AutoRai

Renault onthult nieuwe Laguna op de AutoRAI

(10-2-2005)
Ter gelegenheid van de 54^e AutoRAI in Amsterdam presenteert Renault de nieuwe Laguna. Dit is opnieuw een van de aantrekkelijkste autoâs in het D-segment na een zeer ingrijpende facelift. Er is hard gewerkt aan de reële en waarneembare kwaliteit en er zijn nieuwe technieken toegepast ten gunste van het comfort. De nieuwe Laguna omvat talloze technische nouveautés.

Met de vorige Laguna-generatie heeft Renault al de norm op het gebied van passieve veiligheid vastgesteld. De nieuwe Laguna gaat nog een stapje verder en verstevigt haar voorsprong in deze klasse in Europa. Het rijplezier en de prestaties zijn verder verbeterd en het onderstel is nog dynamischer geworden. Het programma is uitgebreid met een âgrand tourismeâ-versie die de Laguna GT heet.

Dynamisch, elegant en van een hoge kwaliteit
Om te kunnen voldoen aan de hoge verwachtingen van klanten uit het D-segment heeft Renault de reële en waarneembare kwaliteit tot de belangrijkste eis van deze vernieuwing gemaakt.

De ontwerpers en engineers van Renault hebben zich gericht op de waarneembare kwaliteit en het dynamische karakter van de lijnen. De nieuwe voorzijde vertoont dezelfde merkidentiteit als de overige modellen van het merk, onder meer met een grille en bumper uit één stuk. De motorkap is korter en boller dan bij de vorige Laguna, de nieuwe koplampen zijn doorgetrokken naar de zijkanten en het Renault-logo is meer verticaal geplaatst. Het geheel krijgt een sportief tintje door de V-vorm van de luchtinlaat in het onderste gedeelte. De chroomkleurige biezen vormen een elegante aanvulling op deze veranderingen.

In de auto is extra aandacht besteed aan de algemene afwerking. De nieuwe Laguna verwelkomt haar passagiers in een sobere en verzorgde omgeving. Er is een nieuwe vormgeving voor het dashboard en er zijn nieuwe materialen gebruikt. De kwaliteit is verhoogd met een meer nauwkeurige passing van de verschillende delen en er zijn diverse technologische innovaties zichtbaar. De reële en waarneembare kwaliteit is onberispelijk. Het nieuwe dashboard is mooi door zijn ergonomie. Het middelste gedeelte is helemaal veranderd. Het bovenste gedeelte van het dashboard wordt benadrukt door een nieuwe sierstrip. Deze strip draagt bij aan de sfeer en de kwaliteit van de afwerking in het interieur. De nieuwe Laguna heeft ook modernere materialen gekregen. Zo zijn er nieuwe bekledingsstoffen die zacht aanvoelen. Afhankelijk van de ambiance zijn die leverbaar in één of twee kleurstellingen, âCarbone foncéâ en âGrège clairâ.

Nieuwe technieken voor meer comfort
De ergonomie en de innovatieve technieken dragen bij aan het rijplezier. De nieuwe Laguna is voorzien van nieuwe technieken die het comfort verhogen. De Renault Card heeft nu ook een handsfree startfunctie. De parkeerrem wordt automatisch ontspannen. Het Carminat navigatie- en communicatiesysteem is verder uitgebreid.

Het luxueuze multimediasysteem Carminat behoort tot de top van de markt en biedt gebruikscomfort en efficiency. Dit systeem is een combinatie van een nieuwe generatie navigatiesystemen, een Cabasse Tronic radio van 4 x 50W met een cd-wisselaar voor zes cdâs in de middenconsole met MP3-ondersteuning, plus handsfree Bluetooth telefoonbediening.

Alle functies van het systeem worden bediend via een ergonomisch zeer praktisch geplaatste centrale bedieningseenheid. Deze bevindt zich lijnrecht voor de armsteun tussen de voorstoelen, op de plaats waar traditioneel de handrem zit. De bestuurder kan het Carminat-systeem bedienen zonder zijn ogen van de weg te halen. Het reliëf op de knoppen maakt elke functie bij aanraking herkenbaar.

Het Carminat navigatie- en communicatiesysteem is eenvoudig in gebruik, ondanks de grote hoeveelheid functies. Het systeem biedt nieuwe functies, zoals de stemherkenning voor de bediening van navigatie en telefoon, de automatische zoomfunctie wanneer van richting moet worden veranderd, het aanbod van drie alternatieve routes, de panoramische Birdview weergave en de Junction View- weergave van knooppunten in de vorm van overzichtelijke afbeeldingen. De snelle routeberekening en de verplaatsingen en zooms op de kaart verhogen de efficiency en het gebruiksgemak van het systeem. Carminat is beschikbaar in zeven talen (Portugees, Nederlands, Frans, Engels, Duits, Spaans en Italiaans) en er zijn 21 landen in kaart gebracht op slechts één dvd.

Meer rijplezier
De nieuwe Laguna is niet alleen uiterlijk gewijzigd en voorzien van nieuwe systemen aan boord, maar heeft ook een aantal technische wijzigingen ondergaan.

