AutoRai

Ruimtelijk debuut Golf Plus

(9-2-2005)
De AutoRAI 2005 staat bij Volkswagen voor een belangrijk deel in het teken van het debuut van de Golf Plus. Met deze auto boort Volkswagen het segment tussen hatchback en MPV aan. Het koetswerk van de Golf Plus is hoger dan dat van de normale Golf en dat levert een ongekend ruim en veelzijdig interieur op.

En daarom wordt de auto in Amsterdam op een bijzondere manier gepresenteerd.

Omdat het verschil met een ânormaleâ Golf hem vooral in het extra hoge dak zit, is er het Golf Plus Spel. Dat werkt zo: op de stand staat een Golf Plus zonder dak. Het dak is er wel, maar hangt boven de auto aan een grote magneet. Het is aan de bezoekers om dat dak met behulp van een hefarm op precies de juiste hoogte te hangen. Uiteraard zijn daar leuke prijzen bij te winnen.

Daarnaast wordt de Volkswagen-stand âbemandâ door levende crashtest dummies. Deze vallen ook op door hun enorme pruiken â dit om aan te geven dat daar in de Golf Plus meer dan voldoende ruimte voor aanwezig is (de totale interieurhoogte bedraagt 1 meter). Bezoekers van de Volkswagen-stand mogen bovendien gratis op de foto met deze dummies â de resultaten zijn terug te zien via www.volkswagen.nl.

Plaats in het gamma
De Golf Plus is herkenbaar als Golf, maar heeft tegelijkertijd een groot aantal unieke kenmerken zoals de karakteristieke grille, de LED-achterlichten en de grote achterklep. Hij plaatst zich in het Volkswagen-gamma precies tussen de hatchback-uitvoeringen van de Golf en de Midi-MPV Touran. Daarmee is de auto bijzonder geschikt voor gezinnen die wel behoefte hebben aan extra ruimte, maar waarvoor een MPV te groot is. De Golf Plus is gebaseerd op de succesvolle nieuwe Golf waarvan hij zich vooral door zijn grotere hoogte (+ 9,5 cm) onderscheidt. Mede daardoor ontstaat een uitermate ruim en veelzijdig interieur.

Multifunctionele vijfzitter
In het interieur van de Golf Plus is plaats voor vijf volwassenen en hun bagage. De bestuurder en bijrijder hebben een vrij hoge zitpositie en dat komt het uitzicht op de weg zeer ten goede.

Tekenend voor de veelzijdigheid van de auto, is de mogelijkheid tot het verschuiven van de achterbank. Als er even âietsâ meer bagageruimte nodig is, kan de bank 16 centimeter naar voren schuiven. Daardoor is de bagageruimte te variëren van 395-505 liter. Als maximale bagageruimte vereist is, kan de achterbank in twee ongelijke delen worden neergeklapt. Het klapmechanisme zorgt er daarbij voor dat zodra de leuningen worden neergeklapt, de zittingen ook automatisch naar beneden gaan. Daarna is de laadvloer vrijwel volkomen vlak en bedraagt het maximale laadvolume liefst 1.450 liter. Met de achterbank in de normale stand, beschikt de Golf Plus over een in hoogte verstelbare en in twee posities te vergrendelen laadvloer. Daardoor kan voor vrijwel elk object een bagageruimte op maat worden gecreëerd. Daarnaast beschikt de Golf Plus over een veelheid aan opbergvakken (maximaal 43) en is er de mogelijkheid om de leuning van de middelste zitplaats apart neer te klappen. Daardoor ontstaat niet alleen een tafeltje met bekerhouders, maar tevens de mogelijkheid om langere voorwerpen als skiâs te vervoeren.

Uitvoeringen
De Golf Plus is leverbaar in drie uitvoeringen: Trendline, Comfortline en Sportline. Hoewel de Trendline het basisniveau vormt, is de bijbehorende uitrusting al zeer compleet. Tot het standaardpakket behoren onder andere zes airbags, ABS, crashactieve hoofdsteunen, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, elektrische bediening van de buitenspiegels (inclusief verwarming) en de ramen voor en achter, achterlichten met LED-techniek, elektromechanische stuurbekrachtiging (Servotronic) en de verschuifbare en deelbare achterbank.

De Comfortline voegt aan dit alles onder meer de volgende zaken toe: 15 inch lichtmetalen velgen, halfautomatische airconditioning (Climatic), comfortstoelen vóór (inclusief lendensteun), een variabele laadbodem, klaptafeltjes aan de achterzijde van de voorstoelen, cruisecontrol en een boordcomputer.

De Sportline heeft ook de Trendline als basis en voegt daar onder andere dit aan toe: 16 inch lichtmetalen velgen, halfautomatische airconditioning (Climatic), sportonderstel, sportstoelen vóór, een leder stuurwiel , klaptafeltjes aan de achterzijde van de voorstoelen, cruisecontrol en een boordcomputer.

Motoren
Voor de Golf Plus zijn in eerste instantie vier motoren beschikbaar: twee benzine krachtbronnen en twee diesels. De basis van de benzinemotoren wordt gevormd door de 1.4 16V met 55 kW/75 pk, die uitsluitend in combinatie met het Trendline uitrustingsniveau beschikbaar is. De 1.6 FSI heeft directe benzine-injectie en levert mede daardoor een vermogen van 85 kW/115 pk. Deze motor is verkrijgbaar in combinatie met alle drie uitrustingsniveaus. Het benzinemotorengamma wordt op korte termijn uitgebreid met een 1.4 FSI 66 kW/90 pk, een 1.6 met 75 kW/102 pk en een 2.0 FSI met 110 kW/150 pk.

Het dieselgamma begint met de 1.9 TDI met pompverstuivertechniek en 77 kW/105 pk. Deze motor is evenals de 2.0 TDI (103kW/140 pk) leverbaar in combinatie met alle drie de uitrustingsniveaus. In de loop van 2005 wordt het programma aangevuld met een 1.9 TDI met 66 kW/90 pk. Afhankelijk van de motorisering zijn alle modellen standaard voorzien van een handgeschakelde vijf- of zesversnellingsbak. De krachtigste benzine- en dieselmodellen zijn optioneel leverbaar met respectievelijk Tiptronic (automatische zesversnellingsbak) en DSG (Direct Shift Box) met dubbele koppeling.

Plus-aanbieding
Ter gelegenheid van de komst van de Golf Plus, heeft Volkswagen Financiële Diensten een speciaal Plus-aanbod voor zowel verzekering als financiering. Alle Golf Plus-berijders ontvangen het eerste jaar extra korting op de Volkswagen Pluspolis - een autoverzekering met 24 maanden nieuwwaarderegeling, altijd vervangend vervoer en een schadeverzekering voor inzittenden. Om de aanschaf van de nieuwe Golf Plus nog makkelijker te maken, heeft Volkswagen Financiële Diensten tevens een zeer aantrekkelijk financieringsaanbod.