Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Capelle a/d IJssel, 21 januari 2005
THEMATER: Thema-avond in het Isala Theater 9 februari 2005
Goed onderwijs: basis voor en zinvolle toekomst !
Op woensdag 9 februari om 19.30 uur is de vijfde van een reeks THEMATER-avonden in het Isala Theater. Niet alleen voor leden van de Rabobank en Capelse bedrijven maar ook voor de geïnteresseerde inwoners van Capelle a/d IJssel.
Het gaat deze keer over Onderwijs in Nederland en in Capelle a/d IJssel. Achtereenvolgens zullen aan het woord komen: Professor van de Universiteit Twente Joseph Kessels, Bestuursvoorzitter van INHOLLAND Jos Elbers en Rector van het IJsselcollege Theo Smit Liesbeth van der Kruit, bekend van de KRO, praat de avond aan elkaar met een leuke onderbreking door cabaretier Kees Torn.
Formule
- THEMATER dankt haar naam aan de combinatie van THEMA-behandeling in het THEATER
- Tijdens de avonden wordt op een heldere en informele manier uitleg gegeven over het thema (zie bijgaand resumé van de sprekers).
- De bijeenkomsten zijn bedoeld voor geïnteresseerde Capellenaren, Rabobank leden en cliënten alsmede personen afkomstig uit het Capelse bedrijfsleven.
- THEMATER is inmiddels een stichting en na vier avonden een traditie geworden.
- De formule is gebaseerd op non politieke thema's. De eerste spreker zet het kader neer, gevolgd door een spreker die wat meer inzoomt op de materie en tenslotte is een bekende Capellenaar aan het woord die zeer betrokken is bij het onderwerp.
- Tussendoor is er ruimte voor de lach, waar een bekende cabaretier garant voor staat.
- Er is voldoende gelegenheid tot discussie waardoor de verwachting leeft dat de persoonlijke en maatschappelijke betrokkenheid met de regio hierdoor wordt vergroot.
- Aan het einde van de avond is er onder het genot van een hapje en een drankje gelegenheid om de contacten uit te breiden of van gedachten te wisselen.
Mede mogelijk gemaakt door Rabobank
"Ik ben trots op het succes van de vier vorige thema-avonden. Bij de vorige THEMATER over Vrijwilligerswerk met o.a. Erica Terpstra hadden we een volle bak in de grote benedenzaal.
Voor de vijfde THEMATER-avond over Onderwijs hoop ik dat we de grote zaal weer vol kunnen krijgen. De Rabobank staat van oudsher middenin de samenleving. Vandaar dat Rabobank Rotterdam het initiatief tot het realiseren van THEMATER van onze leden uit Capelle a/d IJssel van harte ondersteunt. Het blijkt dat hiermee een behoefte wordt ingevuld, waar een ieder iets aan heeft" aldus bestuurder Coöperatie Rabobank Rotterdam, Jan Prins.
Stichting THEMATER
THEMATER Aanmelden: info@themater.nl
Bijlage bij persbericht THEMATER avond Onderwijs 9 februari 2005
Joseph Kessels, Professor van de Universiteit Twente:
"Je kunt niet slim zijn tegen je zin?"
'De huidige leercultuur is een ramp voor de kenniseconomie' is een stelling die nadere toelichting behoeft. Wat is er mis met de leercultuur? En aan wie ligt dat dan? Welke rol is er weggelegd voor de onderwijsinstellingen (universiteiten en
scholen) en welke veranderingen zouden er in de bedrijven moeten plaatsvinden om meer gebruik te maken van de aanwezige kennis?
Is de 'kenniseconomie' de panacee voor de (vernieuwde) economische groei?
Hoe kunnen bedrijven en scholen samen talenten ontwikkelen?
---
Jos Elbers, Voorzitter College van Bestuur Hogeschool INHOLLAND
"Dichtbij de student en ambitieus"
"Hogeschool INHOLLAND is ambitieus en wil vooroplopen met de onderwijsvernieuwing. Wij hebben de eerste positieve resultaten van nieuwe majors net binnen. We zijn voor het oog groot met 41 duizend studenten, maar onze locaties in onder meer Rotterdam, Den Haag, Delft, Amsterdam/Diemen, Haarlem en Alkmaar zijn klein. Daar staan wij dichtbij de student, onze klant. Die klant is positief over onze ICT-faciliteiten, ons onderwijsconcept en blended learning. Eén van de voordelen van onze schaalgrootte is dat wij differentiatieminors gaan aanbieden die studenten op al onze vestigingen kunnen volgen. Dat is pas grenzeloos onderwijs. Het bedrijfsleven profiteert van onze jonge professionals. "
---
Theo Smit, Rector IJsselcollege Capelle a/d IJssel:
"Het voortgezet onderwijs tussen geloof, hoop en liefde"
Geloof
Geloof in het alles denken te kunnen regelen met onderwijs; ik kijk terug naar drie grote operaties: de basisvorming, de Tweede Fase HAVO/VWO en het VMBO (dat overigens niet als zodanig bestaat, maar slechts in de hoofden van de beleidsmakers.) En bij dat geloof alles te willen regelen ook altijd dingen tegelijkertijd te willen doen.
Hoop
Dat mensen eindelijk van hun fouten leren, door niet volledig de andere kant op te willen gaan, maar de zwakke dingen in de uitvoering aan te pakken. Hoop ook dat nu eindelijk de maatschappij de problemen in het onderwijs ziet, de kans op een echte aanpak nabij is. De problemen waren er al veel langer en het onderwijs is er door schade en schande wijs geworden al veel eerder begonnen met een andere aanpak.
Hoop dat de aanpassing van de leercultuur die in gang gezet is/wordt effect
heeft.
Liefde
De liefde van de onderwijsmensen voor hún leerlingen. Ondanks gemopper op alles en iedereen staan ze voor hun leerlingen, ook wordt soms het onmogelijke van hen verwacht door de regering, ouders, leerlingen en de maatschappij.
---- --