SPONSOR MAGAZINE

In 2004 90 miljoen aan sponsordeals

In 2004 is op jaarbasis in totaal voor meer dan 90 miljoen euro aan sponsordeals afgesloten. Dat concludeert het vakblad voor de sponsorbranche Sponsor Magazine in haar Sponsor Monitor 2004 op basis van de door haar gesignaleerde sponsorovereenkomsten. Sponsor Magazine heeft 364 sponsorovereenkomsten geteld. Dat betreft zowel nieuwe overeenkomsten als verlengingen van bestaande.

In vergelijking met vorig jaar is er een aanzienlijke stijging te constateren van het bedrag dat met de overeenkomsten gemoeid is. In 2003 bedroeg het totaalbedrag 57 miljoen euro via 294 deals.

De groei is vooral te danken aan een groot aantal sponsordeals op sportgebied. Zo verlengde Rabobank in 2004 al haar overeenkomsten met sportbonden en met het Rabobank Wielerplan, ABN AMRO bleef hoofdsponsor van Ajax met een verhoogde bijdrage, Nike verlengde de sponsoring van de KNVB tot en met 2010 en Fortis werd voor drie jaar hoofdsponsor van Feyenoord.
81% van de sponsordeals betrof deals op sportgebied, ofwel 73 miljoen euro. Daarvan ging ongeveer 35 miljoen naar voetbal.

ABN AMRO sloot in 2004 met 13 overeenkomsten de meeste sponsorcontracten. Tweede is Fortis met 8 deals en derde DSB met 7 deals. Per branche sloot de bankverzekeraars traditioneel de meeste sponsorcontracten af. Opmerkelijke nieuwkomer in de branche die de meeste deals afsluit is de vastgoedsector. De telecomsector verdween uit de Top 10 van branches die de meeste nieuwe contracten afsloot.

Een uitgebreide analyse van de cijfers en een overzicht van alle deals in 2004, inclusief de geschatte sponsorbijdragen is te vinden in de Sponsor Monitor 2004.