Cap Gemini Ernst & Young
Utrecht, 9 februari 2005
Consumentenvoorlichting sleutel tot succesvolle introductie RFID
Nieuw onderzoeksrapport* van Capgemini spoort bedrijven aan duidelijk te maken wat de voordelen zijn voor de consument en onterechte zorgen omtrent privacy weg te nemen
Europese consumenten beginnen in te zien dat RFID (Radio Frequency Identification) voor het dagelijkse leven veel te bieden heeft, zo blijkt uit nieuw onderzoek van Capgemini. De meerderheid van de respondenten gaf aan producten voorzien van RFID-tags te zullen kopen, als dit zou kunnen leiden tot een afname van het aantal autodiefstallen (70% van de ondervraagden), tot het sneller terugvinden van gestolen goederen (68%) of tot een grotere veiligheid van op recept verkrijgbare geneesmiddelen (63%). Andere voordelen van RFID die door de consument als belangrijk worden gezien zijn: verhoging van voedselveiligheid en -kwaliteit, grotere betrouwbaarheid bij terughaalacties van producten, en kortere wachttijden bij kassa's.
Daar staat tegenover dat er vraagtekens rondom privacy zijn die de voordelen van RFID dreigen te overschaduwen. Meer dan de helft (55%) van de ondervraagden heeft zorgen of grote zorgen over de mogelijkheid die bedrijven hebben om de RFID-tags te gebruiken om consumenten via productaankopen te volgen, terwijl 59% bang is dat RFID het gebruik van de aanwezige data door derden in de hand zal werken.
Veel van de genoemde zorgen - bijvoorbeeld het idee (aanwezig bij 52% van de respondenten) dat de tags van een afstand kunnen worden uitgelezen - zijn onterecht en zijn vermoedelijk te wijten aan het feit dat de Europese consument nog niet zo veel weet over RFID. Ondanks het feit dat er al verschillende met veel publiciteit omgeven RFID-toepassingen zijn, zoals in Engeland de M6-tolweg en Shell EasyPay, blijkt uit het onderzoek dat slechts 18% van de Europeanen van de technologie heeft gehoord. Degenen die bekend zijn met RFID hebben er echter een positief oordeel over, of hebben geen mening. Slechts 8% van de Europese consumenten ziet RFID in een negatief licht.
"Bij de acceptatie van nieuwe technologieën is altijd sprake van een omslagpunt waarop consumenten meer voordelen zien dan nadelen. Met de juiste benadering en goede communicatie met de consument, kan de sector dit punt bereiken," aldus Ard Jan Vethman, principal consultant en RFID leader voor de wereldwijde sector manufacturing, retail and distribution van Capgemini. "Dat is goed nieuws voor detaillisten en fabrikanten van consumentengoederen die RFID-technologie willen introduceren. Ons onderzoek laat echter wel zien dat er nog het nodige werk te doen is op het gebied van consumentenvoorlichting over de voordelen van RFID, aangezien veel mensen er nog geen duidelijk mening over hebben, maar wel interesse tonen."
Met betrekking tot de verwachtingen van de Europese consument over de relatieve impact van RFID op de privacy, is het beeld gemengd. 46% meent dat RFID een grotere impact zal hebben dan smartcards, maar slechts 34% denkt dat de impact groter zal zijn dan die van mobiele telefoons met camera, en 42% denkt dat de privacy er sterker door zal worden beïnvloed dan door regelmatig gebruik van klantenkaarten.
Vethman: "De tijd is nu aangebroken waarop bedrijven voor zichzelf moeten definiëren wat ze precies met RFID willen en een strategie moeten ontwikkelen voor de acceptatie en adoptie ervan. Vanwege het grote toepassingsbereik en de verstrekkende gevolgen van RFID voor de bedrijfsvoering, is het aan te bevelen een gecontroleerde, stapsgewijze benadering te hanteren. Organisaties doen er verstandig aan naast het strategische planningproces ook, van het begin af aan, consumenten op de hoogte te brengen van de plannen. Om hun investeringen in RFID maximaal te laten renderen, is het voor bedrijven van groot belang te begrijpen welke voordelen voor de consument het belangrijkst zijn en juist deze te benadrukken."
Deze consumentenvoorlichting moet volgens Vethman aan vier kernpunten voldoen:
* Betrek de consument in de discussie rondom RFID - RFID is een technologie die het in zich heeft de komende jaren fundamentele veranderingen te veroorzaken in de wereldwijde supply chain en in de hele manier waarop de detailhandel werkt;
* Ga zo vroeg mogelijk met de consument communiceren over RFID, maar vermijd daarbij het gebruik van jargon: spreek de taal van de consument;
* Ga de zorgen die consumenten hebben niet uit de weg, maar pak misvattingen aan door heldere informatie te geven over kosten en prijzen en ook over privacy-, milieu- en gezondheidsaspecten;
* Neem de tijd - maar wacht niet te lang met beginnen. Bouw het kennisniveau van consumenten geleidelijk uit. De meeste mensen verwachten de komende jaren nog geen RFID-tags op individuele producten aan te zullen treffen.
Over Capgemini
Capgemini levert aantoonbaar toegevoegde waarde aan de prestaties van zijn klanten in een groot aantal branches. Dit gebeurt met een compleet en innovatief aanbod van consulting-, technology- en outsourcing-diensten. Daarbij werkt de onderneming op een onderscheidende manier samen met zijn klanten aan het behalen van snellere, betere en meer duurzame resultaten: de Collaborative Business Experience. Deze innovatieve samenwerking krijgt vorm door een sterk netwerk van technologiepartners, bewezen methoden en hulpmiddelen en een sterk op samenwerking gerichte mentaliteit in de dagelijkse praktijk. Hiermee helpt Capgemini organisaties om nieuwe groeistrategieën te ontwikkelen en de mogelijkheden van technologie optimaal te benutten. Capgemini heeft wereldwijd ongeveer 55.000 medewerkers in dienst. De organisatie realiseerde in 2003 een omzet van 5,75 miljard euro.
Het hoofdkantoor van Capgemini Group is gevestigd in Parijs. Meer informatie over specifieke dienstverlening, kantoren en research is beschikbaar op: www.nl.capgemini.com
EINDE PERSBERICHT
Voor meer informatie en het opvragen van het onderzoeksrapport RFID and Consumers: What European Consumer Think About RFID and the Implications for Business
Capgemini, Lucas Stassen, woordvoerder
Telefoon: 030 689 52 81. Mobiel: 06 41 72 53 15
E-mail: lucas.stassen@capgemini.com
Zie ook bijlage voor een overzicht van de belangrijkste bevindingen voor Nederland
*) RFID and Consumers: What European Consumer Think About RFID and the Implications for Business is in februari 2005 door Capgemini gepubliceerd. Meer dan 2.000 consumenten in Groot-Brittannië, Frankrijk, Duitsland en Nederland zijn voor het onderzoek ondervraagd.
This message contains information that may be privileged or confidential and is the property of the Capgemini Group. It is intended only for the person to whom it is addressed. If you are not the intended recipient, you are not authorized to read, print, retain, copy, disseminate, distribute, or use this message or any part thereof. If you receive this message in error, please notify the sender immediately and delete all copies of this message.