AutoRAI 2005
23 dec 2004
AUTORAI 2005, EEN COMPLEET AUTOFEEST
Excitement, Fun, Inspiration, Passion van 10 tot en met 20 februari.
Record aantal automerken.
Inspirerende AutoRAI Parade op zondag 23 januari
Van donderdag 10 tot en met zondag 20 februari 2005 ademt Amsterdam
RAI autos. Elf dagen lang staan alle elf hallen in het teken van
Excitement, Fun, Inspiration, Passion, het thema van de AutoRAI 2005.
De traditioneel in grote aantallen opkomende bezoekers mogen niet
alleen rekenen op een uiterst compleet overzicht van het laatste
autonieuws, er zijn ook tal van bijzondere side-events, paviljoens en
andere activiteiten die het bezoek veel meerwaarde geven. En er is een
record aantal automerken. Dat maakt AutoRAI 2005 tot het meest
complete autofeest van Nederland.
AutoRAI 2005 is om meer dan één reden anders dan anders. De bezoekers
zullen veel ingrediënten herkennen, maar ook verrast worden door
nieuwe zaken. Vanzelfsprekend is in elk geval dat op de AutoRAI alle
actuele nieuwe autos voor modeljaar 2005 te bekijken en te beoordelen
zijn. Het publiek kan er informatie over inwinnen en zich een beeld
vormen van de mogelijkheden wanneer men een bepaald model zou willen
aanschaffen.
Verschillende autos waren wellicht eerder al in krant, magazine of op
de televisie te zien, maar in februari kunnen ze allemaal in het echt
in Amsterdam worden bekeken en beleefd. AutoRAI heeft een record
aantal deelnemende merken: 62, waaronder veel nieuwe namen. Het aantal
nationale primeurs is enorm. Stuk voor stuk nieuwe automodellen, die
het Nederlandse publiek nog nooit op een show heeft kunnen zien. Dat
geldt uiteraard in extenso voor de enkele Europese- en zelfs
wereldprimeurs die de AutoRAI 2005 te bieden heeft.
Wat dat laatste betreft is de Renault Laguna Phase 2 wereldnieuws op
de AutoRAI. De nieuwe Laguna was nog niet eerder op een autoshow te
zien. Bijzonder is ook het aantal nieuwe merken op de AutoRAI. Hummer
bijvoorbeeld, dat op de beurs de H2 SUT introduceert, was nog nooit te
zien op de AutoRAI. Datzelfde geldt voor het exclusieve merk Maybach,
dat zowel de Maybach 57 als de Maybach 62 zal tonen. De Britse
tegenhanger van de Maybach, de Rolls-Royce Phantom, is eveneens voor
het eerst te zien op de AutoRAI. Verder presenteert Corvette zich als
zelfstandig merk op de AutoRAI. Dat geldt ook voor het Engelse merk
Noble, dat met de GT-C en de GTO-R naar de AutoRAI komt en dat ook het
prototype M14 zal showen. Ook al nieuw is het Britse Caterham, dat de
nieuwe GSX toont. Nóg meer Engels nieuws komt van Lotus, met de nieuwe
Elise 111 R en de spectaculaire Exige Cup. Het op BMW-techniek
gebaseerde Wiesmann komt met twee autos naar de AutoRAI: de MF3 voor
modeljaar 2005 en de productieversie van de GT, die een echte
wereldprimeur is.
Een primeur komt ook van het Engelse merk Invicta, dat de 320 pk
sterke en ruim 260 km/h snelle S1 zal showen. Het Belgische merk PGO,
dat sportwagens bouwt met PSA-techniek, komt met de retro-gestylde
Speedster II en de Cevannes 180. Nieuw op de AutoRAI is het
Nederlandse merk Burton, terwijl twee merken die er in 2003 niet bij
waren nu weer wél van de partij zijn: BMW en Daihatsu. BMW presenteert
zich op een zeer bijzondere manier (het merk staat op zeven locaties
verdeeld over het RAI-gebouw) en Daihatsu komt naar de AutoRAI met een
Europese primeur: de Sirion 2.
