Mobistar
Resultaten 2004: rendabele groei en dividendperspectief
Brussel,
Op het einde van het boekjaar, afgesloten op 31 december 2004, telde
Mobistar 2.845.762 actieve klanten . Dat zijn er 245.581 meer dan het
jaar voordien, of een stijging met 9,4%. Meer dan 80% van de in 2004
verworven klanten zijn abonnees, waardoor Mobistar vandaag meer dan
één miljoen abonnees heeft, of 35% van zijn klantenbestand.
Volgens de schattingen van Mobistar bedraagt de marktpenetratie van de
mobiele telefonie (actieve SIM-kaarten) in België nu bijna 82%,
terwijl het marktaandeel van Mobistar 33,5% bedraagt.
De geconsolideerde omzet stijgt met 16,2% tot 1,347 miljard EUR,
terwijl de omzet van de mobiele activiteit 1,248 miljard EUR bedraagt,
een stijging met 16,5% tegenover het vorige boekjaar. De
fix/data-activiteit vertegenwoordigt een omzet van 103,8 miljoen EUR,
een stijging met 10,2%.
De ARPU (Average Revenue Per User - gemiddelde omzet per klant)
bedraagt gemiddeld 36,64 EUR per actieve klant per maand. Dit is een
stijging met 5% op één jaar.
De EBITDA (Earnings Before Interest, Taxation, Depreciation and
Amortisation - winst vóór interesten, belastingen,
waardeverminderingen en afschrijvingen) bedraagt 558,4 miljoen EUR,
een stijging met 28,5%. De geconsolideerde EBITDA-marge
vertegenwoordigt 43,6% van de omzet uit telefonie, die 1,281 miljard
EUR bedraagt (verkoop van terminals niet inbegrepen), tegenover 39,6%
het jaar voordien. De EBITDA-marge van de mobiele activiteit
vertegenwoordigt 44,1% van de omzet, tegenover 41,9% eind 2003. De
fix/data-activiteit vertoont een EBITDA-marge van 36% van de omzet.
Hoewel Mobistar voor de eerste keer in zijn geschiedenis een belasting
met een effectieve belastingsvoet van 29,4% dient te betalen
(beïnvloed door de gecumuleerde fiscale verliezen die aftrekbaar zijn
van de belastbare winst), blijft de geconsolideerde jaarlijkse
nettowinst van de groep groeien en stijgt het resultaat na belastingen
met 11,2% tot 252,8 miljoen EUR, wat een nettowinst per aandeel van
4,01 EUR betekent.
In de loop van het voorbije boekjaar versnelde Mobistar het
optimaliseringsproces van zijn netwerk, dat al in 2003 van start ging.
De operator investeerde een totaalbedrag van 173,3 miljoen EUR, ofwel
27% meer in vergelijking met de 136 miljoen EUR die tijdens het vorige
boekjaar werden geïnvesteerd.
Dankzij de nieuwe groei van de resultaten kon Mobistar voor het
boekjaar 2004 een geconsolideerde vrije cash flow van 262,6 miljoen
EUR realiseren en daardoor zijn nettoschuld afbouwen tot 144,1 miljoen
EUR op 31 december 2004. Dat is een daling met bijna 65% in
vergelijking met eind 2003.
Rekening houdend met de resultaten van 2004 en met de gunstige
evolutie van de balanstoestand van Mobistar, zal de Raad van Bestuur
aan de Algemene Vergadering van aandeelhouders van 4 mei 2005 een
voorstel doen om over te gaan tot de uitbetaling van een dividend van
2 EUR per aandeel.
Brussel, 8 februari 2005 - Mobistar (Euronext Brussel: MOBB) heeft de
resultaten voor het boekjaar, afgesloten op 31 december 2004,
bekendgemaakt. De operator toonde zich zeer tevreden over een jaar dat
gekenmerkt werd door groei, in de lijn van de doelstellingen die de
onderneming zich had gesteld.
Actieve aanwezigheid en groei op een mature markt
Volgens schattingen van Mobistar bedroeg de marktpenetratie van de
mobiele telefonie (actieve SIM-kaarten) op het einde van het voorbije
jaar bijna 82% van de Belgische bevolking, tegenover 76% het jaar
daarvoor. Met een totaal van 2.845.762 actieve klanten op 31 december
2004 tegenover 2.600.181 een jaar eerder, groeit het klantenbestand
van Mobistar met 9,4%, terwijl de totale markt van de Belgische
telefonie groeide met 8,2%. Het marktaandeel van de operator steeg tot
33,5% en blijft dus toenemen op een tamelijk mature en concurrerende
markt.
Toename van het aantal geabonneerde klanten
Het jaar 2004 werd gekenmerkt door een aanzienlijke toename van het
aandeel geabonneerde klanten binnen het klantenbestand van Mobistar.
