Persbericht
Groothandel is meer dan gemiddeld innovatief
2/8/2005
nummer: 2305
Algauw wordt bij 'innoveren' gedacht aan het maken van nieuwe en
betere machines, apparaten, geneesmiddelen en andere producten. Maar
innovatie is meer: nieuwe methoden en formules voor distributie en
logistiek, snellere en efficiëntere administratieve verwerking, meer
en betere diensten, etcetera. Kortom, innovatie is breder dan
'industrie' of 'techniek'. Onder die bredere definitie van innoveren
blijkt duidelijk dat de Nederlandse groothandel innovatiever is dan
gemiddeld in het MKB.
De groothandel is innovatiever dan wellicht wordt gedacht. EIM heeft
het midden- en kleinbedrijf in deze sector op een aantal indicatoren
vergeleken met gemiddelde voor het totale MKB. Die vergelijking maakt
duidelijk dat de groothandel bovengemiddeld scoort wat betreft
investeringen in vernieuwing en daadwerkelijk gerealiseerde
innovaties. Het aandeel bedrijven met nieuwe produkten of diensten is
49% tegen 39% gemiddeld in het MKB. Ook is vernieuwing in deze sector
vaker een expliciet onderdeel van het bedrijfsbeleid: 33% tegen 20%
gemiddeld. Geen wonder; de groothandel heeft met toenemende
internationale concurrentie te maken, met snelle technologische
ontwikkelingen en steeds meer onderhandelingsmacht van fabrikanten en
afnemers. De toegevoegde waarde van de groothandel als intermediair in
de productieketen moet voortdurend worden bewezen en herbevestigd.
Innoveren is voor de groothandel een 'must' om te kunnen blijven
concurreren.
Inlichtingen kunt u verkrijgen bij: 079 343 06 04
EIM