AutoRai

Première Volkswagen concept T op AutoRAI 2005

(9-2-2005)
Volkswagen presenteert op de Amsterdam AutoRAI de concept T, een combinatie van SUV en sportwagen. Met dit studiemodel kijkt Volkswagen in de toekomst door een nieuw segment te verkennen: dat van de Offroad Coupé.
De concept T is de ontbrekende schakel tussen sportwagens SUVâs. Hij combineert hoge prestaties op verharde wegen met de veelzijdigheid en aandrijftechniek die het mogelijk maken om ook in het terrein goed uit de voeten te kunnen. Door deze twee werelden die onverenigbaar leken toch bij elkaar te brengen, biedt het met vleugeldeuren uitgeruste studiemodel een nieuw soort rijplezier. Dankzij een V6 met een vermogen van 177 kW (241 pk), de 4MOTION vierwielaandrijving en de en automatische versnellingsbak (Tiptronic) zijn de prestaties van de concept T van hoog niveau: zo accelereert hij in 6,9 seconden van 0-100 km/h en de topsnelheid is elektronisch afgeregeld op 230 km/h.

Avant-gardistisch uiterlijk
Zowel in technisch als in stilistisch opzicht zijn de vleugeldeuren het meest opvallende aspect van het koetswerk van de concept T. Bij het openen bewegen ze recht omhoog en tegelijkertijd iets naar buiten waardoor zowel de in- als de uitstap bijzonder makkelijk is. Daarbij hebben de vleugeldeuren relatief weinig ruimte nodig om ze te kunnen openen. Een ander opvallend kenmerk van de concept T, is het T-Bar-dak. De constructie daarvan maakt het mogelijk om zonder noemenswaardige inspanning de twee dakhelften te verwijderen en zodoende grotendeels open te rijden zonder concessie te doen aan de veiligheid. Het achterste gedeelte van het dak met daarin de achterklep, is uitgevoerd als een afneembare hardtop waardoor de sensatie van open rijden nog verder kan worden versterkt.

Avant-gardistisch interieur
Het interieur van de concept T is sportief en puristisch. Dat uit zich onder andere in de ergonomische Aluminium-Flex-sportstoelen en het multifunctionele stuurwiel, maar ook door de toepassing van een bekledingsmateriaal van zachte kunststof met een satijnachtige structuur die wordt gebruikt op het dashboard, de deuren en de stoelen. Uiteraard is de concept T ook vooruitstrevend als het gaat om gebruiksmogelijkheden. Hij is te gebruiken als tweezitter of als 2+2. In de tweezitterconfiguratie bevindt het reservewiel zich achterin en is er ruimte voor bagage. Als het reservewiel wordt verwijderd, ontstaat er ruimte voor de tweede zitrij. Alle noodzakelijke cockpitinformatie wordt via een head-up display op de voorruit geprojecteerd. Daarnaast beschikt de concept T over een PMG (Personal Mobility Gateway) â een draadloos gestuurde communicatie-unit die lijkt op die van een PDA-computer. Via de PMG kunnen bestuurder en passagier hun persoonlijke voorkeuren voor bijvoorbeeld de airconditioning en de zitpositie instellen, maar daarnaast is de unit ook buiten de concept T te gebruiken als mobiele telefoon, snelle internetverbinding, navigatiesysteem en mp3-speler.