Gemeente Wijdemeren
10/02/2005
Wethouders onthullen eerste wagen buitendienst voor promotie vernieuwd
Servicemeldpunt: (035) 65 59 555
De meeste auto's van de gemeente rijden voortaan herkenbaar door Wijdemeren.
Compleet met logo, het nummer van het Servicemeldpunt 65 59 555 en een
verwijzing naar www.wijdemeren.nl. De wethouders Neef en Hagen onthulden de
eerste `beletterde wagen' op donderdag 10 februari voor het gemeentehuis. De
dag waarop de gemeente ook de dienstverlening van het Servicemeldpunt via
www.wijdemeren.nl heeft vernieuwd.
Het Servicemeldpunt (eerder `Servicenummer') bestaat inmiddels zo'n 2,5
jaar. Meer dan 1000 inwoners bellen jaarlijks naar het nummer (035) 65 59
555 wanneer zij graag willen dat de gemeente iets in de openbare ruimte
herstelt of verandert. Bijvoorbeeld een kapotte riolering, een kapotte
lichtmast of een probleem met bestrating. Melden via internet was al wel
mogelijk, maar nog niet geavanceerd. Tot dusverre is daar nog niet veel
gebruik van gemaakt. De gemeente vindt het belangrijk dat alle inwoners
weten waar ze terecht kunnen als ze iets aan Openbare Werken willen melden.
Niet alleen per telefoon, maar ook via internet. Daarom is dit onderdeel
verbeterd.
Binnen een week
Sinds kort werkt Openbare Werken met een nieuw geautomatiseerd systeem
waardoor inwoners ook via internet op zeer eenvoudige wijze een melding
kunnen doen. Op de homepage van www.wijdemeren.nl staat hiervoor nu de
nieuwe button `Servicemeldpunt'. Is hierop geklikt dan kunnen inwoners via
de knop `melding doen' de gegevens van de locatie invullen inclusief het
concrete verzoek. Daarna wordt het formulier verzonden zodra de knop
`verstuur' wordt aangeklikt. Door de geautomatiseerde afhandeling wordt de
melding direct doorgeleid naar de verantwoordelijke ambtenaar. Meestal is
dit één van de drie rayonhoofden van Openbare Werken. Deze reageert binnen
een week per e-mail of telefoon naar de inwoner om te laten weten wat er mee
gebeurt. De `digitale melders' krijgen bovendien automatisch een loginnaam
en meldcode. Via de knop `mijn meldingen' kunnen inwoners hiermee ook zelf
de status van hun melding volgen. Meldingen die telefonisch binnenkomen
verwerkt de gemeente in hetzelfde systeem. Voor zowel de burger als de
organisatie betekent het dat er beter zicht en controle is op de
afhandelingtermijn. Ook biedt het inzicht in het verloop van eerdere
meldingen van burgers.
Meer contact met inwoners
De vernieuwing van het Servicemeldpunt past uitstekend in de toekomstige
nieuwe werkwijze van Openbare Werken om wijkgericht te gaan werken. Eén van
de doelen is het directe contact tussen de inwoners en de verantwoordelijke
medewerkers van Openbare Werken te bevorderen en verbeteren.
Selectie wagens
Met de nieuw beletterde voertuigen van Openbare Werken wil de gemeente het
Servicemeldpunt promoten. Wel is zorgvuldig gekeken welke wagens gaan rijden
met de informatie over het Servicemeldpunt. Een deel van het wagenpark is
nagenoeg afgeschreven en aan vervanging toe. Voor deze wagens geldt dat de
belettering pas na vervanging wordt aangebracht.