Gemeente Amsterdam

Nauwe samenwerking Noordvleugel om economische positie te versterken Schiphol, kantorenlocaties en bedrijventerreinen speerpunten 4 februari 2005 - Remco Asselbergs
De gezamenlijke overheden in de Noordvleugel van de Randstad kiezen voor verdergaande samenwerking om de internationale concurrentiepositie van de regio te versterken. Zonder samenwerking staat die positie op de tocht, terwijl dit gebied de economische motor van Nederland is.

De Noordvleugelconferentie heeft besloten duidelijke onderlinge afspraken met Schiphol te maken over selectiviteit in de ontwikkeling van de luchthaven en luchthavengebonden activiteiten. De regio stelt daar een economische strategie tegenover, die het draagvlak voor de luchthaven versterkt. Tegelijkertijd heeft de Noordvleugel besloten binnen een maand een platform voor de ontwikkeling van kantoorlocaties en bedrijventerreinen en grootschalige detailhandel op te richten. Daarmee komt regie in waar en wanneer welke locatie tot ontwikkeling zal worden gebracht.
Dit zijn de voornaamste besluiten van de vierde Noordvleugelconferentie*) over de versterking van de internationale economische concurrentiepositie, die op 4 februari in Amsterdam is gehouden.

Convenant luchthaven
Voor de zomer moet duidelijk zijn of een convenant met Schiphol haalbaar is. Uitgangspunt is een verbreding van een mainport- naar een metropolitane strategie, waarbij door verbeterde onderlinge verbindingen de voordelen van de Randstad-metropool beter benut kunnen worden. Beide zijn daarbij gebaat. Voor Schiphol betekent het dat passagiers sneller op bestemmingen in de Randstad kunnen komen, en voor de regio betekent dit een kans om de aantrekkingskracht voor internationale bedrijvigheid te versterken opdat meer reizigers Schiphol als eindbestemming zullen kiezen. Gedacht wordt aan versterking van activiteiten in kennisintensieve sectoren (research and development, congressen, wetenschap etc), toerisme en handel.

Ook uitgangspunten voor het convenant zijn afspraken over het uitplaatsen van activiteiten naar Lelystad, een beperking van activiteiten bij de luchthaven die niet direct nodig zijn voor de luchthavenfuncties (vrije tijdsbesteding, winkels) om bereikbaarheidsproblemen niet verder in de hand te werken, het geven van prioriteit aan kantoorontwikkeling in het topsegment aan Zuidas boven kantoren bij een tweede terminal van Schiphol, en afspraken over selectiviteit en segmentering (waar wordt welk soort kantoor of bedrijf ontwikkeld) door de regio. De metropolitane strategie is gebaseerd op het rapport `Ready for Take Off?'**).

Kantoorlocaties en bedrijventerreinen
Om internationaal te kunnen concurreren met stedelijke regio's als Frankfurt, Milaan en Barcelona wordt binnen een maand een concreet voorstel gedaan voor een Noordvleugel-breed platform voor afstemming van bedrijfs- en kantorenlocaties en grootschalige detailhandel. Er zullen afspraken worden gemaakt over de beste plaatsen voor de ontwikkeling van deze locaties. Nu al is als uitgangspunt vastgesteld dat bij de huidige leegstand alléén wordt bijgebouwd bij Zuidas en bij Beukenhorst, Amsterdam Zuidoost, Haarlem-Oost, Inverdan Zaanstad en Almere-Poort (middensegment); en dan alleen nog in onderlinge afstemming. Er zullen geen omvangrijke investeringen van overheden worden gedaan in andere grootschalige kantorenlocaties. Voor bedrijventerreinen wordt juist versnelling beoogd.

Het platform stelt een `structuurschema' voor locaties op. Het zal afspraken maken over selectiviteit, segmentering, alleen bouwen bij voorverhuur van minimaal 60 %, fasering (volgorde van locatieontwikkeling om overaanbod te voorkomen) en regionale acquisitie. Het platform zal ook de mogelijkheden verkennen voor een gezamenlijk grondbeleid en zal afspraken maken over transformatie van kantorenlocaties naar bedrijvigheid of wonen om leegstand te verminderen.

Zeesluis
Het nautisch economisch cluster Amsterdam Seaports kan versterkt worden door de huidige samenwerking op het terrein van veiligheid en milieu te verbreden tot acquisitie, communicatie en dienstverlening aan bedrijven middels één loket. De Noordvleugel heeft besloten dergelijke samenwerking verder uit te werken. Daarnaast pleit de Noordvleugel voor een tijdige aanleg van een tweede grote zeesluis bij IJmuiden.

Marketing
Er is besloten een gerichte regionale marketingstrategie voor gezamenlijke acquisitie van bedrijven en toerisme op te stellen. De Noordvleugel concludeert dat de inspanningen op Azië geïntensiveerd moeten worden. Een van de doelgroepen is de snelgroeiende Chinese markt. De besturen onderkennen het belang van het samengaan van cultuur en economie en willen inzetten op de ontwikkeling van een beperkt aantal internationaal aansprekende vrijetijdsmilieus.

Kennis, innovatie en arbeidsmarkt
De partners in de Noordvleugel vinden kennis, innovatie en creatieve industrie essentieel voor de verbetering van de internationale concurrentiepositie. Er wordt onderzocht of er bij kennisinstellingen en bedrijfsleven voldoende draagvlak is voor de oprichting van een topinstituut voor kennis op het terrein van bijvoorbeeld handel & logistiek of nieuwe media. Ook wordt ingezet op het vergroten van de huisvestingsmogelijkheden voor starters in de creatieve industrie en op de spoedige aanleg van een breedbandig glasvezelnetwerk. De gemeenten Almere en Amsterdam nemen het initiatief om te komen tot een Noordvleugeldekkende verglazing in samenwerking met de Kamer van Koophandel Amsterdam.

Ook wordt bekeken of het Platform Arbeidsmarkt uitgebreid kan worden tot de hele regio, om tot een betere afstemming van vraag en aanbod van arbeid en opleidingsniveau te komen. Dit is één van de voorbeelden waarin, naar mening van de Noordvleugel, voor versterking van de economische positie nauw moet worden samengewerkt met het bedrijfsleven.


*) Deelnemers in de Noordvleugel zijnFlevoland, Noord-Holland, ROA, Almere, Muiden, Weesp, Hilversum, Diemen, Ouder-Amstel, Amstelveen, Uithoorn, Aalsmeer, Haarlemmermeer, Haarlemmerliede-Spaarnwoude, Amsterdam, de deelraden Amsterdam-Noord, Osdorp en Zuidoost, Waterland, Purmerend, Edam-Volendam, Zeevang, Beemster, Wormerland, Landsmeer, Oostzaan, Zaanstad, Beverwijk, Velsen en Haarlem.