DaimlerChrysler behaalt in 2004 een bedrijfswinst van ⬠5,8 miljard
(10-2-2005)
DaimlerChrysler (beursafkorting DCX) heeft vandaag de voorlopige
concerncijfers en de resultaten van de divisies over het jaar 2004
gepubliceerd.
De bedrijfswinst lag, zoals reeds aangekondigd, met ⬠5,8 miljard
duidelijk boven de bedrijfswinst over 2003, vóór
herstructureringskosten bij de Chrysler Group in 2003 en exclusief de
winst uit de verkoop van MTU Aero Engines. Vooral de
resultaatsverbetering van de divisies Chrysler Group en Bedrijfswagens
hebben aan de stijging bijgedragen. De bijdrage van de divisie
Services lag ondanks kosten voor Toll Collect op het hoge niveau van
2003. De bijdrage van de Mercedes Car Group aan de bedrijfswinst van
het concern is daarentegen sterk gedaald.
Het nettoresultaat werd negatief beïnvloed door aanzienlijke kosten
bij Mitsubishi Fuso Truck en Bus Corporation (MFTBC) en Toll Collect.
Voorzitter van de Raad van Bestuur van DaimlerChrysler, Prof. Jürgen
E. Schrempp, voorafgaand aan de jaarlijkse persconferentie in
Sindelfingen: "Het is een centrale kracht van DaimlerChrysler, niet
alleen de diverse cycli in de divisies en diverse regionale
ontwikkelingen op concernniveau te compenseren, maar zelfs een
resultaatsgroei te kunnen realiseren. Het jaar 2004 toont aan dat onze
strategie functioneert - juist in een lastige concurrentiestrijd."
Het nettoresultaat steeg van ⬠0,4 naar ⬠2,5 miljard. Het resultaat
per aandeel lag met ⬠2,43 eveneens duidelijk boven het niveau van
2003.
De Raad van Bestuur stelt de Raad van Commissarissen voor, een
onveranderd dividend van ⬠150 (2003: ⬠1,50) uit te keren. Dit
voorstel is zowel op de ontwikkelingen van de bedrijfswinst en de cash
flow in het afgelopen jaar gebaseerd, alsook op de vooruitzichten voor
de komende boekjaren.
De medewerk(st)ers participeren ook in de bedrijfsontwikkeling.
Bedrijfsleiding en werknemersvertegenwoordigingen van DaimlerChrysler
hebben gezamenlijk de hoogte van de deelname aan het resultaat voor
2004 vastgelegd. Voor ca. 144.000 medewerk(st)ers van DaimlerChrysler
AG werd de resultaatsparticipatie voor 2004 op
⬠1.100 vastgesteld. Dit bedrag wordt samen met het salaris in april
2005 uitbetaald. De deelname aan het resultaat voor ca. 68.000
medewerkers van DaimlerChrysler in de VS bedraagt dit jaar conform CAO
gemiddeld $ 1.500 en wordt in maart 2005 uitbetaald.
Het totaalbedrag aan honoraria voor de Raad van Bestuur daalde in 2004
met 22,5% van ⬠40,8 miljoen naar ⬠31,6 miljoen. De vergoeding voor
de activiteiten van de Raad van Commissarissen van DaimlerChrysler AG
lag in 2004 op ⬠2,0 (2003: ⬠2,8) miljoen.
De industriële tak van DaimlerChrysler heeft een Free Cash Flow van
⬠1,8 miljard behaald. Hiermee is de netto liquiditeit verder
gestegen van ⬠1,8 naar ⬠2,2 miljard ondanks toevoegingen van â¬
1,6 miljard aan pensioenfondsen en ondanks uitkering van het
dividendtotaal (⬠1,5 miljard).
DaimlerChrysler heeft in 2004 in totaal 4,7 miljoen voertuigen afgezet
en heeft daarmee het niveau van 2003 met acht procent overtroffen. De
concernomzet steeg met vier procent naar ⬠142,1 miljard. Na
correctie van wisselkoerseffecten en veranderingen van de
consolidatiegroep lag de omzet zeven procent hoger dan in 2003.
AutoRai