Verbetering verkeerssituatie s-Gravenweg
Verbetering verkeerssituatie s-Gravenweg tussen de Prins Alexanderlaan
en de Kanaalweg
De gemeente pakt de verkeersproblematiek op de s-Gravenweg, tussen de
Prins Alexanderlaan en de Kanaalweg, aan. Door het voorstel van de
gemeente om een nieuw bestemmingsplan voor de s-Gravenweg-West te
maken, is de verkeerssituatie opnieuw onder de aandacht van de
gemeente gebracht. De gemeente heeft laten onderzoeken wat de huidige
en de toekomstige verkeerssituatie is en wat de mogelijkheden zijn om
de situatie te verbeteren. Om u in de gelegenheid te stellen de drie
hieruit gekomen voorstellen te bestuderen, liggen de resultaten van
het genoemde onderzoek vanaf maandag 7 februari 2005 tot maandag 21
maart 2005 ter inzage bij: het Informatiecentrum in de hal van het
gemeentehuis, in de bibliotheek op het Stadsplein en u kunt het
rapport hier downloaden door te klikken op Rapport s-Gravenweg (Het
downloaden kan even duren omdat het rapport 8Mb groot is).
Op dinsdag 22 februari 2005 om 20.00 uur kunt u tijdens de inspraak-
en informatieavond meepraten over de voorgestelde plannen in het
gemeentehuis in de raadzaal op de begane grond van het gemeentehuis
aan de Rivierweg 111.
Onderzoeksresultaten
Uit het onderzoek blijkt dat de nieuwbouw achter de Kanaalweg en het
Wegelingpark ongeveer 550 autobewegingen genereert naast de
oorspronkelijke 3200 voertuigen die op dit moment gebruik maken van de
s-Gravenweg. Op zich is de toename aanvaardbaar voor een
30-km/h-gebied, maar het blijkt dat de helft van het aantal autos
bestaat uit doorgaand verkeer. Daar de weg hiervoor niet is bedoeld,
wil het college van burgemeester en wethouders dit 30-km/h-gebied in
ere herstellen door maatregelen te nemen. Hiermee wordt het
sluipverkeer op dit deel van de s-Gravenweg sterk verminderd.
Oplossing
Hieronder staan drie oplossingsvarianten die uit het onderzoek naar
voren zijn gekomen. Vanwege de bereikbaarheid van de bedrijven die
langs de s-Gravenweg zijn gevestigd (waaronder de Bloemenplantage),
het omrijden van omwonenden, de verkeersveiligheid voor fietsers en de
investeringskosten heeft het college van burgemeester en wethouders de
voorkeur uitgesproken voor het treffen van maatregelen op het gedeelte
van de s-Gravenweg gelegen tussen de Schenkelse Dreef en de Kanaalweg.
Dit is oplossingsvariant I. Uiteraard staat de definitieve keuze voor
de verbetering van de verkeerssituatie nog vrij. Dit is de inzet van
de inspraak- en informatieavond op 22 februari a.s..
variant 1
Variant I
* Invoeren éénrichtingsverkeer in oostelijke richting op het
gedeelte van de s-Gravenweg, gelegen tussen de Kanaalweg en de
Schenkelse Dreef, echter alleen voor het gedeelte tussen de
toekomstige aansluiting van het Wegelingpark en de toekomstige
aansluiting Achter de Kanaalweg. Een klein gedeelte nabij de
Schenkelse Dreef en een klein gedeelte nabij de Kanaalweg blijven
dus opengesteld voor verkeer in twee richtingen
* Opheffen afslagverboden op de kruising s-Gravenweg/Schenkelse
Dreef;
* Vervangen van de wegversmallingen (chicanes) door drempels op het
gedeelte van de s-Gravenweg, gelegen tussen de Schenkelse Dreef en
de Prins Alexanderlaan. Hierdoor worden gevaarlijke situaties voor
fietsers voorkomen.
variant 2
Variant II
* Invoeren éénrichtingsverkeer in oostelijke richting op het
gedeelte van de s-Gravenweg, gelegen tussen de Kanaalweg en de
Schenkelse Dreef, echter alleen voor het gedeelte tussen de
toekomstige aansluiting van het Wegelingpark en de toekomstige
aansluiting Achter de Kanaalweg. Een klein gedeelte nabij de
Schenkelse Dreef en een klein gedeelte nabij de Kanaalweg blijven
dus opengesteld voor verkeer in twee richtingen;
* Invoeren éénrichtingsverkeer op het gedeelte van de s-Gravenweg
gelegen tussen de Schenkelse Dreef en de Prins Alexanderlaan;
éénrichtingsverkeer in westelijke richting;
* Opheffen van alle afslagverboden op de kruising
s-Gravenweg/Schenkelse Dreef ;
* Aanpassen kruising s-Gravenweg/Prins Alexanderlaan;
* Vervangen van de wegversmallingen (chicanes) door drempels op het
gedeelte van de s-Gravenweg, gelegen tussen de Schenkelse Dreef en
de Prins Alexanderlaan. Hierdoor worden gevaarlijke situaties voor
fietsers voorkomen.
variant 3
Variant III
* Aanbrengen knip (=een afsluiting voor motorvoertuigen) halverwege
het gedeelte van de s-Gravenweg, gelegen tussen de Kanaalweg en
Schenkelse Dreef;
* Toestaan verkeer in twee richtingen op het gedeelte van de
s-Gravenweg, gelegen tussen de Schenkelse Dreef en de Prins
Alexanderlaan (mede i.v.m. bereikbaarheid van de Bloemenplantage);
* Opheffen alle afslagverboden op de kruising s-Gravenweg/Schenkelse
Dreef;
* Vervangen van de wegversmallingen (chicanes) door drempels op het
gedeelte van de s-Gravenweg, gelegen tussen de Schenkelse Dreef en
de Prins Alexanderlaan. Hierdoor worden gevaarlijke situaties voor
fietsers voorkomen.
Reageren?
Eerder las u dat de uitvoering van oplossingsvariant I de voorkeur van
het college van burgemeester en wethouders heeft, maar een definitieve
keuze is nog niet gemaakt. Vandaar dat wij uw mening willen horen
zodat de gemeente deze mee laat wegen in de uiteindelijke beslissing.
Van maandag 21 februari tot maandag 21 maart 2005 bent u in de
gelegenheid om op de verschillende oplossingsvarianten te reageren.
Het onderzoek ligt ter inzage bij:
* het informatiecentrum in de hal van het gemeentehuis;
* in de bibliotheek op het Stadsplein en is te vinden;
* en u kunt het rapport hier downloaden door te klikken op Rapport
s-Gravenweg (Het downloaden kan even duren omdat het rapport 8Mb
groot is). .
U kunt een schriftelijke reactie sturen aan het college van
burgemeester en wethouders, afdeling Stedelijke Ontwikkeling,
antwoordnummer 2, 2900 VB Capelle aan den IJssel.
Meer weten?
Voor eventuele vragen over het rapport en over de te nemen
verkeersmaatregelen kunt u contact opnemen met Ron Vermeulen, telefoon
284 8716 of met Rien Engelaar, telefoon 284 8713 of e-mail:
m.c.engelaar@capelleaandenijssel.nl.
Gemeente Capelle a/d IJssel