Voor de eerste maal steeg het aantal abonnees boven het miljoen. Op 31
december 2004 telde de operator 1.006.632 geabonneerde klanten, of
meer dan 35% van het totale klantenbestand, tegenover 31% op het einde
van 2003. Opvallend is dat meer dan 80% van de verworven klanten in
2004 abonnees zijn, tegenover 40% in 2003. Mobistar haalt dus het
meeste profijt uit de duidelijke stijging van het aantal geabonneerde
gebruikers op de Belgische markt.
Sterkere positie in het bedrijvensegment
In het zakelijke segment stijgt het marktaandeel van Mobistar
aanzienlijk en gaat van 27,5% op het einde van 2003 naar 32,5% eind
2004.
Naast een aantal contracten met belangrijke ondernemingen of
instellingen, zoals de NMBS of de Vlaamse Gemeenschap enerzijds, dankt
Mobistar zijn uitstekende prestaties eveneens aan het succes van zijn
aanbod voor KMO's.
Anderzijds streeft Mobistar bij het zoeken naar oplossingen voor zijn
klanten steeds meer naar convergentie, waarbij vaste elementen worden
geïntegreerd in mobiele technologieën en waarvoor Mobistar werkelijke
meerwaarde kan bieden.
BlackBerry®, een oplossing ontwikkeld door de Canadese onderneming RIM
en Mobistar en in juni 2004 op de Belgische markt gebracht, is een
schoolvoorbeeld van het belang van de convergentie van technologieën
en van de integratie van de mobiele telefonie in de
communicatieprocessen van ondernemingen. De draadloze oplossing van
BlackBerry® biedt een beveiligde toegang tot het berichtenplatform van
de onderneming via een geavanceerde terminal, die de mogelijkheden van
een telefoon en een persoonlijke agenda in zich verenigt. De
technologie gebruikt het GSM/GPRS-netwerk van Mobistar en haalt op die
manier profijt uit alle voordelen van roaming.
Met de Mobile Office Card, door Mobistar op de markt gebracht in juli
2004, krijgen laptopgebruikers via het GPRS-netwerk toegang tot
internet of tot hun bedrijfsnetwerk. Dat kan zowel via het netwerk in
België als via het netwerk in een van de landen die gedekt zijn door
de ongeveer vijftig GPRS-roamingovereenkomsten die Mobistar
ondertekende. Bovendien is deze oplossing compatibel met de
Wifi-technologie, waardoor een verbinding met de Wifi-hotspots en met
WLAN (Wireless Local Area Networks - draadloze lokale netwerken)
mogelijk wordt, zowel privé als zakelijk.
Als lid van de Orange-groep haalt Mobistar voordelen uit synergieën
met dochterondernemingen van de groep, en kan de operator zijn
zakelijke klanten oplossingen bieden volgens hun individuele
behoeften. Zo biedt Freemove - een oplossing die werd ontwikkeld door
de Orange-groep -, via samenwerking met groepen voor mobiele telefonie
overal ter wereld, specifieke en vereenvoudigde roamingdiensten en
-tarieven aan, voor ondernemingen die sterk actief zijn op
internationaal gebied.
Benadering van het particuliere segment wordt resoluut bepaald door de
marktvereisten
Mobistar lanceerde een nieuwe formule waarbij voorkeurstarieven en
geprivilegieerde diensten - traditioneel voorbehouden voor
professionele klanten -uitgebreid worden naar andere groepen klanten.
In oktober 2004 kwam `Mobistar VIP' op de markt, een formule met een
degressief tarief en een bevoorrechte service, die voordelen biedt
voor elke gebruiker met een beltijd van minstens 250 minuten per maand
(equivalent aan 55 EUR). Op 31 december waren al meer dan 24.000
klanten ingeschreven op `Mobistar VIP'.
Mobistar creëerde in samenwerking met de groep Orange (op
internationaal gebied aan de top van de mobiele technologie) een
multimediaportaal waardoor gebruikers via hun gsm en het GPRS-netwerk
toegang hebben tot een hele reeks gegevens en diensten. `Orange World'
kwam in juli 2004 op de Belgische markt en geeft toegang tot een groot
aantal diensten zoals het versturen van MMS, chatten, het downloaden
van spelletjes, logo's en beltonen, en het raadplegen van
nieuwsberichten, het weer, de beurskoersen, positiebepaling en
routebegeleiding, enz.
Gezien de evolutie van SMS als communicatiewijze die vooral jongeren
aanspreekt, bracht Mobistar eveneens `Tempo Tribe' op de markt, een
dienst voor gebruikers van minder dan 24 jaar die voorafbetaalde
kaarten gebruiken. `Tempo Tribe" werd opgestart in september 2004 als
een jongerenclub met een eigen website. De service biedt jonge
gebruikers van de Tempo-kaart bijzonder voordelige tarieven voor het
verzenden van hun sms'jes. Op 31 december had de service al meer dan
150.000 leden.
