| |
|Datum |Kenmerk | |10 februari 2005 |P-7 |Zalen- en partycentra in trek
In vergelijking met 1995 is het aantal zalen-/partycentra in Nederland toegenomen met ruim 20%. In het jaar 2010 zullen er naar verwachting 900 vestigingen actief zijn. De omzet (excl. btw) zal naar verwachting stijgen van E 560 mln. in 2004 naar E 695 mln. in 2010. Dit vindt plaats in verschillende soorten gespecialiseerde accommodaties: kegel- en bowlingcentra, theaters, partyschepen, partyhouses, partyboerderijen, partyherbergen, gasteriën etc. Een aantal zalen-/partycentra staan op zichzelf; veelvuldig komen combinaties met andere horeca-activiteiten voor, bijvoorbeeld partycentrum en discotheek en/of restaurant. Dit is één van de resultaten afkomstig uit het vandaag verschenen sectoronderzoek Zalen-/partycentra in Nederland van het bedrijfschap Horeca en Catering.
Een groot deel van zalen-/partycentra richt zich hoofdzakelijk op de particuliere markt voor bruiloften, feesten en partijen: tweederde van de zalen-/partycentra verhuurt zijn zalen voor bruiloften en/of partijen. De zakelijke markt wordt nog maar mondjesmaat bediend: één op de vijf bedrijven richt zich voornamelijk op de zakelijke markt.Van de verhuuractiviteiten vindt ongeveer een kwart plaats voor congressen. Het aandeel overige verhuuractiviteiten is de laatste jaren gestegen naar meer dan 10%. Dit betekent dat de ondernemers in deze sector zich niet meer alleen op de particuliere markt richten, maar ook het zakelijke segment weten te bereiken, met bijvoorbeeld bedrijfsfeesten en bedrijfsvergaderingen.
Met een gemiddelde omzet van ruim E 600.000 (excl. BTW) per vestiging behoren de zalen-/partycentra tot de grotere drankenverstrekkers. Door de grote onderlinge concurrentie en een ruim aanbod van buiten de horeca, moeten deze bedrijven met scherpe verkoopprijzen rekenen. Het rendement komt vooral uit de grootschaligheid en/of de uniekheid van de feesten en partijen. De exploitanten van zalen-/partycentra in Nederland stellen zich daarbij steeds professioneler op. Flexibiliteit en multifunctionele inzetbaarheid zijn hierbij kernbegrippen. Door het bieden van creatieve arrangementen en speelse, actuele thema's wordt de markt actief benaderd. Ook maakt het verzorgen van entertainment steeds vaker deel uit van de diensten.
Noot voor de redactie (