Gemeente Hengelo

College stemt in met doorstart luchthaven

Kleinst mogelijke meerderheid achter voorstel Enschede

De meerderheid van het College van B&W stemt in met het principebesluit van de gemeenteraad van Enschede van 20 december 2004 inzake de doorstart van Luchthaven Twente, inclusief alle daarin aangegeven uitgangspunten. Hierbij gaat het o.a. om het verbod op nachtvluchten en het niet structureel financieel bijdragen aan de exploitatie. Verder moet de geluidsbelasting van het vliegveld ruim binnen de huidige vergunde geluidsbelasting blijven, moet het bebouwingsoppervlak binnen de huidige maximaal toegestane bebouwing blijven en moeten de groene kwaliteiten van het luchthaventerrein worden versterkt. Het College verbindt aan de instemming wel een aantal voorwaarden. Zo moeten er nadere studies verricht worden naar de geluidsbelasting, de toekomstige verkeerssituatie en de relatie met vliegveld Münster-Osnabrück. Belangrijke argumenten voor het behoud van het vliegveld zijn de werkgelegenheid en het economisch belang. Het internetpanel is ook gevraagd naar de doorstart van de luchthaven. Het oordeel van de panelleden over de voorgestelde doorstart is positief. Ongeveer driekwart van de panelleden is van mening dat er voldoende argumenten zijn voor een luchthaven in Twente.

De meerderheid van het College is het er mee eens dat voor een haalbare exploitatie van de luchthaven iets meer speelruimte nodig is onder meer ten aanzien van de openingstijden. Volgens het voorstel van Enschede zouden de openingstijden door de week iets verruimd moeten worden (6.00 uur i.p.v. 6.45 uur en alle avonden tot 23.00 uur i.p.v. twee keer tot 23.00 en 3 dagen tot 22.45 uur) en weekendvluchten worden toegestaan. Voor het College is hierbij van belang dat in het voorstel uitgegaan wordt van gemiddeld 5500 vliegbewegingen per jaar en dat de huidige geluidsbelasting van militaire en burgerluchtvaart (2002) overeenkomt met 32.000 vliegbewegingen van grote vliegtuigen. Belangrijke argumenten voor het behoud van het vliegveld zijn de werkgelegenheid en het economisch belang.

Voorwaarden

Het College stelt een aantal randvoorwaarden met betrekking tot de doorstart, die in het raadsvoorstel zijn opgenomen. Zo moeten er nadere studies verricht worden naar de geluidsbelasting, de toekomstige verkeerssituatie en de relatie met vliegveld Münster-Osnabrück. Het college wil dat het onderzoek naar de geluidsbelasting betrokken wordt bij het definitief bepalen van de openingstijden en dat bij het onderzoek naar de verkeerssituatie ook gekeken wordt naar de mogelijkheden van het openbaar vervoer. Ook wil het College dat er een landschapsvisie gemaakt wordt voor het vliegveld en de omgeving rondom het vliegveld. In het voorstel aan de raad wordt Enschede verder verzocht om de omliggende gemeenten bij de verdere uitwerking, onderzoeken en besluitvormingsprocedures nauw te betrekken en hiervoor op korte termijn heldere procesafspraken te maken. Het college vraagt als laatste bij de uitwerking van de plannen en in het vervolgtraject te voorzien in een goede communicatie richting inwoners van de omliggende gemeenten van het vliegveld.

Kleinst mogelijke meerderheid

Het collegebesluit is genomen met de kleinst mogelijke meerderheid. Drie wethouders (Kok en Otten van de PvdA en Nijhof van Groen Links) staan op het standpunt dat het principebesluit van de gemeenteraad van Enschede meer ruimte biedt aan de luchthaven dan in het raadsbesluit van maart 2003 van Hengelo is aangegeven en gaan derhalve niet akkoord met het raadsvoorstel. Hierbij gaat het o.a. om de weekendvluchten. Verder zijn zij van mening dat onvoldoende is aangetoond dat de voorgestelde variant economisch rendabel is. Het principebesluit van de raad van Enschede voorziet volgens hen onvoldoende in echte randvoorwaarden en biedt onvoldoende uitsluitsel over het toekomstperspectief met betrekking tot de omvang van het vliegveld, de milieueffecten in brede zin en de rol van de overheid.

Internetpanel

Het college van B&W heeft al eerder besloten het internetpanel naar haar mening over de plannen te vragen. De uitkomsten daarvan zijn nu bekend.

Van het internetpanel hebben 370 panelleden (ruim 60%) de vragen over de luchthaven ingevuld. Aan deze hoge respons is al af te lezen dat het onderwerp leeft bij de bevolking van Hengelo. Ook anderszins blijkt de luchthaven onderdeel uit te maken van het leven van de Hengelose burger: twee op de vijf Hengeloërs heeft wel eens gevlogen vanaf Twente en een op de vijf kent wel iemand die werkt op de luchthaven. Het negatieve contact met de luchthaven blijft beperkt tot 11% (geluidsoverlast).

Het merendeel van het panel is op de hoogte van de plannen om een doorstart te maken, hoewel de details ten aanzien van openingstijden en weekendgebruik nog wat minder bekend zijn.

Het oordeel van de panelleden over de voorgestelde doorstart is positief. Ongeveer driekwart van de panelleden is van mening dat er voldoende argumenten zijn voor een luchthaven in Twente.

Uit de kanttekeningen die men daar bijmaakt, valt op te maken dat de voorwaarden die het College stelt aan een doorstart onderschreven worden.

De panelleden verwachten vooral een impuls voor de regionale economie (80% verwacht dat Twente aantrekkelijker wordt als vestigingsplaats voor bedrijven). Over een forse groei van het bedrijventerrein bij de luchthaven zijn de meningen verdeeld: 42% is voor en 30% tegen zo'n sterke groei. Ook voor het imago van Twente en zelfs voor de stad Hengelo wordt een luchthaven belangrijk gevonden. Voor 7 op de 10 respondenten gaat het belang zelfs zo ver, dat men er geen problemen mee zou hebben als de gemeente Hengelo geld bijdraagt aan de luchthaven.

De rapportage met de uitkomsten is beschikbaar en zal vandaag ook op de website (www.hengelo.nl) komen. Deze rapportage wordt ook aangeboden aan de gemeenteraad, die ze zal betrekken bij haar besluitvorming die in de vergadering op 8 maart plaats zal vinden.