Gemeente Hengelo
College stemt in met doorstart luchthaven
Kleinst mogelijke meerderheid achter voorstel Enschede
De meerderheid van het College van B&W stemt in met het
principebesluit van de gemeenteraad van Enschede van 20 december 2004
inzake de doorstart van Luchthaven Twente, inclusief alle daarin
aangegeven uitgangspunten. Hierbij gaat het o.a. om het verbod op
nachtvluchten en het niet structureel financieel bijdragen aan de
exploitatie. Verder moet de geluidsbelasting van het vliegveld ruim
binnen de huidige vergunde geluidsbelasting blijven, moet het
bebouwingsoppervlak binnen de huidige maximaal toegestane bebouwing
blijven en moeten de groene kwaliteiten van het luchthaventerrein
worden versterkt. Het College verbindt aan de instemming wel een
aantal voorwaarden. Zo moeten er nadere studies verricht worden naar
de geluidsbelasting, de toekomstige verkeerssituatie en de relatie met
vliegveld Münster-Osnabrück. Belangrijke argumenten voor het behoud
van het vliegveld zijn de werkgelegenheid en het economisch belang.
Het internetpanel is ook gevraagd naar de doorstart van de luchthaven.
Het oordeel van de panelleden over de voorgestelde doorstart is
positief. Ongeveer driekwart van de panelleden is van mening dat er
voldoende argumenten zijn voor een luchthaven in Twente.
De meerderheid van het College is het er mee eens dat voor een
haalbare exploitatie van de luchthaven iets meer speelruimte nodig is
onder meer ten aanzien van de openingstijden. Volgens het voorstel van
Enschede zouden de openingstijden door de week iets verruimd moeten
worden (6.00 uur i.p.v. 6.45 uur en alle avonden tot 23.00 uur i.p.v.
twee keer tot 23.00 en 3 dagen tot 22.45 uur) en weekendvluchten
worden toegestaan. Voor het College is hierbij van belang dat in het
voorstel uitgegaan wordt van gemiddeld 5500 vliegbewegingen per jaar
en dat de huidige geluidsbelasting van militaire en burgerluchtvaart
(2002) overeenkomt met 32.000 vliegbewegingen van grote vliegtuigen.
Belangrijke argumenten voor het behoud van het vliegveld zijn de
werkgelegenheid en het economisch belang.
Voorwaarden
Het College stelt een aantal randvoorwaarden met betrekking tot de
doorstart, die in het raadsvoorstel zijn opgenomen. Zo moeten er
nadere studies verricht worden naar de geluidsbelasting, de
toekomstige verkeerssituatie en de relatie met vliegveld
Münster-Osnabrück. Het college wil dat het onderzoek naar de
geluidsbelasting betrokken wordt bij het definitief bepalen van de
openingstijden en dat bij het onderzoek naar de verkeerssituatie ook
gekeken wordt naar de mogelijkheden van het openbaar vervoer. Ook wil
het College dat er een landschapsvisie gemaakt wordt voor het
vliegveld en de omgeving rondom het vliegveld. In het voorstel aan de
raad wordt Enschede verder verzocht om de omliggende gemeenten bij de
verdere uitwerking, onderzoeken en besluitvormingsprocedures nauw te
betrekken en hiervoor op korte termijn heldere procesafspraken te
maken. Het college vraagt als laatste bij de uitwerking van de plannen
en in het vervolgtraject te voorzien in een goede communicatie
richting inwoners van de omliggende gemeenten van het vliegveld.
Kleinst mogelijke meerderheid
Het collegebesluit is genomen met de kleinst mogelijke meerderheid.
Drie wethouders (Kok en Otten van de PvdA en Nijhof van Groen Links)
staan op het standpunt dat het principebesluit van de gemeenteraad van
Enschede meer ruimte biedt aan de luchthaven dan in het raadsbesluit
van maart 2003 van Hengelo is aangegeven en gaan derhalve niet akkoord
met het raadsvoorstel. Hierbij gaat het o.a. om de weekendvluchten.
Verder zijn zij van mening dat onvoldoende is aangetoond dat de
voorgestelde variant economisch rendabel is. Het principebesluit van
de raad van Enschede voorziet volgens hen onvoldoende in echte
randvoorwaarden en biedt onvoldoende uitsluitsel over het
toekomstperspectief met betrekking tot de omvang van het vliegveld, de
milieueffecten in brede zin en de rol van de overheid.
Internetpanel
Het college van B&W heeft al eerder besloten het internetpanel naar
haar mening over de plannen te vragen. De uitkomsten daarvan zijn nu
bekend.
Van het internetpanel hebben 370 panelleden (ruim 60%) de vragen over
de luchthaven ingevuld. Aan deze hoge respons is al af te lezen dat
het onderwerp leeft bij de bevolking van Hengelo. Ook anderszins
blijkt de luchthaven onderdeel uit te maken van het leven van de
Hengelose burger: twee op de vijf Hengeloërs heeft wel eens gevlogen
vanaf Twente en een op de vijf kent wel iemand die werkt op de
luchthaven. Het negatieve contact met de luchthaven blijft beperkt tot
11% (geluidsoverlast).
Het merendeel van het panel is op de hoogte van de plannen om een
doorstart te maken, hoewel de details ten aanzien van openingstijden
en weekendgebruik nog wat minder bekend zijn.
Het oordeel van de panelleden over de voorgestelde doorstart is
positief. Ongeveer driekwart van de panelleden is van mening dat er
voldoende argumenten zijn voor een luchthaven in Twente.
Uit de kanttekeningen die men daar bijmaakt, valt op te maken dat de
voorwaarden die het College stelt aan een doorstart onderschreven
worden.
De panelleden verwachten vooral een impuls voor de regionale economie
(80% verwacht dat Twente aantrekkelijker wordt als vestigingsplaats
voor bedrijven). Over een forse groei van het bedrijventerrein bij de
luchthaven zijn de meningen verdeeld: 42% is voor en 30% tegen zo'n
sterke groei. Ook voor het imago van Twente en zelfs voor de stad
Hengelo wordt een luchthaven belangrijk gevonden. Voor 7 op de 10
respondenten gaat het belang zelfs zo ver, dat men er geen problemen
mee zou hebben als de gemeente Hengelo geld bijdraagt aan de
luchthaven.
De rapportage met de uitkomsten is beschikbaar en zal vandaag ook op
de website (www.hengelo.nl) komen. Deze rapportage wordt ook
aangeboden aan de gemeenteraad, die ze zal betrekken bij haar
besluitvorming die in de vergadering op 8 maart plaats zal vinden.