Overbelading vrachtverkeer en sluipverkeer N 210 vallen mee
08 February 2005
Overbelading vrachtverkeer en sluipverkeer N 210 vallen mee
Er rijden dagelijks vijf tot tien vrachtwagens over de N 210 die
zwaarder zijn beladen dan wettelijk toegestaan. Sluipverkeer vormt
maximaal acht procent van de totale verkeersstroom. Dat blijkt uit
onderzoeken die zijn ingesteld in opdracht van de provincie
Zuid-Holland en waarvan vandaag de resultaten bekend zijn gemaakt.
Doordat al jaren een stringent vergunningenbeleid wordt gevoerd ten
aanzien van zwaar vervoer, vallen de resultaten van beide onderzoeken
mee. Het percentage sluipverkeer is lager dan vooraf verondersteld. De
veronderstelling dat de N 210 een gewild alternatief is bij files op
de A12 en de A20, blijkt niet geheel te kloppen.
Ondanks de meevallende resultaten maakt gedeputeerde Jeltje van
Nieuwenhoven zich zorgen. "Een ketting is zo sterk als de zwakste
schakel. Als er dagelijks vijf tot tien te zware vrachtwagens rijden
dan is er dagelijks vijf tot tien keer een kans dat er opnieuw
verzakkingen optreden. Zeker wanneer je in ogenschouw neemt dat er
excessen gemeten zijn meer dan het dubbele van de maximaal toegestane
waarde." Bij twee zogeheten aslastmetingen in het najaar van 2004
bedroeg het percentage overbeladen voertuigen respectievelijk 1,67 en
0,57. Gemiddeld zorgt overbelading voor 40% van de schade aan wegen in
Nederland. De meevallende gemiddelden voor de N 210 nemen dus niet weg
dat extreem zware vrachtwagens flinke schade kunnen veroorzaken. Met
het Platform Aorta, waarin transporteurs uit de Krimpenerwaard
vertegenwoordigd zijn, zijn afspraken gemaakt over het verder
terugdringen van overbelading. De transporteurs houden zich strikt aan
de maximale beladingsgraad en gaan collega's van buiten de regio
vragen hetzelfde te doen. De provincie gaat overtreders aanschrijven
en de politie controleert actief op overbelading. De heer G.P.M. van
Os namens Aorta en de Kamer van Koophandel: "De N 210 is van
levensbelang voor het bedrijfsleven in de Krimpenerwaard. Er is ons
veel aan gelegen schade aan de weg te voorkomen. Samen met de
provincie willen we alles doen wat in ons vermogen ligt om de risico's
te beperken. Het terugdringen van overbelading is daarin een
belangrijke stap."
Enige ontsluitingsweg
De N 210 is de enige ontsluitingsweg in de Krimpenerwaard en stamt
deels nog uit de jaren '30. Door de slappe ondergrond was het bij de
aanleg in de jaren dertig en vijftig noodzakelijk de weg te
onderheien. Op de palen is een betonnen bak gemaakt. Daarop ligt de
eigenlijke weg. Zoals de huidige problemen bevestigen voldoet de
constructie van de weg niet meer en moet hij vernieuwd worden. Al
enige tijd is de provincie aan het onderzoeken op welke wijze dat het
beste kan gebeuren. Daar moet eerst een uitgebreide studie aan vooraf
gaan. Verder moeten de benodigde financiële middelen beschikbaar
gesteld worden en dienen de nodige procedures te worden gevolgd.
Afhankelijk van de uiteindelijke uitvoering moeten de eventueel
benodigde gronden worden aangekocht. Al met al een tijdpad dat jaren
vergt. In de tussentijd zal de bestaande N 210 zo goed mogelijk in
stand worden gehouden. Er vinden onder andere preventieve
werkzaamheden plaats met het doel calamiteiten te voorkomen. Het
beperken van buitensporig zwaar transport over de weg past in dat
streven.
Bron: afdeling Communicatie, telefoon 070 - 441 66 22
Provincie Zuid-Holland