www.prv-overijssel.nl
De fractie van het CDA Postadres
t.a.v. de heer R.G.M. Koopman Provincie Overijssel
Thomas de Keyserstraat 212 Postbus 10078
7545 BM Enschede 8000 GB Zwolle
Telefoon 038 425 25 25
Telefax 038 425 48 03
Uw kenmerk Uw brief Ons kenmerk Datum
28-01-2005 BA 2005/322 02 2005
Bijlagen Doorkiesnummer Inlichtingen bij
425 12 96 B.G. van den Berg
Onderwerp
Schriftelijke vragen ex art. 39 RvO
Top-Craft bv.
De fracties van het CDA en de PvdA hebben vragen gesteld over de ontwikkelingen bij Top-Craft bv. in
Oldenzaal. De vragen en de onze antwoorden daarop luiden als volgt:
1. Wat is de mening van het College van Gedeputeerde Staten over het opheffen van de
gemeenschappelijke regeling (WOT) en welke consequenties heeft die voor de
personeelsleden (zowel voor de WVS-medewerkers als voor de werknemers van Top
Craft)?
Antwoord:
Voorzover ons op dit moment bekend, is het opheffen van de gemeenschappelijke regeling nog
niet in beeld. Zoals u bekend zal zijn is Top-Craft bv. een (geprivatiseerde) verzelfstandigde
uitvoeringsorganisatie van de gemeenschappelijke regeling Werkvoorzieningschap Oost Twente
(WOT). Bestuurlijk is het daarbij zo geregeld dat het algemeen bestuur van het WOT bestaat
uit 2 leden van elk college van burgemeester en wethouders van de deelnemende gemeenten
(Dinkelland, Losser en Oldenzaal). Het algemeen bestuur van het WOT vertegenwoordigt de
algemene vergadering van aandeelhouders van Top-Craft bv. Top-Craft bv. heeft een raad van
commissarissen. De commissarissen worden benoemd, geschorst en ontslagen door de
algemene vergadering van aandeelhouders. De algemene vergadering van aandeelhouders
benoemt de bestuurder (directeur) van Top-Craft bv.
Naar wij hebben begrepen speelt op dit moment een `liquidatie' van Top-Craft bv. Een
liquidatie van Top-Craft bv. kán leiden tot een opheffing van de gemeenschappelijke regeling
WOT, maar niet onmogelijk is dat het WOT een nieuwe uitvoeringsorganisatie in het leven
roept. Vooralsnog is dus niet aan te geven welke consequenties een eventuele liquidatie van
Top-Craft bv. heeft voor de gemeenschappelijke regeling.
Ook de consequenties voor de personeelsleden zijn ons niet bekend.
Wel is het zo dat ingevolge artikel 2 van de Wet sociale werkvoorziening "de gemeente er zorg
voor draagt dat zij aan zoveel mogelijk ingezetenen, die blijkens een door de Centrale
organisatie werk en inkomen afgegeven indicatiebeschikking of herindicatiebeschikking,
RABO Zwolle 3973.41.121
Het provinciehuis is vanaf het NS-station bereikbaar: Bezoekadres
met stadsbus lijn 1 richting Berkum, halte provinciehuis Luttenbergstraat 2
Zwolle
2
bedoeld in artikel 11 tot de doelgroep behoren, een dienstbetrekking krachtens
arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht aanbiedt voor het verrichten van arbeid onder
aangepaste omstandigheden".
Bij een eventuele liquidatie van Top-Craft bv. en een eventuele opheffing van het WOT hebben
de deelnemende gemeenten in het WOT (Dinkelland, Losser en Oldenzaal) dus te zorgen voor
vervangende werkgelegenheid van de WSW-werknemers.
Dit geldt niet voor de overige, ambtelijke werknemers van Top-Craft bv.
2. Heeft de provincie van uit wettelijke taken een rol in deze kwestie? Heeft de Provincie op
grond hiervan, of om andere redenen, bemoeienis gehad bij de WOT? Zo ja, vanuit welke rol
en wanneer vonden die bemoeienissen plaats?
