Automarkt trekt komende jaren aan
9 februari 2005 - De Nederlandse automarkt trekt de komende jaren aan. Dat concludeert Ernst & Young in de marktverwachting die het vandaag ter gelegenheid van de AutoRai openbaar maakt. Zowel het verkoopvolume van nieuwe personenauto's als de gemiddelde aanschafprijs nemen in 2005 toe, om in 2006 en 2007 verder te groeien.
De belangrijkste redenen voor de verkoopstijging zijn de grote vervangingsvraag in Nederland, een stijgend consumentenvertrouwen en een groot aantal introducties van nieuwe modellen in 2005. Ernst & Young verwacht in 2005 een verkoopvolume van 496.000 nieuwe personenauto's en prognosticeert de verkoop in 2006 op 514.000 stuks, waarna in 2007 een voorlopige verkooptop van 530.000 nieuwe auto's kan worden bereikt. Ook de prijzen zullen onder invloed van de doorgaande harmonisatie van nettoprijzen in Europa en stijgende grondstofkosten bij autofabrikanten stijgen. Dit alles zal volgens Ernst & Young positieve gevolgen hebben voor rendementsontwikkelingen bij dealerorganisaties.
Aanklampen
Frans de Bruijn, voorzitter van de sectorgroep Automotive van Ernst & Young, is positief gestemd over het sentiment in de automarkt in de komende jaren. "Het lijkt erop dat we na jaren van krimp en reorganisatie binnen de branche, weer gaan aanklampen bij de groei in de rest van Europa. Voor 2005 valt een voorzichtig herstel te verwachten, waarna Nederland in 2006 en 2007 weer volledig in de pas loopt met Europa. Ondersteund door een hoog vervangingspotentieel, een langzaam stijgend consumentenvertrouwen en de inmiddels goed gevulde spaarpotten van de consument is het goed denkbaar dat de Nederlandse consumptie na 2005 het Europese gemiddelde zal overtreffen. Voor dealerorganisaties betekenen deze ontwikkelingen een positieve stimulans voor het rendement op de verkoop van nieuwe auto's in de komende jaren en meer werk voor de werkplaats."
Samenvatting marktverwachting
In de marktverwachting van Ernst & Young wordt ingegaan op het afzetvolume van nieuwe personenauto's, de prijsontwikkelingen van nieuwe personenauto's en het rendement van dealerorganisaties. Hieronder worden de belangrijkste conclusies samengevat:
Verkoopvolume:
· Ernst & Young verwacht dat de afzet van nieuwe personenauto's in 2005 zal stijgen met ongeveer 2,5 procent en zal eindigen op zo'n 496.000 auto's. De volumestijging is een gevolg van een stabiele BBP-groei (1,5 procent) en een - als gevolg van een groeiende arbeidsmarkt - aantrekkend consumentenvertrouwen. De BBP-groei en het groeiende consumentenvertrouwen leiden in combinatie met de goed aangevulde spaarpotten tot een toename van de particuliere consumptie.
· Een relatief grote vervangingsvraag ondersteunt in 2005 de autoaankopen. Deze wordt mede veroorzaakt door een verouderend wagenpark en een daling van het autobezit per hoofd van de bevolking de laatste jaren. Verder vormt het grote aantal introducties van nieuwe auto's een natuurlijke basis voor groei en zal de afschaffing van het grijze kenteken per 1 juli 2005 een stimulerende werking hebben op de verkoop van personenauto's. Tenslotte blijven de rentetarieven in 2005 historisch laag.
· Ernst & Young verwacht dat de BBP-groei in Nederland die in 2005 nog achterblijft bij de BBP-groei in de eurozone in 2006 en 2007 zal aanhaken bij de Europese groei en deze groei uiteindelijk licht zal overtreffen. Dit is onder meer een gevolg van de loonmaatregelen van de afgelopen jaren en het Sociale Akkoord van 2004. De concurrentiepositie van Nederland verbetert, waardoor er meer geprofiteerd kan worden van oplevingen in de mondiale economie. Gecombineerd met een beperkte inhaalslag in de aankoop van personenauto's denkt Ernst & Young dat de verkopen van nieuwe personenauto's in 2006 zullen uitkomen op 514.000 en in 2007 op 530.000. Daarna zal de markt stabiliseren of licht dalen.
Prijsontwikkelingen:
· Ernst & Young verwacht dat de prijzen van personenauto's in Nederland de komende jaren zullen stijgen als gevolg van een verdere harmonisatie van nettoprijzen, een opslag voor toegenomen materiaalkosten en autonome prijsstijgingen. In 2005 verwacht Ernst & Young een prijsstijging van ongeveer 2,5 procent. In 2006 zal de prijsstijging ongeveer 4 procent bedragen en in 2007 zal de stijging rond 3 procent liggen. Na 2007 verwacht Ernst & Young een meer gelijkmatige ontwikkeling van prijzen, dat wil zeggen een prijsontwikkeling die niet meer zal worden opgedreven door de Europese prijsharmonisatie.
