Gemeente Wieringen
Bekendmakingen
Gemeente stuurt belastingaanslagen: let op de blauwe envelop! (8
februari 2005)
Eind februari valt hij op de mat: de aanslag gemeentelijke heffingen
2005, gecombineerd met een nieuwe WOZ (waardering onroerende
zaken)-beschikking. De belastingaanslag wordt opgelegd door de door
het college van burgemeester en wethouders daartoe aangewezen
heffingsambtenaar. Voor de gemeente Wieringen is dit het hoofd van de
afdeling Middelen.
Wet Waardering Onroerende Zaken (WOZ)/Onroerende zaakbelastingen
(OZB).
Op basis van de wettelijke regeling moet de gemeente periodiek een
nieuwe waarde vaststellen voor alle onroerende zaken. Voorheen gold
die WOZ-waarde voor een periode van vier jaar, maar met ingang van
2005 geldt de waarde nog maar voor een periode van twee jaar. Het ligt
in de bedoeling dat in de toekomst de waarde jaarlijks wordt
vastgesteld.
Omdat de nieuwe waarde gaat gelden voor 2005 en 2006, is de gemeente
in 2003 begonnen met het opnieuw taxeren van de onroerende zaken. In
de wet staat dat de gemeente bij deze (her)waardering een vaste
waardepeildatum aan moet houden. Voor 2005 en 2006 is dat 1 januari
2003. De WOZ-waarde is dus de waarde van een pand op 1 januari 2003.
Daarbij moet de gemeente rekening houden met bijvoorbeeld nieuwbouw,
een verbouwing of sloop die tussen 1 januari 2003 en 1 januari 2005
heeft plaatsgevonden. Als die situatie zich voordoet dan wordt er op
de beschikking vermeld dat de waarde is vastgesteld naar de staat van
het pand op 1 januari 2005 (de zgn. toestandsdatum). De waardebepaling
vindt uiteraard wel plaats naar de peildatum 1 januari 2003. De vorige
peildatum was 1 januari 1999.
Het zal u niet verrassen dat de waarde van de meeste onroerende zaken
tussen de vorige peildatum 1 januari 1999 en 1 januari 2003 is
gestegen.
In de gemeente Wieringen zijn de woningen gemiddeld met ca. 53% en de
niet-woningen met gemiddeld 25% in waarde gestegen. Omdat dit een
gemiddeld percentage is, kan het natuurlijk voorkomen dat er panden
zijn die meer of minder in waarde zijn gestegen dan de genoemde
percentages.
Bij gelijkblijvende tarieven zou dit een forse belastingstijging
betekenen. De gemeenteraad heeft besloten om de belastingopbrengst
voor de OZB te laten stijgen met 6,25%. Rekening houdende met deze
meeropbrengst zijn de tarieven voor 2005 vastgesteld (verlaagd).
Wat is er nieuw voor 2005
Voorheen ontving u voorafgaande aan de jaren waarvoor de WOZ-waarde
zou gaan gelden een afzonderlijke WOZ-beschikking. Met ingang van 2005
wordt de beschikking tot vaststelling van de WOZ-waarde gecombineerd
met het aanslagbiljet gemeentelijke heffingen.
Afvalstoffenheffing
Ten aanzien van de afvalstoffenheffing heeft de gemeenteraad besloten
dat de tarieven kostendekkend dienen te zijn. Om dit (bijna) te
bereiken zijn de tarieven voor 2005 verhoogd met een bedrag dat
varieert, afhankelijk van de gezinssituatie, van EUR 15,60 tot EUR
16,80 per jaar. Op basis hiervan bedraagt het dekkingspercentage van
de kosten 98,5%.
Rioolheffing
Aan de hand van het vastgestelde rioolbeheersplan heeft de
gemeenteraad besloten om het tarief voor 2005 te verhogen met een
bedrag van EUR 15,-- per jaar. Op basis hiervan bedraagt het
dekkingspercentage van de kosten 76,6%.
In 2005 zal het rioolbeheersplan worden geactualiseerd, waarna voor de
jaren na 2005 door de gemeenteraad zal worden bepaald welk tarief voor
het rioolrecht noodzakelijk is.
Zalmsnip
Wat u dit jaar op uw aanslagbiljet zult missen is de verlaging in
verband met de "zalmsnip". Het Rijk heeft besloten de lokale
lastenverlichting van maximaal EUR 45,38 af te schaffen. Nu dit niet
meer mogelijk is, betekent dit voor iedere huishouden een
lastenverzwaring van EUR 45,38. Deze afschaffing is een
rijksmaatregel. Het kabinet probeert wel compensatie te bieden bij
bijvoorbeeld de rijksbelastingen.
Vragen?
Hebt u naar aanleiding van dit artikel nog vragen, dan kunt u contact
opnemen met Feike Helder. Hij is iedere werkdag bereikbaar van 9.00
tot 12.00 uur onder nummer (0227) 594363 of via e-mail:
fhelder@wieringen.nl.
Hippolytushoef, 8 februari 2005
Drs. J. Wittink, secretaris
Drs. T.J. Lont, burgemeester