Contactpersoon
-
Datum
8 februari 2005
Ons kenmerk
DGL/05.U00723
Doorkiesnummer
-
Bijlage(n)
-
Uw kenmerk
2040506060
Onderwerp
kamervragen
Geachte voorzitter,
Hierbij ontvangt u, mede namens de minister van Justitie, de antwoorden op
de vragen van het lid Gerkens over de afhandelingsbrache op Schiphol.
1. Bent u er van op de hoogte dat de afhandeling van bagage en
passagiers op Schiphol door steeds meer verschillende bedrijven wordt
verzorgd? Zo ja, wat is uw mening hierover?
1. Er zijn thans op Schiphol vijf bedrijven actief die
afhandelingsdiensten verrichten op het gebied van passagiers en bagage.
Dit aantal is de afgelopen jaren niet toege-nomen. De markt voor
afhandelingsdiensten is in de EU geliberaliseerd op basis
van Richtlijn 96/67/EG van 15 oktober 1996. In Nederland is deze
Richtlijn geïmplementeerd door middel van de Regeling grondafhandeling
luchtvaartterreinen van 4 februari 1999.
2. Klopt het dat veel van deze nieuwe bedrijven de bedrijfs CAO's
ontduiken? Zo ja, wat is uw mening hierover?
2. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft hierover geen
informatie en heeft ook geen rol ten aanzien van de naleving van CAO's.
3. Wat is uw mening over het feit dat veel nieuwe
afhandelingsbedrijven gebruik maken van enkel uitzendkrachten?
3. Er zijn op Schiphol geen afhandelingsbedrijven actief die
uitsluitend gebruik maken van uitzendkrachten. Een aantal van deze
bedrijven maakt in het geheel geen gebruik van uitzendkrachten, maar wel
van freelance oproepkrachten. Voor de afhandelingsbedrijven is de
mogelijkheid van een flexibele arbeidsinzet belangrijk vanwege het sterke
piekpatroon in de vluchten en dus ook de afhandeling op de luchthaven.
4. Welke eisen mag Schiphol stellen aan de bedrijven die de
afhandeling verzorgen? Welke van deze eisen worden ook gesteld door
Schiphol? Is dit naar uw mening voldoende? Zo ja, waarom? Zo neen, wat
gaat u doen?
4. Schiphol is als luchthavenexploitant medeverantwoordelijk voor
de handhaving van de orde en veiligheid op de luchthaven. In dat kader
hanteert Schiphol criteria en regels voor het gebruik van het
luchthaventerrein en voorzieningen.
Op het gebied van veiligheid (safety) kunnen onder meer de volgende
regels worden genoemd:
afhandelingsbedrijven moeten voor toelating een veiligheids- en milieuplan
opstellen en elke drie jaar actualiseren;
afhandelingsbedrijven moeten de eisen inzake veiligheid en milieu in een
ISO of vergelijkbaar auditeerbaar managementsysteem vastleggen;
Schiphol onderzoekt veiligheidsincidenten en stelt rapportages op;
iedere werknemer die op het platform werkt moet een veiligheidstest
afleggen en een cursus "safety awareness" volgen.
Op het gebied van beveiliging (security) gelden onder andere de volgende
eisen:
binnen de zogenaamde beschermde gebieden geldt voor alle werknemers, in
vaste dienst, uitzend- of oproepkracht hetzelfde security regime, met een
wettelijk verplicht screeningsonderzoek;
voor toegang tot de beschermde gebieden is een Schipholpas verplicht die
alleen na een antecedentenonderzoek en vervolgens verstrekte "verklaring
van geen bezwaar"wordt verstrekt;
iedere medewerker die op het platform werkt moet een securitytest afleggen
en een cursus "security awareness"volgen.
Naar mijn mening wordt door de door Schiphol gehanteerde eisen en het
toezicht van de luchthaven daarop, in combinatie met het reguliere
toezicht op de luchthaven door de overheid (Inspectie Verkeer en
Waterstaat en Koninklijke Marechaussee), de veiligheid van de afhandeling
in voldoende mate geborgd. Aanvullende maatregelen acht ik dan ook niet
nodig.
5. Bent u van mening dat door het werken met uitzendkrachten de
veiligheid en kwaliteit op de luchthaven kan verminderen? Zo neen, waarom
niet? Zo ja, wat voor maatregelen gaat u hiertegen nemen?
5. Naar mijn mening is er geen relatie tussen het werken met
uitzendkrachten en de veiligheid en kwaliteit, mits zeker wordt gesteld
dat zowel uitzendkrachten als vaste medewerkers voldoende opleiding
krijgen voor de uit te voeren taken en aan de dezelfde eisen moeten
voldoen ten aanzien van veiligheid en beveiliging. In dat verband wijs ik
op het antwoord op vraag 4. Daarnaast wijs ik erop dat veel afhande-
lingswerkzaamheden dermate specialistische kennis en vaardigheden
vereisen dat ook uitzendkrachten gewoonlijk eerst een interne training
moeten doorlopen en daarnaast werken met vaste pools van uitzendkrachten.
Ik zie in de huidige situatie geen redenen om maatregelen te nemen.
6. Bent u bereid maatregelen te nemen tegen de liberalisering van
de afhandelings-branche op Schiphol? Zo ja, wat voor maatregelen gaat u
nemen? Zo neen, waarom niet?
6. Ik zie geen aanleiding om de liberalisering van de markt voor
afhandelingsdiensten terug te draaien. Zoals bij het antwoord op vraag 1
aangegeven is de markt voor afhandelingsdiensten in de EU geliberaliseerd
op basis van genoemde Richtlijn. Nederland heeft deze liberalisering
destijds krachtig gesteund. Hiermee is er een eind gekomen aan de
destijds op veel buitenlandse luchthavens nog bestaande monopolie-
situatie die vaak gepaard ging met een ongunstige verhouding tussen prijs
en kwaliteit van afhandelingsdiensten.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Karla Peijs.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat