Politie Zeeland
R-816-2005 Servicecentrum krijgt rapportcijfer 8
De kwaliteit van het Zeeuwse deel van het Landelijke Telefoonnummer Politie 0900-8844 is heel goed. Dat blijkt uit een analyse van het onderzoeksbureau Telan. Daarmee voldoet de Zeeuwse politie aan de doelstellingen van het jaarplan 2004.
Het servicenummer werd beoordeeld op zes onderdelen: contact, informatie, probleemstelling, actiepunten, afsluiting en professionaliteit. Uit het onderzoek blijkt dat 86% van de bijna 220.000 gesprekken die in 2004 bij de Zeeuwse politie binnen kwamen, binnen 20 seconden werden beantwoord. 93% van de gesprekken werd binnen 45 seconden beantwoord. De medewerkers van het call-centra gaan heel goed met de informatie om en behandelen de actiepunten heel goed. De professionaliteit van de medewerkers krijgt een 9.
Er zijn ook nog een aantal verbeterpunten noodzakelijk. De politie zal nog moeten werken aan het terugdringen van het langdurig doorverbinden. In de gevallen waarin het niet tijdig lukt, zorgt dit voor onnodige irritaties bij de beller. Door het aantal gesprekken met doorverbinden te verminderen, hoopt de politie dat de wachttijden worden teruggedrongen.
Een ander probleem is het feit dat er nog te vaak wordt gebeld om informatie waarvoor anderen verantwoordelijk zijn, zoals "weet u het telefoonnummer van het zwembad" of "waar kan ik een paspoort halen?"
De politie wijst op de mogelijkheid om via de Vraagbaak van de internetsite www.politie/zeeland de antwoorden op de meest gestelde vragen zelf op te zoeken.
Ook komen er andere mogelijkheid om de wachttijden te verbeteren. De Zeeuwse politie zal dit jaar starten met de aangifte via het internet, alsook de mogelijkheid om via de telefoon aangifte te doen. Ook wordt de mogelijkheid uitgewerkt om aangifte te doen middels afspraak.
---- --