Gemeente Wieringen

Bekendmakingen

Gemeente stuurt belastingaanslagen: let op de blauwe envelop! (8 februari 2005)

Eind februari valt hij op de mat: de aanslag gemeentelijke heffingen 2005, gecombineerd met een nieuwe WOZ (waardering onroerende zaken)-beschikking. De belastingaanslag wordt opgelegd door de door het college van burgemeester en wethouders daartoe aangewezen heffingsambtenaar. Voor de gemeente Wieringen is dit het hoofd van de afdeling Middelen.

Wet Waardering Onroerende Zaken (WOZ)/Onroerende zaakbelastingen (OZB). Op basis van de wettelijke regeling moet de gemeente periodiek een nieuwe waarde vaststellen voor alle onroerende zaken. Voorheen gold die WOZ-waarde voor een periode van vier jaar, maar met ingang van 2005 geldt de waarde nog maar voor een periode van twee jaar. Het ligt in de bedoeling dat in de toekomst de waarde jaarlijks wordt vastgesteld. Omdat de nieuwe waarde gaat gelden voor 2005 en 2006, is de gemeente in 2003 begonnen met het opnieuw taxeren van de onroerende zaken. In de wet staat dat de gemeente bij deze (her)waardering een vaste waardepeildatum aan moet houden. Voor 2005 en 2006 is dat 1 januari 2003. De WOZ-waarde is dus de waarde van een pand op 1 januari 2003. Daarbij moet de gemeente rekening houden met bijvoorbeeld nieuwbouw, een verbouwing of sloop die tussen 1 januari 2003 en 1 januari 2005 heeft plaatsgevonden. Als die situatie zich voordoet dan wordt er op de beschikking vermeld dat de waarde is vastgesteld naar de staat van het pand op 1 januari 2005 (de zgn. toestandsdatum). De waardebepaling vindt uiteraard wel plaats naar de peildatum 1 januari 2003. De vorige peildatum was 1 januari 1999.

Het zal u niet verrassen dat de waarde van de meeste onroerende zaken tussen de vorige peildatum 1 januari 1999 en 1 januari 2003 is gestegen. In de gemeente Wieringen zijn de woningen gemiddeld met ca. 53% en de niet-woningen met gemiddeld 25% in waarde gestegen. Omdat dit een gemiddeld percentage is, kan het natuurlijk voorkomen dat er panden zijn die meer of minder in waarde zijn gestegen dan de genoemde percentages. Bij gelijkblijvende tarieven zou dit een forse belastingstijging betekenen. De gemeenteraad heeft besloten om de belastingopbrengst voor de OZB te laten stijgen met 6,25%. Rekening houdende met deze meeropbrengst zijn de tarieven voor 2005 vastgesteld (verlaagd).

Wat is er nieuw voor 2005 Voorheen ontving u voorafgaande aan de jaren waarvoor de WOZ-waarde zou gaan gelden een afzonderlijke WOZ-beschikking. Met ingang van 2005 wordt de beschikking tot vaststelling van de WOZ-waarde gecombineerd met het aanslagbiljet gemeentelijke heffingen.

Afvalstoffenheffing Ten aanzien van de afvalstoffenheffing heeft de gemeenteraad besloten dat de tarieven kostendekkend dienen te zijn. Om dit (bijna) te bereiken zijn de tarieven voor 2005 verhoogd met een bedrag dat varieert, afhankelijk van de gezinssituatie, van EUR 15,60 tot EUR 16,80 per jaar. Op basis hiervan bedraagt het dekkingspercentage van de kosten 98,5%.

Rioolheffing Aan de hand van het vastgestelde rioolbeheersplan heeft de gemeenteraad besloten om het tarief voor 2005 te verhogen met een bedrag van EUR 15,-- per jaar. Op basis hiervan bedraagt het dekkingspercentage van de kosten 76,6%. In 2005 zal het rioolbeheersplan worden geactualiseerd, waarna voor de jaren na 2005 door de gemeenteraad zal worden bepaald welk tarief voor het rioolrecht noodzakelijk is.

Zalmsnip Wat u dit jaar op uw aanslagbiljet zult missen is de verlaging in verband met de "zalmsnip". Het Rijk heeft besloten de lokale lastenverlichting van maximaal EUR 45,38 af te schaffen. Nu dit niet meer mogelijk is, betekent dit voor iedere huishouden een lastenverzwaring van EUR 45,38. Deze afschaffing is een rijksmaatregel. Het kabinet probeert wel compensatie te bieden bij bijvoorbeeld de rijksbelastingen.

Vragen? Hebt u naar aanleiding van dit artikel nog vragen, dan kunt u contact opnemen met Feike Helder. Hij is iedere werkdag bereikbaar van 9.00 tot 12.00 uur onder nummer (0227) 594363 of via e-mail: fhelder@wieringen.nl.

Hippolytushoef, 8 februari 2005 Drs. J. Wittink, secretaris Drs. T.J. Lont, burgemeester