Bericht uit Maastricht week 6 / 2005
Binnenstadshuis is verhuisd
Het Binnenstadshuis zit tegenwoordig aan de Kleine Gracht 32. Bij dit
extra gemeentelijk informatiepunt kunt u terecht voor verschillende
gemeentelijke diensten. Ook is er een politiepost gevestigd.
Bijeenkomst voor Maastricht-zuidoost
Op vrijdag 11 maart 2005 legt het college van burgemeester en
wethouders zijn eerste stadsdeelbezoek van dit jaar af. Dit keer is
stadsdeel zuidoost aan de beurt. 's Avonds is er een bijeenkomst in
gemeenschapshuis Aen de Wan (Einsteinstraat 32). Iedereen is van harte
welkom.
Geboorte-cd
Dit jaar viert Unicef zijn vijftigjarig bestaan. Ter gelegenheid
daarvan heeft Unicef een speciale cd uitgegeven. De gemeente
Maastricht geeft deze cd cadeau aan alle baby's die dit jaar geboren
worden en van wie de ouders in Maastricht wonen.
> Verordening tot wijziging
> Intrekken subsidieverordening
> Intrekking afwijking normale sluitingstijden
> Boeteverordening Wet Inburgering Nieuwkomers
> Commissievergadering verplaatst
> Definitieve subsidieplafonds incidentele cultuursubsidies
> Actualisering Monumentenregister
> Bekendmakingen 9 februari 2005
Het Binnenstadshuis is verhuisd
Afbeelding Op vrijdag 14 januari 2005 verhuisde het Binnenstadshuis
naar de nieuwe locatie aan de Kleine Gracht 32. Het Binnenstadshuis is
een extra gemeentelijk informatiepunt in het centrum van Maastricht
waar een verzameling van diensten en services wordt aangeboden en waar
u terecht kunt met verschillende vragen. Zo kunt u hier met
opmerkingen en klachten over de binnenstad van Maastricht terecht. Ook
kunt u er folders, formulieren en brochures (zoals
vergunningaanvragen) aanvragen met betrekking tot verschillende
gemeentelijke diensten. En liggen er raads- en commissiestukken ter
inzage.
In het Binnenstadshuis is een wijkpost van de politie gevestigd, zodat
u ook in het centrum van de stad aangiftes kunt doen. Voor bewoners en
ondernemers van het centrum is dit een uitkomst en levert het
tijdsbesparing op. U hoeft immers niet naar hoofdkantoor op de Prins
Bisschopssingel of de vestiging aan de Parallelweg. Verder kunt u hier
ook uw gevonden/verloren voorwerpen afgeven. Op woensdag en vrijdag
kunt u voor aangiftes terecht tussen 9.00 en 17.00 uur, op donderdag
tussen 13.00 uur en 21.00 uur en op zaterdag tussen 10.00 en 18.00
uur.
Ook zijn de marktmeesters in het Binnenstadshuis te vinden. Zij maken
samen met de toezichthouders (voorheen: stadswachten), de
parkeerpolitie en de milieupolitie deel uit van de afdeling
Stadstoezicht en gebruiken het Binnenstadshuis als hun uitvalsbasis.
De marktmeesters houden toezicht op de op- en afbouw van markten;
verder houden zij toezicht op terrasvergunningen, straatverkoop en
straatmuzikanten.
Het Binnenstadshuis is geopend van maandag tot en met vrijdag van
09.00 tot en met 18.00 uur. Donderdag van 09.00 tot en met 21.00 uur
en op zaterdag van 09.00 tot en met 17.00 uur. Veder is het open op
koopzondagen van 12.00 tot 17.00 uur en bereikbaar op telefoonnummer
(043) 350 71 90 en faxnummer (043) 350 71 91. E-mailen kan via
binnenstadshuis@bizmaas.nl.
