Gemeente Woudenberg
2005-015 Start Kwaliteitsmeting Woudenberg
WOUDENBERG, 9 februari 2005
De gemeente Woudenberg onderzoekt in de periode februari-juni 2005 het
kwaliteitsniveau van het bestuur en het functioneren van de
gemeentelijke overheid. Woudenberg maakt hiervoor gebruik van de
Kwaliteitsmeting Utrechts Bestuur, opgesteld door de provincie
Utrecht. Een projectteam, bestaande uit vertegenwoordigers van de
gemeente Woudenberg en de provincie Utrecht, begeleidt het proces.
Het doel van de Kwaliteitsmeting Utrechts Bestuur is om inzicht te
krijgen in het gemeentelijk functioneren en uitzicht te krijgen op de
versterking van dit functioneren. Het resultaat van de
kwaliteitsmeting is een vertrekpunt voor een gesprek met de provincie
Utrecht over het eigen functioneren en over de beste strategie om dit
functioneren te versterken. Het gaat daarbij kort gezegd om het vinden
van evenwicht tussen het kunnen (de kwaliteit van het functioneren) en
het willen (de ambities).
Wat wordt er gemeten?
De Kwaliteitsmeting Utrechts Bestuur onderzoekt vier verschillende
rollen van de gemeente:
1. De gemeente als bestuur
De gemeente als bestuur behartigt zorgvuldig de belangen van het
grondgebied en van haar inwoners. Een goede verbinding tussen het
lokale bestuur en de eigen gemeenschap is daarbij belangrijk.
De kwaliteitsmeting richt zich bij deze rol op de relatie
burger-bestuur, op de mate van betrokkenheid en participatie van de
burgers bij het bestuur en op de toegankelijkheid van de gemeente en
het wegen van de diverse belangen.
2. De gemeente als publieke dienstverlener
De gemeente fungeert als publieke dienstverlener als zij specifieke
diensten en/of goederen aanbiedt of produceert. Hierbij kan worden
gedacht aan het verstrekken van paspoorten, het verlenen van
vergunningen en dergelijke. Maar ook het (soms samen met bewoners)
maken van een nieuw wijkverkeersplan. Daarbij ontmoet de gemeente de
inwoners op twee manieren: als participant en als klant.
De kwaliteitsmeting richt zich in deze rol op de mate van
kwetsbaarheid en het strategisch vermogen van de organisatie, op de
professionaliteit en het samenspel tussen bestuur, politiek en het
gemeentelijk apparaat en op de mate van vraag- en klantgericht werken.
3. De gemeente als onderdeel van het bestuurlijk bestel
Er zijn meer overheidslagen en instanties dan alleen de gemeente. De
gemeente Woudenberg heeft veel met deze overheden te maken en moet in
die wisselwerking optreden als behartiger van de eigen, lokale,
belangen. Maar van de gemeente wordt óók verwacht, dat zij ruimer
denkt en een bijdrage levert aan de realisering van (boven)regionale
problemen.
De kwaliteitsmeting brengt in dit verband in kaart hoe de
intergemeentelijke samenwerking gestalte krijgt, de positie van de
gemeente Woudenberg ten opzichte van andere bestuurslagen en de exerne
oriëntatie en belangenbehartiging.
4. De gemeente als vernieuwende organisatie
Is de gemeente creatief en is zij vernieuwend in de manier waarop
beleids- en bedrijfsvoering wordt ingevuld en waarop eigen medewerkers
perspectieven wordt geboden?
De kwaliteitsmeting richt zich ten aanzien van dit onderdeel op
innovativiteit en veranderingsgezindheid, op de gemeente als werkgever
en op de financiële positie van de gemeente.
Wie worden bij het onderzoek betrokken?
De kwaliteitsmeting wordt in verschillende stappen uitgevoerd. De
eerste fase bestaat uit het raadplegen van diverse bronnen:
beleidsdocumenten (zoals de Toekomstvisie Woudenberg 2015, het
collegeprogramma, de kadernota van de gemeenteraad en de begroting)
worden bestudeerd evenals bestaande onderzoeken. Deze informatie
levert een profielschets van Woudenberg op. De verwachting is, dat de
schets eind februari gereed is.
