Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Niki de Saint Phalle

Vroege werken en grafiek uit de collectie van het Musée d'Art moderne et d'Art contemporain in Nice

6 februari t/m 24 april 2005

In De Zonnehof, centrum voor moderne kunst is vanaf 6 februari 2005 een tentoonstelling met vroege werken en grafiek van Niki de Saint Phalle te zien.

35 Assemblages, objecten, modellen en sculpturen, die de kunstenares overwegend tussen 1959 en 1965 maakte, geven een beeld van de ontwikkeling die haar werk in de beginjaren heeft doorgemaakt. Daarnaast zijn circa 55 grafische werken te zien die Niki de Saint Phalle tussen 1968 en 2002 heeft gemaakt.

Niki de Saint Phalle (1930-2002) is een van de opmerkelijkste kunstenaars van de tweede helft van de 20e eeuw. Bekend is zij geworden door haar 'Nana's', beelden van vrouwenfiguren die door hun houding, zwangere vormen en vooral de bonte en felle kleuren vrijheid en blijdschap uitstralen. Ze passen in de geest van de tijd met een sterk veranderend vrouwbeeld.

In Nederland brengt het Stedelijk Museum in Amsterdam in 1967 al een eerste overzicht van deze werken onder de titel 'Les Nanas au pouvoir'. Een jaar eerder zorgde een superdimensionale liggende Nana van 28 meter lengte in het Moderna Museet in Stockholm voor grote opschudding. Niki de Saint Phalle was meteen beroemd.

De in Frankrijk geboren, in New York opgegroeide bankiersdochter begon haar carrière als fotomodel voor Harper's Bazar, Life en Vogue. Kort na haar huwelijk met Harry Mathews kreeg Niki de Saint Phalle een dochter, ging in 1952 naar Parijs, studeerde daar muziek en theater, kreeg een zoon en ondernam vele reizen. In die tijd raakte ze in een zware psychische crisis.

Ze raakte via vrienden in de kunstwereld terecht. Vanaf 1956 begint ze met schilderen en assemblagetechnieken. In 1961 baart ze opzien door haar 'schietschilderijen' (Tirs) en andere acties. Daarmee gaf ze belangrijke impulsen aan de beweging van de 'Nouveaux Réalistes' en rebelleerde ze ook tegen de patriarchale omstandigheden die ze uit haar eigen familie zo goed kende.

Door de 'Tirs' werd Niki de Saint Phalle gevraagd toe te treden tot de kunstenaarsgroep van de Nouveaux Réalistes, opgericht in 1960 door Pierre Restany. In de groep zaten o.a. de kunstenaars Arman, Yves Klein, Martial Raysse , Daniel Spoerri en Jean Tinguely. Het was hun streven kunst en leven bijeen te brengen, met scepsis en humor, en verwijzend naar hun grote voorbeelden Marcel Duchamp en het Dadaïsme. Zij reageerden met hun werk (door gebruik van gevonden en alledaagse materialen) op de abstracte en informele schilderkunst van die dagen.

Uit die tijd dateren ook vele werken die altaren, monsters en bruiden als thema hebben en die vervolgens resulteren in de eerste Nana's, eerst nog gemaakt uit wol en textiel. Daarna begint een lange serie Nana's die gegoten werden in polyester en die hun weg over de hele wereld vonden.

Met Jean Tinguely had Niki de Saint Phalle al in 1956 kennis gemaakt en zij zouden enige jaren later elkaars werk- en levenspartner worden. Samen hebben ze jarenlang grote projecten en beeldentuinen in vele landen gerealiseerd.

Enige maanden voor haar dood schenkt Niki de Saint Phalle een collectie van ongeveer 175 werken aan het Musée d'Art moderne et d'Art contemporain (Mamac) in Nice. Voor dit museum betekent de schenking een prachtige aanvulling op de bestaande collectie die toegespitst is op het 'Nouveau Réalisme' met werken van o.a. Arman, César, Christo, Yves Klein, Mimmo Rotella, Daniel Spoerri en Jean Tinguely.

De tentoonstelling is geconcentreerd op vroege assemblages, schietschilderijen en beelden die voornamelijk ontstonden tussen 1959 en 1965. Daarnaast wordt een groot aantal grafische werken van 1968 tot 2002 tentoongesteld , waaronder ontwerpen en ideeën voor de grote beeldenprojecten zoals de 'Giardino dei Tarocchi' (de Tarot-tuin) in Toscane die in 1998 werd geopend.

Bij de tentoonstelling verschijnt een catalogus met o.a. een bijdrage van Ad Petersen, oud-conservator van het Stedelijk Museum in Amsterdam, over Niki de Saint Phalle en Jean Tinguely. Deze catalogus is een aanvulling op de in 2002 uitgegeven bestandscatalogus van het Mamac in Nice, die ook verkrijgbaar is.

/////////// EINDE BERICHT /////////////

Voor meer informatie e/o beeldmateriaal kunt u contact opnemen met De Zonnehof, centrum voor moderne kunst, T 033 46 33 034, info@dezonnehof.nl of kijk op www.dezonnehof.nl.