Overname VEN door Sligro.
10-02-2005
Wat is de stand van zaken?
Medio december 2004 hebben wij u al gemeld dat wij in gesprek waren
met Sligro om afspraken te maken over de overname van VEN door Sligro
en dan met name natuurlijk gericht op de arbeidsvoorwaarden van de
werknemers. Wij willen u nu graag op de hoogte brengen wat inmiddels
de stand van zaken is.
Allereerst is het misschien handig om in herinnering te brengen waar
we precies afspraken over willen maken. Dat gaat om harmonisatie van
de arbeidsvoorwaarden en een sociaal plan.
Harmonisatie
Een overname van onderneming hoeft in principe geen gevolgen te hebben
voor werknemers. In de praktijk is het echter vaak anders. U heeft bij
VEN nu een arbeidsvoorwaardenpakket (loon, vakantiedagen,
vergoedingen, kortingsregelingen enz. enz.) maar Sligro werkt met een
ander pakket aan arbeidsvoorwaarden. Nu zou je op zich wel door kunnen
gaan met twee verschillende pakketten maar dat is vaak te bewerkelijk,
administratief erg duur en ga zo maar door. Meestal wil een bedrijf
dan ook afspraken maken om tot één voor ieder geldend
arbeidsvoorwaardenpakket te komen. Op zich willen wij hier ook wel aan
meewerken. Het is immers wel zo overzichtelijk en bevordert de
gelijkheid tussen de medewerkers van twee bedrijven. Het kan immers
best zo zijn dat u nu nog in een VEN-vestiging werkt
en over een paar jaar in een Sligro-vestiging. Het is dan niet
houdbaar om voor de ene medewerker het ene toe te passen en voor de
andere weer een andere regeling. Wij hebben wel één belangrijke
voorwaarde als wij overgaan tot harmonisatie van arbeidsvoorwaarden:
namelijk dat niemand er bij VEN in arbeidsvoorwaarden erop achteruit
mag gaan. Wij maken natuurlijk geen afspraken zonder dat u ervan weet.
Zodra wij overeenstemming met Sligro hebben bereikt over harmonisatie
wordt dit voorgelegd aan onze leden. Pas als de meerderheid van de
leden akkoord is, kunnen we spreken van een definitieve afspraak.
Sociaal plan
Bij of na een overname van een bedrijf is het toch vaak zo dat er
sprake is van verlies van arbeidsplaatsen of verplaatsing van werk.
Ook bij VEN is dat verhaal niet anders. Zo is Sligro bezig de
administratie van VEN over te brengen naar hun hoofdkantoor in Veghel.
Het hoofdkantoor van VEN in Diemen verdwijnt volledig en er zal ook
werk verdwijnen op de diverse vestigingen. Om de negatieve gevolgen
van het verdwijnen van werk zoveel mogelijk te voorkomen, spreek je
meestal een Sociaal Plan af. In een Sociaal Plan worden een aantal
belangrijke zaken geregeld, zoals:
1) als uw functie vervalt, wat is dan een passende functie binnen de
organisatie? Is het bijvoorbeeld passend dat je als administratief
medewerker een functie in de winkel krijgt aangeboden. Zo niet, welke
rechten heeft u dan?
2)In eerste instantie wordt altijd gekeken of iemand een andere
passende functie binnen dezelfde organisatie aangeboden kan worden.
Als er echter geen functie beschikbaar is, wat dan? In dat geval zal
een werkgever in het algemeen meestal willen overgaan tot ontslag. Wij
willen dan een aantal zaken geregeld hebben. Bijvoorbeeld begeleiding
naar ander werk door middel van een professioneel bureau die het
klappen van de zweep op de arbeidsmarkt kent (een outplacementbureau).
Wij hebben de ervaring dat u met begeleiding de meeste kans op ander
werk heeft. En zeg nu zelf, je bent toch meer gebaat met een vast
inkomen dan alleen een zak(je) met geld dat binnen de kortste keren
vaak op is. Overigens heeft Sligro natuurlijk al aangegeven dat ze een
werkgarantie bieden van twee jaar. Wij zullen ze daar uiteraard aan
houden. Maar we weten ook dat een werkgarantie niets zegt over de
functie die je uitvoert of de plaats waar je werkt.
3)Behalve begeleiding naar ander werk willen wij ook afspraken maken
over een vergoeding bij ontslag. Dit kan via een betaling in één keer
of door een aanvulling op een elders te verdienen lager loon of een
uitkering.
Ook voor een Sociaal Plan geldt dat we pas spreken over een
definitieve afspraak als de meeste leden met het voorstel akkoord
zijn.
Zover is het echter nog niet. Wij hadden een afspraak met Sligro staan
voor 13 januari 2005. Deze afspraak is echter niet doorgegaan. Wij
zijn nu nog steeds in afwachting van informatie die Sligro ons zou
geven. De volgende afspraak staat gepland voor aanstaande dinsdag, 15
februari 2005. Ook al heeft Sligro ons nog niet alle benodigde
informatie kunnen verstrekken, het is toch van belang dat die afspraak
wél doorgaat. Sligro is immers druk bezig om alle veranderingen in de
organisatie wél door te voeren. Die activiteiten zijn dus niet
stopgezet. Wij krijgen diverse berichten van medewerkers die nu al een
andere functie krijgen aangeboden binnen Sligro omdat hun functie komt
te vervallen of verhuist naar Veghel. Deze mensen willen uiteraard wel
graag weten waar ze precies aan toe zijn. Met andere woorden: wat zijn
hun rechten. Daarvoor is het noodzakelijk dat er zo spoedig mogelijk
duidelijkheid komt door middel van afspraken over een Sociaal Plan en
Harmonisatie. Uiteraard zullen we daarbij de zorgvuldigheid altijd in
de gaten houden. Dus geen onnodig haastwerk, maar we moeten wel
stappen maken en spoed achter de zaak houden.
Sligro heeft in ieder geval wel de toezegging gedaan dat als mensen nu
al met veranderingen in hun functie te maken krijgen, zij met
terugwerkende kracht zich kunnen beroepen op het Sociaal Plan. Dat is
goed om te weten. Wij willen u echter wel waarschuwen als er nu wat in
uw werksituatie verandert en Sligro u een voorstel doet. Het is immers
moeilijk te beoordelen of het voorstel goed is.
Wij raden u dan ook aan om het voorstel op papier te laten zetten en
vervolgens aan ons voor te leggen zodat wij u met raad en daad
terzijde kunnen staan. Wij kunnen u alleen goed adviseren als
duidelijk is wat het voorstel is, dus vragen wij u dit echt zwart op
wit te laten zetten. Als nog niet duidelijk is welke vergoeding Sligro
bijvoorbeeld wil bieden of welke functie ze aanbieden, is het voor ons
natuurlijk een beetje in het wilde weg schieten als we advies gaan
geven.
Wij zullen u uiteraard van de inhoud van het gesprek met Sligro van
aanstaande dinsdag 15 februari zo spoedig mogelijk op de hoogte
brengen. Heeft u in de tussentijd nog vragen over uw eigen individuele
situatie, wenst u advies, schroom dan niet om contact met ons op te
nemen. U kunt bellen of mailen met Neoletta Poelgeest, bestuurder
handel. Tel: 035-6460580 of mail: n.poelgeest@cnvdibo.nl
Dienstenbond CNV