Provincie Friesland

Reactie provincie Fryslân moties Nota Ruimte


1. Ynlieding

Oanlieding
De Nota Ruimte is op 17 januari jl. in de Vaste Kamercie VROM besproken, hetgeen 84 moties heeft opgeleverd. Op vrijdag 4 februari heeft het Kabinet hierop gereageerd. Moties en reactie Kabinet zijn geanalyseerd op eventuele consequenties voor het ruimtelijk beleid van Fryslân en in hoeverre daarbij horende bestuurlijke acties op hun plaats zijn. Op 21 februari a.s. praat de Vaste Kamercie in de derde termijn over de Nota Ruimte.

Utstel
Voorgesteld wordt dat GS:


- instemt met de bestuurlijke acties richting Nota Ruimte-woordvoerders Tweede Kamer; en met het op de hoogte brengen van deze acties aan de eerstbetrokken ministers Dekker en Veerman;
- ged. Andriesen mandaat geeft om richting 21 februari (bespreking Nota Ruimte derde termijn) naar bevind van zaken te handelen.

Paadwizer
De belangrijkste conclusies uit de analyse van de moties en de reactie van het kabinet hierop en de voorstellen hoe te opereren richting Tweede Kamer zijn hieronder te vinden.


2. Motivearring útstel en alternatieven

Van de 84 moties zijn er een aantal waarvan de dienst het raadzaam vindt om nadere bestuurlijke actie te ondernemen:

Moties m.b.t. landelijk gebied:

o Zwaar aandachtspunt
. Nr. 51 (CDA) - Opnieuw kijken naar robuuste verbindingen en 'normale' ecologische verbindingszones

Kabinet houdt hard vast aan haar beleid, mede onder mom van gemaakte afspraken met provincies; motie wordt daarom als overbodig bestempeld. Vanuit Fries belang zou motie ons goed passen.

Voorstel: actie ondernemen richting indieners, in de vorm van een brief van GS Fryslân, om te laten weten dat Fryslân wel baat heeft bij deze motie. Daarbij staan we t.o.v. de (meeste) andere provincies en IPO wel alleen.

De brief aan de woordvoerders in afschrift zenden aan de ministers Veerman en Dekker.

o Aandachtspunten
. Nr. 20 (PvdA) - Nationale Landschappen: 'nee, tenzij'-regime i.p.v. 'ja, mits'-regime

Kabinet ontraadt deze motie. Motie zou doodsteek voor NL-en (zeker in Fryslân) zijn. Als motie wordt gehandhaafd, lijkt ons de kans op een meerderheid niet erg groot.

Voorstel: meenemen in bovengenoemde brief;
. Nr. 48 (CDA) - Landbouwontwikkelingsgebieden (ook voor glastuinbouw) schrappen.

Kabinet ontraadt deze motie. Voor ons moeten LOG's glastuinbouw niet vervallen; geen behoefte aan mogelijkheid voor eventueel meer LOG's.

Voorstel: meenemen in bovengenoemde brief;
. Nr. 49 (CDA) - Beschermingsregime (ruime jas-)beheersgebieden

In ingediende motie zitten voor Fryslân goede, maar ook minder goede elementen. Kabinetsstandpunt komt in grote mate tegemoet aan de Friese wensen en past ons beter dan de motie. We mogen hopen dat de motie nu ingetrokken wordt.

Voorstel: meenemen in bovengenoemde brief;
. Nr. 95 (GroenLinks) - Aanscherping EHS-saldobenadering

Kabinet ontraadt deze motie. Voor ons moet de aanscherping ook niet wezen. Kans op meerderheid voor de motie lijkt ons echter niet groot.

Voorstel: meenemen in bovengenoemde brief;.
. Nr. 100 (SGP) - Schrappen dat besluiten/peilverlagingen worden genomen, die tot bodemdaling van dikke laagveenpakketten leiden

Kabinet ontraadt deze motie. Als Friese laagveengebieden ook als 'dik' worden bestempeld, dan is dit een prima motie. Echter tot nu toe wordt dit gekoppeld aan West-Nederland; dan geen 'gevaar'.

Voorstel: In gaten houden of in dit verband in Kamer onverhoopt ook Noord-Nederland wordt genoemd. Zo ja, dan actie ondernemen.

o Lichte aandachtspunten

Voor de volgende moties 'de vinger aan de pols' houden bij de Kamerbehandeling 21 febr. a.s.:
- Nr. 21 - Nationale Landschappen: gebiedsgericht landschappelijk ontwerp opstellen.
- Nr. 24 - Verbeterplan opstellen, dat goedkeuring van rijk behoeft, voor toepassing EHS-saldobenadering.
- Nr. 83 - Nationale Landschappen: kwaliteitsborging en rol provincies.
- Nr. 93 - Nationale Landschappen: migratiesaldo-nul.
- Nr. 94 - Nationale Landschappen: kernkwaliteiten vertalen in welstandscriteria.
- Nr. 96 - Rijksgeld voor meer toegankelijk maken (recreatie) landelijk gebied.
- Nr. 97 - Randmeer tussen Noordoostpolder en Overijssel / Fryslân.

Moties m.b.t. stedelijk gebied:

Zware aandachtspunten

nr. 42 (CDA) - Voormalige regionale stedelijke netwerken een positie geven in de NR en de specifieke positie van Leeuwarden schrappen. Kabinet ontraadt deze motie, omdat ze wil vasthouden aan het selectieve karakter van de NR. Ook houdt Leeuwarden de verworven positie en krijgt Zwolle een zelfde positie als Leeuwarden. Verder meldt de minister van VROM, dat als in de overige steden of regionale stedelijke netwerken zich ontwikkelingen voordoen die van nationaal belang zijn, het kabinet deze steden niet in de kou laat staan. In contacten met VROM over de positie van Leeuwarden is ons wel te verstaan gegeven dat ze in Den Haag weinig merken van acties rondom deze specifieke status van Leeuwarden. Voorstel: in een gezamenlijke brief van GS Fryslân en B&W Leeuwarden de woordvoerders van de vaste kamercie VROM laten weten hoe wij tegen deze motie aankijken en waarin wordt toegelicht welke acties er allemaal spelen die betrekking hebben op de specifieke status van Leeuwarden. Minister Dekker krijgt uiteraard een afschrift van deze brief.

nr. 33 (PvdA) en 91 (Groen Links) - Voorstel voor amendering van de tekst over de ZZL tegen achtergrond TCI-rapport

Kabinet ontraadt deze moties en houdt vast aan de tekst in de NR waar het belang van de ZZL wordt onderstreept. Wel wordt de procedure m.b.t. de TCI in de NR verwerkt en worden de procedureteksten ontdaan van de PKB-status. Ministerie van V&W werkt n.a.v. TCI-rapport aan spoorboekje voor verdere besluitvorming rond de ZZL.

Voorstel: Actie door projectorganisatie ZZL; nieuwe teksten goed bestuderen en zonodig op reageren.

Aandachtspunt

Diverse moties willen dat NR wordt aangescherpt, zoals bij GDV/PDV, maar minister vindt dat vooral de regio zelf afwegingen moet maken. Betekent ook dat in streekplan goede onderbouwing belangrijk is en niet verwezen kan worden naar teksten, criteria, etc. uit de NR.

Voorstel: Tweede Kamerdebat (derde termijn) aandachtig en kritisch volgen.


---- --