De Unie
Doemscenario dreigt voor stiefkindje NedCar
08/02/2005
De Unie: âNedCar mogelijk tweede Nederlandse âlove-babyâ van Daimlerâ
Sittard, 8 februari 2005 - Vandaag heeft het Duits-Amerikaanse
autoconcern DaimlerChrysler bekend gemaakt dat zij niet bereid is om
een aandeel in NedCar te nemen. Daarmee blijft de autofabriek uit Born
volledig in handen van het Japanse Mitsubishi. Eerder was er sprake
van dat DaimlerChrysler mogelijk een belang van 50 procent in NedCar
zou nemen. âDaarmee treedt het doemscenario opâ, zegt Uniebestuurder
Bert Keulen, verwijzend naar de miserabele financiële positie van het
Japanse autoconcern.
Volgens Keulen dreigt NedCar het kind van de rekening te worden van de
sterk verslechterde relatie tussen DaimlerChrysler en Mitsubishi die
ontstaan is na een slepend conflict over Fuso Motors, de bus- en
vrachtwagendivisie van Mitsubishi. Eerder leek het erop dat aandelen
NedCar onderdeel zouden worden van een schadevergoeding van Mitsubishi
aan het Duits-Amerikaanse concern. âDat zou voor NedCar de beste
oplossing zijn geweestâ, zegt Keulen. âDe toekomst van het Nederlandse
autobedrijf blijft nu in het ongewisse.â
Keulen: âGezien de slechte financiële positie van Mitsubishi en haar
beperkte schaalgrootte in de markt, was de hoop erop gevestigd dat
DaimlerChrysler op zijn minst een belang van 50% in NedCar zou nemen.
Dit zou een eerste teken van verankering van DaimlerChrysler
activiteiten binnen NedCar op de lange termijn hebben kunnen
betekenen. Nu dreigt NedCar de tweede Nederlandse âlove-babyâ te
worden van DaimlerChrysler.â Daarmee doelt Keulen op het
Fokker-scenario: de Nederlandse vliegtuigbouwer, legde in 1996 het
loodje na een lang en hopeloos overlevingsgevecht. Het was
uiteindelijk Daimler die zijn handen van Fokker aftrok en daarmee het
noodlot over Fokker direct afriep.
Gezien de sterk verslechterde verhouding tussen Mitsubishi en
DaimlerChrysler en het eerdere besluit om geen gezamenlijke nieuwe
projecten op te starten, is het volgens De Unie niet te verwachten dat
DaimlerChrysler ook na 2009 zal blijven doorproduceren in NedCar. âHet
feit dat Mitsubishi nu in het kader van de afwikkeling van de
schadevergoeding voor het Fuso-schandaal NedCar aan DaimlerChrysler
heeft aangeboden, is verder natuurlijk ook geen geruststellende
gedachteâ, aldus Keulen.
Mitsubishi Motors is onlangs weer gered van de ondergang door
Mitsubishi Heavy Industries, Mitsubishi Corporate en Mitsubishi Bank
of Tokyo. Keulen maakt zich zeer ernstig zorgen over het voortbestaan
van NedCar op de middellange termijn. âMitsubishi heeft een
strategische samenwerkingspartner nodig om op termijn te kunnen
overleven. De Unie hoopt ook dat andere belanghebbenden inzien dat het
nu echt vijf voor twaalf is voor de regio Limburg en de Nederlandse
automotive. Het doemscenario dreigt voor stiefkind NedCar. We zullen
alles op alles moeten zetten om niet nog een kroonjuweel van de
Nederlandse industrie verloren te laten gaan.â