Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Contactpersoon

-
Datum
8 februari 2005
Ons kenmerk
DGL/05.U00723
Doorkiesnummer

-
Bijlage(n)

-
Uw kenmerk
2040506060
Onderwerp
kamervragen

Geachte voorzitter,

Hierbij ontvangt u, mede namens de minister van Justitie, de antwoorden op de vragen van het lid Gerkens over de afhandelingsbrache op Schiphol.


1. Bent u er van op de hoogte dat de afhandeling van bagage en passagiers op Schiphol door steeds meer verschillende bedrijven wordt verzorgd? Zo ja, wat is uw mening hierover?


1. Er zijn thans op Schiphol vijf bedrijven actief die afhandelingsdiensten verrichten op het gebied van passagiers en bagage. Dit aantal is de afgelopen jaren niet toege-nomen. De markt voor afhandelingsdiensten is in de EU geliberaliseerd op basis van Richtlijn 96/67/EG van 15 oktober 1996. In Nederland is deze Richtlijn geïmplementeerd door middel van de Regeling grondafhandeling luchtvaartterreinen van 4 februari 1999.


2. Klopt het dat veel van deze nieuwe bedrijven de bedrijfs CAO's ontduiken? Zo ja, wat is uw mening hierover?


2. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft hierover geen informatie en heeft ook geen rol ten aanzien van de naleving van CAO's.


3. Wat is uw mening over het feit dat veel nieuwe afhandelingsbedrijven gebruik maken van enkel uitzendkrachten?

3. Er zijn op Schiphol geen afhandelingsbedrijven actief die uitsluitend gebruik maken van uitzendkrachten. Een aantal van deze bedrijven maakt in het geheel geen gebruik van uitzendkrachten, maar wel van freelance oproepkrachten. Voor de afhandelingsbedrijven is de mogelijkheid van een flexibele arbeidsinzet belangrijk vanwege het sterke piekpatroon in de vluchten en dus ook de afhandeling op de luchthaven.


4. Welke eisen mag Schiphol stellen aan de bedrijven die de afhandeling verzorgen? Welke van deze eisen worden ook gesteld door Schiphol? Is dit naar uw mening voldoende? Zo ja, waarom? Zo neen, wat gaat u doen?

4. Schiphol is als luchthavenexploitant medeverantwoordelijk voor de handhaving van de orde en veiligheid op de luchthaven. In dat kader hanteert Schiphol criteria en regels voor het gebruik van het luchthaventerrein en voorzieningen.
Op het gebied van veiligheid (safety) kunnen onder meer de volgende regels worden genoemd:

afhandelingsbedrijven moeten voor toelating een veiligheids- en milieuplan opstellen en elke drie jaar actualiseren;
afhandelingsbedrijven moeten de eisen inzake veiligheid en milieu in een ISO of vergelijkbaar auditeerbaar managementsysteem vastleggen; Schiphol onderzoekt veiligheidsincidenten en stelt rapportages op; iedere werknemer die op het platform werkt moet een veiligheidstest afleggen en een cursus "safety awareness" volgen.

Op het gebied van beveiliging (security) gelden onder andere de volgende eisen:
binnen de zogenaamde beschermde gebieden geldt voor alle werknemers, in vaste dienst, uitzend- of oproepkracht hetzelfde security regime, met een wettelijk verplicht screeningsonderzoek;
voor toegang tot de beschermde gebieden is een Schipholpas verplicht die alleen na een antecedentenonderzoek en vervolgens verstrekte "verklaring van geen bezwaar"wordt verstrekt;
iedere medewerker die op het platform werkt moet een securitytest afleggen en een cursus "security awareness"volgen.

Naar mijn mening wordt door de door Schiphol gehanteerde eisen en het toezicht van de luchthaven daarop, in combinatie met het reguliere toezicht op de luchthaven door de overheid (Inspectie Verkeer en Waterstaat en Koninklijke Marechaussee), de veiligheid van de afhandeling in voldoende mate geborgd. Aanvullende maatregelen acht ik dan ook niet nodig.


5. Bent u van mening dat door het werken met uitzendkrachten de veiligheid en kwaliteit op de luchthaven kan verminderen? Zo neen, waarom niet? Zo ja, wat voor maatregelen gaat u hiertegen nemen?

5. Naar mijn mening is er geen relatie tussen het werken met uitzendkrachten en de veiligheid en kwaliteit, mits zeker wordt gesteld dat zowel uitzendkrachten als vaste medewerkers voldoende opleiding krijgen voor de uit te voeren taken en aan de dezelfde eisen moeten voldoen ten aanzien van veiligheid en beveiliging. In dat verband wijs ik op het antwoord op vraag 4. Daarnaast wijs ik erop dat veel afhande- lingswerkzaamheden dermate specialistische kennis en vaardigheden vereisen dat ook uitzendkrachten gewoonlijk eerst een interne training moeten doorlopen en daarnaast werken met vaste pools van uitzendkrachten. Ik zie in de huidige situatie geen redenen om maatregelen te nemen.


6. Bent u bereid maatregelen te nemen tegen de liberalisering van de afhandelings-branche op Schiphol? Zo ja, wat voor maatregelen gaat u nemen? Zo neen, waarom niet?

6. Ik zie geen aanleiding om de liberalisering van de markt voor afhandelingsdiensten terug te draaien. Zoals bij het antwoord op vraag 1 aangegeven is de markt voor afhandelingsdiensten in de EU geliberaliseerd op basis van genoemde Richtlijn. Nederland heeft deze liberalisering destijds krachtig gesteund. Hiermee is er een eind gekomen aan de destijds op veel buitenlandse luchthavens nog bestaande monopolie- situatie die vaak gepaard ging met een ongunstige verhouding tussen prijs en kwaliteit van afhandelingsdiensten.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Karla Peijs.