De Unie


Doemscenario dreigt voor stiefkindje NedCar
08/02/2005

De Unie: âNedCar mogelijk tweede Nederlandse âlove-babyâ van Daimlerâ

Sittard, 8 februari 2005 - Vandaag heeft het Duits-Amerikaanse autoconcern DaimlerChrysler bekend gemaakt dat zij niet bereid is om een aandeel in NedCar te nemen. Daarmee blijft de autofabriek uit Born volledig in handen van het Japanse Mitsubishi. Eerder was er sprake van dat DaimlerChrysler mogelijk een belang van 50 procent in NedCar zou nemen. âDaarmee treedt het doemscenario opâ, zegt Uniebestuurder Bert Keulen, verwijzend naar de miserabele financiële positie van het Japanse autoconcern.

Volgens Keulen dreigt NedCar het kind van de rekening te worden van de sterk verslechterde relatie tussen DaimlerChrysler en Mitsubishi die ontstaan is na een slepend conflict over Fuso Motors, de bus- en vrachtwagendivisie van Mitsubishi. Eerder leek het erop dat aandelen NedCar onderdeel zouden worden van een schadevergoeding van Mitsubishi aan het Duits-Amerikaanse concern. âDat zou voor NedCar de beste oplossing zijn geweestâ, zegt Keulen. âDe toekomst van het Nederlandse autobedrijf blijft nu in het ongewisse.â

Keulen: âGezien de slechte financiële positie van Mitsubishi en haar beperkte schaalgrootte in de markt, was de hoop erop gevestigd dat DaimlerChrysler op zijn minst een belang van 50% in NedCar zou nemen. Dit zou een eerste teken van verankering van DaimlerChrysler activiteiten binnen NedCar op de lange termijn hebben kunnen betekenen. Nu dreigt NedCar de tweede Nederlandse âlove-babyâ te worden van DaimlerChrysler.â Daarmee doelt Keulen op het Fokker-scenario: de Nederlandse vliegtuigbouwer, legde in 1996 het loodje na een lang en hopeloos overlevingsgevecht. Het was uiteindelijk Daimler die zijn handen van Fokker aftrok en daarmee het noodlot over Fokker direct afriep.

Gezien de sterk verslechterde verhouding tussen Mitsubishi en DaimlerChrysler en het eerdere besluit om geen gezamenlijke nieuwe projecten op te starten, is het volgens De Unie niet te verwachten dat DaimlerChrysler ook na 2009 zal blijven doorproduceren in NedCar. âHet feit dat Mitsubishi nu in het kader van de afwikkeling van de schadevergoeding voor het Fuso-schandaal NedCar aan DaimlerChrysler heeft aangeboden, is verder natuurlijk ook geen geruststellende gedachteâ, aldus Keulen.

Mitsubishi Motors is onlangs weer gered van de ondergang door Mitsubishi Heavy Industries, Mitsubishi Corporate en Mitsubishi Bank of Tokyo. Keulen maakt zich zeer ernstig zorgen over het voortbestaan van NedCar op de middellange termijn. âMitsubishi heeft een strategische samenwerkingspartner nodig om op termijn te kunnen overleven. De Unie hoopt ook dat andere belanghebbenden inzien dat het nu echt vijf voor twaalf is voor de regio Limburg en de Nederlandse automotive. Het doemscenario dreigt voor stiefkind NedCar. We zullen alles op alles moeten zetten om niet nog een kroonjuweel van de Nederlandse industrie verloren te laten gaan.â