Dienstenbond CNV

Verbetering bij Lidl? Eerste stap gezet!
10-02-2005

We weten het maar al te goed: één zwaluw maakt nog geen zomer. We zitten nog steeds in de wintermaanden, maar de eerste stap bij Lidl lijkt gezet. Het gesprek met de directie van Lidl van afgelopen dinsdag 8 februari 2005 was tenminste constructief te noemen.

Lidl heeft na ons eerste overleg van een paar weken geleden al actie ondernomen en heeft aan de leidinggevenden aangegeven dat de toonzetting van de communicatie toch echt anders moet. Teveel is de nadruk komen te liggen op hetgeen dat medewerkers niet goed zouden doen zonder ze een schouderklopje te geven voor de goede dingen. Ook al moet er nog veel gebeuren, wat ook door Lidl wordt erkend, het is in ieder geval een begin.

Wat hebben we precies besproken?

We zijn nog niet direct inhoudelijk ingegaan op de zaken die misgaan in de winkels en de distributiecentra. De lijst is te uitgebreid en bevat teveel onderwerpen om in een gesprek te regelen. We willen natuurlijk ook dat er echt een verandering plaatsvindt voor de toekomst en daarvoor is het nodig dat we met elkaar in gesprek blijven. Dus niet een enkel gesprek dat alleen maar voor de korte termijn veranderingen brengt.

We hebben afgesproken dat we de eerst komende periode één keer in de drie tot vier weken bij elkaar komen. Tijdens die afspraken bespreken we per onderwerp de problemen en wordt er gekeken naar concrete oplossingen. Die oplossingen moeten vervolgens natuurlijk wel weer vorm gegeven worden in het beleid dus er gaat enige tijd overheen. De onderwerpen die we gaan bespreken zijn:

* stijl van leidinggeven en controles (angstcultuur etc.)
* veiligheid (zowel wat het zware werk, de werkplek en de agressie betreft)

* ziektebeleid

* personeelsbeleid en administratie (urenregistratie, loonstroken etc.)

* werkdruk

Lidl ziet dus dat er dingen moeten gebeuren. Wij hebben aangegeven dat wij ook de ruimte moeten krijgen om ons werk te kunnen doen en veranderingen te bewerkstelligen. Dat kan alleen maar als wij op een open manier kunnen praten met onze leden. U zit op de werkvloer en kunt dus het beste beoordelen wat er nodig is en of er al verbeteringen zichtbaar zijn. Mensen moeten met ons kunnen praten op de werkvloer zonder bang te zijn voor maatregelen. We hebben dan ook voorgesteld dat we de komende tijd de distributiecentra gaan bezoeken om de medewerkers te informeren en, waar mogelijk, actieve ledengroepen op te richten. Deze ledengroepen kunnen ons helpen bij ons werk (de ogen en oren op de werkvloer) en kunnen ervoor zorgen dat alle informatie die wij krijgen ook op de werkvloer meteen bekend wordt. Korte lijnen dus! Lidl zal ons binnenkort laten weten of wij inderdaad de distributiecentra kunnen bezoeken. Dus niet alleen maar folderen aan de poort maar ook echt de kantine in!

Zodra wij het groene licht krijgen van Lidl, zullen we u informeren wanneer we welke DCs gaan bezoeken. Het volgende gesprek met Lidl staat verder gepland voor maandag 7 maart om 10.00 uur in Huizen. Wij zullen u vervolgens meteen weer op de hoogte brengen van de uitkomsten van het gesprek. Over het onderwerp stijl van leidinggeven en controles dat dan op de agenda staat, valt zeker het één en ander te vertellen.

Als u voor die tijd nog vragen heeft of een reactie wilt geven, bel of mail dan gerust!

Tel: 035-6460580 of mail naar:
n.poelgeest@cnvdibo.nl