Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM)
IJmuiden, 7 februari 2005
PERSBERICHT: KNRM decoreert redders voor stormactie
Reddingbootbemanningen Den Helder en Egmond aan Zee ontvangen oorkonde
De KNRM-reddingbootbemanningen van Den Helder en Egmond aan Zee
krijgen op woensdag 9 februari een zogenaamde tevredenheidsbetuiging
van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij. De redders
krijgen de oorkonde voor een op 23 juni 2004 uitgevoerde redding,
waarbij een jacht met tien personen uit een zware zuidwesterstorm werd
gered. De tevredenheidsbetuigingen worden uitgereikt door de
voorzitter van de Redding Maatschappij, L.F.C. Baron van Till.
De KNRM looft zelden beloningen uit voor haar eigen bemanningen. In de
laatste vijf jaar werden door de KNRM bijna 15.000 hulpverleningen
uitgevoerd, waarvan er maar tien werden beloond met een
onderscheiding. De actie van de reddingboten Dorus Rijkers (Den
Helder) en Adriaan Hendrik (Egmond aan Zee) op 23 juni 2004 is door
het KNRM-bestuur op waarde geschat, getuige de tekst van de
tevredenheidsbetuiging:
Het bestuur van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij
betuigt zijn dank en waardering aan de reddingstations Den Helder en
Egmond aan Zee voor de redding op 23 juni 2004 van de tien opvarenden
van het Poolse zeiljacht Dar Natury. Door goed zeemanschap en
samenwerking werden bij een zuiderstorm in zes meter hoge golven tien
opvarenden en het zeiljacht in veilige haven gebracht, waar met inzet
van alle betrokkenen bij het reddingstation is gezorgd voor een
voorbeeldige opvang.
De zware storm van 23 juni 2004 was vooraf, door middel van een
zogenaamd weeralarm, aangekondigd en dus was er die dag maar weinig
scheepvaart op zee. Het Poolse zeiljacht Dar Natury onderschatte de
elementen en zette door naar IJmuiden, hetgeen uiteindelijk
resulteerde in een noodbericht. De reddingboten van Den Helder en
Egmond aan Zee, alsmede het Kustwachtvaartuig Waker, zetten koers
richting de Dar Natury, die als gevolg van gescheurde zeilen en een
defecte motor een speelbal was geworden van de zes meter hoge zeeën.
De Adriaan Hendrik was als eerste ter plaatse, maar liet de
sleepverbinding over aan de grotere Dorus Rijkers. De Helderse
reddingbootbemanning slaagde erin een verbinding tot stand te brengen
en bracht het jacht behouden binnen. Tijdens de sleepreis wakkerde de
wind aan tot 10 Beaufort. In het bemanningsverblijf van de KNRM in Den
Helder werd in samenwerking met het Rode Kruis voor een provisorische
overnachtingplaats gecreëerd voor de ontredderde Polen.
EINDE PERSBERICHT