Grote bijeenkomst voor bewoners van Maastricht-zuidoost
Op vrijdag 11 maart 2005 legt het college van burgemeester en
wethouders zijn eerste stadsdeelbezoek van dit jaar af en wel aan
stadsdeel zuidoost (De Heeg, De Molukse buurt, Eyldergaard, Heer,
Heugem, Heugemerveld Randwyck, Scharn, Vroendaal). 's Avonds is er een
bijeenkomst in gemeenschapshuis Aen de Wan (Einsteinstraat 32).
's Middags brengen de burgermeester en de wethouders een bezoek aan de
verschillende wijken. Op de fiets en begeleid door leden van het
buurtplatform maken zij nader kennis met zaken die in uw buurt spelen.
Tijdens de bijeenkomst 's avonds worden de foto's die 's middags zijn
gemaakt gepresenteerd en wordt u als buurtbewoner, vereniging of
instelling uitgenodigd om met elkaar en het stadsbestuur in gesprek te
gaan. Via 'Bericht uit Maastricht' houden we u op de hoogte van de
verdere invulling van het avondprogramma.
Geboorte-cd voor babys in 2005
Dit jaar viert Unicef zijn vijftigjarig bestaan. Ter gelegenheid
daarvan heeft Unicef een speciale cd uitgegeven. De gemeente
Maastricht geeft deze cd cadeau aan alle baby's die dit jaar geboren
worden en van wie de ouders in Maastricht wonen. Daarmee steunt de
gemeente de goede doelen van Unicef want van iedere cd gaat namelijk
een aanzienlijk percentage naar het goede doel. Ter gelegenheid
hiervan ontving burgemeester Leers Fenne Pellaers met ouders en trotse
zusje Maud. Bij de uitreiking van de geboorte-cd werden uiteraard ook
de bekende beschuit met muisjes geserveerd.
Verordening tot wijziging
Burgemeester en wethouders delen mee dat de raad van de gemeente
Maastricht op 25 januari 2005 heeft vastgesteld de Verordening tot
Eerste wijziging van de Verordening onroerende-zaakbelasting
Maastricht 2005.
Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die
van de bekendmaking en werkt terug tot en met 1 januari 2005.
Bovengenoemde verordening is gepubliceerd in het Gemeenteblad nummer
C8-2005 en ligt, ter nadere informatie, vanaf vandaag, gedurende een
termijn van dertig dagen, kosteloos ter inzage bij het GemeenteLoket.
Een ieder kan op verzoek tegen betaling een afschrift krijgen van de
genoemde verordening.
Intrekken subsidieverordening
In de raadsvergadering van 25 januari 2005 heeft de raad besloten de
'Verordening subsidiering particuliere woningverbetering Maastricht
1999' (raadsstuk 2-2005) in te trekken. Het besluit werkt terug tot en
met 1 januari 2005. Op grond van de verordening konden particuliere
eigenaren van woningen die ouder dan 40 jaar waren subsidie aanvragen
voor bijvoorbeeld verbetering van de fundering, herstel van gevels en
dragende muren en het herstel van vloerconstructies. Het besluit van
de gemeenteraad van 25 januari 2005 betekent dat de
subsidieverordening is ingetrokken en dat voor particuliere
woningeigenaren geen subsidiemogelijkheid meer bestaat. Het besluit is
gepubliceerd in het Gemeenteblad nummer C7-2005 en ligt vanaf 10
februari ter inzage bij het GemeenteLoket.
Intrekking afwijking normale sluitingstijden
Ter voldoening aan het bepaalde in artikel 3:30, lid 1 jo. 3:19, lid 2
van de Algemene wet bestuursrecht maken wij bekend, dat ter inzage
ligt: het ontwerp-besluit tot het intrekken van de aan de heer J.L.H.
Breikers op 04 mei 2004 verleende ontheffing van het sluitingsuur voor
de maandag tot en met zondag (gehele week) tot 05.00 uur, voor het
horecabedrijf, gelegen aan de Koestraat 14-16 te 6211 HR Maastricht.
