NS Vervoersplan 2005 te weinig ambitieus
Te weinig reizigersgroei, te veel nadruk op de Randstad en onvoldoende
maatregelen tegen agressie. Dat is de kritiek van FNV Bondgenoten op
het NS Vervoerplan 2005.
De bond heeft in een brief aan de vaste Commissie Verkeer en
Waterstaat zijn ongenoegen geuit over de toekomstplannen van NS. Het
ontbreekt daarin aan structurele verbeteringen. "Nederland slibt
dicht", zegt Andries van den Berg van FNV Bondgenoten. "Vervoer per
trein is een perfect middel de wegen te ontlasten. En NS komt met een
schamel toekomstplan."
Zo gaat het bedrijf uit van een reizigersgroei van slechts 1 procent.
Omdat NS de tarieven maximaal verhoogt en de serviceverlening aan de
klant terugbrengt, zal het aantal reizigers nauwelijks stijgen,
voorspelt FNV Bondgenoten.
Het plan van de bond "Lijnen naar de toekomst", dat dit najaar
verscheen, gaat juist uit van een groeiscenario van zeker 25 procent
in de komende vijf jaar en structurele verbeteringen van de
dienstverlening.
Verder legt NS Vervoerplan 2005 veel te veel nadruk op de Randstad en
het spitsvervoer. De vrees van FNV Bondgenoten dat er na de
goedkeuring van de concessie tot 2015 en het vervoerplan de
dienstregeling drastisch kan worden uitgekleed, is met het plan niet
weggenomen. Verslechteringen staan op til.
Tenslotte doet NS te weinig aan de sociale veiligheid voor zowel
personeel als reizigers. Stations ontmenselijken en dat heeft zijn
weerslag op het aantal reizigers dat 's avonds nog in de trein stapt.
FNV Bondgenoten pleit er in de brief bovendien voor dat de reeds
eerder toegezegde 220 spoorwegagenten zo snel mogelijk worden ingezet.
De Tweede Kamer praat 9 februari over het Vervoerplan, op basis
waarvan NS de concessie heeft gekregen.
FNV