Nauwe samenwerking Noordvleugel om economische positie te versterken
Schiphol, kantorenlocaties en bedrijventerreinen speerpunten
4 februari 2005 - Remco Asselbergs
De gezamenlijke overheden in de Noordvleugel van de Randstad kiezen
voor verdergaande samenwerking om de internationale
concurrentiepositie van de regio te versterken. Zonder samenwerking
staat die positie op de tocht, terwijl dit gebied de economische motor
van Nederland is.
De Noordvleugelconferentie heeft besloten duidelijke onderlinge
afspraken met Schiphol te maken over selectiviteit in de ontwikkeling
van de luchthaven en luchthavengebonden activiteiten. De regio stelt
daar een economische strategie tegenover, die het draagvlak voor de
luchthaven versterkt. Tegelijkertijd heeft de Noordvleugel besloten
binnen een maand een platform voor de ontwikkeling van kantoorlocaties
en bedrijventerreinen en grootschalige detailhandel op te richten.
Daarmee komt regie in waar en wanneer welke locatie tot ontwikkeling
zal worden gebracht.
Dit zijn de voornaamste besluiten van de vierde
Noordvleugelconferentie*) over de versterking van de internationale
economische concurrentiepositie, die op 4 februari in Amsterdam is
gehouden.
Convenant luchthaven
Voor de zomer moet duidelijk zijn of een convenant met Schiphol
haalbaar is. Uitgangspunt is een verbreding van een mainport- naar een
metropolitane strategie, waarbij door verbeterde onderlinge
verbindingen de voordelen van de Randstad-metropool beter benut kunnen
worden. Beide zijn daarbij gebaat. Voor Schiphol betekent het dat
passagiers sneller op bestemmingen in de Randstad kunnen komen, en
voor de regio betekent dit een kans om de aantrekkingskracht voor
internationale bedrijvigheid te versterken opdat meer reizigers
Schiphol als eindbestemming zullen kiezen. Gedacht wordt aan
versterking van activiteiten in kennisintensieve sectoren (research
and development, congressen, wetenschap etc), toerisme en handel.
Ook uitgangspunten voor het convenant zijn afspraken over het
uitplaatsen van activiteiten naar Lelystad, een beperking van
activiteiten bij de luchthaven die niet direct nodig zijn voor de
luchthavenfuncties (vrije tijdsbesteding, winkels) om
bereikbaarheidsproblemen niet verder in de hand te werken, het geven
van prioriteit aan kantoorontwikkeling in het topsegment aan Zuidas
boven kantoren bij een tweede terminal van Schiphol, en afspraken over
selectiviteit en segmentering (waar wordt welk soort kantoor of
bedrijf ontwikkeld) door de regio. De metropolitane strategie is
gebaseerd op het rapport `Ready for Take Off?'**).
Kantoorlocaties en bedrijventerreinen
Om internationaal te kunnen concurreren met stedelijke regio's als
Frankfurt, Milaan en Barcelona wordt binnen een maand een concreet
voorstel gedaan voor een Noordvleugel-breed platform voor afstemming
van bedrijfs- en kantorenlocaties en grootschalige detailhandel. Er
zullen afspraken worden gemaakt over de beste plaatsen voor de
ontwikkeling van deze locaties. Nu al is als uitgangspunt vastgesteld
dat bij de huidige leegstand alléén wordt bijgebouwd bij Zuidas en bij
Beukenhorst, Amsterdam Zuidoost, Haarlem-Oost, Inverdan Zaanstad en
Almere-Poort (middensegment); en dan alleen nog in onderlinge
afstemming. Er zullen geen omvangrijke investeringen van overheden
worden gedaan in andere grootschalige kantorenlocaties. Voor
bedrijventerreinen wordt juist versnelling beoogd.
Het platform stelt een `structuurschema' voor locaties op. Het zal
afspraken maken over selectiviteit, segmentering, alleen bouwen bij
voorverhuur van minimaal 60 %, fasering (volgorde van
locatieontwikkeling om overaanbod te voorkomen) en regionale
acquisitie. Het platform zal ook de mogelijkheden verkennen voor een
gezamenlijk grondbeleid en zal afspraken maken over transformatie van
kantorenlocaties naar bedrijvigheid of wonen om leegstand te
verminderen.
Zeesluis
Het nautisch economisch cluster Amsterdam Seaports kan versterkt
worden door de huidige samenwerking op het terrein van veiligheid en
milieu te verbreden tot acquisitie, communicatie en dienstverlening
aan bedrijven middels één loket. De Noordvleugel heeft besloten
dergelijke samenwerking verder uit te werken. Daarnaast pleit de
Noordvleugel voor een tijdige aanleg van een tweede grote zeesluis bij
IJmuiden.
Marketing
Er is besloten een gerichte regionale marketingstrategie voor
gezamenlijke acquisitie van bedrijven en toerisme op te stellen. De
Noordvleugel concludeert dat de inspanningen op Azië geïntensiveerd
moeten worden. Een van de doelgroepen is de snelgroeiende Chinese
markt. De besturen onderkennen het belang van het samengaan van
cultuur en economie en willen inzetten op de ontwikkeling van een
beperkt aantal internationaal aansprekende vrijetijdsmilieus.
Kennis, innovatie en arbeidsmarkt
De partners in de Noordvleugel vinden kennis, innovatie en creatieve
industrie essentieel voor de verbetering van de internationale
concurrentiepositie. Er wordt onderzocht of er bij kennisinstellingen
en bedrijfsleven voldoende draagvlak is voor de oprichting van een
topinstituut voor kennis op het terrein van bijvoorbeeld handel &
logistiek of nieuwe media. Ook wordt ingezet op het vergroten van de
huisvestingsmogelijkheden voor starters in de creatieve industrie en
op de spoedige aanleg van een breedbandig glasvezelnetwerk. De
gemeenten Almere en Amsterdam nemen het initiatief om te komen tot een
Noordvleugeldekkende verglazing in samenwerking met de Kamer van
Koophandel Amsterdam.
Ook wordt bekeken of het Platform Arbeidsmarkt uitgebreid kan worden
tot de hele regio, om tot een betere afstemming van vraag en aanbod
van arbeid en opleidingsniveau te komen. Dit is één van de voorbeelden
waarin, naar mening van de Noordvleugel, voor versterking van de
economische positie nauw moet worden samengewerkt met het
bedrijfsleven.
*) Deelnemers in de Noordvleugel zijnFlevoland, Noord-Holland, ROA,
Almere, Muiden, Weesp, Hilversum, Diemen, Ouder-Amstel, Amstelveen,
Uithoorn, Aalsmeer, Haarlemmermeer, Haarlemmerliede-Spaarnwoude,
Amsterdam, de deelraden Amsterdam-Noord, Osdorp en Zuidoost,
Waterland, Purmerend, Edam-Volendam, Zeevang, Beemster, Wormerland,
Landsmeer, Oostzaan, Zaanstad, Beverwijk, Velsen en Haarlem.
Gemeente Amsterdam