Gemeente Maastricht

Bericht uit Maastricht week 6 / 2005


Binnenstadshuis is verhuisd

Het Binnenstadshuis zit tegenwoordig aan de Kleine Gracht 32. Bij dit extra gemeentelijk informatiepunt kunt u terecht voor verschillende gemeentelijke diensten. Ook is er een politiepost gevestigd.

Bijeenkomst voor Maastricht-zuidoost

Op vrijdag 11 maart 2005 legt het college van burgemeester en wethouders zijn eerste stadsdeelbezoek van dit jaar af. Dit keer is stadsdeel zuidoost aan de beurt. 's Avonds is er een bijeenkomst in gemeenschapshuis Aen de Wan (Einsteinstraat 32). Iedereen is van harte welkom.

Geboorte-cd

Dit jaar viert Unicef zijn vijftigjarig bestaan. Ter gelegenheid daarvan heeft Unicef een speciale cd uitgegeven. De gemeente Maastricht geeft deze cd cadeau aan alle baby's die dit jaar geboren worden en van wie de ouders in Maastricht wonen.

> Verordening tot wijziging
> Intrekken subsidieverordening
> Intrekking afwijking normale sluitingstijden > Boeteverordening Wet Inburgering Nieuwkomers > Commissievergadering verplaatst
> Definitieve subsidieplafonds incidentele cultuursubsidies > Actualisering Monumentenregister
> Bekendmakingen 9 februari 2005

Het Binnenstadshuis is verhuisd

Afbeelding Op vrijdag 14 januari 2005 verhuisde het Binnenstadshuis naar de nieuwe locatie aan de Kleine Gracht 32. Het Binnenstadshuis is een extra gemeentelijk informatiepunt in het centrum van Maastricht waar een verzameling van diensten en services wordt aangeboden en waar u terecht kunt met verschillende vragen. Zo kunt u hier met opmerkingen en klachten over de binnenstad van Maastricht terecht. Ook kunt u er folders, formulieren en brochures (zoals vergunningaanvragen) aanvragen met betrekking tot verschillende gemeentelijke diensten. En liggen er raads- en commissiestukken ter inzage.

In het Binnenstadshuis is een wijkpost van de politie gevestigd, zodat u ook in het centrum van de stad aangiftes kunt doen. Voor bewoners en ondernemers van het centrum is dit een uitkomst en levert het tijdsbesparing op. U hoeft immers niet naar hoofdkantoor op de Prins Bisschopssingel of de vestiging aan de Parallelweg. Verder kunt u hier ook uw gevonden/verloren voorwerpen afgeven. Op woensdag en vrijdag kunt u voor aangiftes terecht tussen 9.00 en 17.00 uur, op donderdag tussen 13.00 uur en 21.00 uur en op zaterdag tussen 10.00 en 18.00 uur.

Ook zijn de marktmeesters in het Binnenstadshuis te vinden. Zij maken samen met de toezichthouders (voorheen: stadswachten), de parkeerpolitie en de milieupolitie deel uit van de afdeling Stadstoezicht en gebruiken het Binnenstadshuis als hun uitvalsbasis. De marktmeesters houden toezicht op de op- en afbouw van markten; verder houden zij toezicht op terrasvergunningen, straatverkoop en straatmuzikanten.

Het Binnenstadshuis is geopend van maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot en met 18.00 uur. Donderdag van 09.00 tot en met 21.00 uur en op zaterdag van 09.00 tot en met 17.00 uur. Veder is het open op koopzondagen van 12.00 tot 17.00 uur en bereikbaar op telefoonnummer (043) 350 71 90 en faxnummer (043) 350 71 91. E-mailen kan via binnenstadshuis@bizmaas.nl.

Grote bijeenkomst voor bewoners van Maastricht-zuidoost

Op vrijdag 11 maart 2005 legt het college van burgemeester en wethouders zijn eerste stadsdeelbezoek van dit jaar af en wel aan stadsdeel zuidoost (De Heeg, De Molukse buurt, Eyldergaard, Heer, Heugem, Heugemerveld Randwyck, Scharn, Vroendaal). 's Avonds is er een bijeenkomst in gemeenschapshuis Aen de Wan (Einsteinstraat 32).

's Middags brengen de burgermeester en de wethouders een bezoek aan de verschillende wijken. Op de fiets en begeleid door leden van het buurtplatform maken zij nader kennis met zaken die in uw buurt spelen.

Tijdens de bijeenkomst 's avonds worden de foto's die 's middags zijn gemaakt gepresenteerd en wordt u als buurtbewoner, vereniging of instelling uitgenodigd om met elkaar en het stadsbestuur in gesprek te gaan. Via 'Bericht uit Maastricht' houden we u op de hoogte van de verdere invulling van het avondprogramma.

