Gemeente Woudenberg


2005-015 Start Kwaliteitsmeting Woudenberg

WOUDENBERG, 9 februari 2005
De gemeente Woudenberg onderzoekt in de periode februari-juni 2005 het kwaliteitsniveau van het bestuur en het functioneren van de gemeentelijke overheid. Woudenberg maakt hiervoor gebruik van de Kwaliteitsmeting Utrechts Bestuur, opgesteld door de provincie Utrecht. Een projectteam, bestaande uit vertegenwoordigers van de gemeente Woudenberg en de provincie Utrecht, begeleidt het proces.

Het doel van de Kwaliteitsmeting Utrechts Bestuur is om inzicht te krijgen in het gemeentelijk functioneren en uitzicht te krijgen op de versterking van dit functioneren. Het resultaat van de kwaliteitsmeting is een vertrekpunt voor een gesprek met de provincie Utrecht over het eigen functioneren en over de beste strategie om dit functioneren te versterken. Het gaat daarbij kort gezegd om het vinden van evenwicht tussen het kunnen (de kwaliteit van het functioneren) en het willen (de ambities).

Wat wordt er gemeten?
De Kwaliteitsmeting Utrechts Bestuur onderzoekt vier verschillende rollen van de gemeente:


1. De gemeente als bestuur
De gemeente als bestuur behartigt zorgvuldig de belangen van het grondgebied en van haar inwoners. Een goede verbinding tussen het lokale bestuur en de eigen gemeenschap is daarbij belangrijk. De kwaliteitsmeting richt zich bij deze rol op de relatie burger-bestuur, op de mate van betrokkenheid en participatie van de burgers bij het bestuur en op de toegankelijkheid van de gemeente en het wegen van de diverse belangen.


2. De gemeente als publieke dienstverlener
De gemeente fungeert als publieke dienstverlener als zij specifieke diensten en/of goederen aanbiedt of produceert. Hierbij kan worden gedacht aan het verstrekken van paspoorten, het verlenen van vergunningen en dergelijke. Maar ook het (soms samen met bewoners) maken van een nieuw wijkverkeersplan. Daarbij ontmoet de gemeente de inwoners op twee manieren: als participant en als klant. De kwaliteitsmeting richt zich in deze rol op de mate van kwetsbaarheid en het strategisch vermogen van de organisatie, op de professionaliteit en het samenspel tussen bestuur, politiek en het gemeentelijk apparaat en op de mate van vraag- en klantgericht werken.


3. De gemeente als onderdeel van het bestuurlijk bestel Er zijn meer overheidslagen en instanties dan alleen de gemeente. De gemeente Woudenberg heeft veel met deze overheden te maken en moet in die wisselwerking optreden als behartiger van de eigen, lokale, belangen. Maar van de gemeente wordt óók verwacht, dat zij ruimer denkt en een bijdrage levert aan de realisering van (boven)regionale problemen.
De kwaliteitsmeting brengt in dit verband in kaart hoe de intergemeentelijke samenwerking gestalte krijgt, de positie van de gemeente Woudenberg ten opzichte van andere bestuurslagen en de exerne oriëntatie en belangenbehartiging.


4. De gemeente als vernieuwende organisatie Is de gemeente creatief en is zij vernieuwend in de manier waarop beleids- en bedrijfsvoering wordt ingevuld en waarop eigen medewerkers perspectieven wordt geboden?
De kwaliteitsmeting richt zich ten aanzien van dit onderdeel op innovativiteit en veranderingsgezindheid, op de gemeente als werkgever en op de financiële positie van de gemeente.

