Renault onthult nieuwe Laguna op de AutoRAI
(10-2-2005)
Ter gelegenheid van de 54^e AutoRAI in Amsterdam presenteert Renault
de nieuwe Laguna. Dit is opnieuw een van de aantrekkelijkste autoâs in
het D-segment na een zeer ingrijpende facelift.
Er is hard gewerkt aan de reële en waarneembare kwaliteit en er zijn
nieuwe technieken toegepast ten gunste van het comfort. De nieuwe
Laguna omvat talloze technische nouveautés.
Met de vorige Laguna-generatie heeft Renault al de norm op het gebied
van passieve veiligheid vastgesteld. De nieuwe Laguna gaat nog een
stapje verder en verstevigt haar voorsprong in deze klasse in Europa.
Het rijplezier en de prestaties zijn verder verbeterd en het onderstel
is nog dynamischer geworden. Het programma is uitgebreid met een
âgrand tourismeâ-versie die de Laguna GT heet.
Dynamisch, elegant en van een hoge kwaliteit
Om te kunnen voldoen aan de hoge verwachtingen van klanten uit het
D-segment heeft Renault de reële en waarneembare kwaliteit tot de
belangrijkste eis van deze vernieuwing gemaakt.
De ontwerpers en engineers van Renault hebben zich gericht op de
waarneembare kwaliteit en het dynamische karakter van de lijnen. De
nieuwe voorzijde vertoont dezelfde merkidentiteit als de overige
modellen van het merk, onder meer met een grille en bumper uit één
stuk. De motorkap is korter en boller dan bij de vorige Laguna, de
nieuwe koplampen zijn doorgetrokken naar de zijkanten en het
Renault-logo is meer verticaal geplaatst. Het geheel krijgt een
sportief tintje door de V-vorm van de luchtinlaat in het onderste
gedeelte. De chroomkleurige biezen vormen een elegante aanvulling op
deze veranderingen.
In de auto is extra aandacht besteed aan de algemene afwerking. De
nieuwe Laguna verwelkomt haar passagiers in een sobere en verzorgde
omgeving. Er is een nieuwe vormgeving voor het dashboard en er zijn
nieuwe materialen gebruikt. De kwaliteit is verhoogd met een meer
nauwkeurige passing van de verschillende delen en er zijn diverse
technologische innovaties zichtbaar. De reële en waarneembare
kwaliteit is onberispelijk. Het nieuwe dashboard is mooi door zijn
ergonomie. Het middelste gedeelte is helemaal veranderd. Het bovenste
gedeelte van het dashboard wordt benadrukt door een nieuwe sierstrip.
Deze strip draagt bij aan de sfeer en de kwaliteit van de afwerking in
het interieur. De nieuwe Laguna heeft ook modernere materialen
gekregen. Zo zijn er nieuwe bekledingsstoffen die zacht aanvoelen.
Afhankelijk van de ambiance zijn die leverbaar in één of twee
kleurstellingen, âCarbone foncéâ en âGrège clairâ.
Nieuwe technieken voor meer comfort
De ergonomie en de innovatieve technieken dragen bij aan het
rijplezier. De nieuwe Laguna is voorzien van nieuwe technieken die het
comfort verhogen. De Renault Card heeft nu ook een handsfree
startfunctie. De parkeerrem wordt automatisch ontspannen. Het Carminat
navigatie- en communicatiesysteem is verder uitgebreid.
Het luxueuze multimediasysteem Carminat behoort tot de top van de
markt en biedt gebruikscomfort en efficiency. Dit systeem is een
combinatie van een nieuwe generatie navigatiesystemen, een Cabasse
Tronic radio van 4 x 50W met een cd-wisselaar voor zes cdâs in de
middenconsole met MP3-ondersteuning, plus handsfree Bluetooth
telefoonbediening.
Alle functies van het systeem worden bediend via een ergonomisch zeer
praktisch geplaatste centrale bedieningseenheid. Deze bevindt zich
lijnrecht voor de armsteun tussen de voorstoelen, op de plaats waar
traditioneel de handrem zit. De bestuurder kan het Carminat-systeem
bedienen zonder zijn ogen van de weg te halen. Het reliëf op de
knoppen maakt elke functie bij aanraking herkenbaar.
Het Carminat navigatie- en communicatiesysteem is eenvoudig in
gebruik, ondanks de grote hoeveelheid functies. Het systeem biedt
nieuwe functies, zoals de stemherkenning voor de bediening van
navigatie en telefoon, de automatische zoomfunctie wanneer van
richting moet worden veranderd, het aanbod van drie alternatieve
routes, de panoramische Birdview weergave en de Junction View-
weergave van knooppunten in de vorm van overzichtelijke afbeeldingen.
De snelle routeberekening en de verplaatsingen en zooms op de kaart
verhogen de efficiency en het gebruiksgemak van het systeem. Carminat
is beschikbaar in zeven talen (Portugees, Nederlands, Frans, Engels,
Duits, Spaans en Italiaans) en er zijn 21 landen in kaart gebracht op
slechts één dvd.
Meer rijplezier
De nieuwe Laguna is niet alleen uiterlijk gewijzigd en voorzien van
nieuwe systemen aan boord, maar heeft ook een aantal technische
wijzigingen ondergaan.
