Rijksuniversiteit Groningen

Studium Generale: Culturele vrijheid - voorwaarde voor menselijke ontwikkeling?

Datum:8 februari 2005

Rondom het thema immigratie en integratie waait in Europa een koude wind. Het lijkt wel of iedereen het eens is met de stelling dat van immigratie ruzie komt, tenzij nieuwkomers zich volkomen aanpassen aan hun nieuwe omgeving. De ruimte van immigranten voor het spreken van de eigen taal of de beleving van de eigen cultuur of religie is dramatisch verkleind.

Dwars tegen die geest van de tijd in lijkt het Human Development Report van de Verenigde Naties te zijn geschreven. Deze jaarlijkse monitor van de VN-ontwikkelingsorganisatie UNDP eist in 2004 een plek voor de culturele vrijheid. Iedereen is het er over eens dat economische en politieke vrijheid een voorwaarde zijn voor ontwikkeling. Het rapport kent aan culturele vrijheid evenveel waarde toe. Het breekt een lans voor het multiculturalisme en bestrijdt het dominante culturele conservatisme . Culturele vrijheid en respect voor de eigen culturele identiteit zijn volgens het rapport onlosmakelijk verbonden met menselijke ontwikkeling. Niet de inperking, maar juist de uitbreiding van culturele vrijheden is de enig mogelijke marsroute richting stabiliteit, democratie en ontwikkeling.

Het rapport werd kritisch ontvangen, niet verwonderlijk gezien het huidige conservatieve klimaat. Een van de opstellers is prof. Emanuel de Kadt, bijzonder hoogleraar sociaal-economisch ontwikkelingsbeleid aan de Universiteit Utrecht. Hij gaat in zijn lezing in op het rapport en de kritiek. Dr. Pieter Boele van Hensbroek, als filosoof werkzaam aan het Centre for Development Studies van de RUG, becommentarieert de voordracht van De Kadt. Daarna is er veel ruimte voor discussie met het publiek. Voertaal is Engels.

Datum en tijd

dinsdag 8 februari 2005, 20.00 uur

Spreker

prof. Emanuel de Kadt

Titel

Cultural Liberty. A Condition for Development?

Plaats

Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Informatie

Studium Generale Groningen, tel. (050) 363 55 94, http://www.rug.nl/studium