Verbetering bij Lidl? Eerste stap gezet!
10-02-2005
We weten het maar al te goed: één zwaluw maakt nog geen zomer. We
zitten nog steeds in de wintermaanden, maar de eerste stap bij Lidl
lijkt gezet. Het gesprek met de directie van Lidl van afgelopen
dinsdag 8 februari 2005 was tenminste constructief te noemen.
Lidl heeft na ons eerste overleg van een paar weken geleden al actie
ondernomen en heeft aan de leidinggevenden aangegeven dat de
toonzetting van de communicatie toch echt anders moet. Teveel is de
nadruk komen te liggen op hetgeen dat medewerkers niet goed zouden
doen zonder ze een schouderklopje te geven voor de goede dingen. Ook
al moet er nog veel gebeuren, wat ook door Lidl wordt erkend, het is
in ieder geval een begin.
Wat hebben we precies besproken?
We zijn nog niet direct inhoudelijk ingegaan op de zaken die misgaan
in de winkels en de distributiecentra. De lijst is te uitgebreid en
bevat teveel onderwerpen om in een gesprek te regelen. We willen
natuurlijk ook dat er echt een verandering plaatsvindt voor de
toekomst en daarvoor is het nodig dat we met elkaar in gesprek
blijven. Dus niet een enkel gesprek dat alleen maar voor de korte
termijn veranderingen brengt.
We hebben afgesproken dat we de eerst komende periode één keer in de
drie tot vier weken bij elkaar komen. Tijdens die afspraken bespreken
we per onderwerp de problemen en wordt er gekeken naar concrete
oplossingen. Die oplossingen moeten vervolgens natuurlijk wel weer
vorm gegeven worden in het beleid dus er gaat enige tijd overheen. De
onderwerpen die we gaan bespreken zijn:
* stijl van leidinggeven en controles (angstcultuur etc.)
* veiligheid (zowel wat het zware werk, de werkplek en de agressie
betreft)
* ziektebeleid
* personeelsbeleid en administratie (urenregistratie, loonstroken
etc.)
* werkdruk
Lidl ziet dus dat er dingen moeten gebeuren. Wij hebben aangegeven dat
wij ook de ruimte moeten krijgen om ons werk te kunnen doen en
veranderingen te bewerkstelligen. Dat kan alleen maar als wij op een
open manier kunnen praten met onze leden. U zit op de werkvloer en
kunt dus het beste beoordelen wat er nodig is en of er al
verbeteringen zichtbaar zijn. Mensen moeten met ons kunnen praten op
de werkvloer zonder bang te zijn voor maatregelen. We hebben dan ook
voorgesteld dat we de komende tijd de distributiecentra gaan bezoeken
om de medewerkers te informeren en, waar mogelijk, actieve
ledengroepen op te richten. Deze ledengroepen kunnen ons helpen bij
ons werk (de ogen en oren op de werkvloer) en kunnen ervoor zorgen dat
alle informatie die wij krijgen ook op de werkvloer meteen bekend
wordt. Korte lijnen dus! Lidl zal ons binnenkort laten weten of wij
inderdaad de distributiecentra kunnen bezoeken. Dus niet alleen maar
folderen aan de poort maar ook echt de kantine in!
Zodra wij het groene licht krijgen van Lidl, zullen we u informeren
wanneer we welke DCs gaan bezoeken. Het volgende gesprek met Lidl
staat verder gepland voor maandag 7 maart om 10.00 uur in Huizen.
Wij zullen u vervolgens meteen weer op de hoogte brengen van de
uitkomsten van het gesprek. Over het onderwerp stijl van leidinggeven
en controles dat dan op de agenda staat, valt zeker het één en ander
te vertellen.
Als u voor die tijd nog vragen heeft of een reactie wilt geven, bel of
mail dan gerust!
Tel: 035-6460580 of mail naar:
n.poelgeest@cnvdibo.nl
Dienstenbond CNV