Geboorte-cd voor babys in 2005

Dit jaar viert Unicef zijn vijftigjarig bestaan. Ter gelegenheid daarvan heeft Unicef een speciale cd uitgegeven. De gemeente Maastricht geeft deze cd cadeau aan alle baby's die dit jaar geboren worden en van wie de ouders in Maastricht wonen. Daarmee steunt de gemeente de goede doelen van Unicef want van iedere cd gaat namelijk een aanzienlijk percentage naar het goede doel. Ter gelegenheid hiervan ontving burgemeester Leers Fenne Pellaers met ouders en trotse zusje Maud. Bij de uitreiking van de geboorte-cd werden uiteraard ook de bekende beschuit met muisjes geserveerd.

Verordening tot wijziging

Burgemeester en wethouders delen mee dat de raad van de gemeente Maastricht op 25 januari 2005 heeft vastgesteld de Verordening tot Eerste wijziging van de Verordening onroerende-zaakbelasting Maastricht 2005.

Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking en werkt terug tot en met 1 januari 2005.

Bovengenoemde verordening is gepubliceerd in het Gemeenteblad nummer C8-2005 en ligt, ter nadere informatie, vanaf vandaag, gedurende een termijn van dertig dagen, kosteloos ter inzage bij het GemeenteLoket. Een ieder kan op verzoek tegen betaling een afschrift krijgen van de genoemde verordening.

Intrekken subsidieverordening

In de raadsvergadering van 25 januari 2005 heeft de raad besloten de 'Verordening subsidiering particuliere woningverbetering Maastricht 1999' (raadsstuk 2-2005) in te trekken. Het besluit werkt terug tot en met 1 januari 2005. Op grond van de verordening konden particuliere eigenaren van woningen die ouder dan 40 jaar waren subsidie aanvragen voor bijvoorbeeld verbetering van de fundering, herstel van gevels en dragende muren en het herstel van vloerconstructies. Het besluit van de gemeenteraad van 25 januari 2005 betekent dat de subsidieverordening is ingetrokken en dat voor particuliere woningeigenaren geen subsidiemogelijkheid meer bestaat. Het besluit is gepubliceerd in het Gemeenteblad nummer C7-2005 en ligt vanaf 10 februari ter inzage bij het GemeenteLoket.

Intrekking afwijking normale sluitingstijden

Ter voldoening aan het bepaalde in artikel 3:30, lid 1 jo. 3:19, lid 2 van de Algemene wet bestuursrecht maken wij bekend, dat ter inzage ligt: het ontwerp-besluit tot het intrekken van de aan de heer J.L.H. Breikers op 04 mei 2004 verleende ontheffing van het sluitingsuur voor de maandag tot en met zondag (gehele week) tot 05.00 uur, voor het horecabedrijf, gelegen aan de Koestraat 14-16 te 6211 HR Maastricht.

Het ontwerp-besluit en bijbehorende stukken kunnen worden ingezien: a. van donderdag 10 februari 2005 tot en met donderdag 24 februari 2005 bij het GemeenteLoket
b. na afloop van de onder a vermelde termijn kan, tot het einde van de termijn waarbinnen beroep kan worden ingesteld tegen het definitieve besluit, na telefonisch verzoek (043) 350 43 92, bij de afdeling Milieu en Bedrijf van de gemeente Maastricht, inzage in de stukken plaatsvinden.

Een ieder kan vanaf 10 februari 2005 tot en met 24 februari 2005 tegen bovengenoemd ontwerp-besluit bedenkingen schriftelijk naar voren brengen bij de Burgemeester, postbus 1992, 6201 BZ Maastricht.

Boeteverordening Wet Inburgering Nieuwkomers

Sinds 1998 is de gemeente verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wet Inburgering Nieuwkomers (WIN). In deze wet is geregeld dat, behoudens bepaalde uitzonderingen, alle nieuwkomers die een geldige verblijfsvergunning hebben een inburgeringsprogramma moeten volgen. Doel van het programma is nieuwkomers in staat te stellen om zelfstandig deel te nemen aan de Nederlandse samenleving en waar mogelijk aansluiting te vinden op de arbeidsmarkt. Een belangrijk aspect van de inburgeringsplicht is de handhaving ervan. Die handhaving is een taak van het college van burgemeester en wethouders en houdt in dat wordt toegezien op de nakoming van de inburgeringsplicht en dat de nakoming zo nodig wordt afgedwongen door middel van een bestuurlijke boete. De boeteverordening WIN Maastricht is op 1 januari 2005 in werking getreden. De verordening is gepubliceerd in het Gemeenteblad nummer C9-2005 en ligt ter inzage bij het GemeenteLoket. In de boeteverordening WIN is uitsluitend de hoogte van de boetes geregeld.

Commissievergadering verplaatst

De vergadering van de raadscommissie Algemene Zaken, Openbare Orde en Veiligheid van 16 februari is verplaatst naar donderdag 3 maart aanstaande. Aanvang: 20.00 uur.