Het ontwerp-besluit en bijbehorende stukken kunnen worden ingezien:
a. van donderdag 10 februari 2005 tot en met donderdag 24 februari
2005 bij het GemeenteLoket
b. na afloop van de onder a vermelde termijn kan, tot het einde van de
termijn waarbinnen beroep kan worden ingesteld tegen het definitieve
besluit, na telefonisch verzoek (043) 350 43 92, bij de afdeling
Milieu en Bedrijf van de gemeente Maastricht, inzage in de stukken
plaatsvinden.
Een ieder kan vanaf 10 februari 2005 tot en met 24 februari 2005 tegen
bovengenoemd ontwerp-besluit bedenkingen schriftelijk naar voren
brengen bij de Burgemeester, postbus 1992, 6201 BZ Maastricht.
Boeteverordening Wet Inburgering Nieuwkomers
Sinds 1998 is de gemeente verantwoordelijk voor de uitvoering van de
Wet Inburgering Nieuwkomers (WIN). In deze wet is geregeld dat,
behoudens bepaalde uitzonderingen, alle nieuwkomers die een geldige
verblijfsvergunning hebben een inburgeringsprogramma moeten volgen.
Doel van het programma is nieuwkomers in staat te stellen om
zelfstandig deel te nemen aan de Nederlandse samenleving en waar
mogelijk aansluiting te vinden op de arbeidsmarkt. Een belangrijk
aspect van de inburgeringsplicht is de handhaving ervan. Die
handhaving is een taak van het college van burgemeester en wethouders
en houdt in dat wordt toegezien op de nakoming van de
inburgeringsplicht en dat de nakoming zo nodig wordt afgedwongen door
middel van een bestuurlijke boete. De boeteverordening WIN Maastricht
is op 1 januari 2005 in werking getreden. De verordening is
gepubliceerd in het Gemeenteblad nummer C9-2005 en ligt ter inzage bij
het GemeenteLoket. In de boeteverordening WIN is uitsluitend de hoogte
van de boetes geregeld.
Commissievergadering verplaatst
De vergadering van de raadscommissie Algemene Zaken, Openbare Orde en
Veiligheid van 16 februari is verplaatst naar donderdag 3 maart
aanstaande. Aanvang: 20.00 uur.
Vaststelling definitieve subsidieplafonds incidentele cultuursubsidies
voor 2005 tweede tranche
Burgemeester en wethouders van Maastricht maken bekend, dat de hoogte
van de definitieve subsidieplafonds voor incidentele cultuursubsidies
voor 2005 2e tranche als volgt is vastgesteld:
Beeldende kunst en vormgeving
Bevordering cultureel ondernemerschap: EUR 0
Projectsubsidies: EUR 9.500
Actieplan cultuurbereik
Cultuurbereik: EUR 25.000
Cultuur en school: EUR 22.500
Subsidies voor de tweede tranche van 2005 kunnen alleen worden
aangevraagd voor projecten, die plaatsvinden in de periode 1 juli - 31
december 2005. De subsidieverzoeken moeten vóór 1 maart 2005 zijn
ingediend en worden gericht aan het college van burgemeester en
wethouders van Maastricht t.a.v. de afdeling kunst en cultuur, postbus
1992, 6201 BZ Maastricht.
Subsidieverstrekking en -verdeling vindt plaats op basis van de door
ons vastgestelde Beleidsregels projectsubsidies beeldende kunst en
vormgeving en de Beleidsregels Actieplan cultuurbereik én met
inachtneming van de Algemene Subsidieverordening van de gemeente
Maastricht. De beleidsregels zijn opvraagbaar via de website van de
gemeente Maastricht: www.maastricht.nl
Inlichtingen over subsidies onder 'Beeldende kunst en vormgeving' zijn
verkrijgbaar bij dhr. Peter Pluymen, telefoon (043) 350 54 09 of via
e-mail: peter.pluymen@maastricht.nl.