· De belangrijkste bijdrage aan de prijsstijging in de periode 2004-2007 wordt geleverd door de verdere harmonisatie van nettoprijzen van auto's in de EU. Hoewel de nettoprijzen in de EU dichter bij elkaar zijn komen te liggen, liggen de bodemprijzen in Nederland nog steeds onder het gemiddelde in de EU. Een belangrijke impuls om uiteindelijk te komen tot een volledige Europese harmonisatie van nettoprijzen zal per 1 oktober 2005 worden gegeven door het verval van de locatieclausule. Vanaf dit moment kunnen dealers het verschil in bodemprijzen tussen de verschillende lidstaten wegwerken door in te voeren uit landen met lage kale prijzen en deze auto's te verkopen in landen met hogere kale prijzen. Ernst & Young verwacht dat de Europese harmonisatie zal leiden tot een autonome opwaartse druk op de Nederlandse prijzen van nieuwe personenauto's van ruim 5 procent tussen 2005 en 2007.
· De prijsstijging wordt in mindere mate gevoed door stijgende grondstofprijzen (zoals staal). Op dit moment drukken de stijgende grondstofprijzen al sterk op het resultaat van toeleveranciers. Hoewel autofabrikanten zich hebben ingedekt door langlopende contracten zullen een aantal grote contracten in 2005 opnieuw worden vastgesteld. Naar verwachting zal dit leiden tot stijgende prijzen, waarbij zowel autofabrikanten als consumenten een deel zullen moeten betalen. Ernst & Young verwacht dat autofabrikanten als gevolg van de huidige groeivertraging in de Europese economieën, de overcapaciteit in de sector en het gevecht om marktaandeel, slechts een gedeelte van de gestegen materiaalkosten door zullen belasten aan de consument. Naar verwachting in 2005 niet meer dan 0,5 procent.
· Normaliter verhogen autofabrikanten hun retailprijzen met 1 tot 2 procent per jaar. Ernst & Young verwacht dat de autonome prijsstijging in 2005 nihil zal zijn en vanaf 2006 zal worden opgevoerd.
Rendementsontwikkelingen bij dealerorganisaties:
· Ernst & Young is positief over de rendementsontwikkelingen bij dealers op de verkoop van nieuwe auto's in 2005 en 2006. Volgens Ernst & Young stijgt in 2005 de brutowinst op de verkoop van nieuwe auto's en zullen de kosten dalen.
· De stijging van de brutowinst is enerzijds een gevolg van de stijgende prijzen van nieuwe auto's. Anderzijds zullen de prijzen minder onder druk staan door het grote aantal introducties van nieuwe modellen in 2005. Nieuwe modellen bieden bescherming van de winstgevendheid in slechtere tijden, omdat volumes beter in stand kunnen worden gehouden en incentives beduidend lager zijn dan bij oudere modellen. Ernst & Young verwacht dat een historisch hoog vernieuwingspercentage in 2005 van 22 procent (normaal 15 procent) en belangrijke introducties eind 2004 een belangrijke impuls zal geven voor zowel afzetvolumes als dealerrendement. Vooral Volkswagen dealers zullen profiteren van een goed gevulde pijplijn (Golf Plus, Fox, Passat en Bora) en weinig modellen die onder druk staan van introducties van andere merken (hooguit de Polo). Evenals in 2004 zal ook BMW in 2005 profiteren van een jonge en competitieve modellenrange.
· Naast een stijging van de brutowinst op de verkoop van nieuwe auto's zullen dealers tevens profiteren van een sterkere kostenpositie. Hierbij is het vooral van belang dat de stijging van de grootste loonpost, salariskosten (43 procent van de totale kosten) sterk afneemt door de loonmatigingsmaatregelen die zijn vastgelegd in het Sociale Akkoord en die uitgaan van een 'uiterst terughoudende loonontwikkeling'. Verder zullen dealers steeds meer profiteren van de toenemende schaalgrootte en hiermee gepaard gaande kostenvoordelen.
· Wanneer wordt gekeken naar het totale dealerbedrijf ziet Ernst & Young, zoals gezegd, een verbetering van de rendementsontwikkeling op de verkoop van nieuwe auto's. Deze verbetering kan verder oplopen wanneer dealers er in slagen het aantal verkochte auto's per verkoper te verhogen. Op het gebied van onderdelen en de werkplaats verwacht Ernst & Young in 2005 een stabiele ontwikkeling. De daling van het aantal doorbelaste werkplaatsuren is hierbij een aandachtspunt voor de dealer. Op het gebied van de verkoop van gebruikte auto's is Ernst & Young terughoudender. Ernst & Young voorziet toenemende prijsdruk en navenante druk op de rendementen. Een langere sta-tijd baart hierbij de nodige zorgen door het hoge kapitaalbeslag. Een actief occasionbeleid vormt een aandachtspunt voor het dealerbedrijf in 2005.
Voor meer informatie over dit onderwerp kunt u terecht bij Ernst & Young sectorgroep Automotive, Frans de Bruijn, telefoon 026 320 95 92 of Toby Ellson, woordvoerder Ernst & Young, telefoon 010 406 53 64.
Ernst & Young