Vaststelling definitieve subsidieplafonds incidentele cultuursubsidies voor 2005 tweede tranche

Burgemeester en wethouders van Maastricht maken bekend, dat de hoogte van de definitieve subsidieplafonds voor incidentele cultuursubsidies voor 2005 2e tranche als volgt is vastgesteld:

Beeldende kunst en vormgeving
Bevordering cultureel ondernemerschap: EUR 0
Projectsubsidies: EUR 9.500

Actieplan cultuurbereik
Cultuurbereik: EUR 25.000
Cultuur en school: EUR 22.500

Subsidies voor de tweede tranche van 2005 kunnen alleen worden aangevraagd voor projecten, die plaatsvinden in de periode 1 juli - 31 december 2005. De subsidieverzoeken moeten vóór 1 maart 2005 zijn ingediend en worden gericht aan het college van burgemeester en wethouders van Maastricht t.a.v. de afdeling kunst en cultuur, postbus 1992, 6201 BZ Maastricht.

Subsidieverstrekking en -verdeling vindt plaats op basis van de door ons vastgestelde Beleidsregels projectsubsidies beeldende kunst en vormgeving en de Beleidsregels Actieplan cultuurbereik én met inachtneming van de Algemene Subsidieverordening van de gemeente Maastricht. De beleidsregels zijn opvraagbaar via de website van de gemeente Maastricht: www.maastricht.nl

Inlichtingen over subsidies onder 'Beeldende kunst en vormgeving' zijn verkrijgbaar bij dhr. Peter Pluymen, telefoon (043) 350 54 09 of via e-mail: peter.pluymen@maastricht.nl.
Inlichtingen over subsidies onder 'Actieplan Cultuurbereik' en 'Cultuurbereik' zijn verkrijgbaar bij dhr. Karel Janssen, telefoon (043) 350 54 36 of via e-mail: karel.janssen@maastricht.nl.l Inlichtingen over subsidies onder 'Actieplan Cultuurbereik' en 'Cultuur en school' zijn verkrijgbaar bij dhr. Paul Lambrechts, telefoon (043) 350 54 37 of via e-mail: paul.lambrechts@maastricht.nl.

Actualisering Monumentenregister

Tussen 21 februari en 31 maart 2005 gaan medewerkers van het bureau Actualisering Monumentenregister een onderzoek instellen naar de Rijksmonumenten van de Gemeente Maastricht. De meeste beschrijvingen van het Monumentenregister zijn incompleet en inmiddels verouderd. Dankzij het project Actualisering Monumentenregister kunnen de beschrijvingen weer van de juiste informatie worden voorzien. De beschermde status van de rijksmonumenten verandert daarbij niet.

Alle rijksmonumenten in ons land zijn opgenomen in de rijksmonumentenlijst, het zogenaamde Monumentenregister. Dat register ontstond in 1961, toen de eerste Monumentenwet in werking trad. In korte tijd zijn toen summiere beschrijvingen opgesteld met daarbij vermelding van adres, kadastrale gegevens, naam en adres van de eigenaar en ander zakelijk gerechtigden. Wijzigingen werden `met de hand' bijgehouden. Tussentijdse veranderingen bijvoorbeeld door samenvoegingen, splitsingen, adreswijzigingen, wijzigingen van kadastrale aanduidingen, verkoop aan nieuwe eigenaren enzovoorts bleken vaak laat of helemaal niet in het register te zijn verwerkt. De hoogste tijd om alle gegevens te actualiseren.

Het project Actualisering Monumentenregister (AMR) is een initiatief van de Rijksdienst voor de Monumentenzorg (RDMZ) en de Rijksdienst voor het Oudheidkundig Bodemonderzoek (ROB). Met moderne technieken wordt de exacte locatie van de monumenten vastgelegd en gekoppeld aan geografische informatiesystemen. Daarnaast worden de beschrijvingen van de monumenten aangevuld en zo nodig verbeterd. Niet alleen zijn correcte gegevens van belang om inzicht te krijgen in de historische bebouwing, zij dienen ook als uitgangspunt voor het verlenen van vergunningen en subsidies of fiscale aftrek.

In de komende periode neemt het Project Actualisering Monumentenregister contact op met bewoners of beheerders. Zij krijgen daarover van tevoren schriftelijk bericht en een informatiefolder. De inspecteurs nemen niet alleen gegevens op van de buitenkant, maar vooral ook van binnen, omdat vaak niet bekend is wat er zich achter de voorgevel bevindt. Gelet wordt op bijvoorbeeld oude balklagen of kapconstructies, bijzondere trappen, schoorsteenmantels, stucwerk, lambriseringen en schilderingen.

De gegevens in het geactualiseerde Monumentenregister komen op termijn beschikbaar voor overheden en eigenaren van monumenten. Uiteraard gebeurt dat met inachtneming van de geldende privacywetgeving. Het project wordt in 2007 afgerond. Meer informatie over het project is te vinden op www.amr.nl. Of bel de heer S.E. Minis (043) 350 45 50.

Bekendmakingen 9 februari 2005

Lees ook de openbare bekendmakingen van deze week. Daarin kunnen bekendmakingen staan die betrekking hebben op uw straat, uw wijk en op de hele stad.

> Bekendmakingen 9 februari 2005