Dienstenbond CNV

Overname VEN door Sligro.
10-02-2005

Wat is de stand van zaken?

Medio december 2004 hebben wij u al gemeld dat wij in gesprek waren met Sligro om afspraken te maken over de overname van VEN door Sligro en dan met name natuurlijk gericht op de arbeidsvoorwaarden van de werknemers. Wij willen u nu graag op de hoogte brengen wat inmiddels de stand van zaken is.

Allereerst is het misschien handig om in herinnering te brengen waar we precies afspraken over willen maken. Dat gaat om harmonisatie van de arbeidsvoorwaarden en een sociaal plan.

Harmonisatie

Een overname van onderneming hoeft in principe geen gevolgen te hebben voor werknemers. In de praktijk is het echter vaak anders. U heeft bij VEN nu een arbeidsvoorwaardenpakket (loon, vakantiedagen, vergoedingen, kortingsregelingen enz. enz.) maar Sligro werkt met een ander pakket aan arbeidsvoorwaarden. Nu zou je op zich wel door kunnen gaan met twee verschillende pakketten maar dat is vaak te bewerkelijk, administratief erg duur en ga zo maar door. Meestal wil een bedrijf dan ook afspraken maken om tot één voor ieder geldend arbeidsvoorwaardenpakket te komen. Op zich willen wij hier ook wel aan meewerken. Het is immers wel zo overzichtelijk en bevordert de gelijkheid tussen de medewerkers van twee bedrijven. Het kan immers best zo zijn dat u nu nog in een VEN-vestiging werkt en over een paar jaar in een Sligro-vestiging. Het is dan niet houdbaar om voor de ene medewerker het ene toe te passen en voor de andere weer een andere regeling. Wij hebben wel één belangrijke voorwaarde als wij overgaan tot harmonisatie van arbeidsvoorwaarden: namelijk dat niemand er bij VEN in arbeidsvoorwaarden erop achteruit mag gaan. Wij maken natuurlijk geen afspraken zonder dat u ervan weet. Zodra wij overeenstemming met Sligro hebben bereikt over harmonisatie wordt dit voorgelegd aan onze leden. Pas als de meerderheid van de leden akkoord is, kunnen we spreken van een definitieve afspraak.

Sociaal plan

Bij of na een overname van een bedrijf is het toch vaak zo dat er sprake is van verlies van arbeidsplaatsen of verplaatsing van werk. Ook bij VEN is dat verhaal niet anders. Zo is Sligro bezig de administratie van VEN over te brengen naar hun hoofdkantoor in Veghel. Het hoofdkantoor van VEN in Diemen verdwijnt volledig en er zal ook werk verdwijnen op de diverse vestigingen. Om de negatieve gevolgen van het verdwijnen van werk zoveel mogelijk te voorkomen, spreek je meestal een Sociaal Plan af. In een Sociaal Plan worden een aantal belangrijke zaken geregeld, zoals:


1) als uw functie vervalt, wat is dan een passende functie binnen de organisatie? Is het bijvoorbeeld passend dat je als administratief medewerker een functie in de winkel krijgt aangeboden. Zo niet, welke rechten heeft u dan?


2)In eerste instantie wordt altijd gekeken of iemand een andere passende functie binnen dezelfde organisatie aangeboden kan worden. Als er echter geen functie beschikbaar is, wat dan? In dat geval zal een werkgever in het algemeen meestal willen overgaan tot ontslag. Wij willen dan een aantal zaken geregeld hebben. Bijvoorbeeld begeleiding naar ander werk door middel van een professioneel bureau die het klappen van de zweep op de arbeidsmarkt kent (een outplacementbureau). Wij hebben de ervaring dat u met begeleiding de meeste kans op ander werk heeft. En zeg nu zelf, je bent toch meer gebaat met een vast inkomen dan alleen een zak(je) met geld dat binnen de kortste keren vaak op is. Overigens heeft Sligro natuurlijk al aangegeven dat ze een werkgarantie bieden van twee jaar. Wij zullen ze daar uiteraard aan houden. Maar we weten ook dat een werkgarantie niets zegt over de functie die je uitvoert of de plaats waar je werkt.


3)Behalve begeleiding naar ander werk willen wij ook afspraken maken over een vergoeding bij ontslag. Dit kan via een betaling in één keer of door een aanvulling op een elders te verdienen lager loon of een uitkering.

Ook voor een Sociaal Plan geldt dat we pas spreken over een definitieve afspraak als de meeste leden met het voorstel akkoord zijn.

Zover is het echter nog niet. Wij hadden een afspraak met Sligro staan voor 13 januari 2005. Deze afspraak is echter niet doorgegaan. Wij zijn nu nog steeds in afwachting van informatie die Sligro ons zou geven. De volgende afspraak staat gepland voor aanstaande dinsdag, 15 februari 2005. Ook al heeft Sligro ons nog niet alle benodigde informatie kunnen verstrekken, het is toch van belang dat die afspraak wél doorgaat. Sligro is immers druk bezig om alle veranderingen in de organisatie wél door te voeren. Die activiteiten zijn dus niet stopgezet. Wij krijgen diverse berichten van medewerkers die nu al een andere functie krijgen aangeboden binnen Sligro omdat hun functie komt te vervallen of verhuist naar Veghel. Deze mensen willen uiteraard wel graag weten waar ze precies aan toe zijn. Met andere woorden: wat zijn hun rechten. Daarvoor is het noodzakelijk dat er zo spoedig mogelijk duidelijkheid komt door middel van afspraken over een Sociaal Plan en Harmonisatie. Uiteraard zullen we daarbij de zorgvuldigheid altijd in de gaten houden. Dus geen onnodig haastwerk, maar we moeten wel stappen maken en spoed achter de zaak houden.

Sligro heeft in ieder geval wel de toezegging gedaan dat als mensen nu al met veranderingen in hun functie te maken krijgen, zij met terugwerkende kracht zich kunnen beroepen op het Sociaal Plan. Dat is goed om te weten. Wij willen u echter wel waarschuwen als er nu wat in uw werksituatie verandert en Sligro u een voorstel doet. Het is immers moeilijk te beoordelen of het voorstel goed is.

Wij raden u dan ook aan om het voorstel op papier te laten zetten en vervolgens aan ons voor te leggen zodat wij u met raad en daad terzijde kunnen staan. Wij kunnen u alleen goed adviseren als duidelijk is wat het voorstel is, dus vragen wij u dit echt zwart op wit te laten zetten. Als nog niet duidelijk is welke vergoeding Sligro bijvoorbeeld wil bieden of welke functie ze aanbieden, is het voor ons natuurlijk een beetje in het wilde weg schieten als we advies gaan geven.

Wij zullen u uiteraard van de inhoud van het gesprek met Sligro van aanstaande dinsdag 15 februari zo spoedig mogelijk op de hoogte brengen. Heeft u in de tussentijd nog vragen over uw eigen individuele situatie, wenst u advies, schroom dan niet om contact met ons op te nemen. U kunt bellen of mailen met Neoletta Poelgeest, bestuurder handel. Tel: 035-6460580 of mail: n.poelgeest@cnvdibo.nl