Inlichtingen over subsidies onder 'Actieplan Cultuurbereik' en
'Cultuurbereik' zijn verkrijgbaar bij dhr. Karel Janssen, telefoon
(043) 350 54 36 of via e-mail: karel.janssen@maastricht.nl.l
Inlichtingen over subsidies onder 'Actieplan Cultuurbereik' en
'Cultuur en school' zijn verkrijgbaar bij dhr. Paul Lambrechts,
telefoon (043) 350 54 37 of via e-mail: paul.lambrechts@maastricht.nl.
Actualisering Monumentenregister
Tussen 21 februari en 31 maart 2005 gaan medewerkers van het bureau
Actualisering Monumentenregister een onderzoek instellen naar de
Rijksmonumenten van de Gemeente Maastricht. De meeste beschrijvingen
van het Monumentenregister zijn incompleet en inmiddels verouderd.
Dankzij het project Actualisering Monumentenregister kunnen de
beschrijvingen weer van de juiste informatie worden voorzien. De
beschermde status van de rijksmonumenten verandert daarbij niet.
Alle rijksmonumenten in ons land zijn opgenomen in de
rijksmonumentenlijst, het zogenaamde Monumentenregister. Dat register
ontstond in 1961, toen de eerste Monumentenwet in werking trad. In
korte tijd zijn toen summiere beschrijvingen opgesteld met daarbij
vermelding van adres, kadastrale gegevens, naam en adres van de
eigenaar en ander zakelijk gerechtigden. Wijzigingen werden `met de
hand' bijgehouden. Tussentijdse veranderingen bijvoorbeeld door
samenvoegingen, splitsingen, adreswijzigingen, wijzigingen van
kadastrale aanduidingen, verkoop aan nieuwe eigenaren enzovoorts
bleken vaak laat of helemaal niet in het register te zijn verwerkt. De
hoogste tijd om alle gegevens te actualiseren.
Het project Actualisering Monumentenregister (AMR) is een initiatief
van de Rijksdienst voor de Monumentenzorg (RDMZ) en de Rijksdienst
voor het Oudheidkundig Bodemonderzoek (ROB). Met moderne technieken
wordt de exacte locatie van de monumenten vastgelegd en gekoppeld aan
geografische informatiesystemen. Daarnaast worden de beschrijvingen
van de monumenten aangevuld en zo nodig verbeterd. Niet alleen zijn
correcte gegevens van belang om inzicht te krijgen in de historische
bebouwing, zij dienen ook als uitgangspunt voor het verlenen van
vergunningen en subsidies of fiscale aftrek.
In de komende periode neemt het Project Actualisering
Monumentenregister contact op met bewoners of beheerders. Zij krijgen
daarover van tevoren schriftelijk bericht en een informatiefolder. De
inspecteurs nemen niet alleen gegevens op van de buitenkant, maar
vooral ook van binnen, omdat vaak niet bekend is wat er zich achter de
voorgevel bevindt. Gelet wordt op bijvoorbeeld oude balklagen of
kapconstructies, bijzondere trappen, schoorsteenmantels, stucwerk,
lambriseringen en schilderingen.
De gegevens in het geactualiseerde Monumentenregister komen op termijn
beschikbaar voor overheden en eigenaren van monumenten. Uiteraard
gebeurt dat met inachtneming van de geldende privacywetgeving. Het
project wordt in 2007 afgerond. Meer informatie over het project is te
vinden op www.amr.nl. Of bel de heer S.E. Minis (043) 350 45 50.
Bekendmakingen 9 februari 2005
Lees ook de openbare bekendmakingen van deze week. Daarin kunnen
bekendmakingen staan die betrekking hebben op uw straat, uw wijk en op
de hele stad.
> Bekendmakingen 9 februari 2005
Gemeente Maastricht