VVD



Nieuws

9 feb 2005 - Inbreng Paul de Krom bij debat
Ministeriële Regeling Gas en Elektriciteit

Op woensdag 9 februari 2005 had in de Tweede Kamer het debat plaats over de Ministeriële Regeling Gas en Elektriciteit. Voor dit debat met de minister van Economische Zaken nam VVD-Tweede-Kamerlid Paul de Krom het woord. Hieronder treft u de inbreng van De Krom.

Flexibiliteit (artikel 15)

Op grond van een amendement van CDA en PvdA bij de I&I Wet is de netbeheerder wettelijk verplicht om flexibiliteitsdiensten aan te bieden. Waar de VVD, net zoals de Minister overigens, tegen was. Uit de toelichting bij het amendement blijkt dat de indieners beoogden om de marktwerking te bevorderen. De vraag is of dit wettelijk kader, inclusief het bepaalde in deze ministeriele regeling, dat inderdaad doet of juist niet. De vragen die ik heb zijn de volgende:

1. De flexibiliteitsmarkt is een markt in wording. Hoe weet GTS eigenlijk dat de diensten die worden aangeboden ook aansluiten op de vraag in de markt? Welk mechanisme zorgt daarvoor?

2. Doordat de TSO is verplicht om flexibiliteitsdiensten aan te bieden, is er per definitie voldoende aanbod in de markt. Dit lijkt mij niet bepaald een prikkel voor potentiële aanbieders c.q. investeerders. De vraag is: hoe ziet de Minister toch een markt ontstaan zolang deze weeffout in het wettelijk systeem zit?

3. Uit de toelichting bij het amendement blijkt dat het doel tevens was 'een prijsstelling die bijdraagt aan een krachtige ontwikkeling van de gasmarkt'. Dat betekent dat de prijsstelling in ieder geval niet lager moet zijn dan de prijs die private partijen nodig hebben om investeringen in flexibiliteitsdiensten renderend te maken. De vraag is: hoe komt die prijs tot stand? Een goed functionerende transparante en liquide markt is er nog niet. Hoe gaat de Minister voorkomen dat GTS diensten aanbiedt tegen een lagere dan een commercieel verantwoorde prijs - bijvoorbeeld om concurrerende diensten uit de markt te drukken ? Artikel 15 concentreert zich op de aanbieding van andere diensten door GTS maar zegt niets over het marktprobleem. Op grond van een amendement van CDA en PvdA is de netbeheerder wettelijk verplicht om flexibiliteitsdiensten aan te bieden. Waar de VVD, net zoals de Minister overigens, tegen was. Uit de toelichting bij het amendement blijkt dat de indieners beoogden om de marktwerking te bevorderen. Het lijkt mij dat a) minimaal de prijs wordt afgestemd op concurrerende diensten die in de markt worden betaald, bijvoorbeeld via de prijsindex van de APX, of b) flexibiliteit via de beurs wordt aangeboden, of c) de TSO via de beurs flexibiliteit voor derden inkoopt, uiteraard tegen een vergoeding. Deelt de Minister mijn analyse en welke oplossing staat hem voor ogen? Graag een reactie.

4. Ik kan mij voorstellen dat de aanbiedingsplicht van GTS wordt afgeschaft als er voldoende aanbieders zijn en een vorm van een liquide en transparante markt is ontstaan. Wettelijke bescherming van afnemers is dan niet meer nodig. Deelt de Minister die opvatting en wanneer denkt hij die situatie te bereiken? Ik wil in ieder geval dat dit punt wordt betrokken bij de evaluatie van het Besluit Leveringszekerheid Gas. Daarvan heb ik eerder gezegd dat het investeringen in gasopslag ontmoedigt in plaats van bevorderd. Kan de Minister dit toezeggen?