Naast de Initiale-versie verschijnt er nog een topversie. De Laguna GT is een âgrand tourismeâ uitvoering die rijplezier hoog in het vaandel heeft staan en zowel sportief als ingetogen is. Deze versie is uitgerust met een nieuwe 2.0 Turbo motor met een maximum vermogen van 150 kW/205 pk en een maximum koppel van 300 Nm. De auto onderscheidt zich door haar prestaties, het 10 mm verlaagde onderstel en de 17 inch Michelin Pilot Exalto 2 banden. Esthetisch gezien onderscheidt de GT zich eveneens. Zij heeft een grille met afwijkende luchtinlaat, speciale chroomkleurige velgen, een spoiler op de hatchback en dakdragers met satijnglans en getinte achterruiten op de Grand Tour. Het interieur is zowel sportief als elegant, met onder andere lederen bekleding in een gemengde kleurstelling van âCarbone foncéâ en âRouge de Chineâ. De versnellingspookknop is van aluminium met satijnglans en de sierstrip op het dashboard is chroomkleurig met satijnglans. De rode naden op het stuurwiel, de portierpanelen, de armsteun en de lederen stoelbekleding versterken het âgrand tourismeâ karakter van de auto.

Voor de overige versies in de nieuwe Laguna-reeks zijn vier benzinemotoren beschikbaar. De 1.6 16v levert nu 85 kW/115 pk, de 2.0 16v brengt het tot 99 kW/135 pk, het vermogen van de 2.0 T is verhoogd tot 125 kW/170 pk en de V6 3.0 24v levert 150 kW/210 pk. Het dieselgamma van de nieuwe Laguna bestaat uit de 1.9 dCi- en 2.2 dCi-motoren met vermogens variërend van 68 kW/95 pk tot 110 kW/150 pk, verschillend per exportland.

Het weggedrag van de Laguna is ingrijpend aangepast. De auto biedt de bestuurder een unieke rijervaring zonder afbreuk te doen aan het comfort. Dit compromis wordt bereikt door wijzigingen aan het onderstel, waardoor de rolneiging van de carrosserie is beperkt en de vering is verstevigd. In de nieuwe Laguna worden storende trillingen en geluiden tot een minimum beperkt.

Veiligheid zonder compromis
De nieuwe Laguna richt zich op rijplezier en optimale veiligheid. De vorige Laguna-generatie was de eerste auto ter wereld die de maximale score van 5 sterren wist te behalen bij de EuroNCAP crashtests in 2001. De nieuwe Laguna neemt alle systemen van zijn voorganger over, zij het met een aantal aanpassingen. Het fixeersysteem voor de inzittenden is verder verbeterd, evenals de wegligging en het remsysteem, met nog fijnere parameters voor het ABS- en het ESP-systeem.

De nieuwe Laguna neemt het Renault SRP-beschermingssysteem over dat uit acht airbags bestaat. Nieuw is een akoestisch signaal dat waarschuwt voor het niet dragen van de passagiersgordel. De airbags dekken een groter aantal botsingconfiguraties. De nieuwe hoofdsteunen op de voorstoelen hebben een geïntegreerde afstelling waar de bijzonderheid zit in de pennen, die voortaan in de hoofdsteun schuiven en niet in het bovenste gedeelte van de rugleuning. Deze hoofdsteunen verbeteren de houding van de rug en de ondersteuning en comfort van het hoofd. Op het gebied van kindveiligheid kunnen de achterste zijplaatsen worden uitgerust met speciale hoofdsteunen die voor kinderen kunnen worden aangepast. In gesloten toestand zijn dit gewone hoofdsteunen voor volwassenen. In geopende toestand wordt een soort cocon gecreëerd die het hoofd beschermt van een kind dat op een zittingverhoger zit.

Vanaf 2001 zijn de prestaties van de Laguna op het gebied van wegligging en remgedrag van het hoogste niveau in haar klasse geweest. De nieuwe Laguna gaat nog een stapje verder. Het ESP-systeem (Elektronisch Stabiliteits Programma) met onderstuurcorrectie houdt ook rekening met de reacties van het onderstel en de slijtage van de banden. Een nieuwe generatie ABS/ESP (MK 60 P) zorgt voor een nauwkeuriger reactie op koerscorrecties. De nieuwe Laguna wint daarmee aan controle en snelheid bij de uitwijktests.

De tractiecontrole ASR vult het Elektronisch Stabiliteits Programma ESP aan tijdens het wegrijden en accelereren op wegdek met een verminderde grip. Het systeem is ook effectief op een ongelijke ondergrond, met grip op slechts één wiel en op hellingen tot vijftien procent.

In vergelijking met de vorige versie, bieden de Xenonlampen met extra bereik een betere verlichting. De grootlicht-functie beschikt over een nog sterkere lichtbundel. Bovendien wordt de bundel constant gecontroleerd dankzij een statische en een dynamische hoogtecorrectie die rekening houdt met de belading van de auto. In de stad en bij lage snelheden past de bundel zich aan en wordt deze verlaagd. Hierdoor worden de overige weggebruikers niet verblind. Door de elliptische lenzen bieden de dimlichten van de Xenonlampen een bredere en meer gelijkmatige bundel en meer vermogen.