Centrale terrassen
AutoRAI 2005 beslaat, traditiegetrouw, álle hallen van Amsterdam RAI.
Dat betekent sowieso een beursoppervlak van bijna 87.000 m² aan
autonieuws, maar daarnaast vinden er op de terreinen rondom het
RAI-complex ook tal van activiteiten plaats. Er zijn meer dan vijftig
automerken vertegenwoordigd en daarnaast is er veel aandacht voor
accessoires, onderdelen en toebehoren, terwijl ook diverse media acte
de présence geven. AutoRAI 2005 telt in totaal ruim 150 exposanten.
Nieuw is dat de beurs een andere indeling kent dan gebruikelijk. Er
zijn bijvoorbeeld centrale terrassen in de diverse hallen; grand
cafés, temidden van de show. Die geven de AutoRAI een nieuwe aanblik,
zonder dat vertrouwde elementen verloren gaan. Onder de naam Het Salon
van Amsterdam wordt in de Diamond Lounge van Amsterdam RAI een
tijdelijk restaurant van allure ingericht.
Super Car Paddock
In de gloednieuwe, deze zomer gereedgekomen Europa Foyer wordt, in
samenwerking met het blad Autovisie een SuperCar Paddock ingericht. De
naam zegt het al: daar mogen autos worden verwacht die tot de
verbeelding spreken.Op dit moment zijn bij hun lancering al
legendarische autos als de Porsche Carrera GT en de Ford GT
vastgelegd, terwijl ook de MG XPower SV, de MG GT Concept, de
Superperformance Le Mans Coupe, de op BMW-techniek gebaseerde Wiesmann
Roadster en de supersnelle BMW M3 GTR in elk geval komen. Aan de
verdere invulling van de Super Car Paddock wordt nog hard gewerkt.
De auto van
Onder de naam Klassieke Klasse zal de autoglossy Carros Magazine in de
Hollandhal (Hal 11) een paviljoen inrichten met klassieke en
superchique autos van bekende Nederlanders en buitenlanders. Onder
andere een Rover P5 uit de garages van de Engelse Koningin Elizabeth
maakt deel uit van het Carros-paviljoen. Eenzelfde initiatief komt van
het blad GTO, dat in de Parkhal (Hal 8) een stand inricht met de titel
De sportauto van. Hier zullen sport- en racewagens van nationale en
internationale beroemdheden worden getoond. Met deze beide paviljoens
geeft de organisatie een vervolg aan het paviljoen De auto van, dat
tijdens de AutoRAI van 2003 erg veel bekijks trok. Toen waren onder
andere de Rolls-Royce van Willem-Alexander en Maxima, de Citroën SM
van Johan Cruijff en de Cadillac van Elvis Presley in de RAI te zien.
Fotowedstrijd
In samenwerking met de redactie van de Autotelegraaf heeft het team
van de AutoRAI inmiddels een AutoRAI/Autotelegraaf fotowedstrijd
gestart. Lezers kunnen fotos insturen rondom een vijftal themas, zoals
Auto en Verkeer, Auto en Verleden en Auto en Vrouw. De meest
stijlvolle, fraaie, ontroerende of simpelweg mooie fotos worden door
een deskundige jury uitgekozen en van elke categorie wordt een groot
aantal winnende fotos op de AutoRAI geëxposeerd. Dat gebeurt op een
speciaal paviljoen in de Amstelhal. Met de fotowedstrijd zijn
prachtige prijzen te winnen. De overall winnaar krijgt een volledig
verzorgde reis naar Italië in een Italiaanse auto.
Schoon & Zuinig
Wat er op het gebied van schone en ultrazuinige autos allemaal
mogelijk is, wordt getoond op het paviljoen Schoon en Zuinig in de
Europahal. Samen met de Technische Universiteit Delft en het team van
Formula Zero zijn ontwikkelingen en innovaties te zien rondom
zogenaamde nul emissie-autos en bijvoorbeeld motoren op waterstof.