Wie worden bij het onderzoek betrokken?
De kwaliteitsmeting wordt in verschillende stappen uitgevoerd. De eerste fase bestaat uit het raadplegen van diverse bronnen: beleidsdocumenten (zoals de Toekomstvisie Woudenberg 2015, het collegeprogramma, de kadernota van de gemeenteraad en de begroting) worden bestudeerd evenals bestaande onderzoeken. Deze informatie levert een profielschets van Woudenberg op. De verwachting is, dat de schets eind februari gereed is.
Daarna vinden vertrouwelijke kwaliteitsdebatten plaats met verschillende groeperingen: het college en de gemeenteraad natuurlijk, maar ook met vertegenwoordigers van de gemeentelijke organisatie, het zogeheten maatschappelijk middenveld en met medeoverheden. De debatten staan onder leiding van een externe gespreksleider.

Worden de inwoners van Woudenberg ook betrokken bij deze debatten? De gemeente Woudenberg vindt het belangrijk, dat iedereen op tijd en volledig wordt geïnformeerd over de start, het verloop en de uitkomsten van deze Kwaliteitsmeting Utrechts Bestuur. Dat betekent, dat in de komende periode op verschillende manieren over dit proces wordt gecommuniceerd. De inwoners worden voor déze meting niet rechtstreeks benaderd, omdat zij immers door middel van de gemeenteraad (de volksvertegenwoordigers) en het zogenoemde maatschappelijk middenveld worden vertegenwoordigd. Daarnaast worden de uitkomsten van de Kwaliteitsmonitor Woudenberg, het klanttevredenheidsonderzoek uit 2004, meegenomen in de discussie.

De resultaten van de onderzoeken en de kwaliteitsdebatten vormen de inbreng voor een kwaliteitsrapport. Over dit rapport wordt door het college van burgemeester en wethouders en de verantwoordelijk gedeputeerde van gedachten gewisseld. De uitkomst van dát gesprek is een voorstel voor een verbeterstrategie, dat aan de gemeenteraad wordt voorgelegd. De gemeenteraad van Woudenberg neemt daarover op donderdag 30 juni 2005 een besluit.

Wordt Woudenberg samengevoegd met Scherpenzeel en Renswoude? In de afgelopen periode is vaak ten onrechte gezegd en geschreven, dat deze meting de eerste stap op weg naar een herindeling is. Dat is dus níet het geval. De kwaliteitsmeting staat op zichzelf en is niet bedoeld als eerste opstap op weg naar één bijvoorbeeld RSW-gemeente. De kwaliteitsmeting is alleen bedoeld om antwoord te geven op de vraag: Kan de gemeente Woudenberg op dit moment en in de nabije toekomst uitvoeren wat zij wil? Op deze vraag zijn vier antwoorden mogelijk; de zogenoemde verbeterstrategieën. We zetten ze hierbij op een rij:


1. Consolideren
Het kunnen en het willen van de gemeente Woudenberg zijn in balans. Wel moet de vraag worden gesteld, wat nodig is om dit zo te houden.
2. Investeren
Het kunnen en het willen zijn niet in balans. Óf de lokale ambities moeten worden bijgesteld, óf er moet worden geïnvesteerd in de gemeentelijke roluitoefening.

3. Samenwerken
Het kunnen en het willen zijn niet in balans. Het is efficiënter om samenwerking met andere gemeenten of de provincie te zoeken dan om lokale investeringen te plegen om de balans in evenwicht te brengen.
4. Fuseren
Het kunnen en het willen zijn niet in balans. De disbalans komt tot uiting op een groot deel van het gemeentelijk functioneren. Lokale investeringen en samenwerking bieden in ieder geval géén duurzame oplossingen.

Communicatie over de Kwaliteitsmeting Utrechts Bestuur De gemeente Woudenberg communiceert de komende periode regelmatig over de voortgang van deze Kwaliteitsmeting Utrechts Bestuur. Dat gebeurt in ieder geval door middel van informatie op de informatiepagina in De Woudenberger en de internetsite www.woudenberg.net (Gemeentehuis / Toekomst Woudenberg).

Meer informatie
Meer informatie over de Kwaliteitsmeting Utrechts Bestuur is te verkrijgen bij:
H. Versteeg (Provincie Utrecht): T 030-2583364 P.C. van Esseveld (Gemeente Woudenberg): T 033-2869196 Laatst gewijzigd op 09/02/2005