Daarna vinden vertrouwelijke kwaliteitsdebatten plaats met
verschillende groeperingen: het college en de gemeenteraad natuurlijk,
maar ook met vertegenwoordigers van de gemeentelijke organisatie, het
zogeheten maatschappelijk middenveld en met medeoverheden. De debatten
staan onder leiding van een externe gespreksleider.
Worden de inwoners van Woudenberg ook betrokken bij deze debatten?
De gemeente Woudenberg vindt het belangrijk, dat iedereen op tijd en
volledig wordt geïnformeerd over de start, het verloop en de
uitkomsten van deze Kwaliteitsmeting Utrechts Bestuur. Dat betekent,
dat in de komende periode op verschillende manieren over dit proces
wordt gecommuniceerd. De inwoners worden voor déze meting niet
rechtstreeks benaderd, omdat zij immers door middel van de
gemeenteraad (de volksvertegenwoordigers) en het zogenoemde
maatschappelijk middenveld worden vertegenwoordigd. Daarnaast worden
de uitkomsten van de Kwaliteitsmonitor Woudenberg, het
klanttevredenheidsonderzoek uit 2004, meegenomen in de discussie.
De resultaten van de onderzoeken en de kwaliteitsdebatten vormen de
inbreng voor een kwaliteitsrapport. Over dit rapport wordt door het
college van burgemeester en wethouders en de verantwoordelijk
gedeputeerde van gedachten gewisseld. De uitkomst van dát gesprek is
een voorstel voor een verbeterstrategie, dat aan de gemeenteraad wordt
voorgelegd. De gemeenteraad van Woudenberg neemt daarover op donderdag
30 juni 2005 een besluit.
Wordt Woudenberg samengevoegd met Scherpenzeel en Renswoude?
In de afgelopen periode is vaak ten onrechte gezegd en geschreven, dat
deze meting de eerste stap op weg naar een herindeling is. Dat is dus
níet het geval. De kwaliteitsmeting staat op zichzelf en is niet
bedoeld als eerste opstap op weg naar één bijvoorbeeld RSW-gemeente.
De kwaliteitsmeting is alleen bedoeld om antwoord te geven op de
vraag: Kan de gemeente Woudenberg op dit moment en in de nabije
toekomst uitvoeren wat zij wil? Op deze vraag zijn vier antwoorden
mogelijk; de zogenoemde verbeterstrategieën. We zetten ze hierbij op
een rij:
1. Consolideren
Het kunnen en het willen van de gemeente Woudenberg zijn in balans.
Wel moet de vraag worden gesteld, wat nodig is om dit zo te houden.
2. Investeren
Het kunnen en het willen zijn niet in balans. Óf de lokale ambities
moeten worden bijgesteld, óf er moet worden geïnvesteerd in de
gemeentelijke roluitoefening.
3. Samenwerken
Het kunnen en het willen zijn niet in balans. Het is efficiënter om
samenwerking met andere gemeenten of de provincie te zoeken dan om
lokale investeringen te plegen om de balans in evenwicht te brengen.
4. Fuseren
Het kunnen en het willen zijn niet in balans. De disbalans komt tot
uiting op een groot deel van het gemeentelijk functioneren. Lokale
investeringen en samenwerking bieden in ieder geval géén duurzame
oplossingen.
Communicatie over de Kwaliteitsmeting Utrechts Bestuur
De gemeente Woudenberg communiceert de komende periode regelmatig over
de voortgang van deze Kwaliteitsmeting Utrechts Bestuur. Dat gebeurt
in ieder geval door middel van informatie op de informatiepagina in De
Woudenberger en de internetsite www.woudenberg.net (Gemeentehuis /
Toekomst Woudenberg).
Meer informatie
Meer informatie over de Kwaliteitsmeting Utrechts Bestuur is te
verkrijgen bij:
H. Versteeg (Provincie Utrecht): T 030-2583364
P.C. van Esseveld (Gemeente Woudenberg): T 033-2869196
Laatst gewijzigd op 09/02/2005