Stijging van de omzet, algemeen en per gebruiker
De geconsolideerde omzet van de groep stijgt in 2004 met meer dan 16%
tegenover het vorige boekjaar, tot 1,35 miljard EUR tegenover 1,16
miljard EUR voor het jaar 2003.
Het aandeel van de telefonie-omzet, gerealiseerd in de mobiele
activiteit, stijgt met 17% tot 1,18 miljard EUR waarvan 188,5 miljoen
EUR - of 16% - afkomstig is van de `mobile data'-activiteiten (SMS,
MMS, WAP). Het gebruik van SMS bereikt binnen het klantenbestand van
Mobistar een penetratiegraad van 68%, terwijl SMS voor toegang tot
betaalde producten en diensten (SMS Premium) een bruto-omzet
voortbrengt van 29,6 miljoen EUR, een stijging met meer dan 50%.
De omzet van de fix/data-activiteit (spraak en data op vaste lijnen)
bedraagt 103,8 miljoen EUR, een stijging met 10,2%.
Niet alleen is het klantenbestand van Mobistar in aantal sterk
toegenomen, ook de kwaliteit evolueerde opvallend. De ARPU (Average
Revenue Per User - gemiddelde omzet per klant) is gestegen met 1,78
EUR per maand/per gebruiker tot 36,64 EUR per maand tegenover 34,86
EUR een jaar eerder. Dit is een stijging met 5% en heeft enerzijds te
maken met het groeiende aantal abonnees binnen het klantenbestand van
Mobistar. Anderzijds is er ook een evolutie merkbaar in het
consumentengedrag. De ARPU van de abonnees stijgt van 65,25 EUR
(herzien volgens nieuwe boekhoudkundige normen) naar 66,1 EUR, terwijl
de ARPU van de gebruikers van voorafbetaalde kaarten eveneens groeit
van 17,50 EUR (herzien volgens nieuwe boekhoudkundige normen)´naar
17,97 EUR.
Toename van de rendabiliteit in alle activiteitenmarkten
De EBITDA (Earnings Before Interest, Taxation, Depreciation and
Amortisation - winst vóór interesten, belastingen,
waardeverminderingen en afschrijvingen) van de groep Mobistar stijgt
opnieuw met 28,5% tot 558,4 miljoen EUR, tegenover 434,7 miljoen EUR
op het einde van het vorige boekjaar. Hij vertegenwoordigt een marge
van 43,6% van de omzet van de telefonie, tegenover 39,6% eind 2003.
Hoewel de groep voor de eerste maal in zijn bestaan een belasting met
een effectieve belastingsvoet van 29,4% moet betalen, bedraagt de
nettowinst 252,8 miljoen EUR, een stijging met 11,2% tegenover de
nettowinst van 2003 van 227,4 miljoen EUR.
De mobiele activiteit verhoogt zijn rendabiliteit met een EBITDA van
521 miljoen EUR op het einde van 2004 tegenover 422,8 miljoen EUR een
jaar eerder, of een stijging met 23%. Dat mooie resultaat heeft
enerzijds te maken met de evolutie van het klantenbestand van Mobistar
(stijging van het aantal klanten, groei van het aantal abonnees,
stijging van de ARPU...). Anderzijds is dat resultaat het gevolg van
een aantal acties van de operator om het gebruik van producten en
diensten voor specifieke behoeften van klanten te ontwikkelen en te
stimuleren. Het is opvallend dat de geleverde inspanningen van de
operator voor klantenwerving slechts een beperkte impact hadden op de
uitstekende prestaties van de groep tijdens het boekjaar. De
EBITDA-marge van de mobiele activiteit bedraagt 44,1% van de omzet van
de activiteit, tegenover 41,9% het jaar daarvoor.
Net als vorig jaar evolueerde de EBITDA van de fix/data-activiteit
(spraak en data op vaste lijnen) aanzienlijk. Deze steeg van 11,9
miljoen EUR naar 37,4 miljoen EUR op het einde van het boekjaar 2004,
wat overeenkomt met een EBITDA-marge van 36% van de omzet van die
activiteit. Die substantiële toename van de rendabiliteit wordt
gunstig beïnvloed door de gedeeltelijke terugname van de
uitzonderlijke voorzieningen die de rendabiliteit van de activiteiten
in 2003 hadden aangetast. De EBITDA van de fix/data-activiteit draagt
op die manier voor 6,7% bij tot de geconsolideerde EBITDA van de
groep.