Antwoord:
Wij hebben geen wettelijke taak in deze kwestie vanuit WSW-oogpunt.
Wel hebben wij een taak vanuit de Wet gemeenschappelijke regelingen (WGR). Deze wet regelt het
instellen, wijzigen of opheffen van gemeenschappelijke regelingen. Derhalve zijn wij eerst `in beeld'
bij een eventuele opheffing of wijziging van het WOT. Omdat hier geen sprake van is hebben wij
(nog) geen bemoeienis gehad bij het WOT.
Ook verklaart de WGR de financiële toezichtsregels van de Gemeentewet van toepassing op
gemeenschappelijke regelingen. De problemen die zich op dit moment voordoen betreffen de
uitvoeringsorganisatie Top-Craft bv. Met die bv. hebben wij geen bemoeienis omdat het toezicht
zich niet over privaatrechtelijke organisaties uitstrekt; ons toezicht regardeert het WOT. Hiervoor
merkten wij al op dat vooralsnog niet is aan te geven welke consequenties een eventuele liquidatie
van Top-Craft bv. heeft voor de gemeenschappelijke regeling; vandaar dat wij ook vanuit dit oogpunt
(nog) geen bemoeienis hebben gehad bij het WOT.
3. Is de Provincie bereid te kijken of, en zo ja welke rol zij kan vervullen in de
oplossing van de problemen tussen de verschillende partijen?
Antwoord:
De eerstverantwoordelijken in deze zijn de deelnemende gemeenten.
Uiteraard baart de ontstane situatie ook ons zorgen; vandaar dat wij de ontwikkelingen nauwgezet
volgen. Vanuit de gedachte dat het primair een lokale aangelegenheid is, zien wij op dit moment nu
de gemeenten nog volop bezig zijn met hun standpuntbepaling geen mogelijkheden een zinvolle
bijdrage te leveren aan de oplossing van de gerezen problemen.
4. Heeft de Provincie inzicht in de financiële consequenties van het al dan niet
opheffen van de WOT dan wel het sluiten van Top Craft en wat betekent dat
voor de toezichthoudende rol van de provincie op de gemeenten?
Antwoord:
Nee, wij hebben geen inzicht in de financiële consequenties van een eventueel opheffen van het
WOT dan wel liquidatie van Top-Craft bv.
In relatie tot onze toezichthoudende rol op de financiën van de gemeenten betekent dit dat
eventuele verliezen van het WOT voor rekening van de deelnemende gemeenten komt.
5. Is er al contact geweest met de Provincie over het goedkeuren van het
liquidatieplan?
Antwoord:
Nee.
6. Kan het College van Gedeputeerde Staten de Provinciale Staten op de hoogte houden van
de ontwikkelingen bij de WOT (Top Craft) en waar nodig een actieve rol vervullen om het
welzijn van de WVS-medewerkers en de werknemers te garanderen?
Antwoord:
Vanzelfsprekend houden wij u op de hoogte van de ontwikkelingen.
Hiervoor hebben wij al aangegeven dat wij op dit moment niet in de positie verkeren voor een
bemiddelende rol.
3
7. Zijn er nog andere feiten die het College van Gedeputeerde Staten op grond van actieve
informatieplicht aan de Staten wil melden?
Antwoord:
Ook ons gaat de werkgelegenheid van deze kwetsbare groep op de arbeidsmarkt, de
WSW-werknemer, aan; het gaat om werkgelegenheid voor circa 8.000 personen in heel Overijssel.
Wij hebben er dan ook goede kennis van genomen dat de gemeenten Dinkelland, Losser en
Oldenzaal zonodig alles in het werk zullen stellen vervangende werkgelegenheid voor de WSW-
werknemers te zoeken. Overigens zijn die gemeenten hiertoe ook verplicht, gelet op het hiervoor al
aangehaalde artikel 2 van de Wet sociale werkvoorziening.
Tot slot delen wij u nog mede dat wij een afschrift van deze brief zenden aan de leden van Provinciale
Staten.
Gedeputeerde staten van Overijssel,
voorzitter,
secretaris,
Provincie Overijssel