Ruimtelijk debuut Golf Plus
(9-2-2005)
De AutoRAI 2005 staat bij Volkswagen voor een belangrijk deel in het
teken van het debuut van de Golf Plus. Met deze auto boort Volkswagen
het segment tussen hatchback en MPV aan. Het koetswerk van de Golf
Plus is hoger dan dat van de normale Golf en dat levert een ongekend
ruim en veelzijdig interieur op.
En daarom wordt de auto in Amsterdam op een bijzondere manier
gepresenteerd.
Omdat het verschil met een ânormaleâ Golf hem vooral in het extra hoge
dak zit, is er het Golf Plus Spel. Dat werkt zo: op de stand staat een
Golf Plus zonder dak. Het dak is er wel, maar hangt boven de auto aan
een grote magneet. Het is aan de bezoekers om dat dak met behulp van
een hefarm op precies de juiste hoogte te hangen. Uiteraard zijn daar
leuke prijzen bij te winnen.
Daarnaast wordt de Volkswagen-stand âbemandâ door levende crashtest
dummies. Deze vallen ook op door hun enorme pruiken â dit om aan te
geven dat daar in de Golf Plus meer dan voldoende ruimte voor aanwezig
is (de totale interieurhoogte bedraagt 1 meter). Bezoekers van de
Volkswagen-stand mogen bovendien gratis op de foto met deze dummies â
de resultaten zijn terug te zien via www.volkswagen.nl.
Plaats in het gamma
De Golf Plus is herkenbaar als Golf, maar heeft tegelijkertijd een
groot aantal unieke kenmerken zoals de karakteristieke grille, de
LED-achterlichten en de grote achterklep. Hij plaatst zich in het
Volkswagen-gamma precies tussen de hatchback-uitvoeringen van de Golf
en de Midi-MPV Touran. Daarmee is de auto bijzonder geschikt voor
gezinnen die wel behoefte hebben aan extra ruimte, maar waarvoor een
MPV te groot is. De Golf Plus is gebaseerd op de succesvolle nieuwe
Golf waarvan hij zich vooral door zijn grotere hoogte (+ 9,5 cm)
onderscheidt. Mede daardoor ontstaat een uitermate ruim en veelzijdig
interieur.
Multifunctionele vijfzitter
In het interieur van de Golf Plus is plaats voor vijf volwassenen en
hun bagage. De bestuurder en bijrijder hebben een vrij hoge zitpositie
en dat komt het uitzicht op de weg zeer ten goede.
Tekenend voor de veelzijdigheid van de auto, is de mogelijkheid tot
het verschuiven van de achterbank. Als er even âietsâ meer
bagageruimte nodig is, kan de bank 16 centimeter naar voren schuiven.
Daardoor is de bagageruimte te variëren van 395-505 liter. Als
maximale bagageruimte vereist is, kan de achterbank in twee ongelijke
delen worden neergeklapt. Het klapmechanisme zorgt er daarbij voor dat
zodra de leuningen worden neergeklapt, de zittingen ook automatisch
naar beneden gaan. Daarna is de laadvloer vrijwel volkomen vlak en
bedraagt het maximale laadvolume liefst 1.450 liter. Met de achterbank
in de normale stand, beschikt de Golf Plus over een in hoogte
verstelbare en in twee posities te vergrendelen laadvloer. Daardoor
kan voor vrijwel elk object een bagageruimte op maat worden
gecreëerd. Daarnaast beschikt de Golf Plus over een veelheid aan
opbergvakken (maximaal 43) en is er de mogelijkheid om de leuning van
de middelste zitplaats apart neer te klappen. Daardoor ontstaat niet
alleen een tafeltje met bekerhouders, maar tevens de mogelijkheid om
langere voorwerpen als skiâs te vervoeren.
Uitvoeringen
De Golf Plus is leverbaar in drie uitvoeringen: Trendline, Comfortline
en Sportline. Hoewel de Trendline het basisniveau vormt, is de
bijbehorende uitrusting al zeer compleet. Tot het standaardpakket
behoren onder andere zes airbags, ABS, crashactieve hoofdsteunen,
centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, elektrische
bediening van de buitenspiegels (inclusief verwarming) en de ramen
voor en achter, achterlichten met LED-techniek, elektromechanische
stuurbekrachtiging (Servotronic) en de verschuifbare en deelbare
achterbank.
De Comfortline voegt aan dit alles onder meer de volgende zaken toe:
15 inch lichtmetalen velgen, halfautomatische airconditioning
(Climatic), comfortstoelen vóór (inclusief lendensteun), een
variabele laadbodem, klaptafeltjes aan de achterzijde van de
voorstoelen, cruisecontrol en een boordcomputer.
De Sportline heeft ook de Trendline als basis en voegt daar onder
andere dit aan toe: 16 inch lichtmetalen velgen, halfautomatische
airconditioning (Climatic), sportonderstel, sportstoelen vóór, een
leder stuurwiel , klaptafeltjes aan de achterzijde van de voorstoelen,
cruisecontrol en een boordcomputer.
Motoren
Voor de Golf Plus zijn in eerste instantie vier motoren beschikbaar:
twee benzine krachtbronnen en twee diesels. De basis van de
benzinemotoren wordt gevormd door de 1.4 16V met 55 kW/75 pk, die
uitsluitend in combinatie met het Trendline uitrustingsniveau
beschikbaar is. De 1.6 FSI heeft directe benzine-injectie en levert
mede daardoor een vermogen van 85 kW/115 pk. Deze motor is
verkrijgbaar in combinatie met alle drie uitrustingsniveaus. Het
benzinemotorengamma wordt op korte termijn uitgebreid met een 1.4 FSI
66 kW/90 pk, een 1.6 met 75 kW/102 pk en een 2.0 FSI met 110 kW/150
pk.
Het dieselgamma begint met de 1.9 TDI met pompverstuivertechniek en 77
kW/105 pk. Deze motor is evenals de 2.0 TDI (103kW/140 pk) leverbaar
in combinatie met alle drie de uitrustingsniveaus. In de loop van 2005
wordt het programma aangevuld met een 1.9 TDI met 66 kW/90 pk.
Afhankelijk van de motorisering zijn alle modellen standaard voorzien
van een handgeschakelde vijf- of zesversnellingsbak. De krachtigste
benzine- en dieselmodellen zijn optioneel leverbaar met
respectievelijk Tiptronic (automatische zesversnellingsbak) en DSG
(Direct Shift Box) met dubbele koppeling.
Plus-aanbieding
Ter gelegenheid van de komst van de Golf Plus, heeft Volkswagen
Financiële Diensten een speciaal Plus-aanbod voor zowel verzekering
als financiering. Alle Golf Plus-berijders ontvangen het eerste jaar
extra korting op de Volkswagen Pluspolis - een autoverzekering met 24
maanden nieuwwaarderegeling, altijd vervangend vervoer en een
schadeverzekering voor inzittenden. Om de aanschaf van de nieuwe Golf
Plus nog makkelijker te maken, heeft Volkswagen Financiële Diensten
tevens een zeer aantrekkelijk financieringsaanbod.
AutoRai