CARROS brengt auto Pim Fortuyn terug naar Nederland
(7-2-2005)
Op de AutoRAI 2005 (van 10 tot en met 20 februari) zijn niet alleen
nieuwe auto's van zestig merken te zien, maar ook een aantal unieke
automobielen van bekende mensen. Zo toont het exclusieve
autotijdschrift CARROS op zijn stand in de Hollandhal twee
'koninklijke' modellen én de Daimler waarin Pim Fortuyn tot aan zijn
dood reed.
CARROS vond de donkerblauwe limousine na nijver speurwerk terug bij
een buitenlandse privéverzamelaar, die de Daimler uit de nalatenschap
van Fortuyn kocht en de auto - voor zover nodig - weer in topconditie
liet brengen. Sindsdien is er niet meer met de verlengde Daimler V8
gereden. In overleg met de huidige eigenaar wordt Fortuyns auto de
gehele RAI-periode op de CARROS-stand tentoongesteld. Op zich is dat
een logische plaats, daar Pim Fortuyn ruim acht jaar lang columnist
van CARROS Magazine was. In de Daimler liggen onder meer de vlaggetjes
met wapenschild die Pim Fortuyn had laten maken voor het geval hij tot
minister-president zou worden gekozen. Fortuyn zou deze dan op de
spatborden van zijn auto hebben laten monteren. Overigens is de
verlengde Daimler in principe te koop, omdat de huidige eigenaar vindt
dat de auto, gezien zijn historie en oorspronkelijke eigenaar, in
Nederland thuishoort.
Koninklijke auto's
De Daimler van Pim Fortuyn wordt op de CARROS-stand geflankeerd door
nog drie andere bijzondere automobielen. Uit Engeland komt de Rover
P5B die in de zeventiger jaren door koningin Elizabeth van
Groot-Brittannië voor privéritten werd gebruikt. De auto behoort
overigens nog steeds tot haar collectie. Verder is het CARROS Magazine
gelukt de eerste Ferrari 465 GT van ZKH prins Bernhard bij een
privéverzamelaar te traceren en naar de AutoRAI te brengen, terwijl
het chique autotijdschrift ook nog de eigen, nieuwe redactiebolide
tentoonstelt: een nieuwe Ford Mustang V8 in de typische jaren
zestig-kleur Legend Lime.
De CARROS-auto's in detail
Rover P5B 3.5-litre saloon, 1973. Eigenaar: Queen Elizabeth II van
Groot-Brittannië. Eén van de laatste exemplaren die er van dit model
gebouwd zijn. De Rover is ingezet voor privé-ritten, waarbij de
koningin vrijwel altijd gebruik maakte van een chauffeur. Nu wordt
hiervoor een Rover 75 V8 ingezet. Deze Rover P5 behoort nog steeds tot
het wagenpark van het Britse koningshuis. Nieuwprijs (1973) 2.461
pond.
Daimler V8 LWB, 1998. Eigenaar: buitenlandse collectioneur. De auto
waarmee Pim Fortuyn zich liet rijden. CARROS vond de limousine van
zijn vroegere columnist terug bij een privéverzamelaar in het
buitenland, die de auto in topconditie liet brengen. Sindsdien is er
niet meer mee gereden. In de auto de vlaggen met wapenschild die
Fortuyn bij zijn verkiezing tot minister-president op zijn auto wilde
laten aanbrengen. Nieuwprijs (1998) 212.500 gulden.
Ferrari 456 GT, 1993. Eigenaar: privé-collectioneur. ZKH Prins
Bernhard haalde deze vierpersoons Ferrari, de eerste 456 die werd
afgeleverd, zelf op bij de fabriek, om hem overwegend privé te
gebruiken. De meeste tijd reed de auto met normale kentekenplaten en
zat de prins naast zijn vaste chauffeur. De diepgroene kleur is
typerend voor veel Ferrari's die Prins Bernhard in zijn bezit heeft
gehad. In 1999 kocht hij een nieuwe 456 GT en werd dit exemplaar, met
ruim 60.000 kilometer op de teller, verkocht aan de huidige eigenaar.
Nieuwprijs (1993) 556.000 gulden.
Ford Mustang GT V8, 2005. Eigenaar: CARROS Magazine. Eén van de
eerste Fords Mustang V8 die Nederlandse bodem bereikte. Daags voor de
AutoRAI werd hij door Hessing afgeleverd aan CARROS, waar hij wordt
ingezet als redactieauto. De nieuwste Mustang is in de VS inmiddels
een bestseller, mede omdat hij nadrukkelijk knipoogt naar de
roemruchte historie van dit model. Vandaar dat CARROS 'm bestelde in
de sixties-kleur Legend Lime. Nieuwprijs (2005) ⬠52.900,-.
AutoRai