AutoRai

CARROS brengt auto Pim Fortuyn terug naar Nederland

(7-2-2005)
Op de AutoRAI 2005 (van 10 tot en met 20 februari) zijn niet alleen nieuwe auto's van zestig merken te zien, maar ook een aantal unieke automobielen van bekende mensen. Zo toont het exclusieve autotijdschrift CARROS op zijn stand in de Hollandhal twee 'koninklijke' modellen én de Daimler waarin Pim Fortuyn tot aan zijn dood reed.
CARROS vond de donkerblauwe limousine na nijver speurwerk terug bij een buitenlandse privéverzamelaar, die de Daimler uit de nalatenschap van Fortuyn kocht en de auto - voor zover nodig - weer in topconditie liet brengen. Sindsdien is er niet meer met de verlengde Daimler V8 gereden. In overleg met de huidige eigenaar wordt Fortuyns auto de gehele RAI-periode op de CARROS-stand tentoongesteld. Op zich is dat een logische plaats, daar Pim Fortuyn ruim acht jaar lang columnist van CARROS Magazine was. In de Daimler liggen onder meer de vlaggetjes met wapenschild die Pim Fortuyn had laten maken voor het geval hij tot minister-president zou worden gekozen. Fortuyn zou deze dan op de spatborden van zijn auto hebben laten monteren. Overigens is de verlengde Daimler in principe te koop, omdat de huidige eigenaar vindt dat de auto, gezien zijn historie en oorspronkelijke eigenaar, in Nederland thuishoort.

Koninklijke auto's
De Daimler van Pim Fortuyn wordt op de CARROS-stand geflankeerd door nog drie andere bijzondere automobielen. Uit Engeland komt de Rover P5B die in de zeventiger jaren door koningin Elizabeth van Groot-Brittannië voor privéritten werd gebruikt. De auto behoort overigens nog steeds tot haar collectie. Verder is het CARROS Magazine gelukt de eerste Ferrari 465 GT van ZKH prins Bernhard bij een privéverzamelaar te traceren en naar de AutoRAI te brengen, terwijl het chique autotijdschrift ook nog de eigen, nieuwe redactiebolide tentoonstelt: een nieuwe Ford Mustang V8 in de typische jaren zestig-kleur Legend Lime.

De CARROS-auto's in detail
Rover P5B 3.5-litre saloon, 1973. Eigenaar: Queen Elizabeth II van Groot-Brittannië. Eén van de laatste exemplaren die er van dit model gebouwd zijn. De Rover is ingezet voor privé-ritten, waarbij de koningin vrijwel altijd gebruik maakte van een chauffeur. Nu wordt hiervoor een Rover 75 V8 ingezet. Deze Rover P5 behoort nog steeds tot het wagenpark van het Britse koningshuis. Nieuwprijs (1973) 2.461 pond.

Daimler V8 LWB, 1998. Eigenaar: buitenlandse collectioneur. De auto waarmee Pim Fortuyn zich liet rijden. CARROS vond de limousine van zijn vroegere columnist terug bij een privéverzamelaar in het buitenland, die de auto in topconditie liet brengen. Sindsdien is er niet meer mee gereden. In de auto de vlaggen met wapenschild die Fortuyn bij zijn verkiezing tot minister-president op zijn auto wilde laten aanbrengen. Nieuwprijs (1998) 212.500 gulden.

Ferrari 456 GT, 1993. Eigenaar: privé-collectioneur. ZKH Prins Bernhard haalde deze vierpersoons Ferrari, de eerste 456 die werd afgeleverd, zelf op bij de fabriek, om hem overwegend privé te gebruiken. De meeste tijd reed de auto met normale kentekenplaten en zat de prins naast zijn vaste chauffeur. De diepgroene kleur is typerend voor veel Ferrari's die Prins Bernhard in zijn bezit heeft gehad. In 1999 kocht hij een nieuwe 456 GT en werd dit exemplaar, met ruim 60.000 kilometer op de teller, verkocht aan de huidige eigenaar. Nieuwprijs (1993) 556.000 gulden.

Ford Mustang GT V8, 2005. Eigenaar: CARROS Magazine. Eén van de eerste Fords Mustang V8 die Nederlandse bodem bereikte. Daags voor de AutoRAI werd hij door Hessing afgeleverd aan CARROS, waar hij wordt ingezet als redactieauto. De nieuwste Mustang is in de VS inmiddels een bestseller, mede omdat hij nadrukkelijk knipoogt naar de roemruchte historie van dit model. Vandaar dat CARROS 'm bestelde in de sixties-kleur Legend Lime. Nieuwprijs (2005) ⬠52.900,-.