Gemeente Gouda


gemeente gaat documentaire informatie verder digitaliseren (09/02/2005)

De gemeente Gouda gaat de documentaire informatievoorziening binnen de gemeente versterken. Verder worden post- en archiefzaken niet uitbesteed. Dat heeft het college van Ben W op 8 februari 2005 besloten.

De gemeente heeft onderzocht of post- en achieftaken misschien beter konden worden uitbesteed. De gemeente heeft ondermeer gekeken of er leveranciers met ervaring waren en wat de ervaringen zijn van gemeenten die hun post- en archiefzaken hebben uitbesteed. Ook is nagegaan of de documentaire informatievoorziening binnen de gemeente kon worden verbeterd. Uiteindelijk is een analyse gemaakt van de afbreukrisicos en een inschatting van de kosten van volledige uitbesteding.
Conclusie is dat het beter is de post- en archieftaken niet uit te besteden en zelf te blijven doen. Er zijn namelijk nog weinig ervaringen met uitbesteding bij gemeenten, het kost te veel en de afbreukrisicos zijn te groot.

Afgesproken is ook dat de documentaire informatievoorziening wordt versterkt. Post- en archiefstukken gaan zoveel mogelijk gedigitaliseerd worden. Ook de routing en archivering zal digitaal worden bijgehouden. De gemeente gaat daarvoor werken met DIVA, een elektronisch documentair informatiesysteem. Hiervoor loopt op dit moment een Europese aanbesteding. DIVA zal de komende jaren zijn beslag krijgen. Geleidelijk gaat Gouda over van papieren naar digitale informatie.

Het onderzoek naar de mogelijke uitbesteding van post- en archiefzaken past binnen OptimaForma, het project waarmee de gemeente beter en efficiënter wil gaan werken en uitvoerende taken zoveel mogelijk uitbesteden. De gemeente wil met OptimaForma vanaf 2008 jaarlijks in totaal meer dan 13 miljoen euro bezuinigen.

De Ondernemingsraad moet nog over dit besluit van BenW adviseren.


-- einde bericht --

Voer hier de berichttekst in