Balancering (artikel 14)

Net als bij elektriciteit moet het uitgangspunt zijn dat het handhaven van de systeembalans in de eerste plaats de verantwoordelijkheid van de markt(partijen) zelf is (zijn). Pas wanneer partijen er zelf niet in slagen hun portfolio in balans te houden of het systeem om andere redenen in onbalans raakt is er een taak voor de TSO weggelegd. Het systeem zoals dat in 1996 in Engeland is geïntroduceerd, de onbalansmarkt als aangewezen instrument voor de markt en de TSO om de balanshandhavingstaak op doelmatige en efficiënte wijze vorm te geven, heeft in dit opzicht zijn succes bewezen. Transco, de Gas TSO in de UK komt slechts nog sporadisch in actie voor het handhaven van de systeembalans en de enige actie die zij dan neemt is het plaatsen van een bod op de onbalansmarkt om de markt te prikkelen om het ontstane onbalansprobleem zelf op te lossen. DTe heeft het succes van het Engelse systeem onderkend en in de Gastransportrichtlijnen voor 2005 bepaald dat de TSO een voorstel moet maken voor een economischer georiënteerd balanceringsregime dat in ieder geval een prikkel bevat voor netgebruikers om de handhaving van de systeembalans te ondersteunen. In hoeverre heeft de Minister bij het voorgestelde systeem - waarin een veel grotere rol is weggelegd voor de TSO - rekening gehouden met de ervaringen in Engeland? Waarom denkt hij niet via de lijn van een onbalansmarkt? Hij denkt zelf ook al aan een combinatie flexibiliteits-en onbalansdienst blijkens de toelichting bij artikel 15. Waarom dan toch deze regeling?

Noodvermogen

Artikel 22 lid 3 regelt de prioriteitsvolgorde van afschakelen. Op zichzelf prima, maar dit moet niet te strikt worden geïmplementeerd. Ik heb eerder al gewaarschwud voor te grote wettelijke detaillering. Tennet moet flexibiliteit houden om bijv. grote industriële complexen - uiteraard in overleg - af te schakelen als zij de beschikking hebben over noodvermogen zodat het vrijvallende vermogen elders kan worden ingezet. Overigens: waarom kan noodvermogen niet ook via een beurs worden ingekocht? Ik kan mij voorstellen dat instellingen met eigen noodvermogen dat op de beurs aanbieden, en Tennet dat dan inkoopt. Ziet de Minister daar wat in?

Leveranciersmodel

Dte heeft in september 2004 aan KMPG de opdracht gegeven te onderzoeken of de toepassing van het leveranciersmodel kan leiden tot een verstoring van de concurrentieverhoudingen op de energiemarkt.

Op basis van de uitkomsten van onderzoek door KPMG komt Dte tot het standpunt dat op dit moment het risico bestaat dat de toepassing van de Modelovereenkomst Leveranciersmodel in de praktijk leidt tot ongelijke concurrentieverhoudingen tussen bestaande leveranciers en nieuwe leveranciers. Oorzaken zijn a) de garantiestelling die netbeheerders vragen van leveranciers, b) de afspraken die gemaakt zijn over administratieve vergoeding.

Dte is ook van mening dat er vervolgstappen moeten worden gezet om de risico's op ongelijkheid te in concurrentiecondities zoveel mogelijk op te heffen. Het KPMG-rapport bevat een aantal aanbevelingen. Graag zou ik van de Minister vernemen hoe het hiermee staat.

Aansluitplicht gas

I.t.t. electriciteitsnetbeheerders hebben gasnetbeheerders geen aansluitverplichting. In feite bestaat dus voor gasaansluitingen een systeem van onderhandelde toegang. Ook over de tariefstelling is niets gereguleerd. Kan de Minister uitleggen waarom dit verschil bestaat, en kan hij toelichten waarom dit systeem niet in strijd is met de Europese richtlijnen die gereguleerde toegang tot de netwerken voorschrijven?

Voor meer informatie. p.dkrom@tweedekamer.nl en www.pauldekrom.nl

9 februari 2005