Gemeente Wijdemeren


10/02/2005

Wethouders onthullen eerste wagen buitendienst voor promotie vernieuwd Servicemeldpunt: (035) 65 59 555

De meeste auto's van de gemeente rijden voortaan herkenbaar door Wijdemeren. Compleet met logo, het nummer van het Servicemeldpunt 65 59 555 en een verwijzing naar www.wijdemeren.nl. De wethouders Neef en Hagen onthulden de eerste `beletterde wagen' op donderdag 10 februari voor het gemeentehuis. De dag waarop de gemeente ook de dienstverlening van het Servicemeldpunt via www.wijdemeren.nl heeft vernieuwd.

Het Servicemeldpunt (eerder `Servicenummer') bestaat inmiddels zo'n 2,5 jaar. Meer dan 1000 inwoners bellen jaarlijks naar het nummer (035) 65 59 555 wanneer zij graag willen dat de gemeente iets in de openbare ruimte herstelt of verandert. Bijvoorbeeld een kapotte riolering, een kapotte lichtmast of een probleem met bestrating. Melden via internet was al wel mogelijk, maar nog niet geavanceerd. Tot dusverre is daar nog niet veel gebruik van gemaakt. De gemeente vindt het belangrijk dat alle inwoners weten waar ze terecht kunnen als ze iets aan Openbare Werken willen melden. Niet alleen per telefoon, maar ook via internet. Daarom is dit onderdeel verbeterd.

Binnen een week
Sinds kort werkt Openbare Werken met een nieuw geautomatiseerd systeem waardoor inwoners ook via internet op zeer eenvoudige wijze een melding kunnen doen. Op de homepage van www.wijdemeren.nl staat hiervoor nu de nieuwe button `Servicemeldpunt'. Is hierop geklikt dan kunnen inwoners via de knop `melding doen' de gegevens van de locatie invullen inclusief het concrete verzoek. Daarna wordt het formulier verzonden zodra de knop `verstuur' wordt aangeklikt. Door de geautomatiseerde afhandeling wordt de melding direct doorgeleid naar de verantwoordelijke ambtenaar. Meestal is dit één van de drie rayonhoofden van Openbare Werken. Deze reageert binnen een week per e-mail of telefoon naar de inwoner om te laten weten wat er mee gebeurt. De `digitale melders' krijgen bovendien automatisch een loginnaam en meldcode. Via de knop `mijn meldingen' kunnen inwoners hiermee ook zelf de status van hun melding volgen. Meldingen die telefonisch binnenkomen verwerkt de gemeente in hetzelfde systeem. Voor zowel de burger als de organisatie betekent het dat er beter zicht en controle is op de afhandelingtermijn. Ook biedt het inzicht in het verloop van eerdere meldingen van burgers.

Meer contact met inwoners
De vernieuwing van het Servicemeldpunt past uitstekend in de toekomstige nieuwe werkwijze van Openbare Werken om wijkgericht te gaan werken. Eén van de doelen is het directe contact tussen de inwoners en de verantwoordelijke medewerkers van Openbare Werken te bevorderen en verbeteren.

Selectie wagens
Met de nieuw beletterde voertuigen van Openbare Werken wil de gemeente het Servicemeldpunt promoten. Wel is zorgvuldig gekeken welke wagens gaan rijden met de informatie over het Servicemeldpunt. Een deel van het wagenpark is nagenoeg afgeschreven en aan vervanging toe. Voor deze wagens geldt dat de belettering pas na vervanging wordt aangebracht.