Maar er zijn ook spectaculaire innovaties voor dieselmotoren te zien,
zoals zeer geavanceerde roetfilters. Diverse exposanten van de AutoRAI
hebben toegezegd hiervoor een, al dan niet experimentele, auto
beschikbaar te stellen.
AutoRAI Parade
Een uniek spektakel, dat vooraf gaat aan de AutoRAI 2005, is de
AutoRAI Parade op zondag 23 januari. Sander Nieuwenhuizen, senior
product manager van de AutoRAI 2005, legt uit: Onder het motto het
circus is weer in de stad, maken we de bevolking van Amsterdam met een
grote optocht van bijzondere autos duidelijk dat de AutoRAI er weer
aankomt. Aan alle automerken die vertegenwoordigd zijn op de AutoRAI
hebben we gevraagd om hun leukste, meest bijzondere of misschien wel
duurste auto te laten meerijden. Op die manier krijg je een bonte
optocht van heel speciale autos. Een voorproefje van wat de AutoRAI te
bieden heeft, want alle autos die meerijden in de AutoRAI Parade staan
in principe ook op de beurs.
De AutoRAI Parade begint op het plein voor de Stopera en maakt een
toer door de hele stad Amsterdam. In elk geval wordt op de Dam een
stop gepland waarna de tocht zich via onder andere de Wibautstraat en
de PC Hooftstraat naar de Amstelhal van de RAI begeeft, waar alle
defilerende autos ook nog te bezichtigen zullen zijn.
www.autorai.nl
Naast het complete en vele nieuws, volgt AutoRAI 2005 volledig de
wensen van het publiek in het digitale tijdperk. Dus, vele leuke en
interessante wetenswaardigheden zijn ook op de eigen internetsite van
de beurs te vinden. Op www.autorai.nl staat al het nieuws in de
periode voorafgaand aan de publieksopening op donderdag 10 februari.
Diverse hyperlinks zorgen dat de internetbezoeker zich thuis al
perfect kan voorbereiden op een bezoek aan AutoRAI 2005.
Bezoekers kunnen via de site ook nu al kaarten bestellen voor de
AutoRAI. Dat levert per kaartje niet alleen een aantrekkelijke korting
op, men voorkomt ook wachten bij de kassa. Bovendien dingt iedereen
die via www.autorai.nl zijn of haar kaartje bestelt mee naar diverse
aantrekkelijke prijzen in de AutoRAI 2005 Prijzenrally. Deze prijzen
zijn beschikbaar gesteld door de diverse exposanten. Hoofdprijs is een
zomer lang Smart Roadster rijden, maar er zijn ook weekendjes weg,
horloges, reissets, jaarabonnementen, een rijvaardigheidstraining en
bijvoorbeeld een fabrieksbezoek te winnen.
Openingstijden en toegang
AutoRAI 2005 is op werkdagen geopend van 11.00 uur tot 22.00 uur en in
het weekend van 10.00 uur tot 17.00 uur. Voor het eerst wordt er
onderscheid gemaakt in entreeprijzen voor het weekend en voor
doordeweekse dagen. Aan de kassa kost een kaart voor maandag tot en
met vrijdag 14,50, voor het weekend is dat 16,50. Wie kaartjes online
bestelt, krijgt 1,50 korting per stuk. Voor kinderen van 5 tot en met
11 jaar kost een kaartje 7 en kinderen tot en met 4 jaar mogen gratis
naar binnen.
Wie met de auto komt, wordt aangeraden goed te letten op de
parkeeraanwijzingen die langs de Ringweg zijn geplaatst. Door de
borden goed op te volgen komt men zo snel mogelijk op de AutoRAI. Zijn
de parkeergarages van de RAI vol, dan worden bezoekers doorverwezen
naar één van de buitenterreinen; vanaf deze terreinen rijden gratis
pendelbussen naar het RAI-complex. Een uitstekend alternatief vormt
overigens openbaar vervoer en het vervoer per spoor; Amsterdam RAI
heeft immers zijn eigen NS-station, wat een bezoek aan de AutoRAI met
de trein zeer aantrekkelijk maakt.
Amsterdam, 23 december 2004
---
Noot voor de redactie /
Amsterdam RAI