EIM

Persbericht

Groothandel is meer dan gemiddeld innovatief

2/8/2005

nummer: 2305

Algauw wordt bij 'innoveren' gedacht aan het maken van nieuwe en betere machines, apparaten, geneesmiddelen en andere producten. Maar innovatie is meer: nieuwe methoden en formules voor distributie en logistiek, snellere en efficiëntere administratieve verwerking, meer en betere diensten, etcetera. Kortom, innovatie is breder dan 'industrie' of 'techniek'. Onder die bredere definitie van innoveren blijkt duidelijk dat de Nederlandse groothandel innovatiever is dan gemiddeld in het MKB.

De groothandel is innovatiever dan wellicht wordt gedacht. EIM heeft het midden- en kleinbedrijf in deze sector op een aantal indicatoren vergeleken met gemiddelde voor het totale MKB. Die vergelijking maakt duidelijk dat de groothandel bovengemiddeld scoort wat betreft investeringen in vernieuwing en daadwerkelijk gerealiseerde innovaties. Het aandeel bedrijven met nieuwe produkten of diensten is 49% tegen 39% gemiddeld in het MKB. Ook is vernieuwing in deze sector vaker een expliciet onderdeel van het bedrijfsbeleid: 33% tegen 20% gemiddeld. Geen wonder; de groothandel heeft met toenemende internationale concurrentie te maken, met snelle technologische ontwikkelingen en steeds meer onderhandelingsmacht van fabrikanten en afnemers. De toegevoegde waarde van de groothandel als intermediair in de productieketen moet voortdurend worden bewezen en herbevestigd. Innoveren is voor de groothandel een 'must' om te kunnen blijven concurreren.

Inlichtingen kunt u verkrijgen bij: 079 343 06 04