Ingezonden persbericht


P E R S B E R I C H T - 7 februari 2004

STIR presenteert eerste resultaten

De Stichting Internetreclame (STIR) zal deze week op het Mediawerkgroepcongres de eerste resultaten van het nieuwe bereiksonderzoek internet presenteren. Deze publicatie komt later dan verwacht omdat STIR vertraging heeft opgelopen met de metingen. Aanvankelijk zouden in december de eerste cijfers naar buiten zijn gegaan.

Peter R. Wiegman, projectcoördinator van STIR: "Je kunt het vergelijken met het bouwen van een huis. Alle plannen zijn klaar, tekeningen rond en de aannemers bekend, maar als je éénmaal begint kom je altijd onvoorziene omstandigheden tegen." Zo liep STIR tegen de privacy-instellingen en een bug van Internet Explorer 6.0 op, zodat panelleden met deze browser niet werden gemeten. Nedstat heeft daar inmiddels een prima oplossing voor gevonden. Ook moest voor de twee advertentienetwerken speciale coderingstechnieken ontwikkeld worden, die vervolgens apart per site geïmplementeerd moesten worden. Een tijdrovende bezigheid. MSN ondervond problemen met Messenger en Hotmail. Die zijn zeer recent pas opgelost, zodat MSN pas per februari goed gemeten zal worden. "Tot slot moeten we ook niet vergeten dat een aantal websites gewoon te laat zijn begonnen met coderen", aldus Wiegman.

De eerste cijfers geven nog geen inzicht in het bereik of het profiel per website. Hiervoor moeten alle websites volledig en juist gecodeerd zijn. Dat is nu bijna het geval. Wel kan op basis het nieuwe cijfermateriaal inzicht worden verkregen in het surfgedrag naar bijvoorbeeld dagen van de week, doelgroepen, surflocatie en channels. En die cijfers zien er veelbelovend uit. Wiegman: "Op basis van de gecumuleerde cijfers van het surfgedrag ben ik ervan overtuigd dat het bereik op titelniveau geen verrassingen zal opleveren. De uitkomsten zien er logisch en voorspelbaar uit en dat is juist een prima validatie van het onderzoek."

Einde persbericht