Première Volkswagen concept T op AutoRAI 2005
(9-2-2005)
Volkswagen presenteert op de Amsterdam AutoRAI de concept T, een
combinatie van SUV en sportwagen. Met dit studiemodel kijkt Volkswagen
in de toekomst door een nieuw segment te verkennen: dat van de Offroad
Coupé.
De concept T is de ontbrekende schakel tussen sportwagens SUVâs. Hij
combineert hoge prestaties op verharde wegen met de veelzijdigheid en
aandrijftechniek die het mogelijk maken om ook in het terrein goed uit
de voeten te kunnen. Door deze twee werelden die onverenigbaar leken
toch bij elkaar te brengen, biedt het met vleugeldeuren uitgeruste
studiemodel een nieuw soort rijplezier. Dankzij een V6 met een
vermogen van 177 kW (241 pk), de 4MOTION vierwielaandrijving en de en
automatische versnellingsbak (Tiptronic) zijn de prestaties van de
concept T van hoog niveau: zo accelereert hij in 6,9 seconden van
0-100 km/h en de topsnelheid is elektronisch afgeregeld op 230 km/h.
Avant-gardistisch uiterlijk
Zowel in technisch als in stilistisch opzicht zijn de vleugeldeuren
het meest opvallende aspect van het koetswerk van de concept T. Bij
het openen bewegen ze recht omhoog en tegelijkertijd iets naar buiten
waardoor zowel de in- als de uitstap bijzonder makkelijk is. Daarbij
hebben de vleugeldeuren relatief weinig ruimte nodig om ze te kunnen
openen. Een ander opvallend kenmerk van de concept T, is het
T-Bar-dak. De constructie daarvan maakt het mogelijk om zonder
noemenswaardige inspanning de twee dakhelften te verwijderen en
zodoende grotendeels open te rijden zonder concessie te doen aan de
veiligheid. Het achterste gedeelte van het dak met daarin de
achterklep, is uitgevoerd als een afneembare hardtop waardoor de
sensatie van open rijden nog verder kan worden versterkt.
Avant-gardistisch interieur
Het interieur van de concept T is sportief en puristisch. Dat uit zich
onder andere in de ergonomische Aluminium-Flex-sportstoelen en het
multifunctionele stuurwiel, maar ook door de toepassing van een
bekledingsmateriaal van zachte kunststof met een satijnachtige
structuur die wordt gebruikt op het dashboard, de deuren en de
stoelen. Uiteraard is de concept T ook vooruitstrevend als het gaat om
gebruiksmogelijkheden. Hij is te gebruiken als tweezitter of als 2+2.
In de tweezitterconfiguratie bevindt het reservewiel zich achterin en
is er ruimte voor bagage. Als het reservewiel wordt verwijderd,
ontstaat er ruimte voor de tweede zitrij. Alle noodzakelijke
cockpitinformatie wordt via een head-up display op de voorruit
geprojecteerd. Daarnaast beschikt de concept T over een PMG (Personal
Mobility Gateway) â een draadloos gestuurde communicatie-unit die
lijkt op die van een PDA-computer. Via de PMG kunnen bestuurder en
passagier hun persoonlijke voorkeuren voor bijvoorbeeld de
airconditioning en de zitpositie instellen, maar daarnaast is de unit
ook buiten de concept T te gebruiken als mobiele telefoon, snelle
internetverbinding, navigatiesysteem en mp3-speler.
AutoRai