Ingezonden persbericht


PERSBERICHT / ARTIKEL

GBNED, Voorhout, 4 februari 2005

AFAS gaat de strijd aan met aanbieders als SnelStart, Davilex Business en Mamut om het MKB segment te veroveren

Het pakket AFAS Small Business is inmiddels uitgebracht in een nieuwe versie, onder de naam Profit Small Business. Tegelijkertijd is de prijs van deze Small Business (boekhoud)software gedaald van 499,- naar 299,- euro (excl. BTW). AFAS richt zich hiermee op de kleinzakelijke ondernemer, zo lezen we op de website van de leverancier. Met een prijs van 299,- euro lijkt AFAS een aanval te doen op het segment waar leveranciers als SnelStart en Davilex Business zich al jaren op richten en sinds korte tijd ook Mamut software.

Om een indruk te krijgen van de prijsstelling van boekhoudpakketten voor de kleinzakelijke ondernemer hebben wij van een aantal pakketten de prijs op een rij gezet. Wij gaan dan uit van boekhoudpakketten met minimaal functies voor grootboek, debiteuren, crediteuren en facturering en zonder noemswaardige beperking van het aantal boekingen.

Gerangschikt naar prijs levert dit het volgende beeld op:

Leverancier

Pakket

Aanschafprijs (excl.) BTW

Mamut Software

Mamut Office Start

219,-

Informer Software

Informer Compact Factuur

225,-

SnelStart

SnelStart!Boek 1 en SnelStart!Nota 1

298,-

AFAS

PROFIT Small Business

299,-

Davilex Business

Davilex Business Compact

599,-

Muis Software

iMuis (basis en facturering)

990,-

Quadrant Software

KING versie SF

995,-

Unit 4 Agresso

Unit4 Multivers Lite


1.095,-

Exact

Exact Compact 2003 Factuur


1.450,-

Toch kunnen we deze prijsvergelijking niet zomaar maken. Dan vergelijken we appels met peren. Want net als bij een nieuwe auto moet u ook rekening houden met onderhoudskosten. En in softwareland kennen we geen vaste onderhoudstarieven.

Als we uitgaan van een periode van 5 jaar en we bovenstaande software aanschaffen met een onderhoudscontract krijgen we opeens een andere volgorde. We rangschikken daarbij op totale kosten (aanschaf en onderhoud):

Leverancier

Berekening onderhoud

Aanschaf-prijs

Totale kosten 5 jaar

SnelStart

15% over de actuele pakketprijs *)

298,-

476,80

Informer Software

66 euro per jaar

225,-

555,00

Mamut Software

132 euro per jaar

219,-

879,00

Davilex Business

119 euro per jaar

599,-


1.194,00

AFAS

236 euro per jaar

299,-


1.479,00

Muis Software


159,50 euro per jaar


990,-


1.787,50

Unit 4 Agresso


215 euro per jaar


1.095,-


2.170,00

Quadrant Software

249 euro per jaar

995,-


2.240,00

Exact

290 euro per jaar

1450,-


2.900,00

*) Bij SnelStart zit het eerste jaar support zelfs begrepen in de aanschafprijs.

Natuurlijk kunt u zichzelf voor de gek houden en alleen afgaan op de eenmalige aanschafprijs. Maar als ondernemer zult u beter weten.

Kunt u eigenlijk wel een aanmaning sturen en automatisch betalen?

Maar zelfs bij de laatste vergelijking is het oppassen geblazen. Want als we het hebben over grootboek, debiteuren, crediteuren en facturering wat krijgen we dan precies. Denk u bijvoorbeeld even aan een aanmaning. Of betalen uw debiteuren allemaal op tijd? En misschien wilt u wel werken met automatische betalingen.

Zonder u te willen overvallen met talloze vergelijkingen hebben wij onderstaand nogmaals de pakketten op een rij gezet, maar dan met inbegrip van een aanmaning en automatische betalingen.

Leverancier

Pakket

Aanschaf-prijs

Onderhoud

Totale kosten 5 jaar

Informer Software

Informer Compact Factuur

225,-

330,00

555,00

SnelStart

SnelStart!Boek 3 en Nota 1

528,-

316,80

844,80

AFAS

Profit Small Business

299,-


1.180,00


1.479,00

Unit 4 Agresso

Unit4 Multivers Lite


1.095,-


1.075,00


2.170,00

Muis Software

iMuis + Telebankieren


1.400,-


805,00


2.205,00

Quadrant Software

KING versie SF


995,-


1.245,00


2.240,00

Davilex Business

Davilex Business Totaal


799,-


1.445,00


2.244,00

Exact


290 euro per jaar


1450,-


1.450,00


2.900,00

Is het u ook opgevallen?
Mamut is nu weggevallen uit de lijst omdat dit pakket (nog) geen functie kent voor automatische betalingen. De leverancier meldt ons daarover wel het volgende: "De betreffende functionaliteit zal vanaf de zomer 2005 in Mamut Business Software beschikbaar zijn, zonder aanvullende kosten, omdat deze functionaliteit binnen de serviceovereenkomst van Mamut valt".

