SPONSOR MAGAZINE
In 2004 90 miljoen aan sponsordeals
In 2004 is op jaarbasis in totaal voor meer dan 90 miljoen euro aan
sponsordeals afgesloten. Dat concludeert het vakblad voor de
sponsorbranche Sponsor Magazine in haar Sponsor Monitor 2004 op basis
van de door haar gesignaleerde sponsorovereenkomsten. Sponsor Magazine
heeft 364 sponsorovereenkomsten geteld. Dat betreft zowel nieuwe
overeenkomsten als verlengingen van bestaande.
In vergelijking met vorig jaar is er een aanzienlijke stijging te
constateren van het bedrag dat met de overeenkomsten gemoeid is. In
2003 bedroeg het totaalbedrag 57 miljoen euro via 294 deals.
De groei is vooral te danken aan een groot aantal sponsordeals op
sportgebied. Zo verlengde Rabobank in 2004 al haar overeenkomsten met
sportbonden en met het Rabobank Wielerplan, ABN AMRO bleef
hoofdsponsor van Ajax met een verhoogde bijdrage, Nike verlengde de
sponsoring van de KNVB tot en met 2010 en Fortis werd voor drie jaar
hoofdsponsor van Feyenoord.
81% van de sponsordeals betrof deals op sportgebied, ofwel 73 miljoen
euro. Daarvan ging ongeveer 35 miljoen naar voetbal.
ABN AMRO sloot in 2004 met 13 overeenkomsten de meeste
sponsorcontracten. Tweede is Fortis met 8 deals en derde DSB met 7
deals. Per branche sloot de bankverzekeraars traditioneel de meeste
sponsorcontracten af. Opmerkelijke nieuwkomer in de branche die de
meeste deals afsluit is de vastgoedsector. De telecomsector verdween
uit de Top 10 van branches die de meeste nieuwe contracten afsloot.
Een uitgebreide analyse van de cijfers en een overzicht van alle deals
in 2004, inclusief de geschatte sponsorbijdragen is te vinden in de
Sponsor Monitor 2004.