Naast de Initiale-versie verschijnt er nog een topversie. De Laguna GT
is een âgrand tourismeâ uitvoering die rijplezier hoog in het vaandel
heeft staan en zowel sportief als ingetogen is. Deze versie is
uitgerust met een nieuwe 2.0 Turbo motor met een maximum vermogen van
150 kW/205 pk en een maximum koppel van 300 Nm. De auto onderscheidt
zich door haar prestaties, het 10 mm verlaagde onderstel en de 17 inch
Michelin Pilot Exalto 2 banden. Esthetisch gezien onderscheidt de GT
zich eveneens. Zij heeft een grille met afwijkende luchtinlaat,
speciale chroomkleurige velgen, een spoiler op de hatchback en
dakdragers met satijnglans en getinte achterruiten op de Grand Tour.
Het interieur is zowel sportief als elegant, met onder andere lederen
bekleding in een gemengde kleurstelling van âCarbone foncéâ en âRouge
de Chineâ. De versnellingspookknop is van aluminium met satijnglans en
de sierstrip op het dashboard is chroomkleurig met satijnglans. De
rode naden op het stuurwiel, de portierpanelen, de armsteun en de
lederen stoelbekleding versterken het âgrand tourismeâ karakter van de
auto.
Voor de overige versies in de nieuwe Laguna-reeks zijn vier
benzinemotoren beschikbaar. De 1.6 16v levert nu 85 kW/115 pk, de
2.0 16v brengt het tot 99 kW/135 pk, het vermogen van de 2.0 T is
verhoogd tot 125 kW/170 pk en de V6 3.0 24v levert 150 kW/210 pk. Het
dieselgamma van de nieuwe Laguna bestaat uit de 1.9 dCi- en
2.2 dCi-motoren met vermogens variërend van 68 kW/95 pk tot 110
kW/150 pk, verschillend per exportland.
Het weggedrag van de Laguna is ingrijpend aangepast. De auto biedt de
bestuurder een unieke rijervaring zonder afbreuk te doen aan het
comfort. Dit compromis wordt bereikt door wijzigingen aan het
onderstel, waardoor de rolneiging van de carrosserie is beperkt en de
vering is verstevigd. In de nieuwe Laguna worden storende trillingen
en geluiden tot een minimum beperkt.
Veiligheid zonder compromis
De nieuwe Laguna richt zich op rijplezier en optimale veiligheid. De
vorige Laguna-generatie was de eerste auto ter wereld die de maximale
score van 5 sterren wist te behalen bij de EuroNCAP crashtests in
2001. De nieuwe Laguna neemt alle systemen van zijn voorganger over,
zij het met een aantal aanpassingen. Het fixeersysteem voor de
inzittenden is verder verbeterd, evenals de wegligging en het
remsysteem, met nog fijnere parameters voor het ABS- en het
ESP-systeem.
De nieuwe Laguna neemt het Renault SRP-beschermingssysteem over dat
uit acht airbags bestaat. Nieuw is een akoestisch signaal dat
waarschuwt voor het niet dragen van de passagiersgordel. De airbags
dekken een groter aantal botsingconfiguraties. De nieuwe hoofdsteunen
op de voorstoelen hebben een geïntegreerde afstelling waar de
bijzonderheid zit in de pennen, die voortaan in de hoofdsteun schuiven
en niet in het bovenste gedeelte van de rugleuning. Deze hoofdsteunen
verbeteren de houding van de rug en de ondersteuning en comfort van
het hoofd. Op het gebied van kindveiligheid kunnen de achterste
zijplaatsen worden uitgerust met speciale hoofdsteunen die voor
kinderen kunnen worden aangepast. In gesloten toestand zijn dit gewone
hoofdsteunen voor volwassenen. In geopende toestand wordt een soort
cocon gecreëerd die het hoofd beschermt van een kind dat op een
zittingverhoger zit.
Vanaf 2001 zijn de prestaties van de Laguna op het gebied van
wegligging en remgedrag van het hoogste niveau in haar klasse geweest.
De nieuwe Laguna gaat nog een stapje verder. Het ESP-systeem
(Elektronisch Stabiliteits Programma) met onderstuurcorrectie houdt
ook rekening met de reacties van het onderstel en de slijtage van de
banden. Een nieuwe generatie ABS/ESP (MK 60 P) zorgt voor een
nauwkeuriger reactie op koerscorrecties. De nieuwe Laguna wint daarmee
aan controle en snelheid bij de uitwijktests.
De tractiecontrole ASR vult het Elektronisch Stabiliteits Programma
ESP aan tijdens het wegrijden en accelereren op wegdek met een
verminderde grip. Het systeem is ook effectief op een ongelijke
ondergrond, met grip op slechts één wiel en op hellingen tot
vijftien procent.
In vergelijking met de vorige versie, bieden de Xenonlampen met extra
bereik een betere verlichting. De grootlicht-functie beschikt over een
nog sterkere lichtbundel. Bovendien wordt de bundel constant
gecontroleerd dankzij een statische en een dynamische hoogtecorrectie
die rekening houdt met de belading van de auto. In de stad en bij lage
snelheden past de bundel zich aan en wordt deze verlaagd. Hierdoor
worden de overige weggebruikers niet verblind. Door de elliptische
lenzen bieden de dimlichten van de Xenonlampen een bredere en meer
gelijkmatige bundel en meer vermogen.
AutoRai