U ziet het. Ga niet direct af of een scherpe prijs in een advertentie of op een website. Maak eerst een gedegen vergelijking op basis wat u werkelijk nodig heeft. Anders kunt u achteraf wel eens bedrogen uitkomen. Soms zijn aanvullende functies gewenst, zoals kostenplaatsen, budgettering, telebankieren en rapportages. Lang niet alle aanbieders hebben deze extra functies standaard inbegrepen.

Ook uit reacties van softwareleveranciers blijkt een (prijs)vergelijking tussen softwarepakketten niet zo eenvoudig als misschien op het eerste gezicht lijkt. Sommige aanbieders laten weten een speciale prijs te hanteren voor startende ondernemingen. Davilex Business biedt als goedkoper alternatief het pakket "Davilex Account Basic" met de beperking van 1.000 boekingen per dagboek, per boekjaar en maximaal 100 relaties. En ook de mogelijkheid om een pakket later uit kunnen breiden kan een aandachtspunt zijn. Dit zijn slechts enkele van wellicht vele punten die een rol kunnen spelen bij het bepalen van het meest geschikte pakket voor uw organisatie

Ons advies is dan ook eerst alle gewenste functies en andere eisen op een rij te zetten en dan nagaan welke pakketten in aanmerking komen en tegen welke kosten (aanschafprijs en onderhoudskosten). Steeds meer leveranciers melden uitgebreid op hun website de aanwezige functies en prijsinformatie. Het is soms alleen even zoeken en rekenen om de totale kosten te bepalen.

Voordat we verder ingaan op de beoordeling van Profit Small Business moeten we eerst even iets rechtzetten:

Niet alle verkrijgbare boekhoudpakketten voor het MKB segment zijn meegenomen in bovenstaande vergelijking. Dat laatste zegt dan ook niets over de prijs/prestatie verhouding van niet genoemde boekhoudpakketten.

Onze beoordeling van Profit Small Business

Op basis van de hiervoor genoemde informatie lijkt Profit Small Business misschien niet de meest voor de hand liggende keuze als u een eenvoudig boekhoudpakket zoekt waarmee u grootboek, debiteuren en crediteuren kunt bijhouden en ook facturen kunt aanmaken en afdrukken. Maar misschien wilt u juist wat meer.

AFAS heeft in elk geval niet bezuinigd op de aanwezige functies in het pakket. Naast de hiervoor genoemde functies kent het pakket standaard mogelijkheden voor zaken als: Import stamgegevens en financiële mutaties, vrije velden, kostenplaatsen, budgetten, vaste journaalposten, elektronische (BTW en ICT) aangifte, inlezen bankafschriften, automatische betalingen, aanmaningen, relatiebeheer (CRM) en personeelsbeheer.

Het installeren van het pakket is niet moeilijk volgens ons. Een aandachtspunt hierbij is wel een eventueel al aanwezige MSDE database van een ander pakket of een vorige versie van AFAS.

De menu indeling van het pakket komt logisch op ons over. Bij het vastleggen van basisgegevens hebben we dan ook geen moeite de juiste functies te achterhalen. Alleen de menu-indeling van de (grote hoeveelheid) overzichten hadden wij graag wat anders gezien.

Het vastleggen van de basisgegevens zelf gaat goed met dit pakket, evenals het vastleggen van boekingen. Problemen met dagboekinstellingen die we hadden bij het testen van de vorige versie (2003) komen we nu niet tegen.

Over de uitvoer van het pakket zijn we (net als bij de vorige versie) zeker tevreden. De nieuwe opties om rapporten op te slaan als PDF document en voorkeurwaardes in te stellen spreekt ons aan. Bij de vorige versie (2003) hadden we problemen met automatische betalingen. Bij de nieuwe versie kunnen we prima met deze laatste functie uit de voeten.

Met Profit Small Business is jaarafsluiting verleden tijd. We kunnen direct een nieuw (boek)jaar openen en gewoon doorwerken in het nieuwe jaar. Correcties in oude boekjaren jaren worden daarbij keurig verwerkt in volgende boekjaar(en). Deze manier van werken spreekt ons in ieder geval erg aan.

Op het gebied van documentatie vinden wij het jammer dat er geen handleiding meer wordt meegeleverd op papier en dat de demo administratie nog niet gereed is. Mogelijk maakt de verwachte opleidingen-DvD dat weer goed. Maar dat laatste hebben wij niet beoordeeld.

Tot slot is een aandachtspunt de systeemeisen die gesteld worden aan het pakket. Minimaal Windows versies 2000/2003 of XP.

Ons oordeel hebben wij als volgt samengevat (schaal 1-5): (1=slecht, 2=matig, 3=voldoende, 4=ruim voldoende, 5=goed)

Installatie


3

Gebruikersdocumentatie


3

Functionaliteit


5

Basisgegevens


5

Boekingen


4

Uitvoer


5

Bediening (gebruikersgemak)


4

Service


3

Prijs/prestatie verhouding


5

Rapport
Onze bevindingen zijn opgenomen in het rapport "Software op de testbank: Profit Small Business". Het rapport is on-line te bestellen voor 12,50 euro excl. BTW via ondermeer de website www.softwarepakketten.nl (rubriek "software op de testbank") en www.gbned.nl.

----------