakter van de producten. De
categorie maaltijden liet wederom uitstekende groei zien. Onder
Zelfmaakgerechten werden de Tijdelijke Toppers gelanceerd, die de
verkopen verder stimuleerden. Ook de Stoomgroenten deden het goed.
UBF Foodsolutions
UBF Foodsolutions, de Unilever-groep die zich richt op de
buitenshuismarkt, kende een uitstekend jaar met een groei van enkele
procenten in een krimpende markt. Ook de winstgevendheid verbeterde
verder. Unox Soup Factory groeide met enkele tientallen procenten. Het
aantal bedrijfsrestaurants dat gebruikmaakt van dit systeem nam fors
toe. Ook Broodje Unox groeide flink. Doordat Broodje Unox nu ook in de
Nederlandse supermarkten wordt verkocht en met reclame wordt
ondersteund, steeg de bekendheid bij de consument van dit broodje met
Unox-worst snel.
Dit vertaalde zich in stijgende verkopen in de buitenshuismarkt. Een
ander succes betrof de samenwerking met luchtvaartmaatschappijen KLM
en Transavia voor de verkoop van Bertolli Tramezzini sandwiches.
Unilever Research & Development
Unilever Research & Development in Vlaardingen heeft in 2004 140
miljoen geïnvesteerd in onderzoek en ontwikkeling van nieuwe en
verbetering van bestaande producten en processen. Voor de Nederlandse
markt werd een bijdrage geleverd aan de verdere ontwikkeling van
meerdere koelverse producten zoals Conimex Afhaalmenu, Bertolli verse
pasta en saus, vernieuwde Bertolli Tramezzini en Becel pro·activ
yoghurt en melk. In Nederland is Robijn Color geïntroduceerd met een
nieuwe technologie voor kleurbehoud. Voor de machinale vaatwas is de
vlekverwijdering van Sun 3-in-1 tabletten verbeterd en is er een
bescherming ingebouwd tegen glascorrosie (het dof worden van glazen).
Het Foods Research Centre, waarin alle wetenschappelijke disciplines
op het gebied van voedingsmiddelen zijn vertegenwoordigd, werkt aan
enkele nieuwe uitvindingen die volledig passen binnen de nieuwe
Vitaliteits-missie van Unilever. Daarbij liggen de accenten onder
andere op producten met minder zout, minder verzadigde vetten en
minder toegevoegde suiker.
2005
10-2-2005
Unilever stroomlijnt leiderschapsstructuur
10-2-2005
Resultaten vierde kwartaal en gehele jaar 2004
10-2-2005
Unilever N.V. converteert 5 eurocent preferente aandelen
© Unilever Nederland Holdings B.V. 2005 | Adres: Weena 455 / Postbus
760 - 3000 DK Rotterdam
Tel.: 010 - 217 4000 | E-mail: info.nl@unilever.com | KvK 24053802 |
BTW nr NL003870820B01