Persbericht
SERVICEMANAGEMENT KRUIPT DICHTERBIJ ANDERE BEDRIJFSPROCESSEN
~ onafhankelijk onderzoek werpt licht op huidige en toekomstige markt voor servicemanagement-tools ~
Rotterdam, 10 februari 2005 - Leveranciers van servicemanagement-tools verwachten dat integratie van servicemanagement met andere bedrijfsprocessen de belangrijkste trend in hun markt wordt in de komende twee jaar. Ook de toename van self service en de beweging naar meer standaardtools liggen in de lijn der verwachting. Dit blijkt uit uitvoerig marktonderzoek van Independenttool, een onafhankelijke informatieprovider die organisaties helpt bij de oriëntatie en selectie op het gebied van tools.
Independenttool ondervroeg alle aanbieders (17) van applicaties voor servicemanagement die actief zijn op de Nederlandse markt, over hun klantportefeuille, marktaandeel, toekomstverwachtingen en productaanbod. De belangrijkste conclusies waren:
- Sterke toename verwacht in licenties;
- Leveranciers hebben slecht beeld van hun eigen marktaandeel;
- Integratie met andere bedrijfsprocessen wordt dé trend.
Aantal licenties gaat flink omhoog
Alle leveranciers van servicemanagement-oplossingen verwachten een toename in het aantal licenties bij bestaande klanten. 27% van hen verwacht zelfs een sterke stijging. De meeste klanten bevinden zich op dit moment in de overheid, zakelijke en financiële dienstverlening, samen goed voor zo n 49% van de totale markt. Er worden vooral servicemanagement-tools geleverd aan organisaties met 1.000 tot 2.500 ondersteunende werkplekken.
Raadselachtig marktaandeel
Uit het onderzoek blijkt dat geen van de leveranciers een goed beeld heeft van de totale markt en het eigen marktaandeel ten opzichte van de andere leveranciers. De helft van alle leveranciers beweert namelijk een individueel marktaandeel van boven de 20% te hebben, zodat zij samen al op een totale markt van 160% uit zouden komen. Het lijkt er dus op dat een aantal leveranciers het eigen marktaandeel schromelijk overschat , aldus Jordi van Herk van Independenttool.
Integratie met andere bedrijfsprocessen wordt dé trend In het onderzoek werd gevraagd naar de toekomstverwachtingen op het gebied van servicemanagement. Ruim een derde van de respondenten noemt integratie met andere bedrijfsprocessen als belangrijke evolutie in de komende twee jaar. Daarbij worden naar verwachting vooral koppelingen gelegd met facility-, kennis- en assetmanagement. Ook de toename van self service-behoeften wordt als trend genoemd, alsook de beweging naar meer standaardtoepassingen in plaats van maatwerk.
De ontwikkeling naar een geïntegreerde benadering van ondersteunende processen betekent een uitdaging voor de gespecialiseerde leveranciers van servicemanagement-tools , aldus Van Herk. Zij hebben stuk voor stuk de mogelijkheid om hun tools te koppelen met andere applicaties, maar bij velen van hen is dit slechts door maatwerk mogelijk, waarmee het een intensief proces blijft. Een aandachtspunt voor de markt in de nabije toekomst.
( 415 woorden)
BERICHT VOOR DE REDACTIE
Independenttool
Independenttool is een onafhankelijke informatieprovider voor beheertools en mobiele data oplossingen rondom oriëntatie, selectie en beheer. Middels een compleet overzicht van de markt en een gratis online oriëntatie- en selectietraject biedt Independenttool haar bezoekers de mogelijkheid om een juiste shortlist te genereren. Hiernaast voert Independenttool regelmatig onderzoeken uit en organiseert zij verschillende events, waaronder The Tooling Event. Met meer dan 16.000 bezoekers per maand is Independenttool op dit vlak het aanspreekpunt in de Benelux, Engeland en Ierland.
Voor het volledige onderzoeksrapport of een interview kunt u contact opnemen met:
Marieke van Zuien van LEWIS Communicatie BV
Tel: +31 (0)40 235 46 00
Fax: +31 (0)40 235 46 01
E-mail: mariekev@lewispr.com
LEWIS Global Public Relations
Petunialaan 28
5582 HA Waalre
Nederland
Tel: +31 40 235 46 00
Fax: +31 40 235 46 01
Web: www.lewispr.com