Investeringen
De totale investeringen van Mobistar voor 2004 bedragen 173,3 miljoen
EUR, of 13,5% van de geconsolideerde omzet van de
telefonie-activiteit, tegenover 136 miljoen EUR in 2003, of een
stijging met 27,4%.
De meeste investeringsinspanningen van de operator gebeurden in het
licht van de vernieuwing en de optimalisering van de infrastructuur
van zijn netwerk.
In dat verband ondertekende Mobistar in oktober 2004 een overeenkomst
met de onderneming Nortel Networks, onder meer voor het volledig
vernieuwen van de radio-infrastructuur van Mobistar, zodat de operator
een nog beter presterend netwerk en betere diensten kan aanbieden,
zowel voor de basistechnologie voor GSM als voor GPRS, EDGE en UMTS.
Rekening houdend met de toename van de investeringen en met de - voor
de eerste maal - te betalen belastingen, bedraagt de vrije cash flow
(autofinancieringscapaciteit) die door Mobistar in 2004 werd
gegenereerd 262,6 miljoen EUR tegenover 307,8 milljoen EUR het jaar
daarvoor. De nettoschuld van de groep die in 2003 was gedaald van
716,7 miljoen EUR naar 406,7 miljoen EUR, daalt in 2004 opnieuw
aanzienlijk tot 144,1 miljoen EUR op het einde van het boekjaar 2004,
dus een daling van de schuld met 64,6%.
Vooruitzichten
Mobistar blijft voor al zijn activiteiten kiezen voor een
gesegmenteerde benadering van de markt. Meer dan ooit wil de operator
producten en diensten aanbieden die uitsluitend worden bepaald door de
behoeften en verwachtingen van zijn klanten, en door hun
professionele, sociaal-economische en culturele situatie...
Mobistar is ervan overtuigd dat convergentie bepalend zal zijn voor de
ontwikkeling van de mobiele telefonie. Daarom wil de operator een
reeks oplossingen ontwikkelen die verschillende
communicatietechnologieën integreren (mobiele en vaste telefonie,
dataverkeer, multimedia...). Met deze benadering wil Mobistar tegemoet
komen aan alle communicatiebehoeften van zijn klanten en tevens de
inspanningen op het gebied van klantenbinding ondersteunen. In dat
verband lanceert Mobistar in de loop van het komende jaar een
ADSL-oplossing via zijn netwerk, die bedoeld is voor de particuliere
markt.
Op het gebied van infrastructuur zal de ontplooiing van de technologie
van Nortel Networks het mogelijk maken een prestatieniveau te bereiken
dat gelijk is aan dat van een nieuw netwerk, en in staat is tot het
aanbieden van de meest recente producten en diensten uit de
technologieën GSM, GPRS, EDGE en UMTS. De overgang van een
2G-technologie (GPRS, EDGE) naar een 3G-technologie (UMTS) die door
dezelfde leverancier werd ontwikkeld, verloopt bovendien vloeiender.
Door de samenwerking met slechts één leverancier zullen de
operationele kosten van het netwerk aanzienlijk dalen.
Mobistar werkt verder aan de ontwikkeling van zijn UMTS-netwerk,
conform de planning die werd opgemaakt bij het verkrijgen van de
licentie, en ontwikkelt tegelijkertijd oplossingen die op de
EDGE-standaard zijn gebaseerd. Deze laatste is in het bijzonder
geschikt voor gegevensoverdracht aan hoge snelheden, en biedt
interessante en gebruiksvriendelijke perspectieven voor de
eindgebruikers. Deze standaard zou bovendien een stijging van het
dataverkeer moeten bevorderen en dus ook de inkomsten die ermee
gepaard gaan.
Gezien de bereikte commerciële, technische en financiële prestaties en
rekening houdend met de hierboven vermelde vooruitzichten, zal
Mobistar bij het uitoefenen van zijn activiteit de gevolgde strategie
voortzetten. Alle indicatoren wijzen op een positieve evolutie van de
onderneming op het gebied van groei en rendabiliteit. Mobistar
verwacht dat de omzet voor het boekjaar 2005 opnieuw een
tweecijfergroei zal aanduiden.
Dividend
Voor de eerste maal sinds de oprichting van Mobistar, en rekening
houdend met de resultaten van de onderneming, de gunstige evolutie van
de balans en de toekomstperspectieven, zal de Raad van Bestuur op 4
mei 2005 aan de Algemene Vergadering van aandeelhouders voorstellen
een dividend uit te betalen van 2 EUR per aandeel.
Verslag van de commissaris
De commissaris bevestigt dat hij geen enkel voorbehoud formuleert bij
de boekhoudkundige gegevens in dit persbericht en dat deze
overeenstemmen met de geconsolideerde jaarrekeningen zoals afgesloten
door de Raden van Bestuur
Brussel, 7 februari 2005